Teemun Scania Irizar PB v.2004
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
”Massaus onnistuu onneksi ruiskulla etänä.”
Uusi ja raikas näkökulma ehkäpä koko foorumilla!
Uusi ja raikas näkökulma ehkäpä koko foorumilla!
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Minkälaista ruiskua/kompuraa käytät kun niin helposti onnistuu?
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kyllähän niihin paineilmakäyttöisiin masssaruiskuihin voi sitä vartta jatkaa vaikka kuinka pirusti.. eri asia on saako sillä enää massaa sinne mihin haluaisi.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tämmöisellä paineilma öljyruiskulla ruiskutan alustamassan, öljyn ja tärpätin seosta. Ei tarvitse edes olla ihan litkua. Aika hyvin säädettävä ja voi käyttää kompuran maksimipainetta. Metrin päähän lentää ihan hyvin, joten kyllähän se auton ulkopuolelta onnistuu suihkutella rungon sisäpuolellekin.
- Liitteet
-
- 038D5B44-9E9C-4F71-90D3-78A09C6C6BCA.jpeg (38.72 KiB) Katsottu 3858 kertaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mä ostin justiin tän: https://www.puuilo.fi/tamforce-alustamassaruisku
Tuo on siis tarkoitettu niille pullossa myytäville massoille. Tuon taipuisan letkun sijaan tuohon saa myös suoraan ruiskuttavan suuttimen kiinni, ja jos siltä tuntuu niin saa tuota letkua laitettua tuohon myös enemmän. Mä oon siinämäärin laiska etten jaksa alkaa itsekseni noita liemiä sekoittelemaan, vaan ostan puuilosta tms liikkeestä niitä kotelomassapulloja.
Tuo on siis tarkoitettu niille pullossa myytäville massoille. Tuon taipuisan letkun sijaan tuohon saa myös suoraan ruiskuttavan suuttimen kiinni, ja jos siltä tuntuu niin saa tuota letkua laitettua tuohon myös enemmän. Mä oon siinämäärin laiska etten jaksa alkaa itsekseni noita liemiä sekoittelemaan, vaan ostan puuilosta tms liikkeestä niitä kotelomassapulloja.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Minä olen laittanut massan sekaan bensaa ja tervaa = Ei kuivu ikinä ja sotkee joka paikan.Bensa haihtuu nopeasti - tällä seoksella saa aikaa paksun kerroksen nopeasti. Bensalla voi myös pestä ruiskun - niin ei joka kyljelle pidä ostaa uutta ruiskua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mulla on alustamassa(50%), jäykkä öljy(40%) tärpätti(10%)-seos. Massa sitoo öljyn kiinni alustaan ja tärpätti notkeuttaa väliaikaisesti jotta tulee ruiskusta ulos ja tunkeutuu väleihin.
Olen kokeillut myös useita kotelonsuoja-aine ruiskuja, mutta tällä öljyruiskulla saa oikein kunnon paineella lentämään massan. Paras tähänastisista ruiskuista.
Olen kokeillut myös useita kotelonsuoja-aine ruiskuja, mutta tällä öljyruiskulla saa oikein kunnon paineella lentämään massan. Paras tähänastisista ruiskuista.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ite käytän kans monesti ruostuviin paikkoihin alustamassa/teräketjuöljy/tärpätti seosta.
Sekotus suhteet riippuu minkälainen kohde suojata.
Sekotus suhteet riippuu minkälainen kohde suojata.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mun kokemuksen noista varsinaisista alustamassoista ei ole kovin hyviä. Ne on ihan jees estämään kiveniskuja tms, mutta ongelma on siinä että jossainkohtaa sinne massan alle pääsee kosteutta, ja sen jälkeen se toimii ruosteensuojana...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Juu mulla samoja kokemuksia ku vanhaksi menee niin halkeilee ja irtoilee pinnasta ja sen alla se oikeen muhii.
Siksi aloinki käyttämään sitä lähinnä sidosaineena teräketjuöljy tekee sen ettei kuivu ikinä ja tärpätti ohenteeksi että imeytys kunnolla pohjaan saakka.
Ei toi ainakaan muutamaan vuoteen mitä suljannu ole kuivuneet vielä mutta voihan se olla että 20v eteenpäin niin sama kohtalo.
On tuota tosin vanhanliiton miehet aikoinaan tehny.
Siksi aloinki käyttämään sitä lähinnä sidosaineena teräketjuöljy tekee sen ettei kuivu ikinä ja tärpätti ohenteeksi että imeytys kunnolla pohjaan saakka.
Ei toi ainakaan muutamaan vuoteen mitä suljannu ole kuivuneet vielä mutta voihan se olla että 20v eteenpäin niin sama kohtalo.
On tuota tosin vanhanliiton miehet aikoinaan tehny.
Viimeksi muokannut eagless, 22 Loka 2021 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
No nyt tuli taas takaisku. Harmillista. Jossain varmaan maadoitusongelna.
Nimittäin, kun laita. Päävirtakytkimen päälle, syttyvät umpioissa kaukovalot, ja mittaristossa palaa niiden sininen merkkivalo. Päävirtakytkimen sammutus ei sammuta päävirtaa, vaan se jää päälle. Ehkä kontaktorin herätevirta pysyy päällä ”jostain syystä”. Sitten kun alustan sähkötaulusta käyttää diodiyksikön irti, päävirrat sammuu. Diodiyksikön kiinnittäminen takaisin ei kytke virtoja uudelleen päälle jos katkaisin ei ole päällä.
Vika tuli ihan itsestään. Mitään en ole sähköjärjestelmälle tehnyt.
Nimittäin, kun laita. Päävirtakytkimen päälle, syttyvät umpioissa kaukovalot, ja mittaristossa palaa niiden sininen merkkivalo. Päävirtakytkimen sammutus ei sammuta päävirtaa, vaan se jää päälle. Ehkä kontaktorin herätevirta pysyy päällä ”jostain syystä”. Sitten kun alustan sähkötaulusta käyttää diodiyksikön irti, päävirrat sammuu. Diodiyksikön kiinnittäminen takaisin ei kytke virtoja uudelleen päälle jos katkaisin ei ole päällä.
Vika tuli ihan itsestään. Mitään en ole sähköjärjestelmälle tehnyt.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Auttaaks avaimen ränkkääminen? Virtalukonpohja aiheuttaa usein super-random vikoja.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Villi etäveikkaus, kannattaa tarkistaa pääkytkintä ohjaava rele ja sen kytkennät sekä itse pääkytkimen maadoitus, jos virrat jää päälle. Mulla oli rele jumissa keväällä, meni päälle vain relettä täräyttämällä ja sit jäi päälle. Vaikka en kyl ymmärrä miten se liittyisi pitkiin valoihin sammuuko pitkät kun kääntää valokytkintä?
Onko päävirtojen ohjaus nappi kojelaudassa pitkien napin vieressä kuten mulla? Vai onko tuossa edes lisävalojen nappia... Ettei ois siellä jotku johdot yhdessä.
Nythän alkaa se aika kun hiiret kömpii sisälle, toivottavasti ei tällä kertaa, mut ne joskus tykkää pureksia sähköjohtoja. Eli kannattaa sillä silmällä vähän vilkuilla johtosarjoja.
Onko päävirtojen ohjaus nappi kojelaudassa pitkien napin vieressä kuten mulla? Vai onko tuossa edes lisävalojen nappia... Ettei ois siellä jotku johdot yhdessä.
Nythän alkaa se aika kun hiiret kömpii sisälle, toivottavasti ei tällä kertaa, mut ne joskus tykkää pureksia sähköjohtoja. Eli kannattaa sillä silmällä vähän vilkuilla johtosarjoja.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Pitkät tulee päälle vilkkuviiksestä kuten henkilöautossa. Täytyy ensiksi jostain löytää päävirtakytkimen rele ja alkaa tutkia. Täytyy myös irroittaa etuvalojen liittimet, josko sitä kautta virta jotenkin kiertäisi. Toivotaan että onnistuu. Tämmöiset ”turhat” aikasyöpöt syövät myöskin miestä. Olin ajatellut katsastaa ensi viikolla.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Sähkövika katosi itsekseen kun sohin päävirtakontaktoreita ja muita vahvavirtapuolen sähköjä. Joku siellä on varmaan hapettunut. Täytyy huomenna käydä läpi kaikki kontaktorit ja liitokset. Josko se siitä.
Missasin myös tänään viimeisen kulman rungosta, asensin uudet iskarit ja saranat ja kaasujouset. Ylikytkin myös jarrupalojen kulumisvaroittimet ja sain yhden valon kojelaudasta sammumaan. Luotan siihen että kun on kuitti rekisterinumerolla olojen ja levyjen vaihdosta, ne eivät ole loppu.
Päädyin myös liimaamaan viimeisen luukun pintalevyn paremmin runkoon kiinni. Huomenna pääsee asentamaan luukun ja piinaamaan kyljen puhtaaksi. Täytyy myös alkaa sisustushommiin. Sänky, mikro, keittolevy ym. väliaikaisvarusteita. Täytyy myös katsoa saanko WC:n vesihanan toimimaan. Raikasvesitenkki on viety tästä pois, mutta pumput ja letkut ovat paikallaan.
Josko ensi viikolla katsastukseen…
Mutta sitä ennen täytyy saada (RET) varoitusvalo ja Ratti1 varoitusvalo sammumaan. Rattivaloa ohjaa vain yksi flow sensor, mutta kun en löydä sitä. Onko se takana vai edessä? Pumpussa vai simpukassa vsi linjassa. Hakuammuntana hirveä vaiva löytää. Polttimoita näistä ei voi ottaa pois kun on ledit integroituna piirilevylle.
(RET) diagnostiikkanapista tuli välähdyksinä nelinumeroinen konfiguraatiokoodi josta sain tolkkua, ja sitten vikakoodina 8 ja 4 välähdystä. Näiden selitystä minulla ei ole. Voisikohan olla että valo sammuu itsekseen kun lähtee ajamaan. ABS valo ei pala.
Missasin myös tänään viimeisen kulman rungosta, asensin uudet iskarit ja saranat ja kaasujouset. Ylikytkin myös jarrupalojen kulumisvaroittimet ja sain yhden valon kojelaudasta sammumaan. Luotan siihen että kun on kuitti rekisterinumerolla olojen ja levyjen vaihdosta, ne eivät ole loppu.
Päädyin myös liimaamaan viimeisen luukun pintalevyn paremmin runkoon kiinni. Huomenna pääsee asentamaan luukun ja piinaamaan kyljen puhtaaksi. Täytyy myös alkaa sisustushommiin. Sänky, mikro, keittolevy ym. väliaikaisvarusteita. Täytyy myös katsoa saanko WC:n vesihanan toimimaan. Raikasvesitenkki on viety tästä pois, mutta pumput ja letkut ovat paikallaan.
Josko ensi viikolla katsastukseen…
Mutta sitä ennen täytyy saada (RET) varoitusvalo ja Ratti1 varoitusvalo sammumaan. Rattivaloa ohjaa vain yksi flow sensor, mutta kun en löydä sitä. Onko se takana vai edessä? Pumpussa vai simpukassa vsi linjassa. Hakuammuntana hirveä vaiva löytää. Polttimoita näistä ei voi ottaa pois kun on ledit integroituna piirilevylle.
(RET) diagnostiikkanapista tuli välähdyksinä nelinumeroinen konfiguraatiokoodi josta sain tolkkua, ja sitten vikakoodina 8 ja 4 välähdystä. Näiden selitystä minulla ei ole. Voisikohan olla että valo sammuu itsekseen kun lähtee ajamaan. ABS valo ei pala.
- Liitteet
-
- 57D533A0-2D59-4FAB-A279-64C691B97B0D.jpeg (132.59 KiB) Katsottu 3312 kertaa
-
- 001FF168-D181-4170-93B7-1E933B1CBB27.jpeg (159.76 KiB) Katsottu 3312 kertaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Jos tuo ohjauspiirin valo on kuitenkin suljetunpiirin (4 aks) matalan painevaroitusvalo se syttyy n10 bar lukemissa järj on
paine n15-18 bar, kuorma autoissa paineanturi on sijoitetu paineakun liittimeen tai taka ohj sylinterissä yleensä mutta se voi sijaita vaikka edessä annos sylinteri liittimissä .( annos sylinteri yhdysvarren rinnalla tehostimesta tai ns apusimukasta), tämä on ns vahemman järjestelmän , jos sähköinen tunnistusjärjestelmä ei toim tietoutta, box tai pumppuvikoja ainakin ollut
paine n15-18 bar, kuorma autoissa paineanturi on sijoitetu paineakun liittimeen tai taka ohj sylinterissä yleensä mutta se voi sijaita vaikka edessä annos sylinteri liittimissä .( annos sylinteri yhdysvarren rinnalla tehostimesta tai ns apusimukasta), tämä on ns vahemman järjestelmän , jos sähköinen tunnistusjärjestelmä ei toim tietoutta, box tai pumppuvikoja ainakin ollut
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mä luulen että tämä on vanhan mallinen systeemi. Siihen ei liity muita sähköisiä komponentteja kuin tuo flow sensor. Täytyy huomenna etsiä….
Tuossa on kaksi rattivaloa. Epäilisin että 1 on etu ja 2 on taka-akseli. Eli etuakselin valo palaa.
Tuossa on kaksi rattivaloa. Epäilisin että 1 on etu ja 2 on taka-akseli. Eli etuakselin valo palaa.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Samaa epäilin 1 viittais etuakselille ,, testaa moottoritilassa oleva ohj tehostimen öljytasoanturi norm riittää kun säiliönPussikuski kirjoitti: ↑23 Loka 2021 22:50 Mä luulen että tämä on vanhan mallinen systeemi. Siihen ei liity muita sähköisiä komponentteja kuin tuo flow sensor. Täytyy huomenna etsiä….
Tuossa on kaksi rattivaloa. Epäilisin että 1 on etu ja 2 on taka-akseli. Eli etuakselin valo palaa.
puoliväliin sakka öljyä jos öljyn pinta laskee huomattavasti käynnistettäessä on järj ilmaa,, sen kyllä huomaa myös
ohjauspyörää kääntäessä ääntelee.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuo öljyntasoanturi on hyvä vinkki. Voisiko se olla sellainen että liiallinen öljymäärä hälyttää. Olisi ehkä syytä vaihtaa koko öljy. Mistähän sen saisi parhaiten laskettua pois? Aika tummaa näyttää olevan. Eikös sen pitäisi olla ATF:ää? Dexron 3, 4 vai joku muu?
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Jaa, eihän tässä ole öljyntasoanturia ohjausöljysäiliössä. Tämmöinen ilmeisesti päälle/pois anturi löytyy heti öljysäiliön jälkeen etuosaan menevästä putkesta. Ei vaikutusta valoon jos irroittaa pistokkeen. Normaalisti suljettu piiri.
- Liitteet
-
- E1F4B02C-8B9D-4523-B7C7-9A25AD4B107B.jpeg (152.24 KiB) Katsottu 3207 kertaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ei tietääkseni liika öljyllä muuta vaikutusta kuin kannenvälistä lämmetessä vuotaa yli.Pussikuski kirjoitti: ↑24 Loka 2021 09:18 Tuo öljyntasoanturi on hyvä vinkki. Voisiko se olla sellainen että liiallinen öljymäärä hälyttää. Olisi ehkä syytä vaihtaa koko öljy. Mistähän sen saisi parhaiten laskettua pois? Aika tummaa näyttää olevan. Eikös sen pitäisi olla ATF:ää? Dexron 3, 4 vai joku muu?
Harvemmin vaihdetaan öljyä tehostimeen säännöllisesti ellei muu syy ( pumpunvaihto ym, , letkurikolla se hoituu automattisesti) oikea tapa suodattimen vaihtoon on imulaitteella säiliö tyhjennys niin imukanavaan ei pääse epä
puhtauksia. Bussissa jos tyhjentää järj ilmaus ongelma tulee koska pitkät putkilinja , tehostimessa on ilmausruuvi ,
yks tapa moottorin käydessä paluulinjasta öljyä pois ja uuttaa imupuolelle vois vaihtua vähillä ilmauksilla, ong
pumpun teho , vois riiittää startilla pyöritys.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Vaatiiko scania kuittauksen? ei kokemusta , (((muu merkkiessä moottorianturien vaihdon jälkeen ” kuittauksen”))),Pussikuski kirjoitti: ↑24 Loka 2021 10:55 Jaa, eihän tässä ole öljyntasoanturia ohjausöljysäiliössä. Tämmöinen ilmeisesti päälle/pois anturi löytyy heti öljysäiliön jälkeen etuosaan menevästä putkesta. Ei vaikutusta valoon jos irroittaa pistokkeen. Normaalisti suljettu piiri.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Edestä löytyi toinen samanlainen anturi kuin aiemmassa kuvassa. Kun molemmista ottaa yhtä aikaa pistokkeen irti, valo sammuu. Nyt on siis tutkittava kumpi anturi ei avaa kosketintaan kun auto on käynnissä. Nämä eivät ole paineantureita, vaan flow monitor, eli mittaavat tilavuusvirtaa. Toinen niistä onkin heti säiliön jälkeen öljyn imulinjassa. Periaatteessa tukkoinen suodatin voisi aiheuttaa valon palamisen kun tilavuusvirta rajoittuu.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Sähkövika uusiutuu. Ei tämän kanssa leimalle voi lähteä kun pitkät palaa koko ajan eikä virtoja saa pois.
Vika on edelleen päällä vaikka irroitettuna on:
Virtalukko, mittaristo, vilkku/pitkien viiksi, ajovalokatkaisin…
Myös vahvavirtapuoli on käyty läpi akun luona. Ei mitään sielläkään.
Täytyy varmaan purkaa kaikki sähköt kunnes vika löytyy.
Vika on edelleen päällä vaikka irroitettuna on:
Virtalukko, mittaristo, vilkku/pitkien viiksi, ajovalokatkaisin…
Myös vahvavirtapuoli on käyty läpi akun luona. Ei mitään sielläkään.
Täytyy varmaan purkaa kaikki sähköt kunnes vika löytyy.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mikael in ohje lue , pitäis epäillä aluksi maadoitus,rele tai sulakevikaa ( akkukotelo), nykyautoissa noita
virtoja tulee ohi pääkytkimen koelaudalle, lisäpitkät on kai koritehtaan toteutus jos ko releen poistaa
häviääkö häiriö.
virtoja tulee ohi pääkytkimen koelaudalle, lisäpitkät on kai koritehtaan toteutus jos ko releen poistaa
häviääkö häiriö.