Sivu 1/2
					
				Kivilinnun projekti 09.2009
				Lähetetty: 31 Elo 2007 09:11
				Kirjoittaja Kivilintu
				tässä nyt vähäsen meiän projektista:
Auto on Orimattilan entinen kirjastoauto Scanian alustalla ja kiitokorin runko -85, mittarissa 192000 km.
Pituutta 11,95 m. Olise vaan mahtava tunne lähtä ekakerran rattiin  
  
  
 
Kirjastohyllyjä on vielä jonkin verran paikoillaan, mutt edellinen omistaja on laittanut siihen jo makuupaikat valmiiksi.
Lämmitysparonikin näyttäis olevan, mutt sitä ei ole kytketty ja sen tutkiminen on kesken.
Webastosta tossa jo kyselinkin ja sitä tutkitaan parasta aikaa.
Nyt alkaa sitten muuten suunnittelu ja sen toteuttaminen.
Hankalaan ollaan tulossa vaikk onkin keskeneräinen projekti.
lisää tietoa ja kuvia laitan kunhan keritään...
edit:
vähän teknisiä tietoja: malli K82 ja kiitokorin runko,  rekisteröity matkailuautoksi, otettu käyttöön -85. Väri Vihreä
Jotain papereita oli mukana, mutt jos jollain on enemmän ohje-, käyttö-, yms kirjoja, niin otatko yhteyttä
harri.haikarainen@elisanet.fi 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 18:32
				Kirjoittaja Kivilintu
				laitetaan yhenlainen kuva  

 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 19:18
				Kirjoittaja only4pro
				Nyt menee ihan kateelliseksi... sen verran hieno peli näyttää olevan...
saako udella paljonko lompakko keveni ton myötä?
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 19:23
				Kirjoittaja Kivilintu
				hintaa tolle jäi 11.500 €
Vuoden seissyt autoliikkeen takapihalla ja ongelmia on jo nyt ollut:
- webasto-----> korjattu
- takaiskarit-----> vaihto torstaina
- WC:n lattia pitää korjata
- jarrut reistaa ---> painaa jarrua, niin meinaa ratti lähtä käsistä ja polinta saa painaa tosissaan ---> perjantaina huolto
Laitan lisää kuvia kunhan saan ne pienempään muotoon
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 20:06
				Kirjoittaja Bussiton
				On noi kirjastoautot kyllä komeessa kunnossa 
  
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 20:35
				Kirjoittaja volvo240
				Hieno auto 

 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 20:45
				Kirjoittaja Kivilintu
				muutama kuva sisältä:
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 21:16
				Kirjoittaja otto
				kyllä on hieno aihio.siitä se alkaa ei muuta kuin tsemppiä. 
  
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 22:21
				Kirjoittaja Matkamese
				Kivilintu kirjoitti:
vähän teknisiä tietoja: malli K82 ja kiitokorin runko,  rekisteröity matkailuautoksi, otettu käyttöön -85. Väri Vihreä
Jotain papereita oli mukana, mutt jos jollain on enemmän ohje-, käyttö-, yms kirjoja, niin otatko yhteyttä
harri.haikarainen@elisanet.fi 
Kyselin tänään purkamoilta noita ohjekirjoja, taisi olla se 
http://www.kauppilanautohajottamo.fi/ missä oli joitakin Scanian kirjoja, soita sinne ja kysy!
Itsellä tärppäsi Setran varaosakirjan kanssa, kun sellainen löytyi Tampereelta ja pitäisi huomenissa olla jo mulla näpeissä  

 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 04 Syys 2007 22:27
				Kirjoittaja Kivilintu
				kiitti vinkistä, täytyypi huomenissa soitella ja kysästä.
Hankalaan tullaan viikonloppuna jos vaan saadaan iskarit ja jarrut kuntoon.
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 12 Syys 2007 10:05
				Kirjoittaja Kivilintu
				no nii, Hankalassa oltiin ja paljon tuli ideoita ja näki omia suunnitelmia toisten jo tekemänä. Sähköjärjestelmästä pitäisi aloittaa ja ensimmäisenä tutkitaan toi latauspuoli kuntoon, sillä ajonaikana ei lataa kuin starttiakkuja ja 230v ollessä päällä lataa vain hupiakkuja. Tähänkin ongelmaan sain ohjeet Hankalan reissulla ja eikun tutkimaan asiaa tarkemmin.
Akkuja kyselin ja seuraavanlaista tuli :
vaihtoehto 1.
- MIDAC 700.089.125 12V 200AH 6 kpl yht. 1200 €
Vaihtoehto 2.
- Starttiakuiksi: Unienergy 12V / 200Ah hinta 185€ / kpl (alv 22%)
- Hupiakuiksi suljettua AGM akkua: Vaihtoehtoisesti samaa kokoa molempiin eli
12V / 150Ah mitat 485*172*240 ( P*L*K )
Mitat ovat äärimittoja eli pari senttiä alhaalta lyhempiä. Hinta 250€ / kpl
( alv 22% )
- Tai toiseen voi laittaa AGM 12V / 200Ah  mitat (P*L*K) 522*238*236 hinta
340€ (alv22%)
Vaihtoehto 3.
- Esim. 180Ah starttiakku 295.-/kpl
Hupiakkuja:
100Ah 257.-
130Ah 446.-
Noista hinnoista -20% jos otat kaikki 6kpl akkuja
tämmöset tarjoukset sain kolmelta eri firmalta
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 12 Syys 2007 20:50
				Kirjoittaja Jone
				Eikös sullakin pitäs olla sellanen verme siinä autossa että se VAIHTAA latauskohdetta sen mukaan mikä on tarve. Eli ei kai sen tulekaan ladata kaikkia kerralla ajossa. Ei riitä virta nääs.. Sama lie maasähkön päässä ollessa. Ainakin mun kirjastoauto teki sen suuntaisesti puuhiaan.
Vähämaaan kirjastoautoissa sen vempeleen on usein valmistanut Jantronic. 
Sisu:
Se sama jantronic ohjaa niitä akkuja irti toisistaan. Kun kaikki akut on täynnä niin ne on kaikki yhdessä. Sitten kun akkujen varaus on riittävän alhaalla niin akut erotetaan toisistaan että auton sais käyntiin vielä. Korin akut saakin sitten ajaa tyhjiksi.
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 12 Syys 2007 21:04
				Kirjoittaja Kivilintu
				on siinä sellanen laite, mutt erotinlaitteen merkkivalo palaa kokoajan ja sain kytkentäkuvat Hankalan reissulla, mutt en ole ennättänyt tutkia asiaa tarkemmin. 
 
Aikaisemmassa viestissä laitoin informaatiota akuista, saisko niihin kommettia?? hinta-laatu suhde?? onks kellää asiantuntemusta???
-Harri-
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 12 Syys 2007 21:17
				Kirjoittaja Jone
				Akkuihin kaivataan siis kommentteja, mutta nostan kissaa pöydälle aiheesta että joskus tässä oli puhe siitä että säästäisi jos muutamakin kulkuri yhdistäisi ostoksensa ja ostaisi useamman akun kimpassa niin saisi tuota hintaa kammettua alas. Vai palaakohan se etu savuna ilmaan kun lisää noihin rahdit ympäri ja ämpäri..?
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 12 Syys 2007 21:23
				Kirjoittaja Kivilintu
				hienon kissan nostit pöydälle  
  
 . Yks vaihtoehto on todellakin kysellä kuinka moni muu on uusia akkuja vailla? Sillon vois laittaa tarjouspyyntöä useammasta akusta ja esim. Akut tulee yhdelle ja muut hakevat ne sieltä, silloin ei tule rahtikuluja ympäriämpäri suomea. 
hyvä haarukka vois olla esim. joku Tampereen alueelta keräis tiedot, pyytäis tarjoukset, ottas tilaajilta rahat, tilais ja maksais tilauksen ja häneltä vois jokainen tilaaja hakea akut.
Välimatka vois ollaa esim. 100 km säteellä.
-Harri-
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 13 Syys 2007 20:43
				Kirjoittaja TeuSki
				Akkukysymykseen Kivilinnulle tiedoksi, jos kiireistä akun tarvetta on ilmassa. Minulle jäi kaksi kpl Bosh 12V/170 Ah/680A akkuja ylimääräiseksi alkukesästä. Oletin starttaus ongelman johtuvan akuista ja hankin uudet akut. Vika ei kuitenkaan poistunut akkujen uusimisella. Varsinainen vika oli ilmeisesti starttimoottorissa, koska sen avaamisen/puhdistamisen jälkeen startti on pelannut OK.
Akut ovat olleet käytössä 7 kesää ja talvella sisätiloissa (ei pakkasessa). Jos kiinnostaa ota yhteyttä. Olen tulossa ensi viikolla Orivedelle.
Olisi muutenkin kiinnostavaa nähdä sinun projektisi, kun en valitettavasti päässyt Hankalaan.
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 19 Syys 2007 02:56
				Kirjoittaja Reddewil
				Akuista puheenollen, minä voisin kysyä "tutultani" vanhalta asiakkaalta, akku-tukun päälliköltä mitä maksaa, kun kerrotte mitä haluatte. Hinnat on listoilla kovia, mutta ainahan saa kysyä, vai miten se menikään...
Eli akuista tiedot kiitos:
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 19 Syys 2007 08:06
				Kirjoittaja Kivilintu
				tietoja akuista:
Startti puoli kotelo 49 x 46 ---> kotelossa kaks akkua pituussuunnassa
Hupi puoli kotelo 1 : 44 x 46 ---> kotelossa kaks akkua pituussuunnassa
Hupi puoli kotelo 2: 47,5 x 55 ---> kotelossa kaks akkua poikittain
kotelojen mitat on sisämitat ja koteloiden korkeus on n. 5 cm eli ne on sellaisen kehikot vähän ehkä pystyy mittoja kasvattamaan, mutta vain ehkä sentin verran. 
akut vois olla kaiketi jotain 170 ah ja akkuja menee kaikkiaan 6 kpl.
näillä tiedoilla olen pyytänyt tarjouksia jotka on tässä viestiketjussakin.
Nyt meni vaan akkujen osto vähän pidemmälle, pienten yllätyskulujen takia  
  
  
 
-Harri-
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 19 Syys 2007 20:59
				Kirjoittaja Kivilintu
				Akku projekti on nyt vähän suunnittelu vaiheessa   
  
 
Tuli muuten Hankalan reissun jälkeen annettua autollekkin sitten nimi ja siitä lähtien se on ollut "Pikkarainen". Kaikkee pientä ollut Hankalan reissun jälkeen, mutt niistä on sitten kyllä selvitty. Jyväskylässä hajos tuulettajan hihna ja syynä oli kiristyspyörän laakereiden pettäminen. Onneks Jyväskylästä löyty liike, josta saatiin apua. 
Tarvikehaussi
Laukaantie 16 
40320 JYVÄSKYLÄ 
Puhelin	014 284250 
Fax	014 284054 
Matkapuhelin	040 0634250
Heitä kiitämme ystävällisestä palvelusta ja avun annosta hädän hetkellä. Homma toimi vaikka oli sunnuntai.
-Harri-
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 20 Syys 2007 06:53
				Kirjoittaja otto
				Kivilintu kirjoitti:Akku projekti on nyt vähän suunnittelu vaiheessa   
  
 
Tuli muuten Hankalan reissun jälkeen annettua autollekkin sitten nimi ja siitä lähtien se on ollut "Pikkarainen". Kaikkee pientä ollut Hankalan reissun jälkeen, mutt niistä on sitten kyllä selvitty. Jyväskylässä hajos tuulettajan hihna ja syynä oli kiristyspyörän laakereiden pettäminen. Onneks Jyväskylästä löyty liike, josta saatiin apua. 
Tarvikehaussi
Laukaantie 16 
40320 JYVÄSKYLÄ 
Puhelin	014 284250 
Fax	014 284054 
Matkapuhelin	040 0634250
Heitä kiitämme ystävällisestä palvelusta ja avun annosta hädän hetkellä. Homma toimi vaikka oli sunnuntai.
-Harri-
 
onnittelut nimen johdosta.tarvikehaussi on ollut aina avulias vaikka on ollut pyhäkin 

 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 20 Syys 2007 23:48
				Kirjoittaja Matkamese
				Kivilintu kirjoitti:
Jyväskylässä hajos tuulettajan hihna ja syynä oli kiristyspyörän laakereiden pettäminen. 
Meidän Setrassakin hihnojen kiristinpyörien laakerit "kahisee" aika kovasti, laakerit finaalissa???  Ääni vaimenee kun suihkuttaa esim WD40;ä akselille.  En ole ehtinyt purkaa, mutta olisko nuo korjattavissa, itse kiristin on ehjän oloinen, siinä on kai joku kumi vulkanoitu "jouseksi" jonka varassa pyörä joustaa.
varahihnat on matkassa mukana mutta ainahan se hihnan vaihto on ikävää kesken matkan  

 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 21 Syys 2007 07:28
				Kirjoittaja Kivilintu
				otto kirjoitti:Meidän Setrassakin hihnojen kiristinpyörien laakerit "kahisee" aika kovasti, laakerit finaalissa???
Kannattaa kurkistaa ja tutkia noi laakerit. On nimittäin v..mäinen irrottaa kun laakerit menee solmuun. Meillä on siinä kiristinrullassa kaks laakeria peräkkäin ja toinen oli heittänyt osan kuulista pihalle. Ei ees varottanut.
Muutenkin tää on ollut opettelua, ku en koskaan ennen ole ollut kiinnostunut autoista sen enempää kun ett ajan ja tankaan. Nyt on kädet kyynärpäitä myöten likaset ja otta hiessä. 
On se vaan metkajuttu ku aikuisesta tulee pikkupoika ton auton kanssa  
  
  
  
  
 
-Harri-
 
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 27 Syys 2007 15:44
				Kirjoittaja Kivilintu
				jahas, nyt ois sitt apu tarpeen...
Auton latausjärjestelmässä on häiriö, sillä erotuslaitteen merkkivalo palaa kokoajan. Autossa on muuttolaita oy:n asentama akkuvaraaja, jossa on ilmeisimmin myös sisäisesti toi erotuslaite systeemi. 
Tunteeko joku kyseistä laitetta tarkemmin ja sen toimintaa. Muuntolaitteelta (ent. nimi, on vaihtanut nimeä) luvattiin laittaa mailitse kuvia, mutt niitä ei ole ainakaan tätä kirjoitettaessa tullut.
ongelma:
Lataa johdossa ollessaan vain hupiakkuja
johto irti ja auto käyntiin---> lataa vain ainoastaan auton akkuja ei hupipuolta ollenkaan.
selvitystä:
olenko ymmärtänyt oikein ton toiminnan---> kun auto laitetaan piuhaan pitäisi laturin ladata molempia akkuja ( auto ja hupi)
kun johto irroitetaan ja auto laitetaan käyntiin----> lataa ensin auton akun ja sitten hupiakut
auttakee hätästä
-Harri-
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 27 Syys 2007 22:03
				Kirjoittaja Jone
				Mun mielestä kumpikaan ei lataa molempia piirejä kerralla. Ei riitä latureissa potku. Olen käsittänyt että se lataa kunkin akuston erikseen tarpeen mukaan. Eli siis vaihtaa ladattavaa akkupiiriä.
			 
			
					
				Re: Projektimme
				Lähetetty: 27 Syys 2007 22:20
				Kirjoittaja Kivilintu
				jone-51k kirjoitti: Eli siis vaihtaa ladattavaa akkupiiriä.
Näin miekii sen ymmärsin, en vaan osant selittää... 
  
 
nyt lataus toimii vaan niin että sähköllä latautuu hupiakut ja kun  auto on käynnissä, niin sillon auton akut.
Toss on jokin solenoidi joka ilmeisemmin kuuluu siihen systeemiin.. odottelen edelleen valmistajalta kytkentäkuvia ja mittaus pisteitä.
-Harri-