Sivu 1/4

Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 12:52
Kirjoittaja Paitakauppias
No nyt se sitten tapahtui ja hallissa on oma bussi. Talo piti myydä ja paikkakuntaa vaihtaa pienemmäksi, mutta siinä se nyt on:

Kuva

Auto on Scania K340 OmniExpress 360, pituutta on 12,9 metriä ja korkeutta n. 3,6. Vuosimalli on 2008 ja kilometrejä 1,6 miljoonaa takana. Entinen Pohjolan liikenteen bussi, eli valtion huoltama ja ylläpitämä. Vielä en ole löytänyt nappulaa, joka ei toimisi, mutta yhden sivuluukun lukko näyttäisi olevan vaihdettu eikä pelaa samalla avaimella kuin muut. Tarkoituksena on väsätä talviasuttava mööpeli, jolla pärjää viikon puskassa.

Ikinä en ole mitään tällaista tehnyt, mutta asuntoremonteista on sentään kokemusta.Eiköhän puuhaillessa opi, ja aina voi etsiä osaavampia avuksi.

Mistä puheenollen: jos haluaisin madalluttaa lattian jonkun muun tekemänä, keneltä kysyn? Hitsauskonetta ne ole pidellyt kädessä yläasteen pakollisten jälkeen.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 12:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Onnittelut hankinnasta - hieno auto.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 13:04
Kirjoittaja neppi
Upea laite! Kalpenee nämä meidän horrorit.

Ei ku ite hitsaat! Otat jonku kokeneemman kaveriks eka et saat säädöt kohilleen ja jonku tuntuman ja sit potkaset sen pihalle ja teet ite.

Ite sanoit et ”eiköhän puuhaillessa opi”, ni et nyt heti ala ulkoistaa! ;)

Missäs rakentelet?

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 13:52
Kirjoittaja Geekuality
Onnea hankinnasta, kamalan modernin oloisia alkaa olla nykyiset kulkuriaihiot, meidän oli ostettaessa suht samoilla kilometreillä jo 22-vuotias. :lol:

Mitä tulee rakentamiseen, lähdin itse samoista lähtökohdista reilut kolme vuotta sitten ja näin jälkiviisaana sanoisin että suosittelen harkitsemaan vakavasti tuota Nepin neuvoa. Itse ulkoistin tuon lattiasäätämisen ihan kaupalliselle puolelle ajatuksena saada helposti hyvä pohja josta jatkaa itse eteenpäin. Meidän tapauksessa moni asia meni kuitenkin penkin alle ja kun ottaa huomioon tuosta keikasta aiheutuneet ylimääräiset ongelmat ja säätämiset, olisi vaan kannattanut opetella tekemään itse - olisi välineiden hankinnasta huolimatta säästänyt paljon rahaa ja etenkin oppinut itse lisää (mm. sen oman aihion sisälmyksistä, ja toisaalta siitä mitä tarkalleen ottaen on tehty).

Instagramista löytyy Hukkabussi, jossa tehtiin lattia uusiksi itse aluksi osaavalta hitsaajalta saaduin neuvoin, ja oikein hyvin se oli onnistunut.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 14:17
Kirjoittaja tiku83
Hienon aihioin oot hommannut, ei muuta kun itse ruveta purkaan lattia ja madaltaan tekemällä oppii ja säästyy sievonen summa rahaakin 😀 ehkä...

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 15:41
Kirjoittaja Timppa
Tarviikohan toi korityyppi alumiinimikin ja argoni pullon ?

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 16:12
Kirjoittaja Paitakauppias
neppi kirjoitti: 12 Helmi 2022 13:04 Upea laite! Kalpenee nämä meidän horrorit.

Ei ku ite hitsaat! Otat jonku kokeneemman kaveriks eka et saat säädöt kohilleen ja jonku tuntuman ja sit potkaset sen pihalle ja teet ite.

Ite sanoit et ”eiköhän puuhaillessa opi”, ni et nyt heti ala ulkoistaa! ;)

Missäs rakentelet?
Jyväskylän kupeessa on talli, lisämutkikkuuksia aiheuttaa se että vuokranantaja on kuulemma varsin nihkeä kaikkien tulitöiden suhteen. Tuskin voi sitä suoraan kieltää, mutta mielelläni säilyttäisin hyvät välit sinne suuntaan.

Ensimmäisenä varmaan pitää selvittää, mitä materiaalia tuolla on mikäkin, että tietää millä kiinnitellä. Sitten pitää miettiä, miten lattian madalluksen ja sivuluukkujen mekanismit saa sovitettua yhteen, nuo kun nousevat melkein yhtä ylös kuin penkkien alla oleva lattia.

Jos nyt kuitenkin alottaisi purkamalla turhia katteita ja kilkkeitä pois, katsoo sitten mitä kannattaa tehdä.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 12 Helmi 2022 17:03
Kirjoittaja setrailija
Moro ja onnea
Ei se vuokranataja ole mikään tiukkapipo. vakuutuksissa lukee tulityön osalta pitää olla tulityökortti.... siihenhän liittyy vastuu kuumailma puhaltimen käytöllekin, jälkivartiointihan on se juttu. myös rälläkän kanssa tarkkana sekin kipinöi ja aiheuttaa palkeissa valkean. pistosaha on meinaan tosi kätevä.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 00:22
Kirjoittaja Puuseppä66
:) Voi.. hyvää onnea projektiin!! Itellä on nyt liipaisimella parikymmentävuotta vanahempi yksilö, josta tulis mun ja koireitten koti loppuelämäks. :) Jos tarvit apuja, niin mahtollisuuksieni mukaan kyllä jeesin. Asustelen tässä Suursääksmäen etelälaidoilla, ja työkseni opetan teknisiä töitä, mutta vaan opistotasolla. Hitsuu ja muu liimaileminen kyllä onnistuu aikaisemman ameriikanihmeiden kunnostuksen tuoman kokemuksen myötä. :)

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 20:36
Kirjoittaja Paitakauppias
Puuseppä66 kirjoitti: 13 Helmi 2022 00:22 :) Voi.. hyvää onnea projektiin!! Itellä on nyt liipaisimella parikymmentävuotta vanahempi yksilö, josta tulis mun ja koireitten koti loppuelämäks. :) Jos tarvit apuja, niin mahtollisuuksieni mukaan kyllä jeesin. Asustelen tässä Suursääksmäen etelälaidoilla, ja työkseni opetan teknisiä töitä, mutta vaan opistotasolla. Hitsuu ja muu liimaileminen kyllä onnistuu aikaisemman ameriikanihmeiden kunnostuksen tuoman kokemuksen myötä. :)
Kiitoksia, luultavasti tartun tarjoukseen kunhan saan purkuhommat riittävän pitkälle. Laittelen sitten yksityisviestiä.

Kävin ryömimässä auton alla sen mitä sinne mahtui, ja ainakin näkyviltä osin palkisto näytti olevan oikein hyvässä kunnossa. Ruostetta ei ollut nimeksikään. Mitään en materiaaleista tiedä, joten tuohan saattaa olla vaikka alumiinia...

Kuva

Purkua tein sen minkä tälle päivää kerkesin ja jaksoin, eli ylähyllyjen luukut ja osia vessasta saivat kyytiä. Jätettä tulee näemmä aivan valtavasti, pitää varmaan jossain välissä tilata kippo pihalle että pääsee kaikesta ylimääräisestä eroon.

Tältä näytti kotiin lähtiessä:
Kuva

Seinästä kaivoin yhden styroxin irti ihan mielenkiinnosta, ja näytti siltä kuin ikkunan alla olevan muovisen ulkopaneelin ja rungon välissä olisi ollut tuuletusrako. Pitänee rakennellessa koettaa pitää saman verran väliä eristeen ja ulkoseinän välissä, jos tuo on kerran suunniteltu hengittämään tuosta kohtaa.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 20:39
Kirjoittaja Paitakauppias
Jaa, tulityökortti on näemmä vain 8 tunnin koulutus. Lienee sama käydä se pois, niin ei ainakaan siitä suunnasta tule sanomista.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 20:42
Kirjoittaja Paitakauppias
Ja taitaa tämä tosiaan olla Lahden tehtailla tehty:

Kuva

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 21:26
Kirjoittaja Timppa
Niittaamalla penkkien korokkeet kuulemma tehty , hallin omistajakin tykkää jos niittaamalla pärjäät !

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 13 Helmi 2022 21:29
Kirjoittaja Paitakauppias
Timppa kirjoitti: 13 Helmi 2022 21:26 Niittaamalla penkkien korokkeet kuulemma tehty , hallin omistajakin tykkää jos niittaamalla pärjäät !
Kyllä siellä ruumasta katsoen on ihan hitsatut palkit alla:

Kuva

Noiden luukkujen mekanismien kanssa saa joka tapauksessa kikkailla, kun lattiaa madaltaa, mutten vielä tiedä miten. Varmaan joku kompromissi keskikäytävän ja penkinkorokkeen väliltä, ja seinän viereen jää sitten kuhmu noille vivustoille.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 06:53
Kirjoittaja Mikaeli
Onko nuo hitsatut putket/palkit tuossa terästä vai alumiiniä? Vaikuttaa jonkin verran tekemiseen, teräkset on "aika paljon" helpompia hitsata. Alumiiniä en itse hitsaa, ei onnistu eikö ole laitteita, naapuri onneks tekee senkin aina kun tarvii😅

Yleensä korotuksesta seinän vieressä ei ole haittaa, mutta jos on, madallus reunaan asti onnistuu myös. Esimerkiksi niin, että siirtää luukun mekanismeja suoraan alaspäin tarvittavan määrän sekä rungossa että luukussa. Tällöin luukun liike ja toiminta säilyy samana. Meillä on tällain tehty parissa kohdin, olohuoneessa lasten leikkipaikan kohdalla ja makuuhuoneessa, missä käytävä menee reunassa.

Carrukselta kun pyydettiin yhteen bussiin lausunto lattian madaltamisesta katsastusta varten, tuli ohje että keskikäytävän yläpuolisia penkkien korokkeen putkia saa vapaasti muokata, paitsi vinoputket pitäa säilyttää mitkä menee käytävän alareunasta seinälle🤔 eli jätettiin senkin, ja luukkujen mekanismien, takia seinän viereen korotusta vähän...

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 11:20
Kirjoittaja Paitakauppias
Mikaeli kirjoitti: 14 Helmi 2022 06:53 Onko nuo hitsatut putket/palkit tuossa terästä vai alumiiniä? Vaikuttaa jonkin verran tekemiseen, teräkset on "aika paljon" helpompia hitsata. Alumiiniä en itse hitsaa, ei onnistu eikö ole laitteita, naapuri onneks tekee senkin aina kun tarvii😅

Yleensä korotuksesta seinän vieressä ei ole haittaa, mutta jos on, madallus reunaan asti onnistuu myös. Esimerkiksi niin, että siirtää luukun mekanismeja suoraan alaspäin tarvittavan määrän sekä rungossa että luukussa. Tällöin luukun liike ja toiminta säilyy samana. Meillä on tällain tehty parissa kohdin, olohuoneessa lasten leikkipaikan kohdalla ja makuuhuoneessa, missä käytävä menee reunassa.

Carrukselta kun pyydettiin yhteen bussiin lausunto lattian madaltamisesta katsastusta varten, tuli ohje että keskikäytävän yläpuolisia penkkien korokkeen putkia saa vapaasti muokata, paitsi vinoputket pitäa säilyttää mitkä menee käytävän alareunasta seinälle🤔 eli jätettiin senkin, ja luukkujen mekanismien, takia seinän viereen korotusta vähän...
Ei ole tietoa materiaalista, eikä oma ammattitaito riitä ainakaan suoralta kädeltä erottamaan noita toisistaan. Onko hyviä vinkkejä, miten asian voisi varmistaa?

Tuo mekanismien siirto kuulostaa tutkimisen arvoiselta idealta, en ole tullut katsoneeksi onko alaspäin kuinka paljon siirtovaraa. Jos ei ole, niin eipä noiden leveys ole kuin n. 20 cm per kohta, minkä verran pystynee sovittamaan rakenteisiin huolellisella suunnittelulla. Ylemmän vinopalkin jos korvaa vaakasuoralla niin seinustoille jää hyvin kohtuullisen kokoiset patit.

Saisikohan edesmenneeltä Lahden autokoriltakin lausunnon jotain kautta...

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 11:44
Kirjoittaja setrailija
willähteen bussihuolto +358447922631 auttava puhelin.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 12:08
Kirjoittaja Jule
Koita tarttuuko siihen materiaaliin magneetti.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 12:23
Kirjoittaja Paitakauppias
setrailija kirjoitti: 14 Helmi 2022 11:44 willähteen bussihuolto +358447922631 auttava puhelin.
Kiitos, pitääpä kysyä.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 13:26
Kirjoittaja seepra
Jule kirjoitti: 14 Helmi 2022 12:08 Koita tarttuuko siihen materiaaliin magneetti.
Tämä ei ole välttämättä aukoton menetelmä, ferriittiseen teräkseen tarttuu, alumiiniin ei, ferriittirosteriin (josta mm. Carrukset on tehty) tarttuu ja duplexiin ei tartu.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 13:35
Kirjoittaja seepra
Paitakauppias kirjoitti: 14 Helmi 2022 11:20
Mikaeli kirjoitti: 14 Helmi 2022 06:53 Onko nuo hitsatut putket/palkit tuossa terästä vai alumiiniä? Vaikuttaa jonkin verran tekemiseen, teräkset on "aika paljon" helpompia hitsata. Alumiiniä en itse hitsaa, ei onnistu eikö ole laitteita, naapuri onneks tekee senkin aina kun tarvii😅

Yleensä korotuksesta seinän vieressä ei ole haittaa, mutta jos on, madallus reunaan asti onnistuu myös. Esimerkiksi niin, että siirtää luukun mekanismeja suoraan alaspäin tarvittavan määrän sekä rungossa että luukussa. Tällöin luukun liike ja toiminta säilyy samana. Meillä on tällain tehty parissa kohdin, olohuoneessa lasten leikkipaikan kohdalla ja makuuhuoneessa, missä käytävä menee reunassa.

Carrukselta kun pyydettiin yhteen bussiin lausunto lattian madaltamisesta katsastusta varten, tuli ohje että keskikäytävän yläpuolisia penkkien korokkeen putkia saa vapaasti muokata, paitsi vinoputket pitäa säilyttää mitkä menee käytävän alareunasta seinälle🤔 eli jätettiin senkin, ja luukkujen mekanismien, takia seinän viereen korotusta vähän...
Ei ole tietoa materiaalista, eikä oma ammattitaito riitä ainakaan suoralta kädeltä erottamaan noita toisistaan. Onko hyviä vinkkejä, miten asian voisi varmistaa?

Tuo mekanismien siirto kuulostaa tutkimisen arvoiselta idealta, en ole tullut katsoneeksi onko alaspäin kuinka paljon siirtovaraa. Jos ei ole, niin eipä noiden leveys ole kuin n. 20 cm per kohta, minkä verran pystynee sovittamaan rakenteisiin huolellisella suunnittelulla. Ylemmän vinopalkin jos korvaa vaakasuoralla niin seinustoille jää hyvin kohtuullisen kokoiset patit.

Saisikohan edesmenneeltä Lahden autokoriltakin lausunnon jotain kautta...
Komiaa, komiaa, niin kuin me ruukataan täällä Pohjois-Pohjanmaalla sanoa.

Lahdethan ovat olleet aina köykämiinikorisia, mutta nuo putket voivat hyvinkin olla terästä. Se selvinnee jostain. Helpoin koe voisi olla se, että painat läpi ensin saletista teräsputkesta HSS-terällä ja sitten perään jostain noista. Ota vähän talteen tuota murua, mitä irtoaa tuosta putkesta ja kokeile, onko se erilaista kuin saletti teräsputki.

Mitä noihin vinoihin tulee, ne ovat syystä vinoja. Suora putki laitettuna poikittain ei jäykistä koria kuten vino jäykistää. Carruksen myynti-insinööri sanoi mulle, että voi laittaa vinon putken tilalle suoran, mutta tarvii sitten kaveriksi 3 mm peltiä sivulle jäykisteeksi.

Mieti sisustusta tarkkaan. Jos jostain kohti ei tarvitse laskea lattiaa, älä laske. Esim keittiön kaapit eivät välttämättä edellytä laskemista, jos et laita sokkelijalkoja alle, se voisi mennä laskemattomallakin lattialla. Missään Kylähullu-määräyksissä ei mainita, että autossa on oltava olkkari heti kuskin paikan takana. Mulla se esim. on taka-akselin päällä, koska en voinut laskea lattiaa tuosta eturenkaan takaa.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 14:41
Kirjoittaja Paitakauppias
seepra kirjoitti: 14 Helmi 2022 13:35
Mieti sisustusta tarkkaan. Jos jostain kohti ei tarvitse laskea lattiaa, älä laske. Esim keittiön kaapit eivät välttämättä edellytä laskemista, jos et laita sokkelijalkoja alle, se voisi mennä laskemattomallakin lattialla. Missään Kylähullu-määräyksissä ei mainita, että autossa on oltava olkkari heti kuskin paikan takana. Mulla se esim. on taka-akselin päällä, koska en voinut laskea lattiaa tuosta eturenkaan takaa.
Joo, tarvii miettiä sen jälkeen, kun tietää mitä kohtia lattiasta saa alas helpommin ja mitä vaikeammin. Sinänsähän olohuoneessa ei haittaa, jos sohvan pohja on 15 cm lattiaa korkeammalla, ottaa vain saman verran pois siitä sohvasta. Keittiössä riittänee, että madallusta tekee vain osalle matkaa, koska sokkelit tosiaan voi jättää takaa pois.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 16:49
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 14 Helmi 2022 13:26
Jule kirjoitti: 14 Helmi 2022 12:08 Koita tarttuuko siihen materiaaliin magneetti.
Tämä ei ole välttämättä aukoton menetelmä, ferriittiseen teräkseen tarttuu, alumiiniin ei, ferriittirosteriin (josta mm. Carrukset on tehty) tarttuu ja duplexiin ei tartu.
Joo, mutta jos magneetti tarttuu, niin hitsaaminen on helppoa.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 16:58
Kirjoittaja neppi
Lykkäät laikalla läpi siitä putken kylestä. Jos tulee kipinää, ni terästä ja jos ei tule kipinää mut alkaa nousta savu korvista ku ei meinaa mennä laikka läpi, ni alumiinia.

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Lähetetty: 14 Helmi 2022 18:48
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä tuo kolmiorakenne kannattaa jollain tavalla säilyttää jäykkyyden takia. Siirtää vaikka kolmiota alaspäin niin ei tarvitse patteja askarella lattiaan. Yhden kerrallaan, kun leikkelee niin pysyy lasit yhtenä palana. - näin karrikoiden.