Teemun Scania Irizar PB v.2004
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ei kannata liikaa miettiä, eristeet paikalleen ja pintalevyt niin pääsee reissuunkin joskus. Turhaa turaamista kannattaa välttää, tekemistä piisaa muutenkin. Hyvän näköistä tulossa. ja jos tuol pellin ja eristeen välissä ajoittain pisaroita olisikin, se ei onneksi haittaa mitään, ei pelti ja xps osaa homehtua.
Tulee joka tapauksessa parempi kuin uutena, koska xps ei ime vettä kuten vanha styroksi. Silti uuden, ainakin carruksen, eristeetkin pysyy kuivana ainakin 26 vuotta, jopa villa lattiassa moottoritilan kohdalla. kattoon jätin edelleen samat styroksit ja villat lattiaan paloeristeeksi...
Tulee joka tapauksessa parempi kuin uutena, koska xps ei ime vettä kuten vanha styroksi. Silti uuden, ainakin carruksen, eristeetkin pysyy kuivana ainakin 26 vuotta, jopa villa lattiassa moottoritilan kohdalla. kattoon jätin edelleen samat styroksit ja villat lattiaan paloeristeeksi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eikös tuonne voi tursottaa pullourtsia joka koloon ja sumupullolla vettä perään ja liiskaa muotoon leikatut FF:t paikoilleen? Hommaa vielä sitä vähän turpoavaa mallia niin ei kylki näytä vallan perunamuusilta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
...se vesisumu nopeuttaa urtsin reaktioaikaa, koska "kuivuminen" perustuu osittain ilmankosteuteen 1k-vaahdoissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Näin mä ajattelin lopulta itsekin. 40mm paksu Finnfoam tuohon jäykisteprofiilin päälle, ja urtsia taustalle. Niin se menee.
Tänään sain lämmityskierrosta tyhjennettyä vajaa 10 litraa nestettä, ja enempää ei tullut. Sinänsä ihan hyvä että noin vähän, mutta tuo täytyy miettiä kyllä oikein kunnolla. Kaksi patteriakin irroitin. Taidan kyllä purkaa koko systeemin pois. On se niin monilutkainen mystisine paineilmaventtiileineen jne.
Lämmitys tekisi mieli tehdä sellaiseksi, että moottori ja iso 30kw webasto lämmittäisivät vain itseään ja 100-200 litran lämminvesivaraajaa. Välissä termostaatti. Varaajassa sitten kierukat lämmityskierrolle ja käyttövedelle. Lämminvesivaraajalle oma pienempi termostaattohjattu webasto ja sähkövastus. Näin saa moottoria ja varaajaa lämmitettyä erikseen, mutta jos lämpöä on ”liikaa” niin termari aukeaa ja varaaja lämpiää. Välitermarin täytyy olla vähän kylmempi kuin syylarikierron termarin.
Huomenna täytyy rälläkällä leikata seinästä irti penkkien kiinnityskisko. Se on hitsattu runkoon. Puukkosahaa en uskalla käyttää, kun se kuitenkin veuhtoo itsensä kylkipeltiin ja sitten on lommoja joka puolella.
Tänään sain lämmityskierrosta tyhjennettyä vajaa 10 litraa nestettä, ja enempää ei tullut. Sinänsä ihan hyvä että noin vähän, mutta tuo täytyy miettiä kyllä oikein kunnolla. Kaksi patteriakin irroitin. Taidan kyllä purkaa koko systeemin pois. On se niin monilutkainen mystisine paineilmaventtiileineen jne.
Lämmitys tekisi mieli tehdä sellaiseksi, että moottori ja iso 30kw webasto lämmittäisivät vain itseään ja 100-200 litran lämminvesivaraajaa. Välissä termostaatti. Varaajassa sitten kierukat lämmityskierrolle ja käyttövedelle. Lämminvesivaraajalle oma pienempi termostaattohjattu webasto ja sähkövastus. Näin saa moottoria ja varaajaa lämmitettyä erikseen, mutta jos lämpöä on ”liikaa” niin termari aukeaa ja varaaja lämpiää. Välitermarin täytyy olla vähän kylmempi kuin syylarikierron termarin.
Huomenna täytyy rälläkällä leikata seinästä irti penkkien kiinnityskisko. Se on hitsattu runkoon. Puukkosahaa en uskalla käyttää, kun se kuitenkin veuhtoo itsensä kylkipeltiin ja sitten on lommoja joka puolella.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Muista sit suojata kaikki lasit rälläkän kipinöiltä, tarkasti Ne tarttuu lasiin osuessaa kiinni ja sit on lasit täynnä ruosteisia teräspilkkuja. Parissa ikkunassa on mullakin vähän koristeita, kun ei ollut suojaus tarpeeksi hyvä... Ne myös sulattaa ja polttaa iloisesti eristeitä, jos enemmän osuu samaan kohtaan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos muistutuksesta! Tuo on muuten tärkeä juttu. Lasit oikein imevät tuota röpelöä.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eihän tuota lämmituskiertoa mikään pakko ole kierukalla toteuttaa, voihan sen ottaa sieltä varaajasta suoraankin.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eikös silloin moottorin paisuntasäiliö tulvi, kun ylhäällä on patterit täynnä vettä, eli oltava erilliset kierrot. Patterikierrossa sitten oma avopaisuntasäiliö ylempänä kuin patterit.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onhan busseissa lämpökennot ( jäähd neste) katolla ilmastointijärjestelmässä, kyllä siellä on tarv ventt jo nyt,Pussikuski kirjoitti: ↑17 Marras 2021 14:55 Eikös silloin moottorin paisuntasäiliö tulvi, kun ylhäällä on patterit täynnä vettä, eli oltava erilliset kierrot. Patterikierrossa sitten oma avopaisuntasäiliö ylempänä kuin patterit.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Se venttiili on paisarin korkki. Jos patteriputki on katki ja korkin avaa, tulee neste paisuntasäiliöstä yli, ainakin mulla näin. Kun lämmityskierto on ehjä, ei neste pääse pois koska ilmaa ei tule tilalle.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onhan se tietysti tuon patterikierron ilmaaminen aina oma projektinsa silloin kun patterit on paisaria ylempänä.
En sitten tiedä onnistuisiko patteriverkostakin ilmanpoisto vaan letkulla. Mulla on B10M:n paisarin pohjassa letkunippoja puolenkymmentä rivissä, johon tulee iso kasa ohuita letkuja joiden ainoa tarkoitus on toimia ilmanpoistona, mä olen aivoitellut että patteriverkkoon voisi tehdä vastaavan systeemin, kierovesipumppu työntämään verkkoon päin nestettä ja verkon loppuun kuristusventtiili, niin että verkossa on hieman isompi paine kuin muussa systeemissä, jolloin se mun järjen mukaan työntäisi ilman siitä ylimmästä kohtaa paisariin, ja patterit saisi ilmattua siististi ilman että tarvii sen glygolin kanssa lotrata. No mitenkään en ole käytännössä tuota vielä kokeillut, kunhan aivoittelen.
En sitten tiedä onnistuisiko patteriverkostakin ilmanpoisto vaan letkulla. Mulla on B10M:n paisarin pohjassa letkunippoja puolenkymmentä rivissä, johon tulee iso kasa ohuita letkuja joiden ainoa tarkoitus on toimia ilmanpoistona, mä olen aivoitellut että patteriverkkoon voisi tehdä vastaavan systeemin, kierovesipumppu työntämään verkkoon päin nestettä ja verkon loppuun kuristusventtiili, niin että verkossa on hieman isompi paine kuin muussa systeemissä, jolloin se mun järjen mukaan työntäisi ilman siitä ylimmästä kohtaa paisariin, ja patterit saisi ilmattua siististi ilman että tarvii sen glygolin kanssa lotrata. No mitenkään en ole käytännössä tuota vielä kokeillut, kunhan aivoittelen.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Täytyy vielä miettiä tuota lämmitystä. Kävi mielessä että voisi myös kahdella erilleölä varaajalla voisi hoitaa lämmityksen ja lämpimän käyttöveden. Kesälläkään ei koskaan tarvita patterilämmitystä.
Tänään sain purettua loput roippeet pois lattiasta ja seinästä. Ensimmäinen väli on eristetty. Hurjaa.
Tänään sain purettua loput roippeet pois lattiasta ja seinästä. Ensimmäinen väli on eristetty. Hurjaa.
- Liitteet
-
- 9A53276D-9399-4506-A8CE-D4BDAE8892FF.jpeg (131.9 KiB) Katsottu 4168 kertaa
-
- 390FE01C-42D2-47EC-89D0-EB6F6CA60F61.jpeg (139.15 KiB) Katsottu 4168 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Siististi nuo näyttävät menevän paikoikkeen. Hommaa vielä sellainen urstipyssy, niin pystyy tuota vaahdontuottoa säätämään. Tienaa säästyneissä hermoissa itsensä takaisin kahdessa minuutissa.
Würthin muovimalli on osoittautunut kohdallani parhaaksi. Sitä ei tarvitse puhdistaa vaahdotuskertojen välillä. Pitää ainoastaan huolen, että on paineinen pullo kiinni koneessa säilytyksen ajan. Jarrujen puhdistussprayllä saa tuoreen urtsin irti ei toivotuista kohteista.
Würthin muovimalli on osoittautunut kohdallani parhaaksi. Sitä ei tarvitse puhdistaa vaahdotuskertojen välillä. Pitää ainoastaan huolen, että on paineinen pullo kiinni koneessa säilytyksen ajan. Jarrujen puhdistussprayllä saa tuoreen urtsin irti ei toivotuista kohteista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuli hankittua 4kpl vanhoja tukiasema-akkuja. Nämä ovat 150Ah AGM akkuja, painoa 50kg/kpl.
Hankin myös Bilteman halvan akkutesterin. Se ei antanut kovin mairittelevia lukuja. Sisäinen resistanssi 10mOhm luokkaa kun uutena pitäisi olla 4,5 luokkaa. Näissä oli kaikissa täysi varaus, eikä akkulaturi suostu enempää lataamaan.
Onko kenelläkään kokemusta miten nämä nyt sitten lopulta vielä palvelevat, vai meneekö heti vaihtoon? Voihan se olla että biltsun testeri on ”omaa luokkaansa”.
Hankin myös Bilteman halvan akkutesterin. Se ei antanut kovin mairittelevia lukuja. Sisäinen resistanssi 10mOhm luokkaa kun uutena pitäisi olla 4,5 luokkaa. Näissä oli kaikissa täysi varaus, eikä akkulaturi suostu enempää lataamaan.
Onko kenelläkään kokemusta miten nämä nyt sitten lopulta vielä palvelevat, vai meneekö heti vaihtoon? Voihan se olla että biltsun testeri on ”omaa luokkaansa”.
- Liitteet
-
- 0C8DABD2-5BA6-4E5B-89EC-6345C7170B96.jpeg (128 KiB) Katsottu 3994 kertaa
-
- 632A52A6-B5D8-46F1-98F8-A9170C8CF34C.jpeg (101.33 KiB) Katsottu 3994 kertaa
-
- 672BE80B-4A32-491B-BE90-8FB255C93D37.jpeg (103.64 KiB) Katsottu 3994 kertaa
-
- 6112A727-CEF0-42CC-B8F7-7DFD90311961.jpeg (177.22 KiB) Katsottu 3994 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Taatusti palvelevat hyvin - Tuollaiset tukiasema-akut ovat yleensä olleet todella pienellä käytöllä. Niillä on ylläpitolaturi ja muutaman kerran elinkaarensa aikana tulee sähkökatko. Vaihtoon menevät säännöllisin välein huolto-ohjelman mukaan.
Fiamm on kuitenkin laatutuote - minullakin on niitä pihassa lähes joka pensaan alla.
Tuo Bilteman mittari kertoo jotakin; en ottaisi sen lukemaa kovinkaan kiveen kirjoitettuna - lyö akut kiinni ja katso miten jaksavat, jos ei toimi niin kahvasta viidakkoon ja uutta tupaan. Aina niillä on painonsa verran arvoa lyijyssä..
Fiamm on kuitenkin laatutuote - minullakin on niitä pihassa lähes joka pensaan alla.
Tuo Bilteman mittari kertoo jotakin; en ottaisi sen lukemaa kovinkaan kiveen kirjoitettuna - lyö akut kiinni ja katso miten jaksavat, jos ei toimi niin kahvasta viidakkoon ja uutta tupaan. Aina niillä on painonsa verran arvoa lyijyssä..
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos toivon luomisesta. Aloitellaan nyt näillä, ja jos saisi toisen mokoman vielä hankittua.
Täytyy yrittää viikonlopun aikana saada aurinkopaneelit katolle. Eipä niistä mitään virtaa enää tule, mutta saisi aloitettua sähköjärjestelmän tekemisen. Akuillekin täytyy löytää sijoituspaikka.varmaankin oikealle puolelle taka-akselin päälle sivuluukun taakse.
Täytyy yrittää viikonlopun aikana saada aurinkopaneelit katolle. Eipä niistä mitään virtaa enää tule, mutta saisi aloitettua sähköjärjestelmän tekemisen. Akuillekin täytyy löytää sijoituspaikka.varmaankin oikealle puolelle taka-akselin päälle sivuluukun taakse.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Purkaminen on työläämpää kuin uuden rakentaminen koska kaikki on liimattu kiinni niin lujasti että irtoavat 10x10cm paloina ainoastaan sorkkaraudalla. Lattiavaneri on 12mm, mutta täytyy melkein vuolla irti metallirungosta. Seinän alaosan potkupaneeli on muovia ja pihdeillä nakerrettava pikku palasiksi. Penkkikiskot täytyy leikata rälläkällö irti jokaisesta runkopalkista…. Mutta kyllä se siitä…
Nyt on jo jonkin verran saatu seinää eristettyä. Ongelmana vaan on ikkunoiden vuotaminen. Aina sieltä jostain tulee tippa vettä läpi vaikka kuinka yrittää ulkopuolelta tiivistää. Ja ennen kuin se on tiivis, ei oikein mitään kannata rakentaa umpeen. Ja kun auto on koko ajan märkä niin eihän se tiivistäminen onnistu. Vaikeaa kuitenkaan vsimoakaan syksystä syyttää… joten täytyy yrittää selvitä.
Huomenna vähän lisää ylälokeroita purkaen, yksi ikkuna umpeen ja jos saisi loput takaosasta purettua. Siinä sitä viikonlopuksi.
Nyt on jo jonkin verran saatu seinää eristettyä. Ongelmana vaan on ikkunoiden vuotaminen. Aina sieltä jostain tulee tippa vettä läpi vaikka kuinka yrittää ulkopuolelta tiivistää. Ja ennen kuin se on tiivis, ei oikein mitään kannata rakentaa umpeen. Ja kun auto on koko ajan märkä niin eihän se tiivistäminen onnistu. Vaikeaa kuitenkaan vsimoakaan syksystä syyttää… joten täytyy yrittää selvitä.
Huomenna vähän lisää ylälokeroita purkaen, yksi ikkuna umpeen ja jos saisi loput takaosasta purettua. Siinä sitä viikonlopuksi.
- Liitteet
-
- 8DDA78F1-DFB6-46FC-9CF1-52FEEC3ECFF8.jpeg (133.17 KiB) Katsottu 3932 kertaa
-
- C34B5631-A71F-4EAD-86C2-F4F01682E5AB.jpeg (136.5 KiB) Katsottu 3932 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Akut kannattaa sijoittaa sellaiselle korkeudelle, että ne ovat tarpeen tullen helppo liu'uttaa romuhahmon Hiacen paksiin.
Takaisiin subjektiiviseen totuuteen; Unelmamaailmassa jätämme akkujen napojen yläpuolelle yli 10cm tilaa. On jotain toivoa mitata nipusta se viallinen ja vaihtaa toiseen - ehkä jopa luukku niiden yläpuolelle - saisi sateensuojassa huoltaa.
Takaisiin subjektiiviseen totuuteen; Unelmamaailmassa jätämme akkujen napojen yläpuolelle yli 10cm tilaa. On jotain toivoa mitata nipusta se viallinen ja vaihtaa toiseen - ehkä jopa luukku niiden yläpuolelle - saisi sateensuojassa huoltaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tässä on aika mukavasti laitettu vakioakut. Ne ovat korkean sivuluukun takana. Luukku aukeaa katokseksi, ja akut liukuvat päällekäisissä telineissään auton ulkopuolelle esille. En ehkä noin hienoa saa rakennettua, mutta tuo luukku sisäpuolelle on hyvä ajatus. Ehkä se invertterikin olisi sitten saman luukun takana tarkastettavissa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Toinen / muu / eri syy akkujen sijoitukselle on se, et niille on hyväksi ku niitten paikkaa siinä rivissä vaihtaa aina silloin tällöin. Kestää pitempään sillai. Tää kulkurikäyttö saattaa kyl olla akuille melko herkkua… välillä vedetään ihan kuivaks ja saatetaan makuuttaa tyhjänä vähän turhan pitkään, sit kohta ladataan 20 kilsaa niin paljo ku tuutista mahtuu läpi, sit taas revitään jollain ilmalämpöpumpulla kuivaks. Välillä joku älylaturi yrittää kuukaustolkulla saada jotain järkee hommaan ja sit kohta taas viedään niinku tulpatont mopoo (tai jotain). Ja koko ajan on -30C tai +60 kellarissa. Ja Puolan tiestö. Ei siitä tosiaan aina voi vaimoo syyttää. Tai siis tietenki voi.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Minä kyselin paikallisesta akkuliikkeestä kans aikoinaan noita tukiaseman akkuja.
Sanoi että aikoinaan osti niitä ja välitti paljokin eteenpäin koska vaihtoväli oli tiheä joten akut olivat periaatteessa uusia.
Sitten on vaihtoväliä pidennetty jälkeenpäin kahteen kertaan että nykyään vaihtoväli niin pitkä että akut ovat oikeasti loppu kun uusia laitetaan.
Joskus kuulemma jää ja jäljelle yksittäisiä akkuja koska yhteen kun vaihdetaan akut niin kaikki pitää olla samasta sarjasta ja siitä yli jäävät mutta jos eivät riitä seuraavaan menevät romutukseen.
No niitä laitoin parivuotta sitten jo tilaukseen mutta ei ole kuulemma tullut niitäkään tarjolle.
Sanoi että aikoinaan osti niitä ja välitti paljokin eteenpäin koska vaihtoväli oli tiheä joten akut olivat periaatteessa uusia.
Sitten on vaihtoväliä pidennetty jälkeenpäin kahteen kertaan että nykyään vaihtoväli niin pitkä että akut ovat oikeasti loppu kun uusia laitetaan.
Joskus kuulemma jää ja jäljelle yksittäisiä akkuja koska yhteen kun vaihdetaan akut niin kaikki pitää olla samasta sarjasta ja siitä yli jäävät mutta jos eivät riitä seuraavaan menevät romutukseen.
No niitä laitoin parivuotta sitten jo tilaukseen mutta ei ole kuulemma tullut niitäkään tarjolle.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ja nuo vesiviodot on pirullisia.
Mullahan on varmaan 2 vuotta ollu homma jäissä ku ei viittis sisältä tehdä lopullista pintaa kun aina jostain pääsee vesi sisälle asti.
Ei vielä näköpiirissäkään että sais valmiiksi.
Ehkä ens keväänä alan käymään joka puolelta vielä kerran läpi jos sais inspiraation kohilleen.
Mullahan on varmaan 2 vuotta ollu homma jäissä ku ei viittis sisältä tehdä lopullista pintaa kun aina jostain pääsee vesi sisälle asti.
Ei vielä näköpiirissäkään että sais valmiiksi.
Ehkä ens keväänä alan käymään joka puolelta vielä kerran läpi jos sais inspiraation kohilleen.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Muistakaa sitten erottaa kaksi eri veden lähdettä. Etenkin näin syksyllä kondenssi vettäkin tulee melko reilusti, jos ei oo bussissa koko ajan lämmöt päällä ja siltikin tahtoo kylmissä pinnoissa vesi valua.
Esim autotallin alumiininen oven reunalistat on mun tallissa märät koko lämmityskauden, se on tallin kylmin pinta ja kaikki kosteus tiivistyy niihin.
Esim autotallin alumiininen oven reunalistat on mun tallissa märät koko lämmityskauden, se on tallin kylmin pinta ja kaikki kosteus tiivistyy niihin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hyvä keino on katsoa miten viereinen sauma jakselee. Jos muut saumat on kuivia ja yksi märkii, niin varmaan se vuotaa.
Mä luulen että ”riittävän hyvä” on riittävän hyvä. Vuotoja ei varmaan koskaan saa ihan tiiviiksi, mutta jos vain hikoilee niin ehkä se menee… kyllähän nuo kuitenkin alkaa vuotamaan jossain vaiheessa rakenteen sisällä.
Mä luulen että ”riittävän hyvä” on riittävän hyvä. Vuotoja ei varmaan koskaan saa ihan tiiviiksi, mutta jos vain hikoilee niin ehkä se menee… kyllähän nuo kuitenkin alkaa vuotamaan jossain vaiheessa rakenteen sisällä.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tänään purin loput takaosasta ja eristelin lattiaa. Seuraavaksi meinasin teipata saumat vihreällä höyrynsulkuteipillä, ja sitten 10cm leveät ruoteet 12mm vesivaneerista. Niiden väleihin 1cm paksu styroxlevy, sitten niittaan solumuovin siihen päälle ja viimeiseksi 9mm vaneri. Pintakäsittely vasta sitten kun kaikki levyt paikallaan. Täytyy vielä miettiä teenkö piiloruuvit vai pintaan jollain siistillä kannan peittävällä hatulla.
- Liitteet
-
- 38B1E5B9-7147-4672-B933-AC80C481A57A.jpeg (107.31 KiB) Katsottu 3780 kertaa