Sivu 11/21

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 03 Marras 2021 21:49
Kirjoittaja Pussikuski
Vaikka ottaa koko valoreleen pois, pitkät palaa. Se on sellainen tuplarele.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 03 Marras 2021 22:07
Kirjoittaja BussMAN
Pitääkö lisäpitkille olla diodi lla varustettu ( taitaa olla vain suoja) rele vai erillinen diodi ,,,jotain muistikuvaa aave ohjauksesta liittyen releeseen….

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 04 Marras 2021 09:03
Kirjoittaja Rosvolinna
Edelleen veikkaan että se on jokin vilkautustoiminto siellä pitkissä. Ottaa herätteen viiksen kytkimestä ja naksauttaa jonkin releen kautta virrat päälle ohi päävirtakytkimen.

Vastaavanlaista vikaa oli minun B10M Berkhofissa. Siinä se vaikutti ainoastaan lisäpitkiin katolla. Vika katosi ennen kuin ehdin sitä oikeasti korjata.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 04 Marras 2021 10:16
Kirjoittaja setrailija
Moro
kerran oli miun irkussa ajovalo polttimossa lanka poikki ja yhdisti lampusta pitkät päälle.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 04 Marras 2021 12:07
Kirjoittaja Jule
Xenon valot, tai lähinnä ne ballastit ottaa syttyessään aika kovan virtapiikin, joka on kriittinen niiden toiminnalle. Jos se ei saa riittävää virtaa startissa lamppu ei syty, eli jokin vähän huono kontakti joka saa jännitteen notkahtamaan liikaa kun valon kytkee päälle.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 04 Marras 2021 18:32
Kirjoittaja Peltsi
Eihän tässä ole miinuspuolen ohjaus pitkillä? Sähkökuvat olis aika poppis vianhaussa

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 10:54
Kirjoittaja Pussikuski
Kiitos mietinnöistä ja kirjoituksista. Nyt ilmeisesti vika on löytynyt!

Kun painan sähkökeskuksen oikean reunan releitä alaspäin, syntyy kontakti päävirransyöttöliittimen ja pitkien sulakesyötön välille. Eli pitkien virtapiiri sää sähköä kun keskusta painelee. Kaikki johdot ja relet on ehjiä.

Keskus siis uudelleen auki, eri kerrosten välilevyjen tarkistus että mistä pääsee läpi, ja kunnon vaseliinit kuparijohtimiin.

Kummallinen ja kiusallinen vika, mutta josko se nyt oikenisi.
Toinen xenon ei palanut, koska automaattisulake oli sillä tavalla rikki, että irtonaisena johti sähköä normaalisti, mutta asennettuna oli terminaalien välillä sen verran jännitystä että katkaisi piirin.

Työläitä juttuja, vaikka pieniä.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 11:11
Kirjoittaja Mikaeli
👍hyvä kun löytyi vikoja ja tuuria korjaukseen. Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.

Itse tykkään enemmän ruostekorjauksista, niissä näkee ihan silmällä mikä on rikki (ja sitä mikä ei näy, harvemmin korjataan)...

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 11:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Hyvä, että vika löytyi.

Kannattaa varmaan samassa yhteydessä suojalakata nuo kuparit ennen kakun kiinni läjäämistä. Semmoinen piirilevylakka pysyy kuparissa maailman tappiin ja ei estä juotoskorjauksia.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 13:53
Kirjoittaja neppi
Paskimpia vikoja on ne ku häviää etsiessä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 16:19
Kirjoittaja Pussikuski
Kyllähän se vika tässä oli. Joku murunen jotain sähköä johtavaa joka sitten lämmetessään suli välilevyn läpi. Uitan nämä nyt vesivaseliiniin ja teippaan välilevyn tiiviiksi. Eiköhän se sillä. Lakkaa en viitsi käyttää kun minulla ei ole, ja se voisi paksuntaa näitä liuskoja ja ehkä liimata voileivän kiinteäksi. 20 tuntia meni tähän vikaan. Tuosta liuskasta näkee, että ainoat paikat mihin sähköä menee valoreleen nastasta 56a on oikean ja vasemman pitkän sulakkeet. Kun valorele ja sulakkeet on irti, ei varmasti saa olla sähköä liuskassa.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 05 Marras 2021 21:12
Kirjoittaja Pussikuski
Noniin! Nyt toimii valot. Mutta pyyhkimet lopettivat toimintansa. Ei johdu kuitenkaan alustan keskuksesta vaan jostain hämärästä jutusta korikeskuksessa. Tästäkin selvitään…

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 06 Marras 2021 12:59
Kirjoittaja mikko
Mikaeli kirjoitti: 05 Marras 2021 11:11 Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.
Oon sillä tavalla taikauskoinen, että kun autot jossain vaiheessa alkavat menemään rikki ja niitä sitten korjaan, niin jätän aina jonkun sellaisen vian korjaamatta minkä pystyy sietämään. Ikään kuin siemenviaksi. Uskon että se, ainakin johonkin pisteeseen asti, estää isompien vikojen synnyn.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 06 Marras 2021 15:46
Kirjoittaja Jule
mikko kirjoitti: 06 Marras 2021 12:59
Mikaeli kirjoitti: 05 Marras 2021 11:11 Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.
Oon sillä tavalla taikauskoinen, että kun autot jossain vaiheessa alkavat menemään rikki ja niitä sitten korjaan, niin jätän aina jonkun sellaisen vian korjaamatta minkä pystyy sietämään. Ikään kuin siemenviaksi. Uskon että se, ainakin johonkin pisteeseen asti, estää isompien vikojen synnyn.
Ei tuo ole taikauskoa.. Noin se vaan on.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 06 Marras 2021 16:22
Kirjoittaja Mikaeli
Ja mitä ehjempi auto on, sitä pahemmalta se uusi pikku vika tuntuu.

Esim ei lainkaan ilmavuotoa -> yksi vuoto: tuntuu pahalta.
Ainakin pari vuotoa -> edelleen ainakin pari: ei tunnu missään.

Näin mulla...😅

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 06 Marras 2021 16:26
Kirjoittaja Jule
Kyllä se korjaaminen myös ihan oikeasti aiheuttaa vikoja..

Vaihdoin vuotavat etupussit, jonka seurauksena alkoi ilmavirtaa riittämään paremmin myös taakse. Ilmeni että takana oli tasonsäätöventtiili paskana, joten takapussi paukahti. Pääsi vaihtamaan takasäkkikäkin.. Selvähän se on että tuo vika olisi pitänyt korjata, mutta ehkä sen hajonneen tasonsäätimen olisi hoksannut. Se tasonsäädin ei ehtinyt kauaa olla rikki, oikeastaan vain kerran ehdin huomioida että auto on aika vinossa (niinhän ne aina on ainakin vähän).

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 21:07
Kirjoittaja Pussikuski
Pyyhinvika korjattu. Väärää kytkentää, puuttuvia releitä mm. tihkun rele, joka sitten saa systeemin kokonaan sekaisin. Nyt se toimii kuten alussa, vain yksi nopeus, ilman parkkitoimintoa. Huomenna pitäisi EBaysta olla tulossa alkuperäinen Scanian tihkukytkinrele. Katsotaan jos saisi muutkin nopeudet toimimaan.

Oli pakko vähän käydä kruisailemassa lauantaina, ennen kuin laitan sisustan purkuun. Kyllähän se isolla autolla ajaminen on vielä hieman kuormittavaa, mutta ehkä siihen tulee vielä itsevarmuutta. Alussa hyväkin ottaa varman päälle ja varovasti. Tässä ollaan Mäntsälän Juustoportin parkkiksella.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 21:36
Kirjoittaja Pussikuski
Purkaminen alkoi. Vaimo vei aamulla sängyt ja patjat takaisin taloon sillä aikaa kun itse olin seurakuntariennoissa. Pääsin kolmen jälkeen hommiin ja viitisen tuntia ehdin purkaa.

Päätin että strategia on seuraava: puran pienen osan kerrallaan, ja rakennan sen osuuden valmiiksi ennen kuin puran enempää. Sillä tavalla projekti edistyy vaiheittain, ja autoa voi edes vähän käyttää johonkin rakentamisen ollessa käynnissä.

Ensimmäiseksi purin takaosan. Sinne tulee 2,4 metriä pitkä bussin levyinen makuuhuone/työhuone. Bussin sisäleveyskin on 2,4m. Puran kaiken rungolle ja katson paljonko lattiaa voi moottorin päältä tasoittaa. Kunnon eristys ja palonsuojaus täytyy ainakin olla. Väliseinästä tulee lämpöeristetty, jolloin on mahdollista lämmittää pelkkiä nukkumatiloja öisin. Lasten kerrossängyille sama juttu. Oma osastonsa jonka päädyssä pieni pukeutumiskomero jonka kautta kavutaan sänkyjen päästä nukkumaan.

Purkaminen meni lopulta aika helposti kun tajusin systeemin. Ensin tavarahyllyjen luukut irti, jotta kattopaneelin saa irti. Sitten luukkujen reunoista ruuvit auki ja koko hökötys vedetään kiskostaan irti. Yksi moduuli on 1,5m pitkä, ja painaa ehkä 30kg.

Takaikkunat olivat vuotaneet ja vesi seisoi rungon päällä. Yllättävän hyvää materiaalia tuo runko ilmeisesti on, koska ruoste on vain pintaruostetta. Vaneri oli jo muuttunut muovin takana mullaksi, mutta hitsattavaa ei ole. Huomenna koitan löytää kaikelle purkamalleni romulle säilytyspaikan ja siivoan työmaan tämän päivän tuhoista. Sitten puhdistan ja puunaan ikkunoiden ympäristön että selviää mistä vuotaa. Ikkunoita ei kiinnostaisi lähteä irroittamaan kokonaan, mutta voikohan sitä välttää. Rikkoa ei passaa kun on erikoisen muotoinen.

Espanjalainen on jonkin verran panostanut eristykseen. Löytyy villaa moottorin päältä, armaflexiä, superlonia, styroxia. Pääosin laadukkaasti tehty ja ihan kuiviakin kaiken lisäksi. Poishan ne lähti… tilalle runkopalkin paksuista xps levyä ja tiivistys uretaanipullosta. Sen päälle vesivaneririmoitus ka joku ohuempi joustava matto että saa kylmäsillat katkaisua. Vaneri pintaan. Väliseinät meinasin tehdä kertopuurungolla ja kipsilevyllä. Väliin kivivilla.

Vähän alkaa jo innostumaan tästä sisustushommasta!

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 21:45
Kirjoittaja Pussikuski
Paintilla tein huvikseni pohjapiirrosta. Yksi pikseli on yksi sentti. Ihan mittatarkka pitäisi olla.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 22:01
Kirjoittaja leemu
Unohtaisin villat kyllä eristeenä jos et meinaa pitää aina lämpimänä.
Sittenkin arveluttava materiaali näin autokäytössä, imee vettä kuin pesusieni eikä kuivu millään ja tarjoaa loistavan kasvualustan homeelle.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 22:32
Kirjoittaja Pussikuski
Juu ei sitä voi ulkoseinien laittaa kun alumiinin pinnassa kondenssia ja kastepiste tulee mihin sattuu. Ulkoseinässä täytyy olla ilmatiivis eriste. Mutta sisäseinässä kivivilla+kipsilevy yhdistelmä voisi olla ihan hyvä. Kosteusominaisuudet ovat yllättävän hyvät kunhan ei ole muovia tai kosteaa pintaa vasten.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 07 Marras 2021 23:48
Kirjoittaja neppi
Tein YkkösHorrorissa väliseinät noin, paitsi vaneerista. Hirvee homma. Seuraavassa olin jo oppinu. 25mm vaneeri pelkästään riittää väliseinäksi aivan hyvin. Oisin laittanu vähän paksumpaa, mut ei ollu. Kipsilevyjä en autoon tois, perusteluja ei oo, paitsi intuitio.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 08 Marras 2021 04:18
Kirjoittaja Mikaeli
Villassa on kaksi hyvää puolta, mikä puuttuu melkein kaikilta eristeiltä. Se ei pala ja se eristään ääntä. Itsellä on moottoritilan katossa alkuperäinen villa ennen finfoamia, oli pysynyt kuivana 26 vuotta, pysynee seuraavatkin 26🤔 väliseinissä on ekovillaa (tämä tosin periaatteessa palaa) ääni/kaiku eristeenä, kun sitä sattui olemaan. hyvin toimii äänieristys ja jos kastuu, niin ihmettelen. Kuitenkin joka puolella on vähintään 5 cm puu ennen runkoa ja tuskinpa tuo villa sen helpommin kastuu kuin puu? Jos vuoto tulee, on seinä kuitenkin pilalla ja homeessa heti. Ja onpa tuo villa sisällä lopulta kuivunutkin, kun sitä kastuneella villapaketilla rakennusaikana kokeilin...

Ulkoseinämillä on eri tilanne, on kondenssia, paljon helpommin vuotoja, teräs runko ym. tällöin eristeenä xps tms vettymätön eriste puoltaa paikkaansa. Jos kastuu, riittää kun uusii sisäpinnan, runko ja eriste on edelleen kunnossa...

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 08 Marras 2021 20:15
Kirjoittaja Rosvolinna
Pussikuski kirjoitti: 07 Marras 2021 21:45 Paintilla tein huvikseni pohjapiirrosta. Yksi pikseli on yksi sentti. Ihan mittatarkka pitäisi olla.
Tuolla suunnitelmalla sulla menee 2,5m pituutta pelkälle sängylle ja saat ainoastaan pienet kaapit sivuille. Tuon saman kunnon säilytystiloilla saa mahtumaan 1,5 metriin. Ottaisin tuon lisämetrin kylppäriin ja erilliseen WC-tilaan. Semmoiseen läpikäveltävään, jossa vessan ja suihkun saa suljettua käytävän reunaan.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 08 Marras 2021 20:25
Kirjoittaja Jule
Toi on ihan hyvä sänky noin, tuon pystyy petaamaan.