Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

”Massaus onnistuu onneksi ruiskulla etänä.”
Uusi ja raikas näkökulma ehkäpä koko foorumilla!😄😄
sahuri
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Minkälaista ruiskua/kompuraa käytät kun niin helposti onnistuu?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän niihin paineilmakäyttöisiin masssaruiskuihin voi sitä vartta jatkaa vaikka kuinka pirusti.. eri asia on saako sillä enää massaa sinne mihin haluaisi.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tämmöisellä paineilma öljyruiskulla ruiskutan alustamassan, öljyn ja tärpätin seosta. Ei tarvitse edes olla ihan litkua. Aika hyvin säädettävä ja voi käyttää kompuran maksimipainetta. Metrin päähän lentää ihan hyvin, joten kyllähän se auton ulkopuolelta onnistuu suihkutella rungon sisäpuolellekin.
Liitteet
038D5B44-9E9C-4F71-90D3-78A09C6C6BCA.jpeg
038D5B44-9E9C-4F71-90D3-78A09C6C6BCA.jpeg (38.72 KiB) Katsottu 3767 kertaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä ostin justiin tän: https://www.puuilo.fi/tamforce-alustamassaruisku
Tuo on siis tarkoitettu niille pullossa myytäville massoille. Tuon taipuisan letkun sijaan tuohon saa myös suoraan ruiskuttavan suuttimen kiinni, ja jos siltä tuntuu niin saa tuota letkua laitettua tuohon myös enemmän. Mä oon siinämäärin laiska etten jaksa alkaa itsekseni noita liemiä sekoittelemaan, vaan ostan puuilosta tms liikkeestä niitä kotelomassapulloja.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen laittanut massan sekaan bensaa ja tervaa = Ei kuivu ikinä ja sotkee joka paikan.Bensa haihtuu nopeasti - tällä seoksella saa aikaa paksun kerroksen nopeasti. Bensalla voi myös pestä ruiskun - niin ei joka kyljelle pidä ostaa uutta ruiskua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mulla on alustamassa(50%), jäykkä öljy(40%) tärpätti(10%)-seos. Massa sitoo öljyn kiinni alustaan ja tärpätti notkeuttaa väliaikaisesti jotta tulee ruiskusta ulos ja tunkeutuu väleihin.

Olen kokeillut myös useita kotelonsuoja-aine ruiskuja, mutta tällä öljyruiskulla saa oikein kunnon paineella lentämään massan. Paras tähänastisista ruiskuista.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ite käytän kans monesti ruostuviin paikkoihin alustamassa/teräketjuöljy/tärpätti seosta.

Sekotus suhteet riippuu minkälainen kohde suojata.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun kokemuksen noista varsinaisista alustamassoista ei ole kovin hyviä. Ne on ihan jees estämään kiveniskuja tms, mutta ongelma on siinä että jossainkohtaa sinne massan alle pääsee kosteutta, ja sen jälkeen se toimii ruosteensuojana... :(
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu mulla samoja kokemuksia ku vanhaksi menee niin halkeilee ja irtoilee pinnasta ja sen alla se oikeen muhii.

Siksi aloinki käyttämään sitä lähinnä sidosaineena teräketjuöljy tekee sen ettei kuivu ikinä ja tärpätti ohenteeksi että imeytys kunnolla pohjaan saakka.
Ei toi ainakaan muutamaan vuoteen mitä suljannu ole kuivuneet vielä mutta voihan se olla että 20v eteenpäin niin sama kohtalo.
On tuota tosin vanhanliiton miehet aikoinaan tehny.
Viimeksi muokannut eagless, 22 Loka 2021 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

No nyt tuli taas takaisku. Harmillista. Jossain varmaan maadoitusongelna.
Nimittäin, kun laita. Päävirtakytkimen päälle, syttyvät umpioissa kaukovalot, ja mittaristossa palaa niiden sininen merkkivalo. Päävirtakytkimen sammutus ei sammuta päävirtaa, vaan se jää päälle. Ehkä kontaktorin herätevirta pysyy päällä ”jostain syystä”. Sitten kun alustan sähkötaulusta käyttää diodiyksikön irti, päävirrat sammuu. Diodiyksikön kiinnittäminen takaisin ei kytke virtoja uudelleen päälle jos katkaisin ei ole päällä.

Vika tuli ihan itsestään. Mitään en ole sähköjärjestelmälle tehnyt.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Auttaaks avaimen ränkkääminen? Virtalukonpohja aiheuttaa usein super-random vikoja.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Villi etäveikkaus, kannattaa tarkistaa pääkytkintä ohjaava rele ja sen kytkennät sekä itse pääkytkimen maadoitus, jos virrat jää päälle. Mulla oli rele jumissa keväällä, meni päälle vain relettä täräyttämällä ja sit jäi päälle. Vaikka en kyl ymmärrä miten se liittyisi pitkiin valoihin🤔 sammuuko pitkät kun kääntää valokytkintä?

Onko päävirtojen ohjaus nappi kojelaudassa pitkien napin vieressä kuten mulla? Vai onko tuossa edes lisävalojen nappia... Ettei ois siellä jotku johdot yhdessä.

Nythän alkaa se aika kun hiiret kömpii sisälle, toivottavasti ei tällä kertaa, mut ne joskus tykkää pureksia sähköjohtoja. Eli kannattaa sillä silmällä vähän vilkuilla johtosarjoja.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Pitkät tulee päälle vilkkuviiksestä kuten henkilöautossa. Täytyy ensiksi jostain löytää päävirtakytkimen rele ja alkaa tutkia. Täytyy myös irroittaa etuvalojen liittimet, josko sitä kautta virta jotenkin kiertäisi. Toivotaan että onnistuu. Tämmöiset ”turhat” aikasyöpöt syövät myöskin miestä. Olin ajatellut katsastaa ensi viikolla.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sähkövika katosi itsekseen kun sohin päävirtakontaktoreita ja muita vahvavirtapuolen sähköjä. Joku siellä on varmaan hapettunut. Täytyy huomenna käydä läpi kaikki kontaktorit ja liitokset. Josko se siitä.

Missasin myös tänään viimeisen kulman rungosta, asensin uudet iskarit ja saranat ja kaasujouset. Ylikytkin myös jarrupalojen kulumisvaroittimet ja sain yhden valon kojelaudasta sammumaan. Luotan siihen että kun on kuitti rekisterinumerolla olojen ja levyjen vaihdosta, ne eivät ole loppu.

Päädyin myös liimaamaan viimeisen luukun pintalevyn paremmin runkoon kiinni. Huomenna pääsee asentamaan luukun ja piinaamaan kyljen puhtaaksi. Täytyy myös alkaa sisustushommiin. Sänky, mikro, keittolevy ym. väliaikaisvarusteita. Täytyy myös katsoa saanko WC:n vesihanan toimimaan. Raikasvesitenkki on viety tästä pois, mutta pumput ja letkut ovat paikallaan.

Josko ensi viikolla katsastukseen…
Mutta sitä ennen täytyy saada (RET) varoitusvalo ja Ratti1 varoitusvalo sammumaan. Rattivaloa ohjaa vain yksi flow sensor, mutta kun en löydä sitä. Onko se takana vai edessä? Pumpussa vai simpukassa vsi linjassa. Hakuammuntana hirveä vaiva löytää. Polttimoita näistä ei voi ottaa pois kun on ledit integroituna piirilevylle.

(RET) diagnostiikkanapista tuli välähdyksinä nelinumeroinen konfiguraatiokoodi josta sain tolkkua, ja sitten vikakoodina 8 ja 4 välähdystä. Näiden selitystä minulla ei ole. Voisikohan olla että valo sammuu itsekseen kun lähtee ajamaan. ABS valo ei pala.
Liitteet
57D533A0-2D59-4FAB-A279-64C691B97B0D.jpeg
57D533A0-2D59-4FAB-A279-64C691B97B0D.jpeg (132.59 KiB) Katsottu 3221 kertaa
001FF168-D181-4170-93B7-1E933B1CBB27.jpeg
001FF168-D181-4170-93B7-1E933B1CBB27.jpeg (159.76 KiB) Katsottu 3221 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos tuo ohjauspiirin valo on kuitenkin suljetunpiirin (4 aks) matalan painevaroitusvalo se syttyy n10 bar lukemissa järj on
paine n15-18 bar, kuorma autoissa paineanturi on sijoitetu paineakun liittimeen tai taka ohj sylinterissä yleensä mutta se voi sijaita vaikka edessä annos sylinteri liittimissä .( annos sylinteri yhdysvarren rinnalla tehostimesta tai ns apusimukasta), tämä on ns vahemman järjestelmän , jos sähköinen tunnistusjärjestelmä ei toim tietoutta, box tai pumppuvikoja ainakin ollut
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mä luulen että tämä on vanhan mallinen systeemi. Siihen ei liity muita sähköisiä komponentteja kuin tuo flow sensor. Täytyy huomenna etsiä….

Tuossa on kaksi rattivaloa. Epäilisin että 1 on etu ja 2 on taka-akseli. Eli etuakselin valo palaa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 23 Loka 2021 22:50 Mä luulen että tämä on vanhan mallinen systeemi. Siihen ei liity muita sähköisiä komponentteja kuin tuo flow sensor. Täytyy huomenna etsiä….

Tuossa on kaksi rattivaloa. Epäilisin että 1 on etu ja 2 on taka-akseli. Eli etuakselin valo palaa.
Samaa epäilin 1 viittais etuakselille ,, testaa moottoritilassa oleva ohj tehostimen öljytasoanturi norm riittää kun säiliön
puoliväliin sakka öljyä jos öljyn pinta laskee huomattavasti käynnistettäessä on järj ilmaa,, sen kyllä huomaa myös
ohjauspyörää kääntäessä ääntelee.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tuo öljyntasoanturi on hyvä vinkki. Voisiko se olla sellainen että liiallinen öljymäärä hälyttää. Olisi ehkä syytä vaihtaa koko öljy. Mistähän sen saisi parhaiten laskettua pois? Aika tummaa näyttää olevan. Eikös sen pitäisi olla ATF:ää? Dexron 3, 4 vai joku muu?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Jaa, eihän tässä ole öljyntasoanturia ohjausöljysäiliössä. Tämmöinen ilmeisesti päälle/pois anturi löytyy heti öljysäiliön jälkeen etuosaan menevästä putkesta. Ei vaikutusta valoon jos irroittaa pistokkeen. Normaalisti suljettu piiri.
Liitteet
E1F4B02C-8B9D-4523-B7C7-9A25AD4B107B.jpeg
E1F4B02C-8B9D-4523-B7C7-9A25AD4B107B.jpeg (152.24 KiB) Katsottu 3116 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 24 Loka 2021 09:18 Tuo öljyntasoanturi on hyvä vinkki. Voisiko se olla sellainen että liiallinen öljymäärä hälyttää. Olisi ehkä syytä vaihtaa koko öljy. Mistähän sen saisi parhaiten laskettua pois? Aika tummaa näyttää olevan. Eikös sen pitäisi olla ATF:ää? Dexron 3, 4 vai joku muu?
Ei tietääkseni liika öljyllä muuta vaikutusta kuin kannenvälistä lämmetessä vuotaa yli.
Harvemmin vaihdetaan öljyä tehostimeen säännöllisesti ellei muu syy ( pumpunvaihto ym, , letkurikolla se hoituu automattisesti) oikea tapa suodattimen vaihtoon on imulaitteella säiliö tyhjennys niin imukanavaan ei pääse epä
puhtauksia. Bussissa jos tyhjentää järj ilmaus ongelma tulee koska pitkät putkilinja , tehostimessa on ilmausruuvi ,
yks tapa moottorin käydessä paluulinjasta öljyä pois ja uuttaa imupuolelle vois vaihtua vähillä ilmauksilla, ong
pumpun teho , vois riiittää startilla pyöritys.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 24 Loka 2021 10:55 Jaa, eihän tässä ole öljyntasoanturia ohjausöljysäiliössä. Tämmöinen ilmeisesti päälle/pois anturi löytyy heti öljysäiliön jälkeen etuosaan menevästä putkesta. Ei vaikutusta valoon jos irroittaa pistokkeen. Normaalisti suljettu piiri.
Vaatiiko scania kuittauksen? ei kokemusta , (((muu merkkiessä moottorianturien vaihdon jälkeen ” kuittauksen”))),
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Edestä löytyi toinen samanlainen anturi kuin aiemmassa kuvassa. Kun molemmista ottaa yhtä aikaa pistokkeen irti, valo sammuu. Nyt on siis tutkittava kumpi anturi ei avaa kosketintaan kun auto on käynnissä. Nämä eivät ole paineantureita, vaan flow monitor, eli mittaavat tilavuusvirtaa. Toinen niistä onkin heti säiliön jälkeen öljyn imulinjassa. Periaatteessa tukkoinen suodatin voisi aiheuttaa valon palamisen kun tilavuusvirta rajoittuu.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sähkövika uusiutuu. Ei tämän kanssa leimalle voi lähteä kun pitkät palaa koko ajan eikä virtoja saa pois.

Vika on edelleen päällä vaikka irroitettuna on:
Virtalukko, mittaristo, vilkku/pitkien viiksi, ajovalokatkaisin…
Myös vahvavirtapuoli on käyty läpi akun luona. Ei mitään sielläkään.

Täytyy varmaan purkaa kaikki sähköt kunnes vika löytyy.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Mikael in ohje lue , pitäis epäillä aluksi maadoitus,rele tai sulakevikaa ( akkukotelo), nykyautoissa noita
virtoja tulee ohi pääkytkimen koelaudalle, lisäpitkät on kai koritehtaan toteutus jos ko releen poistaa
häviääkö häiriö.
Vastaa Viestiin