Teemun Scania Irizar PB v.2004
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tosta reunimmaisesta ei lähde ilmaletkuakaan olisko puolittajan tai ulos-oton solenoidi, näistä kumpikaan ei ole käytössä bussissa. Näyttäs siltä ettei siinä oo ikinä ollutkaan letkua paikallaan... Tai sit sen tilalle on johonkin muualle laitettu uusi solenoidi, mihin johto menee, kun tuo on särkynyt?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuonne oli lisätty yksi uusi solenoidi ”roikkumaan” ja vanha jätetty kytkemättä paikalleen. Siksi yksi liitin oli tyhjänä. Sekin toimi ainakin sähköisesti kun kokeilin 24v testijännitteellä. Irroitin koko johtosarjan, ja kyllähän se on aika huonossa kunnossa. Yleismittarilla ei oikein löydä edes maadoituksista kontaktia, puhumattakaan että voisin johtoja seurata.
Täytyy ehkä vaihtaa suoraan kaikki liittimet, purkaa johtosarja atomeiksi ja laittaa uudet sukat jne. Alkuperäiset moninapaliittimet jää. Illalla kokeillaan korjatulla johtosarjalla.
Täytyy ehkä vaihtaa suoraan kaikki liittimet, purkaa johtosarja atomeiksi ja laittaa uudet sukat jne. Alkuperäiset moninapaliittimet jää. Illalla kokeillaan korjatulla johtosarjalla.
- Liitteet
-
- A74D745B-83CB-4BA5-8780-D8B1E7129D00.jpeg (93.51 KiB) Katsottu 4383 kertaa
-
- 7455C9AC-0E17-4079-AB80-780F98A08E73.jpeg (123.85 KiB) Katsottu 4383 kertaa
-
- 3AAA2FAB-A709-4491-82DF-F8AD1D9EB5B9.jpeg (188.59 KiB) Katsottu 4383 kertaa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hähää! Enää ei pakki puutu! Eikä toivottavasti muitakaan vaihteita... Ei riitä kortti bussiin niin ei pääse kokeilemaan. Meillä tosin on yksityistie joka on puoliksi minun maillani, joten ehkä siinä voi vähän koeajaa, sen verran että uskaltaa varata katsastuksen.
Se paja joka on aiemmin tuota yrittänyt korjata, ei ole viitsinyt testata solenoidia apuvirralla, eikä myöskään tutkia johtosarjaa. Uutta solenoidia vaan vaihdettu ja asiakas maksaa.
Johtosarjassa oli siis ainakin kaksi pimeää solenoidipiiriä. Toinen oli tuo vaihdettu solenoidi. Sen liittimestä ei tullut maata. Sitten oli toinen liitin jossa plussajohto oli poikki. Purkaessa hajosi vielä muitakin liittimiä, joten johtosarjaan tuli abikoliittimet puristettuna tinattuun johtosäikeeseen.
Vielä loppumetreillä tämä jaksoi kiusata. Vaihteston ulosottopäässä on kaksi anturia joilla valvotaan vaihteiden päälle menemistä. Niiden pistokkeet sopivat tietysti ristiin. Tätä mietin viimeisen tunnin, kunnes vaihdoin pistokkeiden paikkoja. Jo alkoi lyyti kirjoittamaan!
Seuraava urakka onkin sitten johdotusten viimeistely, ja tuon yhden solenoidin asennus omalle paikalleen killumasta.
Sitten täytyy vaihtaa läpimätä pakoputki uuteen. Putki on jo useammasta kohdasta irtipoikki. Äänenvaimennin on likipitäen pyykkikoneen kokoinen. Täytyy katsoa saako siitä enää hitsaamalla tehtyä, vai pitääkö hankkia uusi vaimennin. Puolasta saisi alle 200€... mutta ne rahdit.
Se paja joka on aiemmin tuota yrittänyt korjata, ei ole viitsinyt testata solenoidia apuvirralla, eikä myöskään tutkia johtosarjaa. Uutta solenoidia vaan vaihdettu ja asiakas maksaa.
Johtosarjassa oli siis ainakin kaksi pimeää solenoidipiiriä. Toinen oli tuo vaihdettu solenoidi. Sen liittimestä ei tullut maata. Sitten oli toinen liitin jossa plussajohto oli poikki. Purkaessa hajosi vielä muitakin liittimiä, joten johtosarjaan tuli abikoliittimet puristettuna tinattuun johtosäikeeseen.
Vielä loppumetreillä tämä jaksoi kiusata. Vaihteston ulosottopäässä on kaksi anturia joilla valvotaan vaihteiden päälle menemistä. Niiden pistokkeet sopivat tietysti ristiin. Tätä mietin viimeisen tunnin, kunnes vaihdoin pistokkeiden paikkoja. Jo alkoi lyyti kirjoittamaan!
Seuraava urakka onkin sitten johdotusten viimeistely, ja tuon yhden solenoidin asennus omalle paikalleen killumasta.
Sitten täytyy vaihtaa läpimätä pakoputki uuteen. Putki on jo useammasta kohdasta irtipoikki. Äänenvaimennin on likipitäen pyykkikoneen kokoinen. Täytyy katsoa saako siitä enää hitsaamalla tehtyä, vai pitääkö hankkia uusi vaimennin. Puolasta saisi alle 200€... mutta ne rahdit.
- Liitteet
-
- johtosarja.jpg (221.12 KiB) Katsottu 4332 kertaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tekijämies ja tekemisen meininki! Arvostan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mahtavaa!
Ite oon muutaman äänenvaimentimen hakenu Paimelasta. Iha uuden näkösiä, tarratki paikoillaan ja makso kymppejä. Kysyitkö Skubalta pönttöä?
Ite oon muutaman äänenvaimentimen hakenu Paimelasta. Iha uuden näkösiä, tarratki paikoillaan ja makso kymppejä. Kysyitkö Skubalta pönttöä?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hyvä että tuli kuntoon
Itellä kans huollon toiminnasta vähän huonoja kokemuksia. Pyysin ilmaamaan kytkimen, ei kuulemma tarvinnut kun on vain vähän ilmaa, ei haittaa. sanottiin et siitä on vaihteisto hajalla, ei kytkimessä ole mitään vikaa. No vaihdoin asentoanturin, nyt kaikki vaihteet menee taas päälle. kytkin ei tosin irrota vieläkään kunnolla, pitää talvella uusia putki ja ilmata se uudestaan
Itellä kans huollon toiminnasta vähän huonoja kokemuksia. Pyysin ilmaamaan kytkimen, ei kuulemma tarvinnut kun on vain vähän ilmaa, ei haittaa. sanottiin et siitä on vaihteisto hajalla, ei kytkimessä ole mitään vikaa. No vaihdoin asentoanturin, nyt kaikki vaihteet menee taas päälle. kytkin ei tosin irrota vieläkään kunnolla, pitää talvella uusia putki ja ilmata se uudestaan
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuo Paimelan purkaamo onkin hyvä vinkki. Tarvitsen melkein koko pakoputkiston. Lisäksi myös ainakin taakse iskarit ja kompressorin hihnan kiristimen. Jos täältä löytyy Scania k124:een niin saapi tarjota…
Takavalot pitäisi hankkia myös. Kuvut on rikki ja nuhjuiset. Kiinan Alibabassa näyttäisi olevan ledeillä luokkaa 50€/puoli, mutta täytyisi ostaa 10kpl. Tsekeissä saisi 250€/puoli. Tulee samoihin hintoihin.
Takavalot pitäisi hankkia myös. Kuvut on rikki ja nuhjuiset. Kiinan Alibabassa näyttäisi olevan ledeillä luokkaa 50€/puoli, mutta täytyisi ostaa 10kpl. Tsekeissä saisi 250€/puoli. Tulee samoihin hintoihin.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Soittelin Paimelan purkaamolle. Tarkoitus olisi mennä käymään ensi tiistaina. Sieltä pitäisi löytyä ainakin pakoputkisto ja iskunvaimentimet. Vanhat pitäisi irrottaa malliksi viikonlopun aika a. Iskarit näyttävät helpoilta, ainakin takana.
Nyt kun laatikko toimii, pystyin kääntämään bussin pihalla toiseen asentoon. Samalla tuli testattua että tilat riittää tämän pyörittelyyn.
Löytyi uusi vika. Hieman startin jälkeen, kun olen luokitellut autoa tyhjäkäynnillä, se ei enää reagoi kaasupolkimen painamiseen. Kaasu katoaa ja auton uudelleenkäynnistys palauttaa kaasun toimintaan, kunnes se taas jonkin ajan kuluttua katoaa. Moottorin vikavalo näkyy mittaristossa. Seuraavaksi siis tämä korjattavana. Täytyy lukea koodit. Ehdotuksia mikä se voisi olla?
Nyt kun laatikko toimii, pystyin kääntämään bussin pihalla toiseen asentoon. Samalla tuli testattua että tilat riittää tämän pyörittelyyn.
Löytyi uusi vika. Hieman startin jälkeen, kun olen luokitellut autoa tyhjäkäynnillä, se ei enää reagoi kaasupolkimen painamiseen. Kaasu katoaa ja auton uudelleenkäynnistys palauttaa kaasun toimintaan, kunnes se taas jonkin ajan kuluttua katoaa. Moottorin vikavalo näkyy mittaristossa. Seuraavaksi siis tämä korjattavana. Täytyy lukea koodit. Ehdotuksia mikä se voisi olla?
- Liitteet
-
- 7BF2060D-2C31-4DB1-AFA9-9E59D4A9ECCC.jpeg (111.18 KiB) Katsottu 4232 kertaa
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Laita myyntiin 19k . Kaasupolkimen potikka veikkaisin. T. @ri
#048
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
On toi kyllä magee laite!
+1 kaasupetaalin potikalle
Löytyks niille keltaisille napeille käyttöö? Onks tossa kuvassa korinnosto päällä ku näyttää lokasuojat olevan niin korkeella?
+1 kaasupetaalin potikalle
Löytyks niille keltaisille napeille käyttöö? Onks tossa kuvassa korinnosto päällä ku näyttää lokasuojat olevan niin korkeella?
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Täytyypä purkaa kaasupoljin irti.
En oikein osaa sanoa miten tuo alusta toimii. Onko siinä joitain eri asentoja tms? Alhaalla, keskellä, ylhäällä? Mitään merkkivaloja ei löydy, ainoastaan katkaisimet. Eka on tekin kevennys, sitten korin korkeus, ja viimeinen kait keulan niiaus.
En oikein osaa sanoa miten tuo alusta toimii. Onko siinä joitain eri asentoja tms? Alhaalla, keskellä, ylhäällä? Mitään merkkivaloja ei löydy, ainoastaan katkaisimet. Eka on tekin kevennys, sitten korin korkeus, ja viimeinen kait keulan niiaus.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ainakin vahemmassa 4 sarjan toimi seuraavasti
- keinukytkin koelaudassa ( ”jousikuormitteinen pysyy pysyy keskiasennossa”) 3 asentoinen yläreunalta painaa nosto ja alareunalta alas , keskiasento noston tai laskun keskeytys aina kun tason varoitusvalo palaa ei ole ajokorkeudessa,
- lisäksi sivupanelissa on katk : niiaus= oikea etunurkka alas ( toimii vain käsijarru päälläolessa) ja normaali ajokorkeus,
mahd lisävaruste?
On hienon näköinen kori , mahd on talvi varusteltu tälle aluelle,, espanja alueen versioista puuttui webasto ja oli sivulasit yhdellä lasilla ( siis ei lämpölasipaketti) , eristystä siellä tarvitaan kuumuutta vastaan ,siinä ei varmaan eroja jäähd tehot voi olla isomat.
- keinukytkin koelaudassa ( ”jousikuormitteinen pysyy pysyy keskiasennossa”) 3 asentoinen yläreunalta painaa nosto ja alareunalta alas , keskiasento noston tai laskun keskeytys aina kun tason varoitusvalo palaa ei ole ajokorkeudessa,
- lisäksi sivupanelissa on katk : niiaus= oikea etunurkka alas ( toimii vain käsijarru päälläolessa) ja normaali ajokorkeus,
mahd lisävaruste?
On hienon näköinen kori , mahd on talvi varusteltu tälle aluelle,, espanja alueen versioista puuttui webasto ja oli sivulasit yhdellä lasilla ( siis ei lämpölasipaketti) , eristystä siellä tarvitaan kuumuutta vastaan ,siinä ei varmaan eroja jäähd tehot voi olla isomat.
Viimeksi muokannut BussMAN, 11 Syys 2021 15:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Okei, olenkin miettinyt mitä keltainen varoitusvalo, jossa bussin kuva, tarkoittaa mittaristossa. Se on lienee se tason varoitusvalo. En ole saanut sitä vielä sammumaan. Voihan siinäkin olla jotain vikaa. Tässä on paljon huoltamattomuutta, mutta eiköhän nuo tule kuntoon.
Korissa on talvivarustus. Runkopalkkien välissä on Armaflex -tyyppinen eristematto, ja sivulasit on tuplaikkunat. Ainoastaan takalasin sisään on päässyt kosteutta. Muut ovat aivan kirkkaat. Saas nähdä moniko on vuotanut vettä liimauksestaan kun puran sisustan talvella pois. 30kW webasto löytyy myös. Keulaa on aika mahdoton eristää, joten teen väliseinän matkustamon ja asunto-osan väliin.
Korissa on talvivarustus. Runkopalkkien välissä on Armaflex -tyyppinen eristematto, ja sivulasit on tuplaikkunat. Ainoastaan takalasin sisään on päässyt kosteutta. Muut ovat aivan kirkkaat. Saas nähdä moniko on vuotanut vettä liimauksestaan kun puran sisustan talvella pois. 30kW webasto löytyy myös. Keulaa on aika mahdoton eristää, joten teen väliseinän matkustamon ja asunto-osan väliin.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tänään vaihdoin kuluneen eturenkaan uuteen joka tuli auton mukana. Nyt kaikki renkaat ovat käytännössä uusia. Tämäkin meni hyvin.
Tutkin jarruja ja muuta etuosaa. Ei mitään ruostekatastrofia näkyvissä, mutta uudet levyt ja palat löytyi. Aika kiva kuittikin viime kesältä korjauksista... melkein 10k€ hintainen. Enemmän kuin maksoin autosta.
En saanut kuvan jatkovarrella pyörän muttereita auki. Ajamalla ne sitten aukesivat.
Taaskin hyvä fiilis tästä päivästa. Huomenna takaiskarit ja pakoputkisto irti.
Tutkin jarruja ja muuta etuosaa. Ei mitään ruostekatastrofia näkyvissä, mutta uudet levyt ja palat löytyi. Aika kiva kuittikin viime kesältä korjauksista... melkein 10k€ hintainen. Enemmän kuin maksoin autosta.
En saanut kuvan jatkovarrella pyörän muttereita auki. Ajamalla ne sitten aukesivat.
Taaskin hyvä fiilis tästä päivästa. Huomenna takaiskarit ja pakoputkisto irti.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kannattais käydä alustapesussa poistuis suolan sekaiset kurat ja jos ei talvikäyttöä mukava tehdä huoltotöitä,vaikka ei mitään suojaaineita laita pidentää ikää, scania runkoa syö ruoste paremmin kuin volvon ( on kyllä poikeavaakin tietoa myynnissä volvo
B12 M , eturunko uusittu vm -01! voi olla norjan tuonti)
Jos jatkossa jarrusatulan huoltosarjalle tarve skuba ( varaosaliike) löytyy , kannattaa ottaa satulan tyyppikilpi numero varmiten
sopivat ( vaikka hakevat tuotteet vin numerolla) ja hinta on eri luokkaa kuin tuossa laskussa, melko helppo vaihtaa osat..
Tuo zf ohjaava takateli jos syttyy merkkivalo, silloin on paine alhainen ( järj paine 14-18 bar ja merkkivalo n10 -12 bar) kannattaa heti korjata ( suljettupiiri ja siinä on paineakku, järj paineella pyörät keskittyy suoraan ajoasentoon jos kiinnostaa toiminta voin tarkemmin selvittää) , öljy voi olla atf tai pentosin ei saa sekoittaa ja ohjaustehostimessa atf .( ohj tehostin ja
takatelin piirit erilliset)
Telin nosto ( kevennin) voi olla kahta tyyppiä ns lähtöavustin tai jää katk telin jouset paineettomaksi tai matalle paineelle pitäis olla selvät nerkkivalot koska etupyörien pito heikkenee= ei voi ajossa olla kevennin päällä. Tuo avustin tyyppi ”tyhjentää ” telin jouset ja täyttää uudelleen aikaviiveellä, molemmat tyypit teliautossa hyviä lisävarusteita talvella helpottaa liikkeelle lähtöä esim liikennevaloista tai pysäkiltä ..
B12 M , eturunko uusittu vm -01! voi olla norjan tuonti)
Jos jatkossa jarrusatulan huoltosarjalle tarve skuba ( varaosaliike) löytyy , kannattaa ottaa satulan tyyppikilpi numero varmiten
sopivat ( vaikka hakevat tuotteet vin numerolla) ja hinta on eri luokkaa kuin tuossa laskussa, melko helppo vaihtaa osat..
Tuo zf ohjaava takateli jos syttyy merkkivalo, silloin on paine alhainen ( järj paine 14-18 bar ja merkkivalo n10 -12 bar) kannattaa heti korjata ( suljettupiiri ja siinä on paineakku, järj paineella pyörät keskittyy suoraan ajoasentoon jos kiinnostaa toiminta voin tarkemmin selvittää) , öljy voi olla atf tai pentosin ei saa sekoittaa ja ohjaustehostimessa atf .( ohj tehostin ja
takatelin piirit erilliset)
Telin nosto ( kevennin) voi olla kahta tyyppiä ns lähtöavustin tai jää katk telin jouset paineettomaksi tai matalle paineelle pitäis olla selvät nerkkivalot koska etupyörien pito heikkenee= ei voi ajossa olla kevennin päällä. Tuo avustin tyyppi ”tyhjentää ” telin jouset ja täyttää uudelleen aikaviiveellä, molemmat tyypit teliautossa hyviä lisävarusteita talvella helpottaa liikkeelle lähtöä esim liikennevaloista tai pysäkiltä ..
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eiköhän tuo ole juuri se, ja tosiaan kuvan perusteella voisi epäillä että se taso on ihan oikeasti ylhäällä, eli en ehkä ensimmäisenä etsisi varoitusvalosta vikaa.Pussikuski kirjoitti: ↑10 Syys 2021 21:38 Okei, olenkin miettinyt mitä keltainen varoitusvalo, jossa bussin kuva, tarkoittaa mittaristossa. Se on lienee se tason varoitusvalo. En ole saanut sitä vielä sammumaan. Voihan siinäkin olla jotain vikaa.
Näin puoli peukaloa keskellä kämmentä omaavana on kyllä hienoa lukea tälläisiä ketjuja joissa on kunnon tekemisen meininki. (Ja Nepille kuvia.)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Rattimajuri
- Viestit: 182
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Meillä ainakin 114 Scania vaatii toisinaan jonku matkaa ajoa, niin sitten sammuu tuo tasonsäädön valo. Ja tosiaan se sama valo palaa aina kun auto ei ole normaali korkeudessa, riippumatta onko kori alempana vai ylempänä.Pussikuski kirjoitti: ↑10 Syys 2021 21:38 Okei, olenkin miettinyt mitä keltainen varoitusvalo, jossa bussin kuva, tarkoittaa mittaristossa. Se on lienee se tason varoitusvalo. En ole saanut sitä vielä sammumaan. Voihan siinäkin olla jotain vikaa. Tässä on paljon huoltamattomuutta, mutta eiköhän nuo tule kuntoon.
Toki se kuuluisi paikallaankin tuosta napista painamalla laskea ja nousta. Mutta sielä on sellainen elc tasonsäätö venttiili (ainakin erillis jousitetussa) joka ainakin voi aiheuttaa takkua toimintaan. Lisäksi ehkä se kojelaudan katkaisija voi temppuilla. Meillä ainakin on hiukan kuluneen ja löysän oloinen, pitäisi uusia.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hienon projektin oot löytänyt.
Omassa k114 irizarissa -03 Vuosimallissa saa korin ajokorkeuteen siitä napista mistä toimii niiaus ni painaa ylöspäin nappia.
Laitoin sulle yv:tä pussikuski
Omassa k114 irizarissa -03 Vuosimallissa saa korin ajokorkeuteen siitä napista mistä toimii niiaus ni painaa ylöspäin nappia.
Laitoin sulle yv:tä pussikuski
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Just noin,,, kirjoitin mutta jäi tarkentamatta ajotaso ( sivupanelin kytkin) , ajokorkeus noin puolivälissä lasku (-10 cm)/ nosto (+10 cm) jonkin verran autokohtaisia eroja
Viimeksi muokannut BussMAN, 11 Syys 2021 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos mukavista viesteistä! Ehkä tuo tasonsäätö vielä tajutaan.
Tänään aloitin korjaamaan kaasupoljinta. Ajattelin että se potikka olisi nätisti hytin puolella ja 10 minuutissa irti. Ehei….
Tunnissa olin saanut pojinrungon irti lattiasta, havaitakseni että kaikki pitää tehdä alakautta.
No niin 3 tuntia aukaisin etuluukkua jonka lukitusmekakismit ja vaijerit olivat tietenkin ruostuneet jumiin. Sain äheltäen ehjänä auki. Sitten yritin vetää varapyörää ulos rengaskoukulla ohjeistuksen mukaisesti, mutta lopulta siihen vaadittiin Volvo xc90 ja kolme katkennutta 1000kg liinaa. Olisikohan onnistunut tien päällä.
No, nyt minulla on kaasupolkimen potikka edessäni irti, ja tietenkin sen liitin on ylemmän etuluukun takana, jonka mekanismit ovat myös jumissa. Ehkä minä sen iltaan mennessä saan tuolta pois… Ajattelin että tunnin homma. Edistyy kuitnekin.
Tänään aloitin korjaamaan kaasupoljinta. Ajattelin että se potikka olisi nätisti hytin puolella ja 10 minuutissa irti. Ehei….
Tunnissa olin saanut pojinrungon irti lattiasta, havaitakseni että kaikki pitää tehdä alakautta.
No niin 3 tuntia aukaisin etuluukkua jonka lukitusmekakismit ja vaijerit olivat tietenkin ruostuneet jumiin. Sain äheltäen ehjänä auki. Sitten yritin vetää varapyörää ulos rengaskoukulla ohjeistuksen mukaisesti, mutta lopulta siihen vaadittiin Volvo xc90 ja kolme katkennutta 1000kg liinaa. Olisikohan onnistunut tien päällä.
No, nyt minulla on kaasupolkimen potikka edessäni irti, ja tietenkin sen liitin on ylemmän etuluukun takana, jonka mekanismit ovat myös jumissa. Ehkä minä sen iltaan mennessä saan tuolta pois… Ajattelin että tunnin homma. Edistyy kuitnekin.
- Liitteet
-
- C0D2EA15-981B-4E50-A0D8-83DBB5A27345.jpeg (174.48 KiB) Katsottu 4022 kertaa
-
- 1B108665-A1EB-4081-A44C-9DC166DE6492.jpeg (202.17 KiB) Katsottu 4022 kertaa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
En piä pahana että toimii nykyään sulla etuluukut ja vararenkaan mekanismi.
Muista käydä sisällä välillä! Helposti unohtuu ku on kivaa…
Muista käydä sisällä välillä! Helposti unohtuu ku on kivaa…
Viimeksi muokannut neppi, 11 Syys 2021 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mulla tuo potikka on ihan fyysisesti polkimessa kiinni. ...noita epsanjan scaniooista en tiedö T. @ri
#048
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Onhan se toisaalta kätevää tuokin...vaijeri on kallimpaa kuin johtoReissureki kirjoitti: ↑11 Syys 2021 17:22Vaijeri pedaalin ja potikan välillä?
Epsanjalaiset ovat vanha ja perinteitä kunnioittava kansa!
#048
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Seuraa minne menee, taitaa olla sopivia osia https://huutokaupat.com/2975832/scania- ... iesel-0-km