Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Öljymäärä? 4 sajan 9 litraisessa koneessa on 34 litraa suod kanssa ja öljyn vaihto n 32 litraa, vasemassa sivussa on ”linko suodatin” siihen saa erillisen tiiviste sarjan, niin ei siellä mitään suodatinta ole vaan lieriiöön rumpuun kertyy keskipako
voimalla öljystä epäpuhtauksia puhdistus + uudet tiivisteet, varottava ylikiristyksiä pienet ” momentit” ja kevyet rakenteet.melkoharvoin tarvii puhdistaa jos moottori kunnossa.(https://images.app.goo.gl/a12mtG9tLZiSNCzz7

( separaattori,linko ym nimiä käytetään)
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Juu, tämä on erilainen. Ei ole keskipakosuodatinta vaan normaali patruuna. Joissain teollisuus ja meriversioissa tässäkin on keskipakosuodatin.

Öljymäärä tosiaan alle 30 litraa.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

BussMAN oli ihan oikeassa, ja minä väärässä. Löytyihän sieltä uumenista keskipakosuodatin, jota ei ulkonäöstä päätellen ole hetkeen putsattu. Vielä kun pääsisi siihen käsiksi. Ja öljymäärä min. on 28 litraa, max 33 litraa.
Liitteet
79EE6A60-3BE1-4D70-9F39-01D0E6F15ED5.jpeg
79EE6A60-3BE1-4D70-9F39-01D0E6F15ED5.jpeg (78.6 KiB) Katsottu 990 kertaa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 646
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onko noissa volvon vm97 12 litrasissa takamoottorimalleissa keskipakosuodinta vai pelkkä normi filtteri?

En ainakaan itekään oo nähny omassa vulvussani semmosta.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 18 Syys 2021 19:57 Onko noissa volvon vm97 12 litrasissa takamoottorimalleissa keskipakosuodinta vai pelkkä normi filtteri?

En ainakaan itekään oo nähny omassa vulvussani semmosta.
Scaniassa noita oli jo 60 luvun autoissa, sen aikakauden separaattorin kyllä kuuli sammuttamisen jälkeen,(( ääni kuin
vioittunessa turbossa))

En koskaan nähnyt volvossa , Leyland 0680 moottorissa oli ( sisu linja auto mahuri esim Bk82 )
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Löytyihän sieltä uumenista keskipakosuodatin, jota ei ulkonäöstä päätellen ole hetkeen putsattu. Vielä kun pääsisi siihen käsiksi. Ja öljymäärä min. on 28 litraa, max 33 litraa.

Joskus voi öljynpainetta karata myös lingon kautta, lähinnä helat kuluu ,,se on pieni vuoto jos kaikki kunnossa, mutta
kannattaa tark kun irroittaa, jos huolto unohtunut se voi pysähtyä syytä tark suuttimet että on auki ( yrittää pyöriä
hiljaa eikä puhd toimi )
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4394
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mahtavaa tekemistä!
Tuo Irizar on kyl todella komia bussi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Reddewil kirjoitti: 18 Syys 2021 20:42 Mahtavaa tekemistä!
Tuo Irizar on kyl todella komia bussi!
Kiitos, mulle oli ulkonäöllä aika paljon painoarvoa valintaa tehdessä. Kun ulkonäkö hivelee silmää, motivaatio nousee kummasti. Mielessä on ollut että jotakin ulkonäkötuunausta täytyy tehdä. Haluan tästä sellaisen että ei tarvitse miettiä että onko kyydissä eläkeläisyhdistys menossa punkajärvelle…

Tässä on aika paljon tekemistä ennen kuin saa leimaan, mutta ei mitenkään mahdottomasti.

En ajatellut että mulla olisi koskaan varaa näin hienoon bussiin, mutta elämä jaksaa yllättää. Toki hieman selkänahan kautta. No pain, no gain.
Liitteet
AB1BF6D3-94AA-46E8-A6A0-6AA7CC0AAB07.jpeg
AB1BF6D3-94AA-46E8-A6A0-6AA7CC0AAB07.jpeg (161.56 KiB) Katsottu 947 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo on kyllä palstan rouhein aihio. Nahka kasvaa takaisin selkään - ei hätää.
Roads are for followers
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään sain peitelevyjö paikalleen ja tiivistettyä pakoputkiprojektin jäljiltä. Kaikki meni tietysti puhdistettuna ja fiksattuna takaisin. Mukavaa kun saa paikkoja pestyä, ruostesuojattua ja kiinnitettyä paremmin.

Selaisin myös nettiä ja löysin kuvia aikaisemmalla rekisterinumerolla Ruotsista.
Ensimmäinen omistaja oli ilmeisesti Davidssons Buss. Heillä oli kaksi näitä, ja ilmeisesti oli paljon ongelmia. Toinen näistä paloi sitten maantien laitaan. Moottoripalo. Sen jälkeen tämä oli Rökebuss -yrityksellä jonka jälkeen ainakin neljällä suomalaisyrityksillä vuoden 2009 jälkeen. Melkoinen kiertopalkinto. Ilmeisesti ollut ongelmia ja haluttu päästä eroon.

Ja niitähän on, mutta nyt ollaan jo voiton puolella. Ymmärrän että firma jonka bisnekset on kiinni kaluston toimivuudesta ja ajosuorite on yli 100tkm vuodessa, tarvitsee luottopelin.

Ehkä tämä minun vähäiset kilometrini kestää jos olen oikein huolellinen… ei harmita, uskon että kaikki menee hyvin.
Liitteet
54930513-DAB4-4299-B7D5-06DE95E36527.jpeg
54930513-DAB4-4299-B7D5-06DE95E36527.jpeg (110.31 KiB) Katsottu 856 kertaa
76DC4325-22D2-43A8-8B85-F2427C583C1D.jpeg
76DC4325-22D2-43A8-8B85-F2427C583C1D.jpeg (135.8 KiB) Katsottu 856 kertaa
67F27C92-CBB9-4AD2-A093-56F230FF6CCE.jpeg
67F27C92-CBB9-4AD2-A093-56F230FF6CCE.jpeg (138.59 KiB) Katsottu 856 kertaa
23BAB224-49A8-47E7-BF70-4637AC9DC756.jpeg
23BAB224-49A8-47E7-BF70-4637AC9DC756.jpeg (130.9 KiB) Katsottu 856 kertaa
93A91DF4-E37D-4996-9F62-1AEBF9655C25.jpeg
93A91DF4-E37D-4996-9F62-1AEBF9655C25.jpeg (149.22 KiB) Katsottu 856 kertaa
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 380
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mitä värkkiä nuo kori ”pellit” on?
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jospa se nyt ois löytänyt pidempiaikaisen kodin😎 yleensä kai vanhoilla autoilla on tapana aluksi ottaa luulot pois omistajalta, useimmiten hyvä hoito ja asiallinen käyttö kuitenkin auttaa ja ongelmat vähenee. Eläinten tapauksessa puhutaan koulutuksessa ja tutustumisesta, autoissa se on (kai) jotain muuta, mutta toimii samalla tavalla...

Onkos toi mun rye-465 sit "suorapalkinto", jos on ollut vain 3 omistajalla ennen mua, niistäkin yks jo asuntobussina... Muutama kymmenen metriä uutta palkkia, ohjaustehostimen putkia, kytkinsylinterit ja putki, ilmapusseja, ilmavuotoja, vaihteiston anturi ja sähkövikaa jne, mutta eihän me luovuteta.

PS. Scania on aina silti Scania, hyvässä ja pahassa😅
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Reissureki kirjoitti: 19 Syys 2021 21:05 Mitä värkkiä nuo kori ”pellit” on?
Tämä on suurimmaksi osaksi lasikuitua. Avattavat luukut alumiinia.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mikaeli kirjoitti: 19 Syys 2021 21:10 Muutama kymmenen metriä uutta palkkia, ohjaustehostimen putkia, kytkinsylinterit ja putki, ilmapusseja, ilmavuotoja, vaihteiston anturi ja sähkövikaa jne, mutta eihän me luovuteta.

PS. Scania on aina silti Scania, hyvässä ja pahassa😅
No ei luovuteta ei. Niille jotka pyörittelee päätään lähipiirissä projektin suuruuden tähden, olen tyytynyt sanomaan että näin iän lisääntyessä projektit sen kuin pienenee…

Onkos sulla Mikaeli omaa projektiosiota? Nuo hitasausjutut kyllä vähän kiinnostaisi, koska varmaan joudun sitäkin vielä tekemään.

Ja sitten taas kysymys: mitä nuo kuvan keltaiset valot tarkoittavat? Ratin kuva vilkkuu hieman kun ohjausta kääntelee. Onko se joku ohjaustehostimen paine tai nestemäärä, vai onko siinä jotain hienompaakin älyä?

Ja sitten nuo kaksi jarrusymbolia, mitäs ne tarkoittaa?
Liitteet
212403AB-35E0-431E-B0F4-182116D052F4.jpeg
212403AB-35E0-431E-B0F4-182116D052F4.jpeg (130.32 KiB) Katsottu 808 kertaa
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Ret tarkoittaa hidastinta. Siinä on joku häiriö.
Tuo katkoviivajuttu taas meinaa, että jarrupalat on loppu. Voi olla anturi-/johtovika.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Jokelan linja kirjoitti: 19 Syys 2021 23:18 Ret tarkoittaa hidastinta. Siinä on joku häiriö.
Tuo katkoviivajuttu taas meinaa, että jarrupalat on loppu. Voi olla anturi-/johtovika.
Kiitos.
Onko nuo katsastusvikoja joista tulee korjauskehotuksia? Jarrupalan anturit on helppo katsoa, mutta tuo hidastin on vielä hepreaa. Kai siinäkin joku toimilaite on moottoritilassa, joka voi olla jumissa.

Entäs ratin kuva?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Yleensä tuo hidastin lukee Trafin tiedoissa ja silloin sen tulisi toimia. En lähtisi tuo valo päällä leimalle.

Ei sen toimintaa kukaan ole koskaan leimalla testannut, mutta tuo varoitusvalo puhuu omaa kieltään. ( polttimo irti ja kovaa ajoa sanoo hahmo toisella olkapäällä )
Roads are for followers
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Voiko toi hidastimen valo palaa, jos hidastin päällä tai "valkosavun rajoitus" (tai mikä ikinä onkaan) päällä. Siis se nappi missä on pakokaasupilven kuva ja laittaa pakokaasujarrua päälle tyhjäkäynnillä kylmänä, jos autossa on sellainen ominaisuus🤔

Mun projekti on tuo entisen omistajan nimeämä "pieni merenneito" K113 carrus 701...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Täytyypä yrittää katsoa löytyykö jostakin diagnostiikkajärjestlmästä (5kpl) näille vikakoodeja. Erityisesti jarrujen kuluneisuushälytys olisi hyvä paikantaa johonkin renkaaseen ettei tarvitsisi kaikkia käsin purkaa ja käydä läpi.
Pakokaasujarrullekin varmaan löytyy joku toimilaite konehuoneesta.

Posti toi Virosta tänään 10kpl luukkujen saranoita hintaan 340€. Nyt pääsee kiinnittämään telin huoltoluukut uudelleen, ja myös etupyörien huoltoluukut. Nämä ovat käytettyjä saranoita, mutta kunnoltaan varsin täydelliset.

Sain myös moottorin takaluukun lukon korjattua. Korroosiota, korroosiota… mutta pelastettavissa ja toimii nyt hyvin.
Liitteet
6ADE3E9B-5C61-4B58-B661-E7CB123FF555.jpeg
6ADE3E9B-5C61-4B58-B661-E7CB123FF555.jpeg (127.87 KiB) Katsottu 682 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ohjaus puörän kuva , öljytaso säiliössä tulee ensimmäisen mieleen ja jos 1 tarkoittais etuakselia, tridemin suljetun
painevalo varmaan on myös koelaudassa.

Jarrusatulan tunnistimet melko yksinkertaisia , ( oma kuorma- auto oli palatunnistimet+ hihnojen vahvuuden näyttö
”sivuleikkuria käytin ” , ja ajettiin ohjelma pois, on riittävästi näyttöjä / häiriöitä tärkeämmistäkin vioista muu merkki)
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Onkos yleensä eri akseleille omat ohjaustehostinöljysäiliönsä? Takana löysin ja öljyä on, mutta etuakselille en vielä. Mitäs öljyä nuo syö? Perus hydrauliikkaöljyäkö?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 20 Syys 2021 21:52 Onkos yleensä eri akseleille omat ohjaustehostinöljysäiliönsä? Takana löysin ja öljyä on, mutta etuakselille en vielä. Mitäs öljyä nuo syö? Perus hydrauliikkaöljyäkö?
Moottorin läheisyydessä on zf öljysäiliö se on ohjaustehostimen( pumppuhan on moottorin jakopäässä) , siinä
voi olla öljytasoanturi.Öljy normaalisti type ATF luokka____ pun autom vaiht öljy mineraali tai synt?

Oletan 3 aks ( telin) ohjaus on perinteinen hydr suljettupiiri johon öljyn paine-/ öljynlisäys pumpulla ( paine n16 bar
ja häiriö valo n10 bar luokassa) , öljy voi olla ATF tai Pentosin nouta ei saa sekoittaa , (väittävät ettei öjyn
tyypiä voi vaihtaa eritiiviste materiaalit). Oo
((Uudemmissa sähköinen ohjaus on box ym , tais tulla n10 vuonna)
Viimeksi muokannut BussMAN, 25 Syys 2021 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään oli ohjelmassa telin huoltoluukun saranat. Kaikki olivat pilalle ruostuneet, mutta onneksi kiinnityspisteet sai vielä käyttöön, kun porasi 7mm kiinnitysreiät, niihin M8 kierteet. Yhteen luukkuun tulee 24 kiinnityspulttia.

Ostin myös uudet kaasujouset luukkuun. Motonetistä tarttui 700N jousi mukaan. Vaikuttaa aika jäykältä verrattuna siihen yhteen alkuperäiseen joka vielä liikkuu. Kyllä kaasukousetkin löystyy ajan myötä? Vai hankinko liian jäykät. Myös ensimmäinen hitsaus tehty - kaasujousen alakiinnitys.
Liitteet
37FED926-49BA-484A-9AA5-42E21D410C3F.jpeg
37FED926-49BA-484A-9AA5-42E21D410C3F.jpeg (168.54 KiB) Katsottu 517 kertaa
C08A2456-26E1-40B5-ABBC-CE14DDC01675.jpeg
C08A2456-26E1-40B5-ABBC-CE14DDC01675.jpeg (150.71 KiB) Katsottu 517 kertaa
C505BA9F-A3AD-4DA4-BAC1-82D2673B60AF.jpeg
C505BA9F-A3AD-4DA4-BAC1-82D2673B60AF.jpeg (151.26 KiB) Katsottu 517 kertaa
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 408
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Sen vanhan jousen voiman voi (yleensä) tarkistaa entisen kyljen numeroista, jos ne sattuu olemaan yhtään luettavassa kunnossa. 700 kuulostaa oikealta, ainakin 400 on carruksen luukkuun ihan liian vähän. Riippuu toki vähän siitä, montako jousta siinä luukussa on..
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Pussikuski
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Ei ole vielä
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Yhdessäkään ei ollut luettavissa. Luukku on nelisen metriä pitkä ja siinä on molemmissa päissä yksi jousi.
Alkuperäisen kaasujousen pystyin painamaan lattiaa vasten sisään. Uusikin menee juuri ja juuri, mutta vaati melkein tuplavoiman.
Korvakkeen hitsasin eilen 4mm levystä. Jos/kun runkopalkkien hitsausta vaaditaan, siihen täytyy hankkia vahvemmat hitsivehkeet.
Vastaa Viestiin