Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tervehdys kaikki!

Noin 5 vuotta voimassa ollut unelma sai täyttymyksensä kun pihaan ajettiin Bussi. Nyt on hyvä aika hankkia matkustajalentokoneita ja turistibusseja kun bisnes on hiljaista. Monet haluavat kalustostansa eroon.

Tämä bussi oli muutama vuosi sitten maksanut maltaita, ja sen korjauksiin oli myös upotettu paljon rahaa. Minulle hankintahinnaksi tuli 1/5 siitä mitä kahden vuoden sisään päivätyissä kuiteissa oli kustannuksia. Mukava ostajalle, mutta ei myyjälle.

Kyseessä on siis Espanjalaisen koritehtaan Irizarin tekemä bussi. Hieman poikkeuksellinen ulkomuoto viehättää, sekä valinta Coach of the year 2004" -bussiksi. Kriteereissä kiitettiin viimeistelyn tasoa, hiljaisuutta, ajo-ominaisuuksia, mukavuutta sekä ällistyttävän matalaa polttoaineenkulutusta, 16,5l/100km, 80km/h nopeudessa.

Speksit: 12,95m pitkä, 2,55m leveä, 3,8m korkea, telialusta, viimeinen akseli ohjaa. Scania K124 alusta, DC12 moottori takana, Opticruise automatisoitu manuaalivaihteisto. 420hp, 2100Nm.
Varusteita: Xenon valot, keskiovi ja -WC, jääkaappi, kassakaappi, automaattiluukut, sammutusjärjestelmä, peruutuskamera, kaksi erillistä ilmastointia, 2 TV:tä, DVD, radio, cd, ym.. Racaro penkki jäähdytyksellä, kaukosäätöiset ovet ja varashälytin, sähköiset ohjaamoverhot, peilit, kuskin ikkuna, kuljettajan lepotila, 30kw Webasto, 1,8kW invertteri...

Irizarin korin ja Scanian alustan ongelmat ovat ruostuminen. Espanjalaiset sähköt ovat myös vähän mitä sattuu. Ensiksi kiinnitin huomion että mitkään liittimet eivät ole kosteuseristettyjä, ja sähkökeskus sijaitsee etukulmassa, joka on usein märkä.

Eli tässä on toki vikojakin, joten ymmärrettävää että yrittäjä halusi päästä siitä eroon.

Sähköongelmia: Webasto, ovet, ilmastoinnit, erilaisia valoja jne. puuttuu.
Vaihteistöongelma: Pakki ja nelosta isommat vaihteet ei mene päälle. Muut vaihteet toimivat moitteetta ja autolla voi ajaa. Ei sivuääniä, Vaihteisto vikatilassa.

Moottori käy nätisti. 1,25 miljoonaa km takana.
Alustassa on uudet jarrut, ohjausnivelet sekä melkein kaikki renkaat ovat uusia. Akut ovat uudet jne.

Projekti alkaa kaikkien vikojen korjauksella. Sitten matkailuvarustus sisään ja muutoskatsastus henkilöauto/matkailuautoksi.
Liitteet
sisätilab.jpg
sisätilab.jpg (122.44 KiB) Katsottu 1593 kertaa
emu220b.jpg
emu220b.jpg (172.53 KiB) Katsottu 1593 kertaa
emu220_c.jpg
emu220_b.jpg
cockpit1.jpg
cockpit1.jpg (151.74 KiB) Katsottu 1593 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hieno on auto. Toivottavasti saat lootan kuntoon. Tuollaisesta on ilo alkaa rakentamaan. Jos sinulta jää noita penkkejä tallin nurkalle; voisin olla kiinnostunut tarjoamaan muutamalle parille uutta kotia.
Roads are for followers
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt on korin sähköviat korjattu. Purin koko kojelaudan ja putsasin paikat ja liittimet. Purin myös ilmastointiyksikön ja vaihdoin muutaman pullistuneen kondensaattorin. Oviyksikön avasin myös mutta se ei kaivannut fiksausta, yhden palaneen diodin löysin sulaketaulusta.

Kun mittailin liittimiä ja tutkin kytkentäkaaviota, tulin siihen tulokseen että jatkuva virta joka ohittaa päävirtakatkaisimen, puuttuu. Jäljitin vian vahvavirtakeskukseen auton akkujen vieressä. Sieltä oli yksi liuskasulake palanut, ja se uusimalla kaikki sähköviat korjaantuivat!. Ovet, Webasto, ilmastointi ja muut laitteet toimivat nyt täysin. Epäilen että aluksi oli alettu korjaamaan jäykistyneitä ovimoottoreita ja aikaansaatu oikosulku, joka pimensi kaiken. Homma oli sitten jätety siihen. Ihan pajalla oli ollut korjattavana.

Nyt ainoastaan kuskin peilin sähkösäätö ei toimi ja muutama polttimo on pimeänä. Myös ovien kaukosäätö alkoi toimia. Löysin Ebaysta uudet kaukkarit hintaan 22€/kpl ja ostin kaksi. Omista toimii yksi.

Hinta korin sähköjen korjaukselle oli 10h omaa aikaa + 0 euroa. Samalla löysin bussin uumenista 1,8Kw invertterin jonka hinta Amazonissa on viläkin 1500 dollaria. Suomessa ehkä 2000€. Sanoisin että oli hyvä päivä.
Liitteet
sähköt_b.jpg
sähköt_b.jpg (108.21 KiB) Katsottu 1581 kertaa
purettu.jpg
purettu.jpg (158.33 KiB) Katsottu 1581 kertaa
piirilevy.jpg
piirilevy.jpg (93.05 KiB) Katsottu 1581 kertaa
ovimoottori.jpg
ovimoottori.jpg (100.19 KiB) Katsottu 1581 kertaa
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Rosvolinna kirjoitti: 08 Syys 2021 12:40 Hieno on auto. Toivottavasti saat lootan kuntoon. Tuollaisesta on ilo alkaa rakentamaan. Jos sinulta jää noita penkkejä tallin nurkalle; voisin olla kiinnostunut tarjoamaan muutamalle parille uutta kotia.
Kyllä, näitä penkkejä on myynnissä sopuhintaan. Puolinahkapenkit kunnon kallistuksella ja sivuttaissäädöllä. Lannevyö kaikissa. Ehkä vähän normaalia mukavammat kun on "luksusmallia".
Liitteet
penkit.jpg
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tässä on peruutuskameran asennusta. Vanhassa oli "silmät jo himmentyneet" joten ostin Biltemasta kahden kameran mallin. Toinen kameroista alkuperäiselle paikalleen, ja toinen saa toimia näköyhteytenä asunto-osaan. Sellainenhan vaaditaan katsastuksessa. Kelpaako muuten kamera, vai täytyykö olla ikkuna näköyhteytenä? Tarkoitus on laittaa eristetty väliseinä ohjaamon ja asunto osan välille. Keulaa on aika mahdoton eristää kunnolla, ja tästä on tulossa talviasuttava.

Nykyiset kamerat ovat siitä hyviä, että signaali siirtyy digitaalisesti ja langattomasti jopa 100m. Tuossa on myös mukana infrapunavalo, joka auttaa pimeänäköön.
Liitteet
kamera.jpg
kamera.jpg (93.71 KiB) Katsottu 1579 kertaa
vanhakamerab.jpg
vanhakamerab.jpg (139.45 KiB) Katsottu 1579 kertaa
takaosa2.jpg
takaosa2.jpg (132.24 KiB) Katsottu 1579 kertaa
näyttö.jpg
näyttö.jpg (105.19 KiB) Katsottu 1579 kertaa
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt alkaa vaihteistovian metsästys.
Vikakoodt saa tässä opticruisessa esiin niin, että laittaa "sytytysvirran" päälle, odottaa 5 sekuntia ja painaa vaihteiston diagnostiikkanappia. Tuon diagnostiikkakannen alla on eri järjestelmien diagnostiikkanapit, jotka morsettavat vilkkukoodia kun napista painaltaa. Muista poiketen, vaihteisto kertoo numerokoodin mittariston näytössä.

Vaihteisto antaa vikakoodit 043, 069, 050, 071, 054. Se kertoo myös montako kertaa koodi on rekisteröity. 043 ja 071 tulevat jatkuvasti. Ne tarkoittavat:
043: Fault: Gear changing movement to the right commanded but not confirmed.
071: Fault: Break or short in circuit to solenoid valve for high range.
Sähkövikaan viittaa.... toivottavasti.

Liitteenä on Opticruisen ohjematskua josta löytyy koodien merkitykset ja kaikki tieto laatikosta.
Liitteet
diagnostics.jpg
diagnostics.jpg (8.52 KiB) Katsottu 1576 kertaa
codes.jpg
opticruise.pdf
(877.81 KiB) Tiedosto ladattu 13 kertaa
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ja sitten pari tyhmää kysymystä tyyliin "ensimmäinen raskas ajoneuvoni, en osaa käyttää tätä". Mutta korjata osaan....

Eli mitä näistä napeista tapahtuu? Tuo keltanen ryhmä on alustan nappeja. Selitykset ovat kuluneet pois, joten vaikea arvata. Oma arvaus on että:
Eka vasemmalta on telin nosto? Voiko olla kun on ohjaava teli? Tuntuu kummalliseslta.
Keskellä on bussin korkeuden säätö
Oikealla en tiedä mikä on, kertokaa please?

Ja sitten toisessa nappiryhmässä:
Vasemmalla keltainen on luistonesto pois
Keskellä vihreä? Päästää puupan?
Oikealla vihreä? Antaa sähköiskun kaasupolkimesta?
Liitteet
muutnapit.jpg
muutnapit.jpg (106.92 KiB) Katsottu 1573 kertaa
alustan napit.jpg
alustan napit.jpg (151.05 KiB) Katsottu 1573 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei sitä matkustamon näköyhteyttä kukaan oo koskaan vaatinu! Ees Ykköshorrorissa, jossa kuski oli yksinään alakerrassa ja muu porukka ylhäällä katon/ lattian takana. Kai se on enempi semmonen ”koulukuljetussääntö”, josta ei ees katsurit tiedä. On siellä laissa käytävän leveyski määritelty ja kiusallani tein just sen levysen ahtauman jääkaapin viereen (on muuten kapea!), eikä ketään kiinnostanu pätkääkään. Eka katsastuksessa se kävi yläkerrassa ku sen piti laskee penkit, mut siitä eteenpäin ei kertaakaan.

Saatan kyl taas olla väärässä.

Onks muilla eriäviä kokemuksia? Onks vaadittu kulkurissa esim sitä sisäpeiliä? Sen kanssa on kyl ihan hyvä laittaa piilarit päähän!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eka kuva:
keltane TC on luistonesto pois
Kekivihree on pakokaasujarru päälle (sitä käsketään erillisestä napista lattiassa kytkimen vieressä)
Oikea vihree on pakokaasujarru päällä myös jarrupoljinta painettaessa.

Toinen kuva:
Telin nosto, tai pikemminki kevennys. Painat sen ni teli alkaa nousta ja hetken noustuaan laskee alas. Ei jää ylös niinku kuorma-autossa. Kolmiakselinen on helppo saada talvella tasaiselle jumiin, tai sit jossain lossille liian varovasti ajaessa teli nostaa vetävän akselin ilmaan. Painat kevennystä ni saat lisää pitoa vetäville pyörille.
Seuraava keltanen on korin nosto tai lasku. Sillä saa joko pussit tyhjäks tai tulitikkuaskin pitkän sivun verran maavaraa lisää, esim siihen em lossitilanteeseen.
Kolmas keltanen:
En tiedä. Mitä siitä tapahtuu? On se joku tärkee ku sitä on käytetty enemmän ku muita. Niijaus? Tyhjentää hetkeks oven puolen etupussin, että saadaan rollaattorimummo helpommin kyytiin.

Hieno auto, hyvää kerrontaa ja paljon kuvia. Ottakaa poijjat ja tyitykät mallia! Kerranki on kuvia eikä tarvii Nepin yhtään itkee! Hyvähyvä.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Loistavuutta, että sähköviat selvisivät ja olivat kohtuudella jäljitettävissä, murtuneista johtosarjoista ja hapettuneista liittimistä johtuvien häiriöiden löytäminen vaatii monasti kohtuutonta työpanosta ja lopulta kuitenkin silkkaa onnea.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

neppi kirjoitti: 08 Syys 2021 13:24 Ei sitä matkustamon näköyhteyttä kukaan oo koskaan vaatinu! Ees Ykköshorrorissa, jossa kuski oli yksinään alakerrassa ja muu porukka ylhäällä katon/ lattian takana. Kai se on enempi semmonen ”koulukuljetussääntö”, josta ei ees katsurit tiedä. On siellä laissa käytävän leveyski määritelty ja kiusallani tein just sen levysen ahtauman jääkaapin viereen (on muuten kapea!), eikä ketään kiinnostanu pätkääkään. Eka katsastuksessa se kävi yläkerrassa ku sen piti laskee penkit, mut siitä eteenpäin ei kertaakaan.

Saatan kyl taas olla väärässä.

Onks muilla eriäviä kokemuksia? Onks vaadittu kulkurissa esim sitä sisäpeiliä? Sen kanssa on kyl ihan hyvä laittaa piilarit päähän!
Jos törmäisin katsuriin, joka on kiinnostunut kulkurin asumustilasta muuten, kuin silkasta mielenkiinnosta, vaihtaisin ehkä asemaa?
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eihän esim 701 oo mitään muuta kuin huutoyhteys kuskilta asuinkerrokseen ja sekin toimii huonosti ajon aikana, muut kyllä kuulee mutta kuski ei tahdo kuulla kun asuu pehmustetussa kopissa. Eli en usko tuollaiseen vaatimukseen. Ja joo, katsastuspaikkoja on monia ja kaikkiin ei kannata välttämättä mennä. Tuttuun paikkaan aina uudestaan, pääsee helpommalla...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Muutamat penkkirivit poistettu ja vaihteiston huoltoluukku avattu. Tässä kuvassa ainakin ensinäkemältä löytyy irtonainen liitin. Meinasin että ehkä minä puran tuon vaihteen siirtomeksnismin irti, puhdistan, herkistää ja varmistan että se toimii. Oliko tässä siis jossain öljyt sisällä?
Liitteet
140A2978-757D-4555-B9A8-990DA2CFA5EF.jpeg
140A2978-757D-4555-B9A8-990DA2CFA5EF.jpeg (146.01 KiB) Katsottu 1503 kertaa
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Toi on pakkivalon tai vapaan anturin kytkin, ei ulkoa muista kumman, toisella puolen samassa kohti on se toinen. Ton ei pitäis vaihteiston toimintaan vaikuttaa, se tunnistaa vaihteet muista antureista.

Mulla pitää olla vapaan johto irti, muuten palaa pakkivalot aina vapaalla myös. Joku on joskus vaihtanut vaihteiston tai ainakin muokannut johtosarjaa ja ilmaletkuja, ilmeisesti johtosarjan muutoksessa sattunut joku fiba, mutta toimii🤔 sulläkin näyttäisi olevan kaikki ilmaletkut jatkettu, johtosarja myös?

Toi hajonneen solenoidin herja kannattaa tarkistaa, ne Scanian pyöreät liittimet on aika hyviä hajoamaan. Omassa uusittu niitä monta ja parissa on pyöreät abikot tilalla🙊
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Noi kaikki viathan viittaa solenoideihin tai vaihteen siirron antureihin. Tilataan vaihteen siirto, mutta jostain syystä se ei toteudu tai anturi ei kerro että se toteutui.

Sitikkamiehen arvaus olis maadoitusvika solenoidien "amisjatkossa", siis sellainen kohta missä ne kaikki miinukset on puristettu saman liittimen sisään.
Toinen arvaus on hall anturin (asentotunnistin) liitin, siis se 7(?tjsp?) napainen pyöreä.
Sit se kolmas helppo ehdotus olis ilman puute, mut se ei selvitä koodia 71. Muut viathan voi johtua vain siitä että vaihteen siirto tapahtuu liian hitaasti. Vaihteisto luovuttaa kesken vaihdon, jos menee liian kauan kytkeytyä, silloin tulee koodi "movement commanded nyt not confirmed".
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiinnitin irtonaisen liittimen, eikä se tuonut helpotusta tilanteeseen. Tosin pakkivalo palaa koko ajan, kuten Mikaeli arvelikin. Pakkivalo täytyy saada kuntoon koska edellisessä katsastuksessa siitä tuli maininta.

Kun pakkia yrittää päälle, siirtäjämekanismista kuuluu loksahduksia, aivan kuin yrittäisi mennä päälle, mutta ei kuitenkaan mene. Yrittää useamman kerran mutta ei onnistu. Edellinen omistaja sanoi että aikaisemmin kun odotti niin se lopulta meni päälle. Toivottavasti solenoidi on jäykistynyt, eikä siirtäjä laatikon sisällä.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tarkista solenoidi V20 ja asentoanturin johdot. Pakki päälle vaatii kolme solenoidi toimintoa, niitä ei näköjään lue ton uudemman manuaalissa, comfort siftin manuaalissa ne on talukoituna.

Ainakin siinä ensin pitää alueen mennä pienelle ja siirtäjän mennä "oikealle" ja sitten kun tämä on toteutunut, siirto "eteen". Jos tieto oikealle siirrosta ja alueen kytkeytymisestä ei tule (tarpeeksi nopeasti), pitkittäissiirtoa ei yritetä.

Tässä sit kannatta muistaa et vaihteisto ja moottori on peräkoneisessa väärin päin, eli etupää on takana ja vasen oikealla... Kesti hetki tajuta itellä et bussimanuaalissa suunnat on samat ku rekan ohjeissa😅
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Täytyy huomenna katsoa jos purkaisin kaikki solenoidit irti puhdistettavaksi ja katsoisin myös koko johtosarjan läpi. Sehän riippuu tietysti siitä, että ovatko ne helposti irroitettavissa, ja miten iso duuni se näyttää olevan. Tavoite on korjata nyt kunnolla, ettei tarvitse tähän aiheeseen palata ihan heti.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

On tää kyllä aivan ihana foorumi!

Jatkakaa…
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei niitä solenoideja kannata irti repiä, särkyy vaan turhaan ilmaletkut ym. Tarkistaa paikallaan ja korjaa vain särkyneen. Pelkät johdot kun käy läpi ja sähköllä koittaa et ne solenoidit toimii, siinähän sitä ei oo välia kumpaan napaan tulee 24 ja kumpaan nolla, toimii molemmin päin. Toki myös vaihteiston vian haku ohjelmalla pystyy testaamaan että toimiiko kaikki solenoidit ja saa istua penkillä autossa.

Jos järjestelmässä on painetta, kannattaa ensimmäisenä paikallistaa vapaan solenoidi, sillä saa sit vaihteen takaisin vapaalle. Tuossahan vissiin ei enää näy vaihteensiirtäjän vipu ulospäin, niin ei voi siitä käännellä.

Johdossa vika on 90 % liittimissä, johdon ja liittimen välissö tai maapuolen haaroituksessa? Perustuu siis omaan kokemukseen. Aika harvoin onneksi johtosarja hajoaa, paitsi jos se irtoaa kiinnikkeistään ruostumisen tai tapaturman seurauksena. Kerran on yhdestä sitikasta palanut maadoitusjohdin johtosarjan sisältä kun oli koneen maadoitus piste hapettunut, startti virta koitti mennä 1,5mm² johdosta...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 449
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Reissureki kirjoitti: 08 Syys 2021 14:10 Jos törmäisin katsuriin, joka on kiinnostunut kulkurin asumustilasta muuten, kuin silkasta mielenkiinnosta, vaihtaisin ehkä asemaa?
Jos nyt ihan pilkulleen toimitaan niin kyllä sen katsurin pitäisi aina varmistaa että ajoneuvo täyttää ajoneuvoryhmälle tai -luokalle asetetut vaatimukset - eli matkailuauton osalta tarkistaa pöydän/pöytien, säilytystilojen, makuu- ja keittomahdollisuuden olemassaolo. Eli siis kyllä se kuuluu osana määräaikaiskatsastukseen, mutta tokikaan valtaosa katsureista ei tuota tee - itsehän sain viime vuonna hylsyn tuosta syystä, tänä vuonna katsuri ei mennyt sisään kuskin penkkiä pidemmälle.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Aika ilmeinen vika löytyi. Yhden solenoidin liitin on irti. En vielä löytänyt että missä se pää mahtaisi roikkua. Tulisikohan jo tuolla kuntoon. Ainakin koko johtosarja täytyy katsoa läpi että saa pakkivalonkin toimimaan oikein. Ehkä minä en solenoideja sitten lähde irroittelemaan…
Liitteet
7DD4AD07-046A-4113-A811-CD161525D9A1.jpeg
7DD4AD07-046A-4113-A811-CD161525D9A1.jpeg (112.23 KiB) Katsottu 1345 kertaa
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jätä se väärin kytketty vapaan johto irti niin pakkivalot toimii oikein? Näin ainakin mulla...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Geekuality kirjoitti: 09 Syys 2021 10:39
Reissureki kirjoitti: 08 Syys 2021 14:10 Jos törmäisin katsuriin, joka on kiinnostunut kulkurin asumustilasta muuten, kuin silkasta mielenkiinnosta, vaihtaisin ehkä asemaa?
Jos nyt ihan pilkulleen toimitaan niin kyllä sen katsurin pitäisi aina varmistaa että ajoneuvo täyttää ajoneuvoryhmälle tai -luokalle asetetut vaatimukset - eli matkailuauton osalta tarkistaa pöydän/pöytien, säilytystilojen, makuu- ja keittomahdollisuuden olemassaolo. Eli siis kyllä se kuuluu osana määräaikaiskatsastukseen, mutta tokikaan valtaosa katsureista ei tuota tee - itsehän sain viime vuonna hylsyn tuosta syystä, tänä vuonna katsuri ei mennyt sisään kuskin penkkiä pidemmälle.
Lähtökohtaisesti kyllä, mutta jos näitä aivan pilkulleen syynättäisiin esim ruostevaurioiden osalta, monikohan saisi leiman ns kohtuudella?
Itsestään selvää on tarkastaa auto muutoskatsastuksen yhteydessä, jotta se täyttää muutoksen ehdot, mutta joka vuotinen ihmettely niiden osalta ei kyllä liity katsastuksen perusajatukseen, eli ajoneuvon turvallisen ajokunnon varmistamiseen.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Pussikuski kirjoitti: 09 Syys 2021 10:48 Aika ilmeinen vika löytyi. Yhden solenoidin liitin on irti. En vielä löytänyt että missä se pää mahtaisi roikkua. Tulisikohan jo tuolla kuntoon. Ainakin koko johtosarja täytyy katsoa läpi että saa pakkivalonkin toimimaan oikein. Ehkä minä en solenoideja sitten lähde irroittelemaan…
Nyt menee jännäksi!
Pidetään peukkuja
Vastaa Viestiin