Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Kerro omasta projektistasi
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Rosvolinna kirjoitti: 14 Helmi 2022 18:48 Kyllä tuo kolmiorakenne kannattaa jollain tavalla säilyttää jäykkyyden takia. Siirtää vaikka kolmiota alaspäin niin ei tarvitse patteja askarella lattiaan. Yhden kerrallaan, kun leikkelee niin pysyy lasit yhtenä palana. - näin karrikoiden.
Juu, eli vinotuen tilalle vinotuki. Ajattelin jopa niin, että hitsaa ensin uudet paikalleen ja katkoo vasta sitten vanhoja, niin ei pitäisi ainakaan liikaa eloa tulla koriin.

Hetki piti kaivella, että onkos mulla magneettia missään, mutta onneksi olin juuri purkanut kattokanavia ja sieltä oli helppo ruuvata kaiutin irti. Kaikkiin ruumassa olleisiin runkopalkkeihin otti kiinni, joten eivät ainakaan ole alumiinia.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Jotain sain aikaan tänäänkin:
Kuva

Vasemmalta on melkein kaikki ylähyllyihin liittyvä pois, oikealta sitten seuraavana. Alumiiniprofiilit katossa ovat kymmentä metriä pitkiä, joten ne saattaa joutua pätkimään että tulevat ulos. Loput istuimet saivat myös lähteä, ainakin toistaiseksi.

Vastaan tuli myös kiinnikkeitä, joita en tunnistanut enkä tiedä miten ne saa irti. Kanta ei näytä siltä, että siihen mikään työkalu tarttuisi. Poratessa lähti vain pyörimään tyhjää reiässään, joten hyviä neuvoja otetaan vastaan:

Kuva
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 565
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Olisko tuossa mustassa kiinnikkeessä tuossa keskellä tappi, millä on kiinnitys kynnet levitetty asentaessa🤔 vois kokeilla laittaa sopivan kokoisen tapin/ meisselin tuohon keskelle ja vasaralla lyödä, jos tuo tappi painuis läpi tuosta kiinnikkeestä ja kiinnike irtoaa. En siis tiedä, mut arvaan. Tuollaisia vastaavan näköisiä muovikiinnikkeitä on tullut paljonkin autoissa vastaan... Jos ei sillain lähde niin taltalla kanta pois, niin varmasti irtoaa.

Joutuuhan nuo alumiiniprofiilit ennen romukauppiaalle vientiäkin katkomaan 6 m paloiksi🤔 tai ainakin täällä pitää erikoismetallit laittaa 7 metrin vaihtolavoille..
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3015
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kouvolassa laitettiin erikoismetallit vain vaakaan. Kattokanavat / hyllyt meni aika pitkinä... ;)

Toki alumiinilaikkaa tai rosvosahaa nuo kyllä tottelee
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Paitakauppias kirjoitti: 15 Helmi 2022 00:41
Vastaan tuli myös kiinnikkeitä, joita en tunnistanut enkä tiedä miten ne saa irti. Kanta ei näytä siltä, että siihen mikään työkalu tarttuisi. Poratessa lähti vain pyörimään tyhjää reiässään, joten hyviä neuvoja otetaan vastaan:

Kuva
Eikös tuo ole ihan pop-niitti. Vetoniittikös se viralliselta nimeltä on. Eli poralla vaan kanta pois, niin irtoaa. Joskus lähtee pyörimään kuvaamallasi tavalla. Mutta vähän kääntää sitten porauskulmaa, niin yleensä irtoaa kyllä.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Miihhali kirjoitti: 15 Helmi 2022 13:30

Eikös tuo ole ihan pop-niitti. Vetoniittikös se viralliselta nimeltä on. Eli poralla vaan kanta pois, niin irtoaa. Joskus lähtee pyörimään kuvaamallasi tavalla. Mutta vähän kääntää sitten porauskulmaa, niin yleensä irtoaa kyllä.
Tuolla toisaalla arveltiin myös, että voisi olla tällainen: https://m.motonet.fi/fi/tuote/4012318/XZN-karkihylsy-12

Maksaa sen verran vähän, että taidan hakea kokeiluun tuollaisen. Kanta on vähän turhankin säännöllisen muotoinen ollakseen tuosta suunnasta niitattu, ja takana on runkopalkki jonka sisältä ei niittausta pääse tekemään. Muualta olen poraillut pop-niittejä pois onnistuneesti, mutta nuo eivät lähteneet ollenkaan samalla tavalla yhteistyöhön.

Ostan kyllä samalla sen taltankin, niin ei tule ihan niin paljoa eestaas ajelua.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Paitakauppias kirjoitti: 15 Helmi 2022 14:13 Tuolla toisaalla arveltiin myös, että voisi olla tällainen: https://m.motonet.fi/fi/tuote/4012318/XZN-karkihylsy-12

Maksaa sen verran vähän, että taidan hakea kokeiluun tuollaisen. Kanta on vähän turhankin säännöllisen muotoinen ollakseen tuosta suunnasta niitattu, ja takana on runkopalkki jonka sisältä ei niittausta pääse tekemään. Muualta olen poraillut pop-niittejä pois onnistuneesti, mutta nuo eivät lähteneet ollenkaan samalla tavalla yhteistyöhön.

Ostan kyllä samalla sen taltankin, niin ei tule ihan niin paljoa eestaas ajelua.
Ei se ollut XZN. Poraaminen ja taltta näytti olevan toimiva yhdistelmä, joten sillä mennään.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 880
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Paljos jäisi huonekorkeutta jos lattiaa ei laske? Eli levyttäisi vaan käytävän suoraksi. Näyttää ainakin aika korkealle, kun kattokanavat irti?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Zuikkis kirjoitti: 16 Helmi 2022 09:43 Paljos jäisi huonekorkeutta jos lattiaa ei laske? Eli levyttäisi vaan käytävän suoraksi. Näyttää ainakin aika korkealle, kun kattokanavat irti?

Juuri ja juuri mahtuu tällainen 172 cm hobitti seisomaan selkä suorana penkkikorokkeella, jos laskee eristeiden paksuudet mukaan. Voi mennä turhan klaustrofobiseksi, jos päälaki raapii kattoa koko ajan.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 565
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Meillä on 178 sisäkorkeus keskellä ja molemmat aikuiset 175, hyvin mahtuu kulkemaan, myös reunassa menevällä käytävällä, vähän päätä kallistaa. Mut kyl mä tuossa tekisin kulkureitin alemmalle tasolle kun kerran kohtuu helposti näyttäs onnistuvan lasku. Jos hitsaus epäilyttää, poikkea joskus tottijärvellä, laitetaan lattian runko uusiksi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Mikaeli kirjoitti: 16 Helmi 2022 11:59 Meillä on 178 sisäkorkeus keskellä ja molemmat aikuiset 175, hyvin mahtuu kulkemaan, myös reunassa menevällä käytävällä, vähän päätä kallistaa. Mut kyl mä tuossa tekisin kulkureitin alemmalle tasolle kun kerran kohtuu helposti näyttäs onnistuvan lasku. Jos hitsaus epäilyttää, poikkea joskus tottijärvellä, laitetaan lattian runko uusiksi...
On siinä aika paljon työtä, kun keskikäytävän reunoilla näyttää runkopalkit kulkevan siinä ylemmällä tasolla, ja luukkujenkin mekanismeissakaan ei ole montaa senttiä varaa nipistää. Täytyy purkaa tuo ensin vähän pidemmälle, niin näkee sitten mitä voi ja mitä ei voi tehdä.

Ja kiitos tarjouksesta, saatanpa pyörähtääkin!
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Kävi sillälailla hienosti, että koetin selvittää lattiarakennetta poraamalla kurkitusreiän matkustamosta ruumaan:

Kuva

Ottaen huomioon, että ruumaa on jotain 4 metriä ja nuo putket vievät siitä 10 cm, katsoin paremmaksi olla viemättä enää lottokuponkia. Salamakin iskee useammin samaan paikkaan.

Kuva

Onni onnettomuudessa, noista ei vuotanut mitään ulos ja tarkempi tutkimus kertoi, että kyseessä ovat lämpöpatterien putket, jotka on tarkoitus hävittää joka tapauksessa. Pitää vaan etsiä se kohta, josta järjestelmän saa tyhjäksi.

Kuva

Onko tuon patterijärjestelmän tyhjennyksessä jotain huomioonotettavaa? Nesteet pois ja kovaa ajoa, ettei siellä jokin ota itseensä moisesta? Kiertääköhän sama systeemi myös lämmöt kuskille ja tuulilasille?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1389
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Etukennolle oma putkisto ( norm putket on käytävä ” reunapalkissa”), nestejärj sama kuin moottorissa , kannattaa
tutkia webastokotelosta löytyykö sulkuhanat, ilmaamisen kannalta yhdys letku hyvä meno/ paluun välille, ja katolla
ilmast/ lämmitys sinne menee oma putkilinja webastokotelosta.Autosta voi löytyä nestekiertokaavio helpottaa selvitystä,
jälki muutoksia voi olla tehty huomioitava.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3564
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei sitä järjestelmää tarvitse kokonaan tyhjentää. Muutama ämpäri, rättejä ja puutappeja. Niin saa nesteen siististi yläkierrosta talteen. Tuollaiseen kupariputkeen nopeasorminen laittaa sokkoliittimen muutamassa sekunnissa.

Ilmaahan sinne pääsee väkisinkin, mutta pitää kuskin lämppärin kylmällä niin neste ei pääse karkaamaan niin nopeasti. Sitten paisari täyteen ja kovilla kierroksilla ajaa kuplat ylös. Yleensä järjestelmän korkeimmassa kohdassa on ilmanippa ja sinne ilma löytää, kun järjestelmässä on pieni ylipaine ja vesipumppu kierrättää nestettä.
Roads are for followers
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2338
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pitää vaan huomioida se että se systeemin korkein kohta on pääsääntöisesti paisuntasäiliötä ylemänä, eli sen ilmausruuvin avaaminen lähtökohtaisesti ei laske ilmaa ulos patteriverkosta, vaan imee siitä ilmaa sisäänpäin. Ilmausruuviin ei saa koskea muuten kuin silloin kun sinne on jotenkin luotu paine joka työntää ilmaa ulos eikä sisäänpäin.. käytännössä kierto pitää siis olla päällä.

Mulla on vedetty pitikin autoa ilmausletkuja paisuntasäiliöön, ja olen löytänyt vain yhden ilmausventtiilin joka on patteriverkossa ylimmässä kohdassa, ja esim syylärin vaihdon yhteydessä systeemin olen joutunut tyhjäksi laskemaan, vaikuttaisi että insinööri on aivoitellut ilmaamisen ihan hyvin, eikä tuonne alustan (sis tuulilasi) vesiputkiin jää ilmataskuja.

Noita pattereita poistaessa löysin sulkuja joilla sai aika hyvin rajattua sitä vuotoa, niin että käytännössä oli tarve vain yhdelle itse tehdylle tulpalle.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3564
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Roads are for followers
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Sieltähän ne tosiaan löytyivät, kiltisti vielä nimikoituinakin:
Kuva

Suljin nyt patteripiirin menon tuosta edestä, lisäksi taaempana oli toinen putki, joka haarautuu kahtia ennen kuin menee seinästä läpi webaston takana. Putki oli merkitty myös patteripiiriksi ja molemmissa haaroissa oli venttiilit, mutta ylempää en saanut millään ilveellä kääntymään. En uskaltanut ihan mahdottomasti murjoa, mutta ilmeisesti sekin pitäisi saada kiinni ennen kuin pattereita voi alkaa tyhjentelemään. Lisäksi löytyi kattopiirin meno, etulämmittimen meno ja bypass, joista viimeisin oli kiinni-asennossa. Muut auki. Tyhjennyskohtaa en vielä onnistunut paikallistamaan, ilmausruuvi löytyi ainakin patterista takaoven etupuolelta. Noista tekemistäni rei'istä oli vähän valuttanut punaista nestettä ruuman lattialle, joten laitoin ämpärin sinne alle varoiksi.

Noinkohan osaisivat WBH:lla kertoa tarkemmin, mitä tuon kanssa kannattaa seuraavaksi kokeilla...
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Sain vessan purettua tänään, jäljelle jäi jonkinmoinen kasa johtoja:
Kuva

Noissa ei pitäisi olla muuta olennaista kuin takaoven paineilmat jossain nipussa, muuten vaikutti siltä että liittyvät kaikki tuohon purkamaani käymälään. Eiköhän noiden kanssa pärjää, kun käy yksi kerrallaan läpi, mikä on mikäkin.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Kävin vessan letkuja ja johtoja läpi, kaikki nuo paksummat näyttivät olevan erilaisia huohotusletkuja joten laittelin ne poikki. Olivat läpiviennistä niin hyvin massattu kiinni, että irrottelu olisi rikkonut ilmaletkut ja katkonut sähköjohdot, joten ovat nyt siinä ja saavat täytteeksi urskua tai jotain sitten, kun alan rakentaa takaisinpäin. Paineilman syöttöletkusta otin irti kaikki laitteet ja tein päähän tällaisen, jottei pääsisi vuotamaan:
Kuva

Blaupunkteja irtoaa kattolistoista varmaan parikymmentä, saa hakea pois jos on tarvetta:
Kuva

Ikkunoiden yläpuolelta löytyi yllättävän iso tuuletusrako styroxin ja pellin välistä:
Kuva

Ilmastointikoneen kohdilta kanavista löytyi myös tällaisia, joista ei ole mitään hajua, mitä ne tekevät.
Kuva

Pitkän harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että katolla oleva ilmastointikone on parempi tyhjentää ja purkaa kokonaan pois, jotta aurinkopaneeleille jää enemmän tilaa. Koska katto on muovia, siihen pitäisi olla kohtuullisen helppo liimata paikka tuon rotiskon jättämän reiän päälle. Suurempi kysymys lienee se, miten sen saa katolta alas rikkomatta bussia. Hallissa ei ole kattonosturia tai sellaiselle paikkaa, mutta ehkä ystävällinen romukauppias tulee nostamaan sen suoraan kuormurin lavalle, kun varmistaa vain että ulottuvuus riittää?
Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 494
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Veikkaisin että toi olis lämpötila anturi . Muutama kpl. puolellaan .
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 481
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja seepra »

Paitakauppias kirjoitti: 22 Helmi 2022 16:26 Kävin vessan letkuja ja johtoja läpi, kaikki nuo paksummat näyttivät olevan erilaisia huohotusletkuja joten laittelin ne poikki. Olivat läpiviennistä niin hyvin massattu kiinni, että irrottelu olisi rikkonut ilmaletkut ja katkonut sähköjohdot, joten ovat nyt siinä ja saavat täytteeksi urskua tai jotain sitten, kun alan rakentaa takaisinpäin. Paineilman syöttöletkusta otin irti kaikki laitteet ja tein päähän tällaisen, jottei pääsisi vuotamaan:
Kuva

Blaupunkteja irtoaa kattolistoista varmaan parikymmentä, saa hakea pois jos on tarvetta:
Kuva

Ikkunoiden yläpuolelta löytyi yllättävän iso tuuletusrako styroxin ja pellin välistä:
Kuva

Ilmastointikoneen kohdilta kanavista löytyi myös tällaisia, joista ei ole mitään hajua, mitä ne tekevät.
Kuva

Pitkän harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että katolla oleva ilmastointikone on parempi tyhjentää ja purkaa kokonaan pois, jotta aurinkopaneeleille jää enemmän tilaa. Koska katto on muovia, siihen pitäisi olla kohtuullisen helppo liimata paikka tuon rotiskon jättämän reiän päälle. Suurempi kysymys lienee se, miten sen saa katolta alas rikkomatta bussia. Hallissa ei ole kattonosturia tai sellaiselle paikkaa, mutta ehkä ystävällinen romukauppias tulee nostamaan sen suoraan kuormurin lavalle, kun varmistaa vain että ulottuvuus riittää?
Se toimiva ilmastointi sitten sisältää kymmenkunta kiloa jäähdytysainetta, jolla on sama vaikutus kuin 23 tonnilla hiilidioksidia. Se pitäisi poistaa tietysti tyhjiöimällä. Jos menee ilmastointihuoltoon ja kysyy, että hyvittävätkö aineista mitään, edes jtn henkilöauton ilmastointihuoltoa tms?

Ilmastointikoneen saa parhaiten pois sieltä katolta kun ajaa traktorin viereen kauha pystyssä ja nakkaa sen sinne ja pistää liinoilla kauhaan kiinni laskemisen ajaksi.

Ne reiät voi paikata kätevästi vaikka millisellä alumiinilla, josta tekee reilut palat ja pistää sitten kiinni reikien päälle Sika 521UV:lla. Reunat voi vielä halutessaan tiivistää katonpaikkausaineella, tulee varmasti tiivis.

Varsinainen ilmastointikone sisältää rahanarvoista tavaraa, siellä voi olla jos vaikka kuinka monta konvektoria, joista maksetaan romiksella rahaa. Sain ite omistani melkein 100€, kannatti purkaa ajatuksella.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

seepra kirjoitti: 22 Helmi 2022 19:20 Se toimiva ilmastointi sitten sisältää kymmenkunta kiloa jäähdytysainetta, jolla on sama vaikutus kuin 23 tonnilla hiilidioksidia. Se pitäisi poistaa tietysti tyhjiöimällä. Jos menee ilmastointihuoltoon ja kysyy, että hyvittävätkö aineista mitään, edes jtn henkilöauton ilmastointihuoltoa tms?

Ilmastointikoneen saa parhaiten pois sieltä katolta kun ajaa traktorin viereen kauha pystyssä ja nakkaa sen sinne ja pistää liinoilla kauhaan kiinni laskemisen ajaksi.

Ne reiät voi paikata kätevästi vaikka millisellä alumiinilla, josta tekee reilut palat ja pistää sitten kiinni reikien päälle Sika 521UV:lla. Reunat voi vielä halutessaan tiivistää katonpaikkausaineella, tulee varmasti tiivis.

Varsinainen ilmastointikone sisältää rahanarvoista tavaraa, siellä voi olla jos vaikka kuinka monta konvektoria, joista maksetaan romiksella rahaa. Sain ite omistani melkein 100€, kannatti purkaa ajatuksella.
Jep, ensimmäisenä tietty ammattilainen käymään ja tyhjentämään putket, ettei tavara pääse karkuun. Mulla on jo tutuntutulle ilmastointihuoltajalle menossa kyselyä, tulisiko tuo hakemaan kaasut pois. Sitten tosiaan tuo nosto-operaatio ja romiksen kanssa sopiminen, minkä jälkeen ajattelin että jos muu katto on kerran muovia, niin miksen laittaisi paikkalapuksi samaa ainetta. Tiivistettä reunoihin ja liimaa väliin.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 565
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Sehän on pääosin kuparia ja alumiinia sekä ohutta peltiä, eli puukkosaha tehoaa hyvin. Pienempinä paloina ehkä hallitummin saa pois, jos tuntuu painavalta.

Ja sekametallien hintaa kannattaa yleensä kysyä ainakin kahdesta paikkaa, saattaa olla yli 100% eroja hinnoissa, kokemuksesta tiedän...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 481
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja seepra »

Romuta maksoi niistä AlCu-vaihdinkennoista kesällä 2,70€ per kilo ja niitä oli monta kymmentä kiloa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Jyväskylä

Re: Scania K340 OmniExpress 360 vm. 2008

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Siivoilin vaihteeksi pakkoja, kun käytävällä alkoi loppua tila. Ruuvailin lamput, johdot ja kaiuttimet irti kattokanavien alumiiniprofiileista, jotta sain SER:t erilleen, ja seuraavana hommana on tehdä pari kaatopaikkakierrosta. Ajattelin huomenna soitella WBH:lle jos osaisivat neuvoa pattereiden tyhjennyksessä, olettaen että kerkeän purkuhommiin ollenkaan. Muu elämä yrittää tulla väliin, mutta onhan tässä ihan hyvää edistystä tapahtunut. Sain välipala-automaatin kiskottua irti ja sille pitäisi tulla hakija huomenna:
Kuva

Tuo kuvassa näkyvä kaide oli ottanut aika paljon ruostetta liitoksiin, mutta pienellä väkivallalla ja rälläkällä siitäkin selvisi. Ja tottakai tärkein homma on edelleen hyvällä mallilla:
Kuva

Jututin vuokraisäntääkin tänään, ja tuumasi että hitsaile vaan kunhan et sytytä paikkoja palamaan. Riittävästi sammutuskalustoa ja suojamateriaaleja vain käsille niin eiköhän homma suju.
Vastaa Viestiin