Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Vaikka ottaa koko valoreleen pois, pitkät palaa. Se on sellainen tuplarele.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1283
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pitääkö lisäpitkille olla diodi lla varustettu ( taitaa olla vain suoja) rele vai erillinen diodi ,,,jotain muistikuvaa aave ohjauksesta liittyen releeseen….
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Edelleen veikkaan että se on jokin vilkautustoiminto siellä pitkissä. Ottaa herätteen viiksen kytkimestä ja naksauttaa jonkin releen kautta virrat päälle ohi päävirtakytkimen.

Vastaavanlaista vikaa oli minun B10M Berkhofissa. Siinä se vaikutti ainoastaan lisäpitkiin katolla. Vika katosi ennen kuin ehdin sitä oikeasti korjata.
Roads are for followers
Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
kerran oli miun irkussa ajovalo polttimossa lanka poikki ja yhdisti lampusta pitkät päälle.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Xenon valot, tai lähinnä ne ballastit ottaa syttyessään aika kovan virtapiikin, joka on kriittinen niiden toiminnalle. Jos se ei saa riittävää virtaa startissa lamppu ei syty, eli jokin vähän huono kontakti joka saa jännitteen notkahtamaan liikaa kun valon kytkee päälle.
Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 143
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eihän tässä ole miinuspuolen ohjaus pitkillä? Sähkökuvat olis aika poppis vianhaussa
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos mietinnöistä ja kirjoituksista. Nyt ilmeisesti vika on löytynyt!

Kun painan sähkökeskuksen oikean reunan releitä alaspäin, syntyy kontakti päävirransyöttöliittimen ja pitkien sulakesyötön välille. Eli pitkien virtapiiri sää sähköä kun keskusta painelee. Kaikki johdot ja relet on ehjiä.

Keskus siis uudelleen auki, eri kerrosten välilevyjen tarkistus että mistä pääsee läpi, ja kunnon vaseliinit kuparijohtimiin.

Kummallinen ja kiusallinen vika, mutta josko se nyt oikenisi.
Toinen xenon ei palanut, koska automaattisulake oli sillä tavalla rikki, että irtonaisena johti sähköä normaalisti, mutta asennettuna oli terminaalien välillä sen verran jännitystä että katkaisi piirin.

Työläitä juttuja, vaikka pieniä.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

👍hyvä kun löytyi vikoja ja tuuria korjaukseen. Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.

Itse tykkään enemmän ruostekorjauksista, niissä näkee ihan silmällä mikä on rikki (ja sitä mikä ei näy, harvemmin korjataan)...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvä, että vika löytyi.

Kannattaa varmaan samassa yhteydessä suojalakata nuo kuparit ennen kakun kiinni läjäämistä. Semmoinen piirilevylakka pysyy kuparissa maailman tappiin ja ei estä juotoskorjauksia.
Roads are for followers
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2917
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Paskimpia vikoja on ne ku häviää etsiessä
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kyllähän se vika tässä oli. Joku murunen jotain sähköä johtavaa joka sitten lämmetessään suli välilevyn läpi. Uitan nämä nyt vesivaseliiniin ja teippaan välilevyn tiiviiksi. Eiköhän se sillä. Lakkaa en viitsi käyttää kun minulla ei ole, ja se voisi paksuntaa näitä liuskoja ja ehkä liimata voileivän kiinteäksi. 20 tuntia meni tähän vikaan. Tuosta liuskasta näkee, että ainoat paikat mihin sähköä menee valoreleen nastasta 56a on oikean ja vasemman pitkän sulakkeet. Kun valorele ja sulakkeet on irti, ei varmasti saa olla sähköä liuskassa.
Liitteet
9B13F588-F744-4DB3-80F9-0F84C058D787.jpeg
9B13F588-F744-4DB3-80F9-0F84C058D787.jpeg (115.25 KiB) Katsottu 1386 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin! Nyt toimii valot. Mutta pyyhkimet lopettivat toimintansa. Ei johdu kuitenkaan alustan keskuksesta vaan jostain hämärästä jutusta korikeskuksessa. Tästäkin selvitään…
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 983
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mikaeli kirjoitti: 05 Marras 2021 11:11 Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.
Oon sillä tavalla taikauskoinen, että kun autot jossain vaiheessa alkavat menemään rikki ja niitä sitten korjaan, niin jätän aina jonkun sellaisen vian korjaamatta minkä pystyy sietämään. Ikään kuin siemenviaksi. Uskon että se, ainakin johonkin pisteeseen asti, estää isompien vikojen synnyn.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

mikko kirjoitti: 06 Marras 2021 12:59
Mikaeli kirjoitti: 05 Marras 2021 11:11 Näissähän tuntuu välillä siltä että, kun jotain korjaat, niin melkein samaa vauhtia tulee uusia vikoja ja ominaisuuksia tilalle.
Oon sillä tavalla taikauskoinen, että kun autot jossain vaiheessa alkavat menemään rikki ja niitä sitten korjaan, niin jätän aina jonkun sellaisen vian korjaamatta minkä pystyy sietämään. Ikään kuin siemenviaksi. Uskon että se, ainakin johonkin pisteeseen asti, estää isompien vikojen synnyn.
Ei tuo ole taikauskoa.. Noin se vaan on.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ja mitä ehjempi auto on, sitä pahemmalta se uusi pikku vika tuntuu.

Esim ei lainkaan ilmavuotoa -> yksi vuoto: tuntuu pahalta.
Ainakin pari vuotoa -> edelleen ainakin pari: ei tunnu missään.

Näin mulla...😅
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä se korjaaminen myös ihan oikeasti aiheuttaa vikoja..

Vaihdoin vuotavat etupussit, jonka seurauksena alkoi ilmavirtaa riittämään paremmin myös taakse. Ilmeni että takana oli tasonsäätöventtiili paskana, joten takapussi paukahti. Pääsi vaihtamaan takasäkkikäkin.. Selvähän se on että tuo vika olisi pitänyt korjata, mutta ehkä sen hajonneen tasonsäätimen olisi hoksannut. Se tasonsäädin ei ehtinyt kauaa olla rikki, oikeastaan vain kerran ehdin huomioida että auto on aika vinossa (niinhän ne aina on ainakin vähän).
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Pyyhinvika korjattu. Väärää kytkentää, puuttuvia releitä mm. tihkun rele, joka sitten saa systeemin kokonaan sekaisin. Nyt se toimii kuten alussa, vain yksi nopeus, ilman parkkitoimintoa. Huomenna pitäisi EBaysta olla tulossa alkuperäinen Scanian tihkukytkinrele. Katsotaan jos saisi muutkin nopeudet toimimaan.

Oli pakko vähän käydä kruisailemassa lauantaina, ennen kuin laitan sisustan purkuun. Kyllähän se isolla autolla ajaminen on vielä hieman kuormittavaa, mutta ehkä siihen tulee vielä itsevarmuutta. Alussa hyväkin ottaa varman päälle ja varovasti. Tässä ollaan Mäntsälän Juustoportin parkkiksella.
Liitteet
C69EEE40-3546-484F-98B4-7067A3999F9D.jpeg
C69EEE40-3546-484F-98B4-7067A3999F9D.jpeg (135.53 KiB) Katsottu 1116 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Purkaminen alkoi. Vaimo vei aamulla sängyt ja patjat takaisin taloon sillä aikaa kun itse olin seurakuntariennoissa. Pääsin kolmen jälkeen hommiin ja viitisen tuntia ehdin purkaa.

Päätin että strategia on seuraava: puran pienen osan kerrallaan, ja rakennan sen osuuden valmiiksi ennen kuin puran enempää. Sillä tavalla projekti edistyy vaiheittain, ja autoa voi edes vähän käyttää johonkin rakentamisen ollessa käynnissä.

Ensimmäiseksi purin takaosan. Sinne tulee 2,4 metriä pitkä bussin levyinen makuuhuone/työhuone. Bussin sisäleveyskin on 2,4m. Puran kaiken rungolle ja katson paljonko lattiaa voi moottorin päältä tasoittaa. Kunnon eristys ja palonsuojaus täytyy ainakin olla. Väliseinästä tulee lämpöeristetty, jolloin on mahdollista lämmittää pelkkiä nukkumatiloja öisin. Lasten kerrossängyille sama juttu. Oma osastonsa jonka päädyssä pieni pukeutumiskomero jonka kautta kavutaan sänkyjen päästä nukkumaan.

Purkaminen meni lopulta aika helposti kun tajusin systeemin. Ensin tavarahyllyjen luukut irti, jotta kattopaneelin saa irti. Sitten luukkujen reunoista ruuvit auki ja koko hökötys vedetään kiskostaan irti. Yksi moduuli on 1,5m pitkä, ja painaa ehkä 30kg.

Takaikkunat olivat vuotaneet ja vesi seisoi rungon päällä. Yllättävän hyvää materiaalia tuo runko ilmeisesti on, koska ruoste on vain pintaruostetta. Vaneri oli jo muuttunut muovin takana mullaksi, mutta hitsattavaa ei ole. Huomenna koitan löytää kaikelle purkamalleni romulle säilytyspaikan ja siivoan työmaan tämän päivän tuhoista. Sitten puhdistan ja puunaan ikkunoiden ympäristön että selviää mistä vuotaa. Ikkunoita ei kiinnostaisi lähteä irroittamaan kokonaan, mutta voikohan sitä välttää. Rikkoa ei passaa kun on erikoisen muotoinen.

Espanjalainen on jonkin verran panostanut eristykseen. Löytyy villaa moottorin päältä, armaflexiä, superlonia, styroxia. Pääosin laadukkaasti tehty ja ihan kuiviakin kaiken lisäksi. Poishan ne lähti… tilalle runkopalkin paksuista xps levyä ja tiivistys uretaanipullosta. Sen päälle vesivaneririmoitus ka joku ohuempi joustava matto että saa kylmäsillat katkaisua. Vaneri pintaan. Väliseinät meinasin tehdä kertopuurungolla ja kipsilevyllä. Väliin kivivilla.

Vähän alkaa jo innostumaan tästä sisustushommasta!
Liitteet
B4353D3C-E745-49B0-B308-4A3C2C293982.jpeg
B4353D3C-E745-49B0-B308-4A3C2C293982.jpeg (115.59 KiB) Katsottu 1101 kertaa
083A83D2-C051-4C0E-A4FA-9F8D4F94D729.jpeg
083A83D2-C051-4C0E-A4FA-9F8D4F94D729.jpeg (132.21 KiB) Katsottu 1101 kertaa
18D2900C-363B-4485-BBC7-0DB2ACD70BB7.jpeg
18D2900C-363B-4485-BBC7-0DB2ACD70BB7.jpeg (122.73 KiB) Katsottu 1101 kertaa
028CB953-30AC-49DB-9AD7-6CC4655684E3.jpeg
028CB953-30AC-49DB-9AD7-6CC4655684E3.jpeg (108.63 KiB) Katsottu 1101 kertaa
91679C24-32D1-43AB-A1B7-8B419B97FFCF.jpeg
91679C24-32D1-43AB-A1B7-8B419B97FFCF.jpeg (147.21 KiB) Katsottu 1101 kertaa
9A7D0BC9-A851-4014-AB1E-21043B0E7966.jpeg
9A7D0BC9-A851-4014-AB1E-21043B0E7966.jpeg (208.07 KiB) Katsottu 1101 kertaa
FAF4BEFC-F3BC-41B5-B055-BB0786CC4A52.jpeg
FAF4BEFC-F3BC-41B5-B055-BB0786CC4A52.jpeg (83.62 KiB) Katsottu 1101 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Paintilla tein huvikseni pohjapiirrosta. Yksi pikseli on yksi sentti. Ihan mittatarkka pitäisi olla.
Liitteet
pohjapiirros.jpg
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 854
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja leemu »

Unohtaisin villat kyllä eristeenä jos et meinaa pitää aina lämpimänä.
Sittenkin arveluttava materiaali näin autokäytössä, imee vettä kuin pesusieni eikä kuivu millään ja tarjoaa loistavan kasvualustan homeelle.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Juu ei sitä voi ulkoseinien laittaa kun alumiinin pinnassa kondenssia ja kastepiste tulee mihin sattuu. Ulkoseinässä täytyy olla ilmatiivis eriste. Mutta sisäseinässä kivivilla+kipsilevy yhdistelmä voisi olla ihan hyvä. Kosteusominaisuudet ovat yllättävän hyvät kunhan ei ole muovia tai kosteaa pintaa vasten.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2917
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tein YkkösHorrorissa väliseinät noin, paitsi vaneerista. Hirvee homma. Seuraavassa olin jo oppinu. 25mm vaneeri pelkästään riittää väliseinäksi aivan hyvin. Oisin laittanu vähän paksumpaa, mut ei ollu. Kipsilevyjä en autoon tois, perusteluja ei oo, paitsi intuitio.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Villassa on kaksi hyvää puolta, mikä puuttuu melkein kaikilta eristeiltä. Se ei pala ja se eristään ääntä. Itsellä on moottoritilan katossa alkuperäinen villa ennen finfoamia, oli pysynyt kuivana 26 vuotta, pysynee seuraavatkin 26🤔 väliseinissä on ekovillaa (tämä tosin periaatteessa palaa) ääni/kaiku eristeenä, kun sitä sattui olemaan. hyvin toimii äänieristys ja jos kastuu, niin ihmettelen. Kuitenkin joka puolella on vähintään 5 cm puu ennen runkoa ja tuskinpa tuo villa sen helpommin kastuu kuin puu? Jos vuoto tulee, on seinä kuitenkin pilalla ja homeessa heti. Ja onpa tuo villa sisällä lopulta kuivunutkin, kun sitä kastuneella villapaketilla rakennusaikana kokeilin...

Ulkoseinämillä on eri tilanne, on kondenssia, paljon helpommin vuotoja, teräs runko ym. tällöin eristeenä xps tms vettymätön eriste puoltaa paikkaansa. Jos kastuu, riittää kun uusii sisäpinnan, runko ja eriste on edelleen kunnossa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pussikuski kirjoitti: 07 Marras 2021 21:45 Paintilla tein huvikseni pohjapiirrosta. Yksi pikseli on yksi sentti. Ihan mittatarkka pitäisi olla.
Tuolla suunnitelmalla sulla menee 2,5m pituutta pelkälle sängylle ja saat ainoastaan pienet kaapit sivuille. Tuon saman kunnon säilytystiloilla saa mahtumaan 1,5 metriin. Ottaisin tuon lisämetrin kylppäriin ja erilliseen WC-tilaan. Semmoiseen läpikäveltävään, jossa vessan ja suihkun saa suljettua käytävän reunaan.
Roads are for followers
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Toi on ihan hyvä sänky noin, tuon pystyy petaamaan.
Vastaa Viestiin