Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään lähti vuotava 30litran ilmasäiliö irti. Olisi se kohta lähtenyt itsestäänkin… ja reikähän siellä oli kun vähän koputteli. Taidan hankkia tällaisen uuden. Tehnee hyvän vaikutuksen katsastuksessa.

Mitenkäs noiden liittimien kanssa? Voiko noita käyttää uudelleen, vai meneekö uusiksi? Eivät taida olla pikaliittimiä? Ei ole omaa kokemusta näistä.

Irroitin myös kakkostelkkarin matkustamosta. Muutaman kerran olen lyönyt siihen pääni, joten se saa heti lähteä. Pakko kyllä ihailla espanjalaista designiä. Ei ole ihan halpa varuste varmaan ollut… nykyään saa sata kertaa parempia littunäyttöjä murto-osa hinnalla.
Liitteet
13A6A2A8-83E6-4304-A6B8-FCA093AE6354.jpeg
13A6A2A8-83E6-4304-A6B8-FCA093AE6354.jpeg (117.38 KiB) Katsottu 4119 kertaa
FC67FFDE-46F9-4AD3-9650-72CD1054F806.jpeg
FC67FFDE-46F9-4AD3-9650-72CD1054F806.jpeg (222.74 KiB) Katsottu 4119 kertaa
DF80E8B5-9272-4741-8C4A-B100B2DC8E21.jpeg
DF80E8B5-9272-4741-8C4A-B100B2DC8E21.jpeg (183.22 KiB) Katsottu 4119 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Uudet liittimet kannattaa laittaa melkein aina. tuo mihin toi muoviputki on työnnetty on nimenomaan pikaliitin, suoraan ja siististi leitakku putki menee siihen työntämällä eikä irtoa mitenkään. Ne on siis ainakin uusittava. Haarat ja kulmat voi periaatteessa kierrättää jos haluaa säästää (15€ ja pelätä).

Uusi teräs säiliö on hyvä, ainakin rekka hommissa tuntuu kestävän paremmin kuin alumiininen ja on halvempi ostaa. Vielä jos on maalipinta suojattu kulutukselta, kestää varmasti yhden kulkurielämän. Alumiinisäiliössä on pistekorroosion ja kemiallisen sähköparin aiheuttaman korroosion riski.

Tuohan sit kasataan niin, että ensin kaikki liittimet säiliöön kiinni ja sitten vain muoviputket työnnetään oikeisiin reikiin. Ainakin tuon tyypin liittimillä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuon mallinliitin aukeaa mutterikannasta lenkkillä ja sileää hylsyä pihdeillä pyörittää se on jengoila niinsaa vanhan putken pois
ja uusi putki pää suiraan katkaisu ja työntä liittimeen.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja joope »

JuuEi nuita liittimiä kannata hylätä...!
Nehän on jalometallia ja hyvin kestäviä.
BussMAN ohjeella tosiaan pelittää.
Muovin natsa vaan aivan liittimen juuresta poikki ja lykkää holkin läpi sen pois ja putsaa ja kasaa liittimen, niin voi käyttää uudelleen.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Hyvä tietää, että voi kierrättää 👍 etenkin äkillisissä tilanteissa voi olla melko kätevää. Enpä ollut koskaan kuullut tai nähnyt käytettävän uudelleen. Sekä töissä että itsekin kotona, tullut laitettua aina vain uusia pikaliittimiä, helmiliittimiä on kyllä kierrätetty...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ensimmäinen säiliö vaihdettu menestyksekkäästi eteen. Sihinät loppui. Mutta nyt kuuluu takaa sihinää kun etusihinä ei peitä sitä enää alleen. Sieltä löytyi toinen vuotava 30litran paineilmasäiliö. Sama operaatio siis sinne. Nuo ”oikeaoppiset” säiliön kiinnityspannat ovat kyllä hintavia. 40€/kpl lähtöhinta. Melkein puolet säiliön hinnasta. On ne kyllä helppoja ja käteviä. Kuvassa näkyvä kokonaisuus + uusi lukollinen tankin korkki 180€. Kyllä hyvä hyvää on, mutta kyllähän se maksaa…

Nyt siis vielä toinen uusi tankki hankintaan. Alkaisikohan sitten olla tiivis…
Liitteet
13AF42F0-4EFF-4817-8788-D13074A1B062.jpeg
13AF42F0-4EFF-4817-8788-D13074A1B062.jpeg (138.73 KiB) Katsottu 3910 kertaa
7404560A-09AD-4B3B-B853-F3E571A35CD6.jpeg
7404560A-09AD-4B3B-B853-F3E571A35CD6.jpeg (131.25 KiB) Katsottu 3910 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Voi että minä vihaan näitä paineilmahommia. Tänään taas 4 tuntia ja tuloksena nolla. Uusiksi meni. Tai sainhan minä naaman ja silmät täyteen hiekkaa ja haavoja ja mustelmia, joten tulostakin tuli.

Nyt kun joudun taas purkamaan nuo idioottiliitokset, joita ei pysty purkamaan katkaisematta putkea, joudun vaihtamaan ainakin neljä putkea. Saako näihin tehdä jatkoksia?

Lisäksi joku paineensäädin tms. joka on kiinni säiliön perässä, otti ja halkesi kaulasta kun käsin(!) käänsin. Tässä menee koko viikonloppu. Olisi voinut olla tunnin homma. Mutta ne harvemmin on.

Kehotan vaihtamaan kaikki liitokset jotka tulee vastaan pikaliittimiin, joista putken saa työkalulla ulos.

Suokaa anteeksi vuodatus. Nyt ei ole kivaa.
Liitteet
996232F5-6375-4BF6-9963-B70B383CB629.jpeg
996232F5-6375-4BF6-9963-B70B383CB629.jpeg (125.84 KiB) Katsottu 3804 kertaa
3E8908C5-4A12-42DB-B50A-02495EBC6155.jpeg
3E8908C5-4A12-42DB-B50A-02495EBC6155.jpeg (131.11 KiB) Katsottu 3804 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Saa niitä jatkaa, jatkoliitoksia ja putkea kannattaa olla yleisimpiä kokoja mukana aina. Niitä on myös sellaisia komposiitti osia, jotka liitetään työntämällä haara/liitospaloihin ja katkeaa "helposti" tuosta haaran ja putkiliittimen välistä. Voi kysellä sellaisiakin...

Kyllä noita joskus ihan pajallakin on tehty pariin kertaan, jos vertaistuki auttais ees vähän. Parhaalla kerralla melkein kesti, 40 km jälkeen vuoti enemmän kuin ennen remonttia, juuri tuollainen säiliön päädyn letkuhässäkkä silloinkin🙊
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos rohkaisusta. Mikähän tuo mötikkä on? Joku vakiopainesäädin tms. Jokaiselle ulostulolle ainakin on oma mittausliittimensä.

No, se on nyt halki. Onhan se vanhan ja kuluneen näköinenkin. Liekö edes toimii…

Täytyy ostaa näitä tarvikkeita huomenna varastoon ja yrittää uudelleen. Ehkä tämä tästä…
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Tuo mötikkä on nelipiirisuojaventtiili. Kaupasta saa uuden.
Noihin uudenmallisiin raufoss-liittimiin saa sellaisen irroitustyökalun. Maksaa muutaman euron. Toki joka koolle on omansa.
https://couplingscatalog.kongsbergautom ... -standard/
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ilon ja onnen päivä! Se tosiaan oli 4-piirisuojaventtiili. Kävin hakemassa Lahden Originatorista uuden (250€) varaosanumeron perusteella. eBayssa olisi ollut paljon halvempaa (50€), mutta en jaksa odottaa toimitusta.Malli on vaihtunut, joten asennusta varten täytyi tutkia venttiilien speksejä. Vanhassa ei enää näkynyt porttien merkintöjä. Usean erehdyksen jälkeen sain kaiken toimimaan. Nyt ei enää sihise muualta, kuin tuosta yhdestä mystisestä lämmitysvesikierron ohjausventtiilistä. Se on niin pientä että tuskin leimaa estää. Seesteinen hiljaisuus vallitsee.

Koska korjausprosessi ei ollut suoraviivainen, nyt ymmärrän paineilmajärjestelmää huomattavasti paremmin. 4-piirisuojaventtiilin 1-porttiin tulee kompressorilta ymmärtääkseni latausilma. 21 portti menee 1.jarrupiirille, 22 menee 2. Jarrupiirille, 23 menee käsijarrupiirille, 24 menee lisäpiirille ja minun tapauksessani paineilmasäiliöön. Kaikki muut piirit avautuvat 6,5barissa paitsi käsijarrulle menevä 7,5 barissa.

Nyt on kaikki hylkyviat viime katsastuksesta korjattu. Jäljellä on puuttuvaa roiskeläppää, sivuvalojen toimimattomuutta ja yksi ruostevaurio jota en ole löytänyt. Sammutin täytyy myös tarkastuttaa varmuuden vuoksi. Ensi viikko on kiireinen, mutta jokohan seuraavalla viikolla voisi viedä muutoskatsastukseen…

Edistyy edistyy!
Liitteet
16A761F6-B2FB-4149-B647-E51C128297D0.jpeg
16A761F6-B2FB-4149-B647-E51C128297D0.jpeg (135.31 KiB) Katsottu 3698 kertaa
D71BCABF-8746-474D-B540-75CB8F3F9D4A.jpeg
D71BCABF-8746-474D-B540-75CB8F3F9D4A.jpeg (82.15 KiB) Katsottu 3698 kertaa
FED29BCD-417B-41D6-B7A3-2C150C5E20C3.jpeg
FED29BCD-417B-41D6-B7A3-2C150C5E20C3.jpeg (85.28 KiB) Katsottu 3698 kertaa
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja leemu »

Pussikuski kirjoitti: 09 Loka 2021 21:16 Nyt ei enää sihise muualta, kuin tuosta yhdestä mystisestä lämmitysvesikierron ohjausventtiilistä. Se on niin pientä että tuskin leimaa estää.
Mä olen pahimmillaan käynyt lahtikon kanssa leimalla sillain, että inssi tutkaili alustan väljiä sen ehkä kymmenen minuuttia ja sen jälkeen sai hetken nostella paineita, että pääsi hallista ulos.
Ei aiheuttanut jatkotoimia, joten ei sulla pitäis olla mitään hätää :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään meni aika vaimon auton korjaukseen. 2 tunnin hommaan menikin 8 tuntia. No, sainhan minä silti eilen epoxiliimatun keulapaneelin kiinnitettyä, ja kuskin puolen etu-umpion korjattiin kiinnitykseen. Se on kyllä erikoista että umpion kiinnike on ihan tehtaalla kiinnitetty koriin sikaflexillä. Muutenkin kaikki on liimamassalla kiinni. Ei taida 100 tuubia riittää yhteen autoon.

No, keula rupeaa kehkeytymään. Harmi kun ma-ti-ke on nyt niin kiireisiä että mitään ei ehdi tämän hyväksi tekemään.

Mutta onpahan vaimo tyytyväinen. Se on jotakin se!
Liitteet
8F146908-8711-4460-88B0-0BBA6452CBAE.jpeg
8F146908-8711-4460-88B0-0BBA6452CBAE.jpeg (137.57 KiB) Katsottu 3595 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Homma edistyy. Enää jäljellä oikean puolen telin ympäristön siistiminen. Katsastusvikoja jäljellä kolme: Roiskeläppä puuttuu, joku ”pitkittäiskotelo” on ruostevaurioitunut ja joustonrajoitin puuttuu 2. Akselilta.

Tuo katsastus on tosiaan ollut kummallinen. Alustassa ei ole mielestäni kantavia pitkittäiskoteloita, ja jos oikein ymmärrän, joustonrajoittimet ovat ilmajousen sisällä? Onko näin?

Ensi viikolla ehkä pääsee leimalle. Väliaikainen matkailuvarustus vaan lisättävä. Bussin kuljettajakin on löytynyt.

Perjantaina oli sadepäivä ja tein sisähommia. Irroitin etuosan vanhan putki-TV:n. 20kg painavan mötikän irroitus vähän jännitti. Jos olisi pudonnut kojelaudalle niin myös tuulilasi olisi luultavasti ollut entinen. Hyvin se kuitenkin sieltä lähti. Tänään kasasin keulaa ja vaihdoin yhden rikkinäisen äärivalon. Nuo pitää joskus vaihtaa kaikki uusiksi samanlaisiin. Ledivaloja kun ei oikein saa korjattua… luukku oli sisältä oikein hyvän näköinen.

Huomenna hommat jatkuu telin kimpussa. Iskarien vaihtoa ja ”vohveliraudan” irroittelua, massaamista.
Liitteet
35E0A933-5C83-4401-8EDC-A471EA3632E9.jpeg
35E0A933-5C83-4401-8EDC-A471EA3632E9.jpeg (97.51 KiB) Katsottu 3383 kertaa
6C56B3AA-0497-4F6F-BAA8-3E6A63220762.jpeg
6C56B3AA-0497-4F6F-BAA8-3E6A63220762.jpeg (137.52 KiB) Katsottu 3383 kertaa
D431E945-D284-4A85-A0AE-A1D2056B3ECB.jpeg
D431E945-D284-4A85-A0AE-A1D2056B3ECB.jpeg (99.72 KiB) Katsottu 3383 kertaa
2302BF0F-8D88-4724-8F55-E9FFD9B8F095.jpeg
2302BF0F-8D88-4724-8F55-E9FFD9B8F095.jpeg (101.38 KiB) Katsottu 3383 kertaa
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja motoku »

mahtaa "joustonrajoitin" tarkoittaa pohjaanlyöntikumeja??

ainakin tuossa 4-sarjalaisessa kyseiset kumit on erillisissä kannakkeissaan rungon ja renkaan välissä ja onpahan ruosteherkkä paikka.

käväisipä kokemuksesta mielessä, että pitkittäiskotelo saatta tarkoittaa taka-akselin ylityksen "boksausta", eli runkopalkki on vahvistettu sisäpuolisella levyllä, takakoneisessa kummaltakin puolelta, etukoneisessa vain poikittaistuen puolelta. 2-sarjalaisessa tuo kotelointi oli yleensä täynnä paskaa kunnes ruostui puhki.

en muista ihan varmaksi, onko sulla vielä tuo kotelointi vai ei. 4-sarjalaisessa sitä onneksi ei enää ole. 3-sarjalaisen alla en monestikaan ole ryöminyt niin tää on vaan villi arvaus.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, 4-sarjalainenhan tämä on. Vielä en ole hahmottanut missä pohjaanlyöntikumin kuuluisi olla.

Huomenna ehkä nämä selviää kun pääsen pesemään paikat puhtaaksi.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onko pitkittäiskotelolle mitään sijaintia annettu? Onhan noita koteloita siellä paljonkin ja nykyaikana pitäs periaatteessa kaikki kotelot olla kunnossa, niin kantavat kuin koristeetkin (virallisesti sekä runko että kori). Kyl ainaki mun K113 on vetoakselin ylityksestä tuo paskalaatikko, mut eikös tää oo jo nelos sarjaa?

Joustonrajoitttimia on tosiaan ainakin pohjaanlyöntikumit sekä teliakselin (3.) ulosjoustoa rajoittava ketju. Kumeja on sekä jousien sisällä että ainakin vetoakselilla tuo mainittu akselin ja runkopalkin välissä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sijainti pitkittäiskotelolle on ”oikealla”. Takanahan se varmaan on, koska etupää ei sillä lailla ruostu. Vieläkään en ole löytänyt pohjaanlyöntikumien paikkaa. Onko sellaiset vain vetävällä akselilla?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Löytyi huono kuva pohjauskumin paikasta.
IMG_20210130_200721_653-01.jpeg
IMG_20210130_200721_653-01.jpeg (151.42 KiB) Katsottu 3236 kertaa
Kuva siis vetoakselilta, otettu naparemontin aikana. Tuon takana suoraan akselin päällä näkyvän rautaosan, joka on kahdella pultilla kiinni runkopalkissa, alaosassa on se kumi. Tuo rauta on katoavaa tavaraa ja sit kumi tippuu matkan varrelle, jos oikein katsoin kuvista, jossain sun kuvassa näkyi pultit, onko koko osa tippunut matkalle?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Etuakselilla on ainakin vanhemmassa tämmöinen kumi jousen sisällä, uskoakseni teliakselilla myös? kuva otettu "pientä reikää paikatessa."
IMG_20201205_163157_824-03.jpeg
IMG_20201205_163157_824-03.jpeg (100.75 KiB) Katsottu 3232 kertaa
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos! Nuo kuvat selittävät paljon! Menisiköhän taakse joku tarvikekumi, vai pitäisikö vaan hankkia alkuperäiset.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Itse ainakin kysyisin ensin oikeaa jostain tarvikeliikkeestä, sit kun kuulee hinnan on helppo usein päättää miten edetä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mikaelin kuvien perusteella osasin lähteä etsimään vetävän akselin pohjaanlyöntikumeja, ja löytyihän ne, tai siis toinen. Konstruktio on kuitenkin erilainen kuin ehdotettu. Tähän varmaan löytyy hyviä tarvikekumeja kun keskellä vain yksinkertainen kiinnitys.
Liitteet
1FF8CD2C-8341-4215-987D-AC2563C0ED36.jpeg
1FF8CD2C-8341-4215-987D-AC2563C0ED36.jpeg (87.06 KiB) Katsottu 3108 kertaa
D46F94EC-B141-4D64-A796-FE46D25B16D4.jpeg
D46F94EC-B141-4D64-A796-FE46D25B16D4.jpeg (94.12 KiB) Katsottu 3108 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt on kaikki katsastusviat korjattu, paitsi ”alustan pitkittäiskotelo, ruostevaurioitunut”. Kovasti on vohvelirautaa runkopalkeissa jota paukuttelen irti. Kaunis musta massa päälle. Jos se tämmöisellä menisi läpi.

Jonkin verran on tullut kärsittyä ahtaan paikan ahdistuksesta. Eilen istuin alustan alla, perämurikan ja paineilmasäiliön välissä, ja kiinnitin yhdellä kädellä pohjaanlyöntikumia jonka ostin puuilosta. Poistumisessa kesti useita minuutteja kun yhdessä asennossa vain pääsin sieltä ulos. Tänään täytyy varmaan mennä uudestaan siivoamaan ruosteita. Massaus onnistuu onneksi ruiskulla etänä.

Eli jos leimatessa tulee hitsattavaa, niin johonkin pajalle tämä täytyy viedä. Enhän minä tätä saa millään kotipihalla ilmaan nostettua turvallisesti. Pitäisi valaa betonikakku jonka päällä nostetaan. Toivotaan ettei tarvitse hitsata….

Sain myös toissapäivänä pestyä keulan, perän ja toisen kyljen. Ihan hyvähän siitä tuli. Joitakin lasikuituosia täytyy valaa kuntoon, ja alumiinisia kylkipneelien kulmia liimata kiinni. Ne on sitten leiman jälkeen ”joskus”.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tuskin se siitä yhdestä hylkää, ehkä suullisen huomautuksen kera kotiin "toi jäi viel, teethän sen si ens kerralle"... Sopivasti lankkuja pyörien alle niin sopii hitsari ryömimään alle, kipunat toki tulee kivasti syliin jos/kun joutuu selällään hitsailemaan...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin