Sivu 3/4

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 04 Maalis 2022 22:44
Kirjoittaja Paitakauppias
Projekti jatkuu vähän kerrallaan:

https://youtu.be/d-uGbSnoXWQ

Patteripiirin paluuta ja sen sulkuhanaa en ole vielä löytänyt, kattopiirin väitän saaneeni muusta järjestelmästä erilleen. Pitää vielä keksiä astiat keruulle ja säilytykselle että saan glykolit vietyä jäteasemalle.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Maalis 2022 17:27
Kirjoittaja Paitakauppias
Ei kukaan tarvitse ilmastointikompuraa? Ruuvailin tällaisen irti Scaniasta tänään:

Kuva

EDIT: myyty.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Maalis 2022 19:08
Kirjoittaja setrailija
laita noihin putkien lähtöihin paperia ja teippiä kosteus ei tee hyvää.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Maalis 2022 20:54
Kirjoittaja Vanhooli
Paljonko pidät hintaa kompuralla

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Maalis 2022 22:07
Kirjoittaja Paitakauppias
setrailija kirjoitti: 07 Maalis 2022 19:08 laita noihin putkien lähtöihin paperia ja teippiä kosteus ei tee hyvää.
Kiitos vinkistä, laitan heti huomenna. Paljon ehdittiin järjestelmän tyhjentäneen kaverin kanssa jutella, mutta tuota ei tullut maininneeksi.
Vanhooli kirjoitti: 07 Maalis 2022 20:54 Paljonko pidät hintaa kompuralla
Olisiko satanen ok? Jos oikeasti kiinnostaa, moottoritilasta voi ruuvata vielä tuon alustaa sun muuta osaa kaveriksi, en tee niillä itse mitään.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 10 Maalis 2022 21:27
Kirjoittaja Paitakauppias
Lattia on kyllä niin tiukasti kiinni, että hiki tulee irrotellessa. Liimaa on niittien lisäksi joka välissä, ja tottakai vaneri alkaa sälöytyä ennen kuin liima irtoaa. Hidasta hommaa, mutta ajattelin huomenna kokeilla sellaista, että leikkaa vanerit irti hieman reunojen sisäpuolelta ja jättää viimeiset sentit kiinni metalliosiin, jotka on kuitenkin tarkoitus irrottaa. Toki tuossa on poikkipalkkeja, joista tarvii Feinillä jyrsiä palikat pois, mutta olisi ainakin inhimillisempää hommaa kuin yrittää sorkkaraudalla murjoa.
Kuva

Sain tänään myös lämmitysjärjestelmästä ylimääräiset putket poistettua, nyt ei pitäisi nesteen kiertää kuin moottorissa ja ohjaamossa. Mistään ei tullut odottamattomia vuotojakaan, joten katson homman kunnialla suoritetuksi. Mikäli joku muu miettii vastaavaa operaatiota, niin patteripiirin kaikki hanat ovat lisälämmittimen tilassa, kattopiirin lähtö samoin, mutta kattopiirin paluu löytyy moottoritilan vasemmalta laidalta. Putket saa aika hyvin puhtaaksi paineilmalla, mutta kannattaa silti varautua roiskeisiin. Yhteensä parikymmentä litraa tuli nestettä ulos.
Kuva

Sitä ruostettakin alkoi löytyä, kun avasin lokasuojan luukun ja yritin tukea sen auki siihen tarkoitetulla varrella:
Kuva

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 10 Maalis 2022 23:07
Kirjoittaja tiku83
Lattian irrotus on helpoin kun leikkaa suurimman osan pois ja taltalla loput, on lujasti liimattu espanjalaisessa korissa kiinni.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 10 Maalis 2022 23:15
Kirjoittaja Paitakauppias
tiku83 kirjoitti: 10 Maalis 2022 23:07 Lattian irrotus on helpoin kun leikkaa suurimman osan pois ja taltalla loput, on lujasti liimattu espanjalaisessa korissa kiinni.
Tämä on itse asiassa Lahden Autokorin tekemä, mutta lopputulos sama. Pistosahalla ja Feinillä palat pois ja sitten katsotaan, tarviiko loppuja edes irrottaa kun lähtevät noiden alumiiniprofiilien kanssa samassa paketissa.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 11 Maalis 2022 01:30
Kirjoittaja Risto113
käsisirkkelin terän korkeuden kun säätää juuri karvan vajaa levyn paksuuteen, voi surutta lasketella palkkien ylikin.
Siis kun paloittelee niitä suurimpia veks.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 11 Maalis 2022 07:43
Kirjoittaja tiku83
Paitakauppias kirjoitti: 10 Maalis 2022 23:15
tiku83 kirjoitti: 10 Maalis 2022 23:07 Lattian irrotus on helpoin kun leikkaa suurimman osan pois ja taltalla loput, on lujasti liimattu espanjalaisessa korissa kiinni.
Tämä on itse asiassa Lahden Autokorin tekemä, mutta lopputulos sama. Pistosahalla ja Feinillä palat pois ja sitten katsotaan, tarviiko loppuja edes irrottaa kun lähtevät noiden alumiiniprofiilien kanssa samassa paketissa.
Näinhän se on tuli ajatus virhe :lol:

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 11 Maalis 2022 09:11
Kirjoittaja Paitakauppias
Risto113 kirjoitti: 11 Maalis 2022 01:30 käsisirkkelin terän korkeuden kun säätää juuri karvan vajaa levyn paksuuteen, voi surutta lasketella palkkien ylikin.
Siis kun paloittelee niitä suurimpia veks.
Samaa mietin tuossa illalla, kun ei meinannut tulla uni. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea!

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 11 Maalis 2022 09:43
Kirjoittaja Zuikkis
Vielä jos ruuvailee vaikka jonkun laudan seinän viereen ohjuriksi käsisirkkelille, saa suorasivuisia vanerinpaloja mille saattaa löytää käyttöä myöhemmin.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 06 Huhti 2022 21:35
Kirjoittaja Paitakauppias
Lattioiden purku alkaa olla valmis, sirkkelillä kun katkoo sopivaan mittaan ja varovasti irrottelee sorkkaraudalla niin lähtevät pääasiassa nätisti. Vasemmanpuoleiset ovat olleet selkeästi höttöisempiä kuin oikeanpuoleiset, mutta nekin tottelivat Feiniä ja voimalla houkuttelua. Tilanne näyttää suunnilleen tältä:
Kuva

Raaputtelin takalasista liian teipit pois ja purin eristeet seinistä, ja päättelin että kuskin viereen voisi yrittää mahduttaa yhden istuinparin matkustajille. Pitää sovittaa, ei niiden mahtumista muuten näe.

Eristekerroksien alta löytyi taas viestejä ulkoavaruudesta:
Kuva

Kohta voikin sitten alkaa suunnitella rungon muokkauksia, kun turha sälä on purettu pois tieltä. Sitten voisi pikkuhiljaa päästä rakentelemaankin.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Huhti 2022 06:09
Kirjoittaja Mikaeli
Aika siistiä, tosta on hyvä alkaa rakentelemaan, ei ole mitään ylimääräisiä kalusteita yms edessä.👍

Yleensä kai tilanne tahtoo olla sama kuin mullakin, osa bussista on jo rakennettu, kun toista osaa vasta suunnitellaan. Sit saa koko ajan varoa valmiita asioista.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 07 Huhti 2022 10:21
Kirjoittaja Paitakauppias
Veikkaan, että tulee laitettua jakkarat paikalleen, merkattua kiinnitys- ja muut kohdat ja sitten purettua ne pois siihen asti, että väliseinä on pystyssä. Lattia on sen verran ruma, että se ainakin menee istuinten alta uusiksi.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 22 Huhti 2022 16:17
Kirjoittaja Paitakauppias
Runko alkaa olla siinä määrin näkyvissä, että hitsaustöitä voisi kohta aloitella. Suunnilleen kaikki ylimääräinen on purettu:
Kuva

Hankin myös peruutuskamerat nyt, kun asentaminen piiloon on vielä helppoa. Ebay toimitti muutamassa päivässä Kiinasta tällaiset:
https://www.ebay.com/itm/363226584265

Neljä kameraa, 9" näyttö, löytyy myös triggeripiuhat jos haluaa jonkun kuvan isommaksi esim. peruuttamista varten. Askartelin abikoilla haaroituksen tupakansytyttimen töpselistä ja vedin taaksepäin lähtevän piuhan alulle katonrajaan. Pitää asentaa joku putki, jota pitkin viedä kaikki johdot, niin niitä pääsee korjaamaan tarvittaessa myöhemmin.

Nuo keskikäytävän sivuseininä toimineet palkit ovat olleet jotain aivan käsittämätöntä irrotella. Niittejä on sellaisissa paikoissa, ettei niihin pääse käsiksi putkien alta, liimaa on vaihteeksi joka välissä ja niiden sisälle on vielä sullottu iso määrä johtoja. Yhden onnistuin puukkosahalla katkaisemaan, mutten näyttäisi ettei suuria vaurioita tullut.

Jyväskylän Seppälässä ajoi tänään vastaan sennäköinen auto, että kylähulluksi veikkaisin. Taisi olla 2-kerroksinen vieläpä, kenties matkalla Halsualle?

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 27 Touko 2022 21:43
Kirjoittaja Paitakauppias
Oho, homma on mennyt niin tekemiseksi etten ole muistanut päivittää. Tässä videon osa 2:

https://youtu.be/r7a8UpuNVjE

Päätin myös säästää omia hermoja ja aikaa, ja sain puolitutun ammattihitsaajan TIG:n kanssa käymään. Kaksi päivää siinä meni, mutta tässä ennen ja jälkeen -kuvat:
Kuva

Seuraavaksi sitten varmaan vaneria lattiaan, niin on helpompi kulkea.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 01 Kesä 2022 00:04
Kirjoittaja Paitakauppias
Ja kun kerran homma etenee, niin osa 3:

https://youtu.be/hXEXB8xEolU

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 28 Kesä 2022 11:17
Kirjoittaja Paitakauppias
Laitoin pitkästä aikaa sähköt päälle. Kävi ilmi, että eturuuman iso kytkin toimii, ei toimi ja toimii. En saanut sillä virtoja enää katkaistua, mutta se onnistui kojelaudan pääkytkimestä. Aiemmin tuo ruumankin vipu on kaiken sammuttanut, mutta nyt ei tunnu tekevän mitään.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 28 Kesä 2022 11:18
Kirjoittaja Paitakauppias
Niin ja rakentelu jatkuu:

https://youtu.be/8tTpRgmejG8

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 22 Heinä 2022 22:04
Kirjoittaja Paitakauppias
Osa 5 on nyt katsottavissa:

https://youtu.be/fVggZuERY-E

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 23 Heinä 2022 08:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Hienoa kerrontaa "Paitakauppias" - videoitasi on ilo seurata.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 23 Heinä 2022 13:50
Kirjoittaja Paitakauppias
Rosvolinna kirjoitti: 23 Heinä 2022 08:44 Hienoa kerrontaa "Paitakauppias" - videoitasi on ilo seurata.
Kiitos, eiköhän näitä tule lisää sitä mukaa kun saan hommia tehtyä. Muistakaa tilata kanava niin saatte tiedon uusista videoista heti!

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 24 Heinä 2022 14:23
Kirjoittaja viisnepa
Hienoa kun joku jaksaa dokumentoida rakentamista noin perusteellisesti. Toivotaan että intoa piisaa ja saadaan nauttia hyvistä videoista myös jatkossa :-)

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 24 Heinä 2022 22:50
Kirjoittaja Paitakauppias
Kerrotaan nyt spoilerina, että ensi perjantaina tulee seuraava bussiin liittyvä video ulos. Koetan muistaa postata sen tännekin jossain kohtaa.