Sivu 5/21

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 17 Syys 2021 22:46
Kirjoittaja BussMAN
Öljymäärä? 4 sajan 9 litraisessa koneessa on 34 litraa suod kanssa ja öljyn vaihto n 32 litraa, vasemassa sivussa on ”linko suodatin” siihen saa erillisen tiiviste sarjan, niin ei siellä mitään suodatinta ole vaan lieriiöön rumpuun kertyy keskipako
voimalla öljystä epäpuhtauksia puhdistus + uudet tiivisteet, varottava ylikiristyksiä pienet ” momentit” ja kevyet rakenteet.melkoharvoin tarvii puhdistaa jos moottori kunnossa.(https://images.app.goo.gl/a12mtG9tLZiSNCzz7

( separaattori,linko ym nimiä käytetään)

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 17 Syys 2021 22:58
Kirjoittaja Pussikuski
Juu, tämä on erilainen. Ei ole keskipakosuodatinta vaan normaali patruuna. Joissain teollisuus ja meriversioissa tässäkin on keskipakosuodatin.

Öljymäärä tosiaan alle 30 litraa.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 19:49
Kirjoittaja Pussikuski
BussMAN oli ihan oikeassa, ja minä väärässä. Löytyihän sieltä uumenista keskipakosuodatin, jota ei ulkonäöstä päätellen ole hetkeen putsattu. Vielä kun pääsisi siihen käsiksi. Ja öljymäärä min. on 28 litraa, max 33 litraa.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 19:57
Kirjoittaja eagless
Onko noissa volvon vm97 12 litrasissa takamoottorimalleissa keskipakosuodinta vai pelkkä normi filtteri?

En ainakaan itekään oo nähny omassa vulvussani semmosta.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 20:19
Kirjoittaja BussMAN
eagless kirjoitti: 18 Syys 2021 19:57 Onko noissa volvon vm97 12 litrasissa takamoottorimalleissa keskipakosuodinta vai pelkkä normi filtteri?

En ainakaan itekään oo nähny omassa vulvussani semmosta.
Scaniassa noita oli jo 60 luvun autoissa, sen aikakauden separaattorin kyllä kuuli sammuttamisen jälkeen,(( ääni kuin
vioittunessa turbossa))

En koskaan nähnyt volvossa , Leyland 0680 moottorissa oli ( sisu linja auto mahuri esim Bk82 )

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 20:30
Kirjoittaja BussMAN
Löytyihän sieltä uumenista keskipakosuodatin, jota ei ulkonäöstä päätellen ole hetkeen putsattu. Vielä kun pääsisi siihen käsiksi. Ja öljymäärä min. on 28 litraa, max 33 litraa.

Joskus voi öljynpainetta karata myös lingon kautta, lähinnä helat kuluu ,,se on pieni vuoto jos kaikki kunnossa, mutta
kannattaa tark kun irroittaa, jos huolto unohtunut se voi pysähtyä syytä tark suuttimet että on auki ( yrittää pyöriä
hiljaa eikä puhd toimi )

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 20:42
Kirjoittaja Reddewil
Mahtavaa tekemistä!
Tuo Irizar on kyl todella komia bussi!

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 21:36
Kirjoittaja Pussikuski
Reddewil kirjoitti: 18 Syys 2021 20:42 Mahtavaa tekemistä!
Tuo Irizar on kyl todella komia bussi!
Kiitos, mulle oli ulkonäöllä aika paljon painoarvoa valintaa tehdessä. Kun ulkonäkö hivelee silmää, motivaatio nousee kummasti. Mielessä on ollut että jotakin ulkonäkötuunausta täytyy tehdä. Haluan tästä sellaisen että ei tarvitse miettiä että onko kyydissä eläkeläisyhdistys menossa punkajärvelle…

Tässä on aika paljon tekemistä ennen kuin saa leimaan, mutta ei mitenkään mahdottomasti.

En ajatellut että mulla olisi koskaan varaa näin hienoon bussiin, mutta elämä jaksaa yllättää. Toki hieman selkänahan kautta. No pain, no gain.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 18 Syys 2021 22:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuo on kyllä palstan rouhein aihio. Nahka kasvaa takaisin selkään - ei hätää.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 20:56
Kirjoittaja Pussikuski
Tänään sain peitelevyjö paikalleen ja tiivistettyä pakoputkiprojektin jäljiltä. Kaikki meni tietysti puhdistettuna ja fiksattuna takaisin. Mukavaa kun saa paikkoja pestyä, ruostesuojattua ja kiinnitettyä paremmin.

Selaisin myös nettiä ja löysin kuvia aikaisemmalla rekisterinumerolla Ruotsista.
Ensimmäinen omistaja oli ilmeisesti Davidssons Buss. Heillä oli kaksi näitä, ja ilmeisesti oli paljon ongelmia. Toinen näistä paloi sitten maantien laitaan. Moottoripalo. Sen jälkeen tämä oli Rökebuss -yrityksellä jonka jälkeen ainakin neljällä suomalaisyrityksillä vuoden 2009 jälkeen. Melkoinen kiertopalkinto. Ilmeisesti ollut ongelmia ja haluttu päästä eroon.

Ja niitähän on, mutta nyt ollaan jo voiton puolella. Ymmärrän että firma jonka bisnekset on kiinni kaluston toimivuudesta ja ajosuorite on yli 100tkm vuodessa, tarvitsee luottopelin.

Ehkä tämä minun vähäiset kilometrini kestää jos olen oikein huolellinen… ei harmita, uskon että kaikki menee hyvin.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 21:05
Kirjoittaja Reissureki
Mitä värkkiä nuo kori ”pellit” on?

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 21:10
Kirjoittaja Mikaeli
Jospa se nyt ois löytänyt pidempiaikaisen kodin😎 yleensä kai vanhoilla autoilla on tapana aluksi ottaa luulot pois omistajalta, useimmiten hyvä hoito ja asiallinen käyttö kuitenkin auttaa ja ongelmat vähenee. Eläinten tapauksessa puhutaan koulutuksessa ja tutustumisesta, autoissa se on (kai) jotain muuta, mutta toimii samalla tavalla...

Onkos toi mun rye-465 sit "suorapalkinto", jos on ollut vain 3 omistajalla ennen mua, niistäkin yks jo asuntobussina... Muutama kymmenen metriä uutta palkkia, ohjaustehostimen putkia, kytkinsylinterit ja putki, ilmapusseja, ilmavuotoja, vaihteiston anturi ja sähkövikaa jne, mutta eihän me luovuteta.

PS. Scania on aina silti Scania, hyvässä ja pahassa😅

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 21:30
Kirjoittaja Pussikuski
Reissureki kirjoitti: 19 Syys 2021 21:05 Mitä värkkiä nuo kori ”pellit” on?
Tämä on suurimmaksi osaksi lasikuitua. Avattavat luukut alumiinia.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 23:14
Kirjoittaja Pussikuski
Mikaeli kirjoitti: 19 Syys 2021 21:10 Muutama kymmenen metriä uutta palkkia, ohjaustehostimen putkia, kytkinsylinterit ja putki, ilmapusseja, ilmavuotoja, vaihteiston anturi ja sähkövikaa jne, mutta eihän me luovuteta.

PS. Scania on aina silti Scania, hyvässä ja pahassa😅
No ei luovuteta ei. Niille jotka pyörittelee päätään lähipiirissä projektin suuruuden tähden, olen tyytynyt sanomaan että näin iän lisääntyessä projektit sen kuin pienenee…

Onkos sulla Mikaeli omaa projektiosiota? Nuo hitasausjutut kyllä vähän kiinnostaisi, koska varmaan joudun sitäkin vielä tekemään.

Ja sitten taas kysymys: mitä nuo kuvan keltaiset valot tarkoittavat? Ratin kuva vilkkuu hieman kun ohjausta kääntelee. Onko se joku ohjaustehostimen paine tai nestemäärä, vai onko siinä jotain hienompaakin älyä?

Ja sitten nuo kaksi jarrusymbolia, mitäs ne tarkoittaa?

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 19 Syys 2021 23:18
Kirjoittaja Jokelan linja
Ret tarkoittaa hidastinta. Siinä on joku häiriö.
Tuo katkoviivajuttu taas meinaa, että jarrupalat on loppu. Voi olla anturi-/johtovika.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 07:42
Kirjoittaja Pussikuski
Jokelan linja kirjoitti: 19 Syys 2021 23:18 Ret tarkoittaa hidastinta. Siinä on joku häiriö.
Tuo katkoviivajuttu taas meinaa, että jarrupalat on loppu. Voi olla anturi-/johtovika.
Kiitos.
Onko nuo katsastusvikoja joista tulee korjauskehotuksia? Jarrupalan anturit on helppo katsoa, mutta tuo hidastin on vielä hepreaa. Kai siinäkin joku toimilaite on moottoritilassa, joka voi olla jumissa.

Entäs ratin kuva?

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 09:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Yleensä tuo hidastin lukee Trafin tiedoissa ja silloin sen tulisi toimia. En lähtisi tuo valo päällä leimalle.

Ei sen toimintaa kukaan ole koskaan leimalla testannut, mutta tuo varoitusvalo puhuu omaa kieltään. ( polttimo irti ja kovaa ajoa sanoo hahmo toisella olkapäällä )

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 14:07
Kirjoittaja Mikaeli
Voiko toi hidastimen valo palaa, jos hidastin päällä tai "valkosavun rajoitus" (tai mikä ikinä onkaan) päällä. Siis se nappi missä on pakokaasupilven kuva ja laittaa pakokaasujarrua päälle tyhjäkäynnillä kylmänä, jos autossa on sellainen ominaisuus🤔

Mun projekti on tuo entisen omistajan nimeämä "pieni merenneito" K113 carrus 701...

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 17:26
Kirjoittaja Pussikuski
Täytyypä yrittää katsoa löytyykö jostakin diagnostiikkajärjestlmästä (5kpl) näille vikakoodeja. Erityisesti jarrujen kuluneisuushälytys olisi hyvä paikantaa johonkin renkaaseen ettei tarvitsisi kaikkia käsin purkaa ja käydä läpi.
Pakokaasujarrullekin varmaan löytyy joku toimilaite konehuoneesta.

Posti toi Virosta tänään 10kpl luukkujen saranoita hintaan 340€. Nyt pääsee kiinnittämään telin huoltoluukut uudelleen, ja myös etupyörien huoltoluukut. Nämä ovat käytettyjä saranoita, mutta kunnoltaan varsin täydelliset.

Sain myös moottorin takaluukun lukon korjattua. Korroosiota, korroosiota… mutta pelastettavissa ja toimii nyt hyvin.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 20:33
Kirjoittaja BussMAN
Ohjaus puörän kuva , öljytaso säiliössä tulee ensimmäisen mieleen ja jos 1 tarkoittais etuakselia, tridemin suljetun
painevalo varmaan on myös koelaudassa.

Jarrusatulan tunnistimet melko yksinkertaisia , ( oma kuorma- auto oli palatunnistimet+ hihnojen vahvuuden näyttö
”sivuleikkuria käytin ” , ja ajettiin ohjelma pois, on riittävästi näyttöjä / häiriöitä tärkeämmistäkin vioista muu merkki)

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 21:52
Kirjoittaja Pussikuski
Onkos yleensä eri akseleille omat ohjaustehostinöljysäiliönsä? Takana löysin ja öljyä on, mutta etuakselille en vielä. Mitäs öljyä nuo syö? Perus hydrauliikkaöljyäkö?

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 20 Syys 2021 23:59
Kirjoittaja BussMAN
Pussikuski kirjoitti: 20 Syys 2021 21:52 Onkos yleensä eri akseleille omat ohjaustehostinöljysäiliönsä? Takana löysin ja öljyä on, mutta etuakselille en vielä. Mitäs öljyä nuo syö? Perus hydrauliikkaöljyäkö?
Moottorin läheisyydessä on zf öljysäiliö se on ohjaustehostimen( pumppuhan on moottorin jakopäässä) , siinä
voi olla öljytasoanturi.Öljy normaalisti type ATF luokka____ pun autom vaiht öljy mineraali tai synt?

Oletan 3 aks ( telin) ohjaus on perinteinen hydr suljettupiiri johon öljyn paine-/ öljynlisäys pumpulla ( paine n16 bar
ja häiriö valo n10 bar luokassa) , öljy voi olla ATF tai Pentosin nouta ei saa sekoittaa , (väittävät ettei öjyn
tyypiä voi vaihtaa eritiiviste materiaalit). Oo
((Uudemmissa sähköinen ohjaus on box ym , tais tulla n10 vuonna)

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 21 Syys 2021 22:15
Kirjoittaja Pussikuski
Tänään oli ohjelmassa telin huoltoluukun saranat. Kaikki olivat pilalle ruostuneet, mutta onneksi kiinnityspisteet sai vielä käyttöön, kun porasi 7mm kiinnitysreiät, niihin M8 kierteet. Yhteen luukkuun tulee 24 kiinnityspulttia.

Ostin myös uudet kaasujouset luukkuun. Motonetistä tarttui 700N jousi mukaan. Vaikuttaa aika jäykältä verrattuna siihen yhteen alkuperäiseen joka vielä liikkuu. Kyllä kaasukousetkin löystyy ajan myötä? Vai hankinko liian jäykät. Myös ensimmäinen hitsaus tehty - kaasujousen alakiinnitys.

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 22 Syys 2021 09:24
Kirjoittaja Mikaeli
Sen vanhan jousen voiman voi (yleensä) tarkistaa entisen kyljen numeroista, jos ne sattuu olemaan yhtään luettavassa kunnossa. 700 kuulostaa oikealta, ainakin 400 on carruksen luukkuun ihan liian vähän. Riippuu toki vähän siitä, montako jousta siinä luukussa on..

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Lähetetty: 22 Syys 2021 10:21
Kirjoittaja Pussikuski
Yhdessäkään ei ollut luettavissa. Luukku on nelisen metriä pitkä ja siinä on molemmissa päissä yksi jousi.
Alkuperäisen kaasujousen pystyin painamaan lattiaa vasten sisään. Uusikin menee juuri ja juuri, mutta vaati melkein tuplavoiman.
Korvakkeen hitsasin eilen 4mm levystä. Jos/kun runkopalkkien hitsausta vaaditaan, siihen täytyy hankkia vahvemmat hitsivehkeet.