Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ilkeää touhua. Tuo taitaa olla Volvon alustalla, ja on vähän matalampi malli kuin minun. Ei yhtään huono aihio jos vaan ikkunat löytyy. Sisustallahan ei ole mitään väliä.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Scaniahan siinä keulassa lukee aika isolla. eiköhän toi johonkin purkaamolle mene🤔 takavalotkin näyttäs ehjältä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kaasupolkimen potikka löytyi lattian alta kaasupolkimen kohdalla. Luukutkin lähtivät auki, mutta uudet avausvaijerit täytyy hankkia ja vähän lasikuituhommaa tiedossa ylemmän etuluukun kanssa. Ei noidenkaan takaa mitään katastrofeja löytynyt. Hiekkaa ja likaa joka puolella. Painepesuri taas käyttöön…

Vikakoodit näyttivät 25, eli Accelerator sensor/idle switch. Accelerator sensor/kickdown switch

Luulen että polkimen nivelien jäykkyys on aiheuttanut sen, että kaasu ei ole palautunut alkuun asti kun jalka on otettu pois, ja siksi ECU on mennyt vikatilaan. Mitään vikaa en potilasta löytänyt. Tyhjäkäynti ja kick-down koskettimet toimivat normaalisti, ja potentiometrin vastus muuttuu tasaisesti kun sitä kääntää. Siispä herkistely ja huomenna kaasupoljin takaisin kiinni. Koko päivähän tässä taas meni, mutta aika monta muutakin juttua tuli tutkittua ja kartoitettua. Jos saisi huomenna paikat kasaan keulassa, niin sitten voisi keskittyä iskareihin ja pakoputkeen. Siinäkin on selvittelemistä miten saan perän koneluukun auki. Lukko jumissa, yllätys yllätys.
Liitteet
A998C66D-A357-4A7F-B9DC-CD8341BC769F.jpeg
A998C66D-A357-4A7F-B9DC-CD8341BC769F.jpeg (130.6 KiB) Katsottu 969 kertaa
8AFE01CF-2460-41E4-80CB-B4968ECC7145.jpeg
8AFE01CF-2460-41E4-80CB-B4968ECC7145.jpeg (131.56 KiB) Katsottu 969 kertaa
4A2DAF98-EEC0-4061-8EFC-40351A4137EB.jpeg
4A2DAF98-EEC0-4061-8EFC-40351A4137EB.jpeg (138.47 KiB) Katsottu 969 kertaa
70234339-13F7-4368-81EE-9A7ECCF4C279.jpeg
70234339-13F7-4368-81EE-9A7ECCF4C279.jpeg (145.72 KiB) Katsottu 969 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nyt on helppo huoltaa pyyhk vivusto jos tarvetta ja mahd etukennon suodatin pesu tai vaihto normaalisti ( carrus kireissa) kennon edessä.
Viimeksi muokannut BussMAN, 11 Syys 2021 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Hyvä huomio. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, suodatinta ei ole vaihdettu vuosikausiin. Missähän se tuolla on…?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 11 Syys 2021 22:38 Hyvä huomio. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, suodatinta ei ole vaihdettu vuosikausiin. Missähän se tuolla on…?
Jos etupuhaltimen kennon pinta näkyy sitä ei ole tai jos tuo letku alue on koteloitu suod paikka vois olla etupinnassa esim,
( carrus korisessa on IV koneen suodatin mattoa kehikossa)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kannattaa kyllä tarkistaa tuon vararenkaan valmistuspäivä. Jos se on 20 vuotta vanha orkkis varapyörä, niin sitä ei ehkä kannata ainakaan etupyöräksi laittaa, vaikka kuinka olisi hyvä pinnaltaan.

Mitä noihin pyöränpultteihin tulee, niin se että niitä ei tuollaisella 1,5m varrella saa 100kg äijä auki on kyllä vielä normaalin rajoissa, siksihän niitä 1:60 kertojia hankitaan. Kannattaa käyttää mutteritervaa.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin, kaasupoljin tuli kuntoon. Vikana oli se että nivelistö oli jumissa (kuten kaikki muukin tässä laitteessa) eikö se palauttanut ylös asti. Sitten antoi vikakoodit 24 ja 25, eli "kaasu ja jarru samaan aikaa painettu" ja "kaasupolkimen tyhjäkäyntikatkaisin/kickdown katkaisin.

Kun tarpeeksi kauan on kaasu ja jarru painettuna samaan aikaan, eikä missään vaiheessa anna signaalia tyhjäkäyntikatkaisimesta, menee ecu ilmeisesti vikatilaan ja ottaa koko polkimen pois käytöstä turvallisuussyistä.

Mutta oli se vaan ikävä irroittaa ja kiinnittää. Nyt kun kasaan, niin laitan varapyöräksi juuri pois vaihtamani kuluneen eturenkaan. Se on ainakin ollut liikenteessä hiljattain. Taitaa olla tosiaan alkuperäinen varapyörä "continental regional traffic".

Seuraavana vuorossa iskarien ja pakoputken irroitus. Olisin tehnyt sen tänään, mutta sadekelillä ei ole kovin kiva maata maassa. Sen sijaan ihmettelin kompressorin kiilahihnoja. Se vaan ei ota hiljentyäkseen vaikka hihnapyörät linjaa ja kiristää hihnan. Kaikki pyörät pyörivät heresti, mutta hihna senkuin vinkuu. Onko vinkkejä? uudet hihnat vaan?
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ottaako hihna uran pohjaan hihnapyörällä? Näkee siitä jos uran pohjakin kiiltää... Silloin on remmi tai hihnapyörä loppu, hihnassahan pito tulee kyljiltä. Kaksoisremmillisessä pitäs olla mielellään saman mittaiset hihnat, siis sellaiset mitkä myydään parina. Tai ainakin samalla kertaa ostetut ja vaihdetut samasta valmistuaerästä, muuten toinen hihna saattaa joutua tekemään molempien työt...

Tai siis näin mulle on ainakin appi-ukko opettanut, joku tehtaan kunnossapitomestari se on, niin oon uskonu😅

Niin, ja se märkä hihna, ja rasvasilla käsillä hipelöity, saattaa luistaa muutamankin hetken kylmänä ja etenkin tyhjäkäynnillä, vaikkei mitään oikeaa vikaa olisikaan. Työ Volvo itkee aina jonku aikaa, ku pitää maanantaina lähteä reissuun🤭
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sadepäivät kummasti rajoittavat maassa möyrimistä. Pakoputki ja iskarit ei vieläkään ole irti. Ehkä tänään. Huomenna olisi tarkoitus käydä Paimelassa purkaamolla.

Sain kuitenkin fiksattua peruutuskameran valmiiksi. Jos haluaa hifistellä niin myöhemlin voi rajata tuon akryyli-ikkunan valkoisella tarralla tms. Nyt se on kuitenkin tiivis, ja paljon parempi kuin alkuperäinen. Tässä on infrapunavalaistus pimeänäköä varten, joten alkuperäinen avaimenreikäikkuna ei riittäisikään.

Saa nähdä miten lika vaikuttaa tuohon. Alkaako infrapunavalo heijastamaan takaisin akryylista ja kamera sokaistuu.
Liitteet
BE5ED4FF-DB3C-409D-8159-201E05AA730A.jpeg
BE5ED4FF-DB3C-409D-8159-201E05AA730A.jpeg (84.87 KiB) Katsottu 749 kertaa
5FD49C45-DE43-45A1-938B-5A0B177B8405.jpeg
5FD49C45-DE43-45A1-938B-5A0B177B8405.jpeg (138.05 KiB) Katsottu 749 kertaa
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt alan kaivamaan pakoputkea esille. Sitä varten täytyi irroittaa akkukotelon alapuolella oleva peltipaneeli, ja avata takapyörien päällä oleva avattava huoltopaneeli. Ironia tässä on, että tuo kiinteästi liimattu akkukotelon paneeli lähti alle puoleen tuntiin, ja tuo pika-avauksella oleva huoltoluukku ottaa luultavasti puoli päivää. Saranat murenee käsiin ja homma roikkuu kaasujousien varassa. Täytyy varmaan jostain keksiä uusi saranamekanismi… mistäköhän.

Mitä tulee äänenvaimentineen… joku voisi hitsata. Minä en sentään niin nuuka ole.
Liitteet
BCB25655-3597-4C80-9F35-F2E604E14E3D.jpeg
BCB25655-3597-4C80-9F35-F2E604E14E3D.jpeg (173.36 KiB) Katsottu 723 kertaa
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään tehtiin likaisia hommia, eli avasin telin huoltoluukun pakoputken puolelta. Kaikki saranat ja mekanismit olivat tietysti ruostuneet pilalle ja nyt pitäisi jostain keksiä kuvassa olevia luukun saranoita. Tarve olisi 10kpl.

Pakoputki lähti lopulta suhteellisen helposti irti, kunhan kaikki peitepellit oli ensin porattu ja rälläköity irti. Ruuvit tietty jumissa. Pakoputkea ei ollut käytännössä juuri ollenkaan. Kaikki pakokaasu tuli ulos äänenvaimentimen kyljestä. Jännittää että sivistyykö äänet kovastikin uudella pakoputkella. En ne äänet kovin pahat olleet nytkään. Dieselmoottoreissa turbo vaimentaa ääntä kovasti. Huomenna jos Luoja suo minulla on uusi pakoputki ja 4kpl iskareita Paimelan purkaamolta.

Taaimman akselin rengas on ilmeisesti räjähtänyt joskus, koska sisälokari oli saanut pahasti siipeensä. Sen saa väännettyä suoraksi kera erään toisen peitelevyn.

Mutta mitäs arvon raati on mieltä kuvissa näkyvän rungon ruostetilanteesta? Minusta näyttää että palkit olisivat paikka paikoin ohentuneet aika paljonkin. Edellisessä katsastuksessa oli huomautus ”alustan pitkittöiskotelo, oikealla, ruostevaurioitunut”. Hirvittää ajatella mitä toiselta puolelta löytyy. Tämä telin ympäristö on kuitenkin ilmeisesti se kaikkein ruostealttein paikka?

Kasvokuva kertoo päivästä oleellisen. Tänään ei pähkäilty sähköjä. Telin huoltoluukun kansi Volvon vieressä kertoo jotakin projektin suuruudesta. Pelottavaa.
Liitteet
5BF98ED4-0140-4846-8CA9-B5B74BBC580D.jpeg
5BF98ED4-0140-4846-8CA9-B5B74BBC580D.jpeg (99.37 KiB) Katsottu 656 kertaa
29B4F69D-965F-4CCE-851C-BE33690B0646.jpeg
29B4F69D-965F-4CCE-851C-BE33690B0646.jpeg (194.24 KiB) Katsottu 656 kertaa
193817D5-B806-4FD0-9485-72F37518944B.jpeg
193817D5-B806-4FD0-9485-72F37518944B.jpeg (199.64 KiB) Katsottu 656 kertaa
36AC3E3C-8AB1-4CAA-ADEC-F92A5D9065BD.jpeg
36AC3E3C-8AB1-4CAA-ADEC-F92A5D9065BD.jpeg (187.65 KiB) Katsottu 656 kertaa
02BCDEC3-44F1-407F-B7C0-89CECE54A1D1.jpeg
02BCDEC3-44F1-407F-B7C0-89CECE54A1D1.jpeg (160.92 KiB) Katsottu 656 kertaa
C06E7930-0D60-4443-B70E-6B495C1E0691.jpeg
C06E7930-0D60-4443-B70E-6B495C1E0691.jpeg (244.61 KiB) Katsottu 656 kertaa
CAB76761-E4CE-49EB-B028-DFC5C7E7B16B.jpeg
CAB76761-E4CE-49EB-B028-DFC5C7E7B16B.jpeg (149.46 KiB) Katsottu 656 kertaa
tiku83
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Onhan tuolla hieman korroosio iskenyt, ite tuossa vaiheessa hiekalla puhaltasin puhtaaksi ja katsoa mitä jää jäljelle ni näkee mitä hitsuuttaa uudestaan. Itellä kanssa ois tarve saranoille 8kpl saman näköset on, crs:llä liottelin omat että sain toimimaan jotenkin Ja sarana kiinnitys kohdat koriin pitäs vielä tehdä uusiksi.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kai tosta selviää vielä hitsaamatta, kun hyvin puhdistaa ja sit laittaa paljon jotain korroosiota estävää ainetta. Kotelosuoja, vaseliini, öljy, kaikille löytyy kannattajia, on ehkä muitakin vaihtoehtoja? Mut taitaa (melkein) kaikki olla samaa mieltä siitä, että ei alustamassaa, ainakaan pelkilteen ruosteiseen. Noi juoksevammat aineet on siitäkin kivoja, että sitten kun autoa kuitenkin pitää joskus hitsata, ne lähtee hyvällä pesuaineella pois...

Hiekkapuhallus tietty hyvä, mutta jos hiekkapuhaltaa ja maalaa, jää kaikki pultti- ja laippaliitostensaumapaikat maalin alta kuitenkin paljaalle raudalle ja ruostuminen ei lopu niistä, vaan maali ehkä ennemminkin suojelee saumaa kuivumiselta? Lisäksi bussin rungon puhaltaminen kunnolla sisä- ja yläpuolelta on käytännössä mahdotonta. Eli vaatis kai silti jonku kotelosuoja tms käsittelyn.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sitä minä vähän pelkäsin että hitsaushommiin joutuu... Voi että minä inhoan sitä hommaa. Onneksi tässä on sentään tilaa hitsailla. Luulen että käyn ensin muutoskastastamassa ja yritän leimaa. Siinähän sitä sitten saa tuomion mitä täytyy vielä fiksata. Tässä aiempi vikalista. Tuo paineilmapuoli ja jarrupuoli on minulle vielä hepreaa. Täytyy nuo vuodot katsoa. Saisiko bussi sihistä mistään moottorin sammuttamisen jälkeen? Itselläni ainakin kuuluu tasainen sihinä jostakin.
Alla vikalista edellisestä katsastuksesta. Suurin osa ihan helppoja juttuja onneksi. Lista on pitkä.

Rekisterikilpi
Päätarkastuskohde Ajoneuvon tunnistus
Komponentti (0.1) Rekisterikilpi
Sijainti Takana
Vika Vaurioitunut
Vakavuus Korjauskehotus

Käyttöjarru
Päätarkastuskohde Jarrujärjestelmät
Komponentti (1.1.3) Paineilmasäiliö
Sijainti Keskellä
Vika Kiinnitys puutteellinen
Vakavuus Hylätty

Käyttöjarru
Päätarkastuskohde Jarrujärjestelmät
Komponentti (1.1.3) Paineilmasäiliö
Sijainti Oikealla takana
Vika Kiinnitys puutteellinen
Vakavuus Hylätty

Käyttöjarru
Päätarkastuskohde Jarrujärjestelmät
Komponentti (1.1.7) Releventtiili
Sijainti Takana
Vika Vuotaa
Vakavuus Hylätty

Takavalo
Päätarkastuskohde Valaisimet ja sähkölaitteet
Komponentti (4.2.1) Takavalon lasi
Sijainti Oikealla
Vika Vaurioitunut
Vakavuus Korjauskehotus

Muut valot ja valaistut kilvet
Päätarkastuskohde Valaisimet ja sähkölaitteet
Komponentti (4.2) Sivuvalo
Sijainti Vasemmalla takana
Vika Ei toimi
Vakavuus Korjauskehotus

Muut valot ja valaistut kilvet
Päätarkastuskohde Valaisimet ja sähkölaitteet
Komponentti (4.2) Sivuvalo
Sijainti Oikealla
Vika Ei toimi
Vakavuus Korjauskehotus

Muut valot ja valaistut kilvet
Päätarkastuskohde Valaisimet ja sähkölaitteet
Komponentti (4.6) Peruutusvalo
Sijainti Takana
Vika Ei toimi
Vakavuus Korjauskehotus

Alustan kotelot ja pohjalevy
Päätarkastuskohde Alusta ja kori
Komponentti (6.1.1) Alustan pitkittäiskotelo
Sijainti Oikealla
Vika Ruostevaurioitunut
Vakavuus Korjauskehotus

Pakoputkisto
Päätarkastuskohde Alusta ja kori
Komponentti (6.1.2) Pakoputkisto
Sijainti Takana
Vika Katkennut
Vakavuus Korjauskehotus

Muut alustan ja korin rakenteet
Päätarkastuskohde Alusta ja kori
Komponentti (6.2.10) Roiskeläppä
Sijainti Takana vas. ja oik.
Vika Puuttuu
Vakavuus Korjauskehotus

Jousitus ja iskunvaimennus
Päätarkastuskohde Akselistot, pyörät ja jousitus
Komponentti (5.3) Joustonrajoitin
Sijainti 2-akselilla vasemmalla
Vika Puuttuu
Vakavuus Korjauskehotus

Kilvet
Päätarkastuskohde Muut laitteet ja varusteet
Komponentti (FIN.C14.5) Nopeuskilpi
Sijainti Takana
Vika Sijoitus virheellinen
Vakavuus Korjauskehotus

Energiantuottolaitteet
Päätarkastuskohde Muut laitteet ja varusteet
Komponentti (1.1) Paineilmajärjestelmä
Sijainti 3-akselilla oikealla
Vika Vuotaa
Vakavuus Hylätty

Energiantuottolaitteet
Päätarkastuskohde Muut laitteet ja varusteet
Komponentti (1.1) Paineilmajärjestelmä
Sijainti Ei mitään
Vika Vuotaa
Vakavuus Hylätty

Nopeusmittari ja ajopiirturi
Päätarkastuskohde Koeajo ja näkyvyys
Komponentti (7.9) Ajopiirturi
Sijainti Ei mitään
Vika Tarkastusta ei ole suoritettu
Vakavuus Hylätty

Nopeudenrajoitin
Päätarkastuskohde Koeajo ja näkyvyys
Komponentti (7.10) Nopeudenrajoitin
Sijainti Ei mitään
Vika Tarkastustodistus puuttuu
Vakavuus Hylätty

Linja-autovarustus
Päätarkastuskohde Lisätarkastukset
Komponentti (9.) Linja-auton varusteet
Sijainti Ei mitään
Vika Tulensammutin puuttuu
Vakavuus Korjauskehotus

Linja-autovarustus
Päätarkastuskohde Lisätarkastukset
Komponentti (9.) Linja-auton varusteet
Sijainti Ei mitään
Vika Ensiapupakkauksen sijaintikilpi puuttuu
Vakavuus Korjauskehotus
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Saakai nuo vähän sihistä, aina ne jostain vuotaa, niin ammatti kuin harrastevehkeetkin, mut joku kohtuus pitää olla. Mulla vuotaa liikaa, kun tankkauksen aikana katoaa paineet jousi- ja kytkinpiiristä, mut syykin on tiedossa, ilmapussi ja jousituksen yks venttiili hukkaa ilmat ja kuivain päästää osan kompuran tuotosta suoraan pihalle.

Jarrut ei sais vuotaa, 3. Akselilla oikealla viittaa kai oikeaan takajarruun, letku tai jarrukello? Onko tuo "ei mitään" sitten se releventtiili vai joku muu, vaikea tietää. ja noi ilmasäiliöt kannattais ihan oman turvallisuudenkin takia olla kiinni kunnolla, siinä loppuu meno liian äkkiä kun säiliö putoaa tielle, menee käsijarru päälle heti. Bonuksena se säiliö voi sit heittää pari volttia tien ja auton välissä...

Releventtiilin saa kaupasta uuden, noin 200€ tms liittimineen. vanha malliksi ja halkaisijat lähtevistä putkista täytyy tietää liittimiä varten. Yleensä muoviputkissa on varaa lyhentää vähän niin voi terävällä puukolla vaan katkoa putket irti vanhasta ja sit painaa uusiin pistoliittimiin putket kiinni, mielellään oikeaan järjestykseen. Suoraan kun katkaisee ja hyvin puhdistaa muoviputken ulkopinnan niin onnistuu kerralla. Helppoa ja nopeaa.

Listan mitasta päätellen suosittelen ehkä eri konttoria, lisäksi tökkii tuommoiset viat missä ei ole sijaintia, vaikea korjata... Ja esim "sivuvalo oikealla ja vasemmalla" olisi vain yksi korjauskehoitus.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos Mikaeli ja Tiku83 neuvoista!
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo varmaan palstan pisin lista - onnittelut siitä. Melkoinen optimisti tuntuu olevan edellinen omistaja. En usko, että on ihan puhtaasti konttorin vika. Vois edes lamput katsoa pihassa ennen kuin leimalle lähtee. Sammutin, piirturi ja EA-laukun tarra on ihan puhtaasti väliinpitämättömyyttä. Kiva, kun nuo kaikki killuu Trafin tietokannassa.
Tuossa sitä työlistaa ennen sisustushommia = ei vapaa-ajan ongelmia. Helppohan nuo pikku puutteet on kuntoon laittaa ja säiliöihin pantoja vaihdella.
Tekijähän paiskoo nuo nippuun lauttajonossa.
Roads are for followers
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pussikuski kirjoitti: 13 Syys 2021 22:01 Sitä minä vähän pelkäsin että hitsaushommiin joutuu... Voi että minä inhoan sitä hommaa.
Helppoahan tuo hitsaaminen on. Bussissa on vähän eri ainevahvuudet kuin perus-corolloissa. Uutta rautaa surutta sisään ja jättää tinapaperin liimaamisen edelliseen elämään. Zemppiä rojektiin.
Roads are for followers
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Rosvolinna kirjoitti: 13 Syys 2021 23:18
Pussikuski kirjoitti: 13 Syys 2021 22:01 Sitä minä vähän pelkäsin että hitsaushommiin joutuu... Voi että minä inhoan sitä hommaa.
Helppoahan tuo hitsaaminen on. Bussissa on vähän eri ainevahvuudet kuin perus-corolloissa. Uutta rautaa surutta sisään ja jättää tinapaperin liimaamisen edelliseen elämään. Zemppiä rojektiin.
Kyllä ja jos nuo kuvat edustivat pahimpia ruostevauriokohtia, niin eihän noissa ole kummoistakaan-, siis mitään erityistaitoja vaativaa hitsaamista, esim jousituksen yläpalkit suosiolla laippoineen irti niittiliitoksista, uusi ”häkkyrä” entisen mallin mukaan ja kunnollisilla pulteilla takas kiinni, helppoa, mutta ei aivan kevyttä ”näpertelyä”
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mitenkäs noiden rajoittimen ja piirturin todistusten kanssa? Tarvitaanko ne jos muutoskatsastaa ensin matkailuautoksi, ja sitten vasta vuosikatsastus? Ja jos tarvitaan, niin mistäs sellaiset leimattomalle autolle saa? Minulla on pari vuotta vanhat todistukset.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Matkailuauto ei tarvi piirturia eikä rajoitinta, vaikka joku katsastaja saattaa väittää muutakin. Lain mukaan ne kuuluu vain kuorma ja linja-autoihin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 449
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Pussikuski kirjoitti: 14 Syys 2021 00:04 Mitenkäs noiden rajoittimen ja piirturin todistusten kanssa? [...] Ja jos tarvitaan, niin mistäs sellaiset leimattomalle autolle saa? Minulla on pari vuotta vanhat todistukset.
Vaikka ei tosiaan tätä tapausta koskekaan, muualle kuin varatulle katsastusajalle leimatonta autoa siirrellään tarrakilvillä. Eli siis hakemukseen syyksi noiden haku ja reitiksi osoitteet tuota tekevälle korjaamolle tms, maksaa reilun kympin per hakemus. Jos noita todistuksia tarvitsisi katsastusta varten, 3kk on se aika jonka ne on voimassa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Geekuality kirjoitti: 14 Syys 2021 10:05
Pussikuski kirjoitti: 14 Syys 2021 00:04 Mitenkäs noiden rajoittimen ja piirturin todistusten kanssa? [...] Ja jos tarvitaan, niin mistäs sellaiset leimattomalle autolle saa? Minulla on pari vuotta vanhat todistukset.
Vaikka ei tosiaan tätä tapausta koskekaan, muualle kuin varatulle katsastusajalle leimatonta autoa siirrellään tarrakilvillä. Eli siis hakemukseen syyksi noiden haku ja reitiksi osoitteet tuota tekevälle korjaamolle tms, maksaa reilun kympin per hakemus. Jos noita todistuksia tarvitsisi katsastusta varten, 3kk on se aika jonka ne on voimassa.

Tarkennetaan
- jarrutesti voimassa 3 kk = joka vuosikats
- nopeuden rajoitin 1 v = joka vuosikats
-ajopiirturin käyttölaitteiden tarkastus väli 2 v (” testi/ sinetöinti”)
- kats jälkinäyttö / hylkyviat 1 kk ( ” kevyellä puolella voi olla pidempi, en tiedä tarkemmin”), yli 1 kk koko kats uusiksi

Mikael jo selvitti
Kuorma- ja linja autot vaaditaan piirturi ja nopeudenrajoitin ** ( muutama poikkeus köytötark mukaan)
Henkilö/ matkailuautot (80/100 km/ h rek) ei tark ** velvoitetta eikä käyttöpakkoa.


Nykyään kaikki testit voi suorittaa kats yhteydessä kats konttorilla ( asemat joilla em palvelut)
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 449
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

BussMAN kirjoitti: 14 Syys 2021 10:17
Geekuality kirjoitti: 14 Syys 2021 10:05 Jos noita todistuksia tarvitsisi katsastusta varten, 3kk on se aika jonka ne on voimassa.
Tarkennetaan
- jarrutesti voimassa 3 kk = joka vuosikats
- nopeuden rajoitin 1 v = joka vuosikats
....
Kyllä se nopeudenrajoitintodistus on voimassa vain max. 3 kk.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/nopeudenrajoittimen-asetusnopeuden-tarkastus kirjoitti: Tarkastuksesta on annettava tarkastuksen tuloksen osoittava allekirjoitettu todistus esitettäväksi määräaikaiskatsastuksessa. Todistuksesta tulee ilmetä vähintään seuraavat tiedot:

- ajoneuvon yksilöintitiedot (rekisterinumero)
- tarkastuspaikan tiedot (yrityksen nimi ja osoite)
- tarkastajan allekirjoitus ja nimenselvennys
- tarkastuspäivämäärä
- testilaitteen tiedot ja/tai testaustapa
- laitteella todettu asetusnopeus
- rengaskoko
- tarkastuksen päätös: hyväksytty / ei vaatimusten mukainen.

Todistus on voimassa enintään 3 kuukautta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Vastaa Viestiin