Merssu

Kerro omasta projektistasi
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Taas tallilla. Viisaille kysymys. Starttiakuilta tulee virta kaapelia pitkin releelle(tavallinen musta rele neljällä navalla. Sieltä kulkee kaksi kaapelia orionin muuntajalle. Voiko tämä toimia erotusreleen halpana versiona vai mikä saattaisi olla tämän releen tarkoitus. Muuntajalta oli kytketty suoraan hupiakkuun ulos tulevat virta ja maa. Laitan kuvaa kun pääsen kotiin jos jotakuta kiinnostaa
IMG_20230114_124917.jpg
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2431
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos sinne on rakennettu jokin systeemi, jolla se orion lataa vain moottorin käydessä tms?
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Saattaapi olla. En lähde kokeilemaan kuinka muunnin toimii laturina vaan myyn tuon orionin pois ja sillä rahalla ostan kunnon erotusreleen. Pääsee tästäkin pähkäilystä. Kaapeli vetoja aloitin ja sisälle tulee läpiviennin kautta nyt vertiltä virta. Akut ja vahvistin haki paikkansa. Seuraavaksi sisätilojen kaapelointi ja loppujen sähkövehkeiden kiinnitykset. Sähkärille laitoin infoa että kustannuspaikalta ei tarvitse poistua ja jos kytkee ekana kahvinkeittimen pistorasian niin saa kahviakin asennuksen aikana. Toinen läpivienti putki pitää vetää viel sisälle toisen viereen että saa musavehkeitten piuhat vahvistimelle. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa alkaa valmistumaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Taas tietävämmille kysymys. Kaapelia on hankittuna sähköistystä varten riittävästi. Keittiölle on suurimmat Kaapeli määrät menossa mutta kuinka tämä olisi järkevin vetää. Yhdellä kaapelilla jakorasialle ja sinne kytkee kiintokalusteet ja yksi haara erillisenä pistorasioille keittiöön vai kuinka olette tehneet. Muualla ei olekkaan ongelmaa kun tulee vain yksiosaisia pistorasioita esim telkkarille ja mikrolle. Aiemmin jo suunnittelin puhelimien latauksen yön aikana 12 v usb porteilla. Niitä on läjä hankittuna ja kaapelit vedän niillekin samalla rykäisyllä. Pikkuvehkeitten sulakkeet tulee samaan paikkaan kun isotkin. Toiseen päähän bussia tulee muuntimella 12 v sähköt eli ei tarvi vetää kun lyhyet kaapelit. Akkulaturitkin testasin.(jätin valot päälle ja piti saada virtaa akkuihin) . Hyvin toimi 1210 defan akkulaturit.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2431
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis mikä se kysymys nyt oli?
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Eli vedänkö sulakkeita kaikille laitteille omat kaapelit vai vedänkö vain yhden kaapelin joka haaroitetaan kolmeen kohteeseen yhden sulakkeen takaa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2431
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä vedin kuten kiinteistösähköissäkin, eli nimetyille laitteille omat syötöt ja esim "pistorasiat" yhdelle alueelle yhdellä syötöllä.

Sinänsä bussissa ei varsinaisesti ole pakko tehdä noin, kaikki voi olla myös yksi ainoa 16A ryhmä.
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Selkee. Mulla ei ole kuin kaksi laitetta ja pistorasiasarja keittiössä, uuni jää tähän lähtöön vielä kytkemättä ja voipi olla että poistuu koko uuni ja tulee kaappi tilalle. Ilmalämpöpumpun sähköt vedän vain johdon suunnan kääntämällä suoraan moduulikotelolta. Seuraavana operaationa olisi purkaa alasänkyjen ritilät pois paikaltaan ja ruuvata johtokourut seinään kiinni. Lisäksi pitöis kehittää kaasupullolle ja grillille laatikko ruumaan.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nyt olis kaikki loputkin kaapelivedot valmiina. Lisäksi tuli testattua et ostamani kaksoisakkurele toimii. Seuraavaksi hankintalistalla moduulikotelo ja johtosuojat sekä puuttuvat pistorasiat. CEE pistorasiakin pitää vielä hankkia että saa sähköä ulkoa sisälle. Sitten kytkentä ja auto olis valmis kesän rientoihin. Reilumman kokoista koteloa olen nyt netin syövereistä etsinyt että saisi nurkat autosta vielä siistittyä. Maaliskuussa olisi myös leima ja täytyy toivoa et menee läpi ilman isompia murheita
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2431
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sen tarvitsemasi cee kikkareen nimi on kojevastake. Ihan vaan helpottamaan kun koitat keksiä mikä sen palikan nimi on. 8)
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No empäs olis tuotakaan tiennyt. Nythän oon taas pikkuisen viisaampi
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Nyt olis sähkötyöt siinä vaiheessa että sähkäriä saa ruveta kiusaamaan. Pistorasiat viritelty, keittiöön levylle ja jääkaapille yhdet, mikrolle yksi, ilpin johdot siirretty moduulikotelon viereen. Sähkön sisäänotto viritetty akkulaatikkoon ja testattu toimivaksi. Koko järjestelmä on viritetty päävirtakatkaisijan taakse. Vaihdoin myös starttiakkujen laturien pään nykyaikaisempaan eli uuteen pieneen defaan. Tuolle kaapelille tulee läpivienti starttiakkuluukkuun että laturiin saamiseksi et tarvi avata luukkua. ILPn ulkoyksikön luukkuun pyyhkäisen muutamat hainevät että saa ulkoyksikkö olla luukun takana suojassa ja pystyy käyttään myös ajon aikana. Tuli niin hyvä mieli kun hommat etenee että siivoilin bussia hiukan ja kun kaikki sähköt on valmiina tuon rouvan kotio ja rupeen suunnitteleen verhoja ja sisävaloja. Jäihän tuota nakerrettavaa vielä mutta pääasia on että elintärkeet vehkeet saa toimimaan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tadaa Rautarouva on valmiina kesän koetukseen. Sähköt toimii nii kuin kuuluu ja kaikki laitteet ovat toimintakunnossa sekä akuilla että verkkovirralla. Verkkovirrassa kun on niin jos kulutus on pienempää kääntää vertti automaattisesti latauksen puolelle. Starttiakut on vissiinkin himpan verran elähtäneet kun ei jaksa lähteä käymään jos erotusreleen jättää kiinni. Pitänee kesän aikana investoida uuteen pariin starttiakkuja.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3618
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eikös tuo erotusrele ole hyvä jättää auki starttauksessa? Turhaa sitä hupipuolta ja relettä kiusaa räynnistysvirroilla.
That's my mobile home sweet hell on earth
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tän pitäis automaattisesti katkaista yhteys startatessa mutta voipi olla että olen kytkenyt sen väärin. Taidan laittaa kulkemaan virran hupipuolen katkaisijan takaa. Mutta tää nyt toisaalta ei ole iso homma.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2431
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Releissä on ne maksimivirrat rajattu.

Mä juuri viikolla sain latausreleen asennettua. Pekseissä lukee muistaakseni 140A,joka on ihan hyvä kun laturi on 115A. Startatessa virta on äkkiä 500A, ja samalle hetkelle latausreleen irroitus, se kärki ei tuota kauaa katsele.

Sellaisen ylimääräisen kiemuran tein että kytkin latausreleen miinusjohdon runkoon releen läpi, joka puolestaan vetää aina kun alustanpuolelta tulee sähköä, ts. pääkytkin on kiinni (virta päällä). Noin saan estettyä sen että kun hupipuolen laturi menee päälle, ei alustan sähköt kytkeydy myös päälle, vaan alusta tottelee alustan pääkytkintä. Käytännössä tää munkaan kytkentä ei huomioi tilannetta että startataan alustan laturi päällä.
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Rautarouva haettu kotiin vähäksi aikaa talviunilta. Vilkut ja mittaristo oli pimentynyt, heräsi sulakkeita pyörittämällä. Abs toimii kun varovasti testailin. Jarruttaa ja pysähtyy nii kuin kuuluu ja lämpiää. Vähä meinasi olla lipposaa kun tuuppasi lumen tälle päivälle mutta huomenna iltapäivällä saa viedä rouvan takaisin uinumaan ja odottaa katsastusta. Tulis jo kesä pian nii pääsis kunnolla reisunpäälle. Ainoana asiana hämää mittarissa loistava valo joka saamieni tietojen mukaan on automaattilaatikon vikatilan valo. Mutta tää vehje on kuuslovinen manuaali. Pitääkö tuon toimia leimalla vai nappaanko rakasti polttimon pois. Siinä on sellainen neliö jonka sisällä on vkirjain ja kaatuvia pystytolppia
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Mercedes Benz a.k.a
Location: Valkeakoski

Re: Merssu

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin viikonlopun aherruksen tuloksena on viimeisetkin sähköt onnistuneesti vedetty paikalleen. Verkkovirrat tuli jo aikaisemmin ja nyt sai valotkin. Tilasin 20 metriä kiinan ledinauhaa ja liimailin ne alkuperäisiin valokiskoihin. Valoteho on kyl ihan huippu vanhoihin loisteputkiin verrattuna. Meinasin purkaa vanhat sytkät ja muut valovehkeet vallan pois mutta eipä niitä siellä kukaan näe niin olkoot. Valot pelaa kahdella katkaisijalla taakse makuutiloihin on omansa ja asuintiloihin on omansa. Lisäksi humppalaitteet on kytketty. Liittimet loppui kesken niin valot on vaan testattu toimiviksi ja kytketään lopullisesti kun saa liittimiä. Viikonlopun oli ajossakin tämä vehje ja on se mukava ja lämmin ajella. Hattulasta hain ylimääräisen penkkiparin ja ruuvasin paikalleen. Ei tiputa leimamies paikkoja kun on viralliset penkit kaikille kahdeksalle. Nyt vaan varotaan et vähä kelit lämpenee ja pääsis oikein kunnolla reisuun
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin