Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

[/quote]k

Kyllä se nopeudenrajoitintodistus on voimassa vain max. 3 kk.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/nopeudenrajoittimen-asetusnopeuden-tarkastus kirjoitti: Tarkastuksesta on annettava tarkastuksen tuloksen osoittava allekirjoitettu todistus esitettäväksi määräaikaiskatsastuksessa. Todistuksesta tulee ilmetä vähintään seuraavat tiedot:

- ajoneuvon yksilöintitiedot (rekisterinumero)
- tarkastuspaikan tiedot (yrityksen nimi ja osoite)
- tarkastajan allekirjoitus ja nimenselvennys
- tarkastuspäivämäärä
- testilaitteen tiedot ja/tai testaustapa
- laitteella todettu asetusnopeus
- rengaskoko
- tarkastuksen päätös: hyväksytty / ei vaatimusten mukainen.

Todistus on voimassa enintään 3 kuukautta.
[/quote]


Ok niin on,, eipä oo tuo nopeusrajoitin asia tullut esiin kun kats yht se on tehty, käytännössä oli aluksi
tod autossa max 1 v voimassa, nyt tuolla 3kk rajoitin joustolla rajoitin tark voi olla lähes 15kk vanha ,
koska se on voimassa kats voimassa oloajan. eikä autossa erillistä todistuta..Piirturi oletettavasti menee
2 v tark välillä, täytyy kysyä tuokin.

(((Kaikki testaukset / tark kun ajoittaa kats ajankohtaan ei 1000€ riitä kuorma auton + peräv / vuosi
( jarrusovitus+ pakokaasu, ajopiirturi+ nopeudenrajoitin+ vuosikats))) ja kulj diketiivipäivät jne.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt on haettu Paimelasta uusi käytetty täydellinen pakoputkisto, sekä 4kpl sachs takaiskareita pakettihintaan 200€. Etuiskarit ja yksi pari takaiskareita oli joskus vaihdettu, joten ne saivat jäädä entiselleen.

Kotimatkalla poikkesin Lahdessa ”Originator” nimisessä raskaan kaluston varaosaliikkeessä. Tuli kaikki uudet suodattimet ja pakoputken kiinnityspannat. Lisäksi ”Scania” roiskeläppä 2kpl. Ilmastoinnin kompressorin tupla-kiilahihnoja heidän systeeminsä ei tuntenut. Se taitaa olla korirakentajan tekemää osuutta.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ilmastoinnin kompressorin tupla-kiilahihnoja heidän systeeminsä ei tuntenut. Se taitaa olla korirakentajan tekemää osuutta.
[/quote]

Vanhoista hihnoista numerot : pituus/ leveys / tyyppi ( ja ”hammastyyppi ” parempi kuin sileä) ,,ja liike joka
myy ( wurth,etola jne) nuo hihnat on veto rajoilla ( pätkäkäyntejä) herkkiä ääntelemään, tärkein että
hihnankiristin toimii ( komp käydessä kiristää hihnat) ,,,, hihnapyörät puhd ennen uusien laittoa nehän
kuluu voi ong uusi hihna vaurioituu melko nopeasti, auton oma moniura on äänertön , käynnistyksen
jälkeen kahden generaatorin johdosta luistaa ,varsinkin talvella.
Viimeksi muokannut BussMAN, 15 Syys 2021 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

”tärkein että hihnankiristin toimii ( komp käydessä kiristää
hihnat)”
Totta! Sehä on Scania… siellä on siis paineilmakäyttöinen hihnankiristin ja jos sulla muutenki karkaa paineet jonneki, ni hihnojen kitinän yks syy voi olla et se ei kiristä niinku pitäis.

Mut joo, vanhat malliks mukaan ja osakaupasta uudet. Tsekkaa toki et siellä on oikeet hihnat paikallaan ettet osta uusia vääriä.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tässä on hihnankiristin kompuran kiilahihnoille vaan tuommoinen joustovarsi, jossa joku kumilurpake tekee jousivoiman. Täytynee ajella hetki näillä, ja jos ei hiljene niin uusia hihnat.

Mutta asiasta toiseen: onko kukaan joutuuut ohjelmoimaan uusia kaukosäätimiä Masats -merkkiseen ovikoneiston ohjauslaitteeseen? Ostin netistä uusia kaukosäätimiä jotka on samanlaisia kuin vanha. En saa ohjelmoitua. Ohjainlaite kyllä vastaanottaa uuden kaukkarin signaalin koska siinä ledi alkaa vilkkua kun painaa kaukkarin napista.

Ohjainlaitteessa on ohjelmointikytkin jota painamalla laite ilmeisesti menee ohjelmointitilaan. Kaukkarissa on takana ”piilonappi” joka ilmeisesti tekee saman. Vaikka kuinka painelen nappeja, en saa näitä pariutumaan.
Liitteet
17B82A14-7EFE-426B-85A2-CF4B42361363.jpeg
17B82A14-7EFE-426B-85A2-CF4B42361363.jpeg (102.61 KiB) Katsottu 3465 kertaa
004D7BEC-1A0D-4681-8051-C4419FBDB278.jpeg
004D7BEC-1A0D-4681-8051-C4419FBDB278.jpeg (154.43 KiB) Katsottu 3465 kertaa
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Onko tuo kuitenkin vain ohjuri, ”väistääkö” hihnat tuon avulla jotakin?
Yleensä (aina) kiilahihna kiritään hihnan selän puolelta painamalla
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ei tässä ole muuta kiristäjää. Peruskiristys tapahtuu kompressoria siirtämällä.
Liitteet
207893DA-A910-4CDA-841A-B07571A759B5.jpeg
207893DA-A910-4CDA-841A-B07571A759B5.jpeg (172.89 KiB) Katsottu 3450 kertaa
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

No eikös hihnat saa pitämään, kun kirraa ne siirtämällä kompuraa riittävästi, vai antaako tuo välirulla periks liikaa?
Mikähän virka tuolla em rullalla oikein on ja miksi se on ”jousitettu”, voiko se ottaa pois?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mä luulen että se vie osan dieselin tärinästä pois, ettei välity kompuralle. Mielestäni kirrasin sen verran kuin on terveellistä. Silti vikisi. Rullien linjauksenkin katsoin, eikä rullien pohjat vielä kiillä.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Eilen ja tänään siistin runkoa. Vasaralla paukutin suurimmat ”voitaikinakerrokset” pois ja ruiskutin pintaan pari litraa moottoriöljyn, alustamassan ja tärpätin seosta. Öljyä seoksessa n.puolet, ja tarkoitus on että massa sitoo öljyn pysyvästi kiinni runkoon. Saa nähdä miten onnistuu. Ainakin on siistimpi kuin ennen. Ruoste kyllä vaivaa nimenomaan tuota telin seutua. Edessä ja takana ei niinkään.

Aloitin asentamaan uutta pakoputkistoa. Minulle myytiin väärän kokoiset putkiklemmarit joten se hyytyi siihen. Toisaalta onneksi, koska turbolta lähtevässä putkessa oleva sovitusholkki oli huono, ja nyt sekin tulee uusi. Putkistolle tuli näin hintaa n. 150€, josta tuo holkki 85€.

Uusia käytettyjä luukkujen saranoita tilaan Virosta, hintaan 30€/kpl. Kymmenen on tulossa. Lokarinkaarien peiteluukkujen saranat on kaikki vainaita.
Liitteet
6BD20ECB-B061-4851-A43E-03DAFB36078B.jpeg
6BD20ECB-B061-4851-A43E-03DAFB36078B.jpeg (181.12 KiB) Katsottu 3432 kertaa
3F613AE5-18D3-46A5-98E6-10A3FA30FF35.jpeg
3F613AE5-18D3-46A5-98E6-10A3FA30FF35.jpeg (195.33 KiB) Katsottu 3432 kertaa
69324B0D-E5F5-4D45-A273-C35191386715.jpeg
69324B0D-E5F5-4D45-A273-C35191386715.jpeg (188.54 KiB) Katsottu 3432 kertaa
F199F963-C61B-4F6E-9412-3E9849A7D0AC.jpeg
F199F963-C61B-4F6E-9412-3E9849A7D0AC.jpeg (203.25 KiB) Katsottu 3432 kertaa
675D13D0-D691-463E-80E3-E844C83EF0D0.jpeg
675D13D0-D691-463E-80E3-E844C83EF0D0.jpeg (203.27 KiB) Katsottu 3432 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 15 Syys 2021 17:51 Mä luulen että se vie osan dieselin tärinästä pois, ettei välity kompuralle. Mielestäni kirrasin sen verran kuin on terveellistä. Silti vikisi. Rullien linjauksenkin katsoin, eikä rullien pohjat vielä kiillä.
Kyllä tuo komressorikin väristää pumpatessa (30 hv vie käydessä ) ja pitkät hihnat , kiilahihnojen ääni ei taida kiristämällä
poistua jos hihnat kuluneet , oletettavasti pyörii vapaana näillä ilmoilla ilman kuormaa ( mag kytkin pitäis olla virraton) , kokeile jotain ruiskuttaa hihnoihin esim vettä muuttuuko ääni.
Paras kiristin on ilmatoiminen vapaana pyöriessä jousi pitää hihnat ja pumpatessa ilmasyl lisää kireyttä, nuo hinat voi jopa hypätä paikaltaan jos kiristin vika.
Tuo kiristin näyttää kevytperävaunun kumi jouselta taitaa olla alkup toteutus
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, kun kastelee hihnat vedellä niin ääni poistuu hetkeksi. Jätän remmiasian nyt taakse, koska se ei varmaan estä leiman saantia, eikä se varmaan heti petä. Tämä kyllä kitisee vaikka kompura on vapaallakin. Vaihdan sitten hihnat jos ei ensimmäisillä koeajoilla hiljene. Äänet kyllä haluan vastaamaan ulkonäköä. Siihen ei kuulu luistava remmi.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Motonetista hihna-spräy. Auttaa pahimpaan hätään. Noin pitkissä hihnoissa jo alkaa pian tarvita kohtuullista sorkkarautaa että ne saa väännettyä tarpeeks kireelle.

Hyvältä näyttää ruosteenestokäsittely! Ja on tarpeeks kuvia.

Tai siis, lisää kuvia!
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ei välttämättä tunnistaisi samaksi osaksi. Kyseessä on väliholkki turbolta tulevan joustoputken ja siitä lähtevän teräsputken väliin. Kun irroitin putkea niin vanha putosi maahan, eikä noita kiinnityspultteja enää saanut irti seinämää rikkomatta. Ohueksi on hapertunut tämäkin. Onneksi hinta oli vain 85€. Ehkä tänään saan pakoputken vihdoin asennettua. Jännittää että muuttuuko äänet.
Liitteet
D62B9BF3-F28C-4E32-8E42-FBDEB388A225.jpeg
D62B9BF3-F28C-4E32-8E42-FBDEB388A225.jpeg (116.26 KiB) Katsottu 3321 kertaa
Arska-tehtaalta
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
Location: Retuperä Joutseno

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Arska-tehtaalta »

Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mulla ei tuommoista olekaan…

Mutta nyt on ehjä pakoputki! Sain sen valmiiksi! Äänet on vähän sivistyneemmät, ja sitä suuremmalla syyllä huutava remmi ärsyttää. Mutta olkoon se nyt…

Isompi juttu taas on se, että huomasin oljynpainevalon vilkkuvan muutamia kertoja kun testailin pakoputkea. Olen lorottanut aika paljon vettä painepesurilla moottoritilaan, ja latausvalo syttyi sen seurauksena.

Mutta ölkkäpainevalo on sen verran pelottava, että aion ottaa öljypohjan irti kun näyttää helpolta, putsata lietteet pois ja varmistaa että imusihti on puhdas. Käyttöautossa oli ostaessa sellainen vika päällä, että likainen imusihti sytytti öljynpinevaloa.

Aion myös laittaa öljynpainemittarin kokeeksi paikalleen, ja tutkia paineet kunnolla kylmänä ja lämpimänä. Ehkä siitä on syytä tehdä pysyvä asennus…

Onko muilla öljynpainevalo vilahdellut?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ekana kannattaa katsoa se paineanturin liitin, jos on vaan kosketushäiriö tai anturivika kun on pesty ja tehty remonttia. Tai voihan siitä johdosta olla kans kuori puhki ja osuu nyt välillä moottoriin..

Eikös näissä scanioissa oo joskus ollu sellasta vikaa, et öljyn imuputki tms löystyy ja si laskee paineet kun tulee ilmaa seassa. Sitä en tiedä että mitä vuosi- ja konemalleja tää koskee. Tällaista oon vaan kuullu muutaman kerran🤔 eli kannattanee tarkistaa tuokin jos öljypohjan irrottaa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Noin hyvä aloittaa tarkalla mittarilla paineen mittaus ( scaniassa näytön valikossa myös öljynpaine näyttö valittavissa)

Öljynpaine vika valopalaa tyhjäkäynnillä kuumana ( öljy 70-90˚)melkein aina vaatii laakeroinnin ja mahd öljypumpun
uusinnan, normaali paineet tyhjäkäynnillä 600-700 kierr n1,5 bar kun uudenveroinen , valo syttyy n0,5-0,8 bar
tuolla alaraja paineella ensimmäisenä turbon vioittuminen mahd , pikakorjaus nostaa tyhjäkäyntik ylemmäs
ja 15w-40 öljyillä hyvä tyhjäkäyntipaine (mutta talvikäytössä ehkä 10w-30 tai 40 sae järkevämpi.)

Ensin varmistaa sähköisissä nuo anturit tahtoo vioittua ehkä kylmänä ylipaineella? en varmuudella tiedä onko tuossa mittari ja valo erillisillä vai yht anturilla, alkup vdo anturi melko arvoka, löytyy kopiotakin ( millikierre tai ” putkikierre 1/8” , ym)

Scanioissa myös öljypumpun imuputki vikoja ollut kannattaa tarkistaa ( vetää ilmaa).
Viimeksi muokannut BussMAN, 16 Syys 2021 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, sähkövika on hyvinkin mahdollinen koska sitä vettä meni joka paikkaan. Mutta on se öljypohja ja sihti (ja imuputki, kiitos!) silti näin huonosti hoidetusta autosta hyvä katsoa. Tulee sitten mielenrauha. Eikös täällä jollain liete tukkinut imusihdin ja aiheutti moottorivaurion? Paljonkos muuten öljynpaineen pitäisi Scanian DC12 koneessa olla kylmänä ja lämpimänä tyhjäkäynnillä? Onko suuruusluokka sama kuin henkilöautoissa?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Siinä niitä vastauksia tulikin samalla kuin kirjoitin, kiitos.
Tosiaan, kylmät öljyt niin paine pitäisi olla aika kova. Valo silti vilkkui terävästi, ei ”pehmeästi”. Ehkä se on kosketushäikkä. Mutta puran ja putsaan öljypohjan ja imuputken/sihdin silti.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ehdin jo riemuitsemaan että sentään joku paikka on tässä helppo irroittaa. Kaikki on ollut niin monen mutkan takana ja ahdasta tähän asti, että on kuin jotain Nissan Micraa korjaisi.

Ja niin se vaan tämä öljypohjan irroituskin hyytyi. Se ei mahdu tulemaan runkopalkin ja koneen lohkon välistä pois, koska koneen sisäpuolella on joku patti estämässä. Olisiko ollut mahdotonta muotoilla runkopalkki niin, että väliä olisi ollut sentti enemmän.

No nyt sitten irroitetaan koneenkorvaketta ja nostetaan tonnin painoista möhkälettä jne…
Liitteet
E58B3C66-7EAE-4B52-936E-3E2F36A91C8A.jpeg
E58B3C66-7EAE-4B52-936E-3E2F36A91C8A.jpeg (156.76 KiB) Katsottu 3148 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

No irtosihan se. Ei mikään hirveän iso operaatio.
Öljypohja oli hämmästyttävän puhdas. Ei metallihilettä eikä lietettä. Imusihtikin melkein puhdas. Odotin paljon pahempaa, kun kilometrejä on jo se 1,25miljoonaa.

Kuten BussMAN sanoikin, en ihmettele että scanioissa on ollut imuputkivikaa. Ensinnäkin väärä mitoitus putken ja o-renkaan välillä. Liitos on väljä. Putki putosi maahan kun pultit oli avattu. Yleensä nämä tarraavat kiinni. Toiseksi, imusihti on naurettavan pieni. Pienempi kuin Fiat 600:ssa. Tämä aiheuttaa suuren alipaineen imuputkeen, joten ei ihme että hörii ilmaa valmiiksi väljistä o-rengassovitteista.

Mutta näillä mennään ja uusilla o-renkailla. Ehkä se vielä minun kilometrit kestää.

Miten muuten öljypohjan tiivistys? Tuossa on n. 3mm pahvitiiviste. Onko mitään syytä olla tiivistämättä vain silikonilla?
Liitteet
22EF0491-B31E-48EF-A1F8-039AADBF6536.jpeg
22EF0491-B31E-48EF-A1F8-039AADBF6536.jpeg (122.16 KiB) Katsottu 3122 kertaa
0FB0C2AC-8195-4D9F-B0F1-398C059B48AF.jpeg
0FB0C2AC-8195-4D9F-B0F1-398C059B48AF.jpeg (148.03 KiB) Katsottu 3122 kertaa
5E0E39F8-6298-4B78-87B3-7F337A804C07.jpeg
5E0E39F8-6298-4B78-87B3-7F337A804C07.jpeg (159.15 KiB) Katsottu 3122 kertaa
6E91F50A-6F5F-4711-8F9F-D40770C9DE50.jpeg
6E91F50A-6F5F-4711-8F9F-D40770C9DE50.jpeg (180.77 KiB) Katsottu 3122 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Uus pahvitiiviste ja Yamabond tms toiselle puolelle
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos toi oli noin nätti homma, vois tehdä omaankin samalla kun laittaa uudet öljyt... Sais ostettua vähän mielenrauhaa, vaikka paineet on toistaiseksi ihan hyvät🤔 näkisi samalla mitä kone on syönyt...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

No, ei se nyr ihan nätti homma ollut, mutta päivässä ehtii tekemään. Takapuskuri kannattanee ottaa pois tätä varten.

Muutenhan tämä olisi ollut helppoa, mutta:
a) öljypohja ei mahdu runkopalkkn ja koneen välistä pois ilman että konetta nostaa. Takaisin laitettaessa keljumpi
B) Hiekkaa ei haluaisi kovin paljoa öljypohjaan, ja sitähän ropisee ahtaissa oloissa koko ajan.
C) öljypohjan tiiviste on 70-lukulainen, eli koostuu neljästä osasta jotka ovat kalanpyrstöliitoksella kiinni toisissaan. Sitä on kiva kasailla öljypohjan ja koneen välissä, sillä öljypohja on ensin saatava runtattua ohi runkopalkista, sitten puhdistettua ja sitten voi alkaa liimailemaan sitä tiivistettyä paikalleen

Mutta näin se vain tuli tehtyä, ja lisäksi suodatin ja 28 litraa öljyä. Vaihdoin vielä löpösuodatimenki joka oli ikuisen vanha. Manuaalin mukaan saa pumpulla pumpata 150(!) kertaa että systeemi tulee ilmattua.

Jäähdytysnesteeseen lisäsin 5 litraa raakaa. Mittarin mukaan ei olisi kovin hyvää siellä järjestelmässä, mutta en nyt arvaa lähteä tutkimaan miten se vaihdetaan. Koneeseen menee joku 60 litraa ja pattereihin arvatenkin saman verran lisää. Hirveä määrä glykolia tarvitaan. Ehkä minä vain terästän tät mikä on. Punaista oli laitettu. Tähän kuuluisi sinivihreää mutta olkoon.

Pimeä ehti taas tulla, mutta semmoista se.
Liitteet
9D7861B7-D411-46A8-9821-391540EE3A53.jpeg
9D7861B7-D411-46A8-9821-391540EE3A53.jpeg (94.7 KiB) Katsottu 3056 kertaa
DC545ADD-ACF8-455C-9E06-BB17DB1ED9AC.jpeg
DC545ADD-ACF8-455C-9E06-BB17DB1ED9AC.jpeg (157.81 KiB) Katsottu 3056 kertaa
D942B752-C368-481F-A4C8-FD30CB1CDC82.jpeg
D942B752-C368-481F-A4C8-FD30CB1CDC82.jpeg (169.73 KiB) Katsottu 3056 kertaa
Vastaa Viestiin