Mökki-Manni projekti

Kerro omasta projektistasi
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

kiitoksia hyvästä selvennyksestä. lähinnä tämän osalta mietin jos budjeti´ti on 1000-2000 mitä saa järkevästi tai 2000-3000 mikä on järkevästi parasta
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Käyttökokemusta ei vielä ole, mut mulle on tulossa suunnilleen seuraava laitteisto, katsotaan kesällä miten toimii.
5 kpl 315W aurinkopaneeleita.
3 kW hybridi invertteri hoitamaan latausta auringolla tai töpselistä sekä invetterin töihin.
6 kpl käytettyjä 230Ah lyijyakkuja (50% käytöllä noin 8 kwh akusto, vanhana tietty vähän vähemmän ehkä).
Paneelit ja invertteri ei ole halvimmat mahdolliset, koska ne tulee niin, että saadaan kotona ollessa kytketyiksi talon/valtakunnan verkkoon osana aurinkosähköjärjestelmää... Akut on halvimpia 0-30€/kpl


Hinnat on noin, riippuu paljon mistä ostaa ja millaisen, mut suunnilleen:
Hybridi invertteri 700-1200
Paneelit + sähkö ja kiinnitystarvikkeet n. 150€/kpl
Akut korjaamon romuista kaivamalla esim. 25€/kpl, jos antaa samanlaisen risan tilalle saa usein ilmaiseksi penkoa...

Eli tuohon 2000 e budjettiin saa sopimaan invertterin ja paneelit ja muutaman lyijyakun. Uusia akkuja sillä ei paljoa ostella, lyijyakutkin luokkaa 200e/kpl.
Tai sit sillä saa perus invertterin, pari akkua ja sen aggregaatin.

Hienommissa akuissa puhutaan äkkiä 2000-> e panostuksesta pelkkiin akkuihin, jos olen oikein ymmärtänyt.

Joka tapauksessa mun mielestä sen verran kannattaa olla akkua ja invertteriä että jääkaapin, valot ja kahvinkeittimen saa ainakin toimimaan jonkun aikaa ilman aggregaattia.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Halvan (uuden) lyijyakun hinta on n. 1e/Ah. Siis ihan starttiakun.

Noi käytetyt lyijyakut on mulle kyllä pieni mysteeri, ehkä jostain sairaala käytöstä tms jossa ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti määräajoin uusiin voi löytyä hyviä akkuja.

Autojen akut on ainakin romiksilla ihan valmiita, vaikka ne tietysti voivatkin toimia ihan hyvin jos se todellinen kapasiteetin tarve on pieni.

Sinänsä noi romiksen lyijyakut on jokatapauksessa aina jonkinlainen lyhytaikainen ratkaisu ja suht pienelle kapasiteetille. Ison kapasiteetin lyijyakusto on pakko tehdä laadukkaista ja uusista tasalaatuisista akuista, jos haluaa että se kestää.

Jos käyttö on oikeasti jatkuvaa, niin kannattaa laskea myös käyttökustannukset, ei pelkkää hankintahintaa.

Tonnilla saa jo ison aggregaatin, edullinen vertti ja 1kwh akusto toinen tonni.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kyllä niitä gsm-tukiasemien varmistusakkuja saa jätelyijyn hinnalla ihan laadukkaita. Myydessä saa saman hinnan...

Kyllä niitä toki joutuu testailemaan että ovat kunnossa, mutta toisaalta eipä ole rahaa kiinni vaikka pilaisi akun syväpurkauksella tms.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mulla tukiaseman akkuja yhdessä paketissa , kolmea eri merkkiä / värisiä , yhden parina starttiakku , 3 vuotta kestäneet . 10 paria kaikkiaan .
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

aurinkopaneeleita tilattu 8kpl 290Wp tehoisia ja Hybridi lataussäädin 48V MPPT 80A invertteri 5KVA laturi, seuraavana pitäis alkaa metsästään niitä akkuja hirvee kasa. onko muilla ollut mitään ongelmaa noide liimattavien kiinnityspalojen kanssa, taitaa olla kuitenki yleisin asennus tapa. valmistajan ohjeissa luki että vaakatasoon asentaminen kielletty ja myyjän sivuilla suositeltu malli caravan käyttöön jossa paneeli asennnetaan vaakatasoon :D taitaa kielto johtua tehohävikistä ja mahdollisesta lumikuormasta
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tai sit vesi ei osaa paneelin päältä pois vaakassa? Eli kannattaa asentaa ehkä vähän kallelleen, jos se vaaka kerran on erikseen kiellettyä? Onhan bussin kattokin yleensä kaareva ja jos paneelit laittaa pitkittäin 2 vierekkäin, niihin saa helposti kallistusta sen muutaman asteen että vesi osaa pois.

48v akustossa pitäis sit olla aina 4 samanlaista ja samankuntoista lyijyakkua sarjassa, jos niitä käyttää. Näitä 4 akun sarjoja sit voi lisätä rinnankytkentään useita, jos ei 4*220 ah (5kWh) riitä, mut kyllä 4 kohtuu kuntoista akkua pitäis ainakin jonku aikaa riittää. Yksi huono akku siinä sarjassa pilaa koko sarjan tehon ja aiheuttaa akkujen ennenaikaista tuhoutumista, ainakin raskaammassa käytössä.

48v akustoa ei pysty lataamaan suoraan autosta, eikä siihen voi kytkeä suoraan mitään muitakaan bussin sähkölaitteita.

24v akustossa ois ollu tiettyjä etuja. 2 samanlaista akkua per sarja riittää (esim kuorma-autosta/ bussista) ja voi ladata bussin laturilla. Lisäksi voi kytkeä esim alkuperäisiä kattovaloja, wc laitteita, puhaltimia, 24v latureita, poppikoneita, linjakilpiä ym suoraan hupiakkuihin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

minä koitin katsella noita sähkönvastuksia ja kaapeli paksuuksia yms hyötysuhdetta että taas jotain jäi miettimättä, miten onko tuohon mitään konstia ladata auton omalla laturilla myös, 2 laturia sarjaan :D
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ami_MAN 22-360 kirjoitti: 02 Maalis 2022 09:09 minä koitin katsella noita sähkönvastuksia ja kaapeli paksuuksia yms hyötysuhdetta että taas jotain jäi miettimättä, miten onko tuohon mitään konstia ladata auton omalla laturilla myös, 2 laturia sarjaan :D
Tuo 48V ei mahdollista normaalilatureilla( auton omilla) kyllä järkevin on kahden jännitteen rakenteet: vaihtov 230V ja tasavirta 24 V molempiin huvi ja auton tekn mahdollistaa ” yht käytön tai sekakäytön”.

Onko katto rakenteeltaan että liima kennot onnistuu asentamaan?
( carruksissa ei onnistu tai helpompi on rungolliset panelit kiskoon tai jaloilla kattoon )

Hydr vetoiset generaattorit on melko huonolla hyötysuhteella, ehkä parhaiten sopii hetkelliseen tilapäiskäyttöön
ja ovat melko kallita rakentaa ellei hydr järj ole jo valmiina koneessa tai autossa
(( oma valinta oli työkäytöön bensamoottori agrikaatti 6 kw (240V) halpa ja toimi , hydr gener olis voinut ottaa kuorma- auton tai Avantin hydr , käyttö oli tilapästä lähinnä pikkutyöt soramontulla hits valovirta inv , laikka ym))
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onhan niitä myös 24>48V lataussäätimiä, mutta ei ole ihan halpoja eikä kovin tehokkaita.

Yksi vaihtoehto on tietysti lisätä moottorin kylkeen 48V laturi, ei ihan joka putiikin tarvike tuokaan, mutta kyllä niitä on.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

nonni metsästys osien suhteen jatkuu :D :D rouva lyö kotona nokkaan kohta jos erehtyy katsomaan tiliotetta, vessakin oli tekemättä kokonaan mutta se on taktisesti jätetty viimeiseksi siihen irtoaa määrärahat paremmin kun tietää sen tarpeellisuuden
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Kuva
Eka penkki verhoiltu, eikä tästäkään tahdo tulla mitään.
No onneksi noita penkkejä on vielä vaikka kuin niin eiköhän tässä ala tämäkin luonnistuun
Liitteet
3AA111CE-027B-4B1E-B4B0-4B1DED92C436.jpeg
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

tuohon lataus probleemaan palatakseni osa on rakentanut 24v latureista (jos oikein ymmärsin) diodisiltaa ja latauksensäädintä mulkkaamalla toimivia 48v latureita, minullahan autossa on kaksi laturia joista toinen vain käytössä kun molempia ei tarvita niin jos tälläinen modifiointi vain onnistuu niin olisi varmaan kokeilemisen arvoinen, jos tällaiselle työlle löytyy tekiä niin ei muutakuin reilusti kättäpystyyn niin jos ei huomen aamulla niin seuraavana viimeistään posti kuljettaa sinulle 10kg mötkäleen :D
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

niin joo tosiaan huutohan siitä tuli kun isäntä oli tehny mailman parhaat kaupat ostaessaan aurinkopaneeleita ja tykötarpeita :roll: ei auttanut asiaa yhtään että herätin rouvan aamulla ennen viittä kysyäkseni miten se mobiiliavain pankkijutuissa toimii :D no se tilanne oli vähä niinku hätänen ja kiireinen kun ne minun hamuamat tarjouspaneelit oli loppu ja laitoin edellisenä iltana kauppiaalle viestin että eikö niitä oikeesti ole muka niin kävi inventoimassa varaston ja oli illalla(yöllä) laittanut sähköpostia eli emailia että löytyy sen verran jotta saat tilattua ja lisäsi ne saldoihin no sehän oli aamulla hirmu hätä 4.30 ku nousin ylös että ny ne joku vie jos en heti tillaa :D tiedossa oli että seuraava erä joka vinku intiasta tulee on vähintään 30% kalliimpi mutta selitäppä se rouvalle jota ei rosentit kiinnosta vaan se kuin paljo isäntä taas laitto pamberssi rahoja mailmalle :shock: no kohta on ne paneelit katolla ja hypriti invertteri jauhaa sähköä niin on turva paikka minullakin :D
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Ami_MAN 22-360 kirjoitti: 02 Maalis 2022 20:35 niin joo tosiaan huutohan siitä tuli kun isäntä oli tehny mailman parhaat kaupat ostaessaan aurinkopaneeleita ja tykötarpeita :roll: ei auttanut asiaa yhtään että herätin rouvan aamulla ennen viittä kysyäkseni miten se mobiiliavain pankkijutuissa toimii :D no se tilanne oli vähä niinku hätänen ja kiireinen kun ne minun hamuamat tarjouspaneelit oli loppu ja laitoin edellisenä iltana kauppiaalle viestin että eikö niitä oikeesti ole muka niin kävi inventoimassa varaston ja oli illalla(yöllä) laittanut sähköpostia eli emailia että löytyy sen verran jotta saat tilattua ja lisäsi ne saldoihin no sehän oli aamulla hirmu hätä 4.30 ku nousin ylös että ny ne joku vie jos en heti tillaa :D tiedossa oli että seuraava erä joka vinku intiasta tulee on vähintään 30% kalliimpi mutta selitäppä se rouvalle jota ei rosentit kiinnosta vaan se kuin paljo isäntä taas laitto pamberssi rahoja mailmalle :shock: no kohta on ne paneelit katolla ja hypriti invertteri jauhaa sähköä niin on turva paikka minullakin :D
Ootko mistä tilaillu noita värkkejä?
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Elektrotorilta noi paneelit ja säätimen, akusto tulee todennäköisesti pistokehybridiltä joku sähkövatkulin vanha ajoakku jos ei tule eteen ennen sitä jotain muuta
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

jos joku on annelista niin nämä sähköjen teko tai kun niitä ei ole, onkohan relevika vai mikä kun laittaa pitkät niin sammuu takavalot, mittarin kanssa möyrinyt ympäri autoa eli päivän saldo on paljon purettuja paneeleita eikä mikään tullut kuntoon mutta positiivista ettei mennyt rikkikkään, taisi muutelöytyä sopiva "onkalo" akuille ja hybridivertille. Moottorin pällä on kennoja yms ylimääräistä tavaraa parin halkomotin verran ja valmiiksi ois luukussakin ritilä taakse päin niin saisi tuuletusta. pitäää ens kerran kun tulee joutoaikaa ladata rälläkän ja puukkosahan akut täyteen ja tehdä akuille oma huone :D
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kannattaa tarkistaa maadoitus puolikin : akku kotelo,sähkökeskus,koelauta,(kori tai runko?) jne.
Päävirtapuoli vaikuttais olevan kunnossa,
Mannissa voi olla myös ettei runko ole maadoitettu ( selviää jos akun miinusnavasta lähtee nippu
”maajohtoja”) ,, ja ohjaamoon / boxseille tulee jännite ohi pääkytkimen aikakin kuorma - autoissa,
tuossa vm vielä vähän boxeja verrattuna seuraavaan euro3 autoon alkaen vm n-03.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

valoille vedinkin jo lisämaat runkoon, ei akuissa ole muita johtoja kuin ylläpitolaturin johdot, ei tässä ole kuin moottorin ohjaus poksi mutta noita 5 napaisia releitä onkin sitten kuskinpenkin takana n 50kpl ja takana 20 :D lisää. tuli mieleen nyt jälkeenpäin että onkohan sit vedetty jotain piuhoja väärälle releelle kun vaihtaa pitkät ajovalot niin lyhyet sammuvat niin sammuvat myös takavalotkin
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ja valot on katk ajovaloasennissa? Päivävalokytkentöjä manneissa alkup erikoisia ( esim uudemmissa päivävalot on alennetulla jännitteellä sumuvalot+ parkit) , jälkirakennetut tapauskohtaisia ( syttyy käsijarrun vapautuksella, moottorin käynnistyksellä,
muut toteutukset ja uudemissa vain huomiovalot ei larkkeja jne.).
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

toivottavasti tässä ei tuollaisia hienouksia ole :D pitää ens kerralla katsella se toinenkin valorele jostain ja mittailla sitä tai vaitaa päittäin tuon lyhkästen releen kanssa ja testata poistuuko vika vai siirtyykö
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eipä tuo olisi eka auto jossa on otettu hätäpäissään ohjaus lähivaloilta parkeille.

Se että lähivalot sammuu kun pitkätkytketään on ihan normaali toimintatapa jos ajovalo on H4, tuossa kun on todnäk "facelift" maski, niin voi olla hieman epäyhteensopiva se orkkisjohdotus.

Carrus rakensi käsittääkseni "huomiovalot" ihan vakiona autoihinsa alustasta riippumatta. Mulla on niiden ohjaamiseen nappi sähkökeskuksessa, kun laittaa käyntiin, on parkit automaattisesti päällä ja kun vapauttaa käsijarrun ajovalot syttyy.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

Kertoisko viisaammat meneekö tämä nyt oikein
Laskin näitä paneeli juttuja että jos ne kytkee sarjaan niin pitäisi säätimen vielä toimia, onkohan tuo akkujen hiukan korkeampi jännite ongelma säätimelle? Niin akut on jostain sähkövatkulista tms hyrbidistä teho 6kw, alajännite 50v ja huippujännite 57.4v
Liitteet
BDE5820A-9450-4CF3-AEE3-25D5F4AB9255.jpeg
44AE75C2-3CF5-4F5A-AE52-8ABB26825590.jpeg
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

kun eikös paneeleista tule sarjaan kytkettynä 317,04 V ja 2,32Kw
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Mökki-Manni projekti

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Aika komee akusto ja aurinkovoimala!

Vissiin ihan litium-akku?

Kyllä nuo laskelmat ihan oikein on, hyvin pitäisi toimia. Aurinkoinvertteristä kannattaa katsoa ettei siinä ole päällä mitään lyijyakuille tarkoitettua equalizing-toimintoa. Semmoisessa jännite käytetään hetkellisesti jossain 15.5V eli 48v järjestelmässä 62V... Se rikkoo litium-akut.

Tossa invertterissäsi kun on myös tuo AC charger, sitähän voisi olla joku pieni 24V invertterin kytkettynä tuohon niin saisi autosta ladattua? Vähän turha tietysti 24V-230V-48V muunnos, mutta silti voisi olla kokonaisedullisin ratkaisu..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin