Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jule kirjoitti: 08 Marras 2021 20:25 Toi on ihan hyvä sänky noin, tuon pystyy petaamaan.
Se on totta, mutta tilaa se vie ja reunoilla ei mahdu täyskokoinen olemaan selkä suorana. Jotenkin olen tottunut tuohon poikittaiseen versioon ja en muusta tiedä...en plussia en miinuksia.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, olen miettinyt tuota makuuhuoneen sijoittelua ja kokoa. Mulle mukava nukkumisympäristö ja unen laatu on tosi tärkeä. Siksi tuli hankittua mahdollisimman pitkä (12,95m) pitkä auto, jotta saa tehtyä kunnollisen kokoisen makkarin. Tuohon ehkä täytyy tehdä joku mekanismi jolla saa sängyn sivuun ja huonetta voisi käyttää työhuoneena työpöytineen ja tuoleineen.säilytystilaa meinasin laittaa katon rajaan ja liukulaatikkoon sängyn alle. Makkarissa säilytettäisiin vain liinavaatteita ja ehkä jotain muuta pientä.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Purkaminen jatkuu. Tänään tuli vain oikeastaan siivottua eilen irroitetut kappaleet alakerran ruumaan, ja aloitettua lattialevyjen irroitusta takaosasta.

Haluaisin laskea lattiaa sieltä mistä se on järkevää, mutta näyttää siltä että keskikäytävää ympäröi joku paksu plootu jonka siirtäminen voi olla työlästä. Se selviää vasta kun saan ensimmäisen vanerin irti. Käytävän reunan alumiiniprofiilin takaa ainakin ilmestyi yhtenäinen koko käytävän korkuinen metalliseinä joka koputtaen tuntui aika vahvalta. Saa nähdä.

Kamalan tukevasti tämä kuitenkin on tehty, ja sikaflexin oloista liimamassaa on turattu aivan kauheasti joka puolelle. Tehtaalla on varmaan ollut siiloissa sitä, ja ranteen paksuisesta putkesta tursotettu joka paikkaan. Normaaleissa puristintuubeissa mitattuna ei varmaan 200 tuubia riittäisi. Tietysti ne lattialevytkin on liimattu ja ruuvattu kiinni, eli palasina sorkkaraudalla lähtee, ja pullukalla hiki virtaa. Kuvasta näkyy miten paljon popniittejäkin on käytetty.

Keksin minä hankkia aurinkopaneelit kun oli suht hyvä tarjous. 290W paneeli 95€/kpl. Ei varmaan priimapriimaa, mutta jos edes sinnepäin niin hyvä. 4kpl hankin, lisäksi 24v/30A lataussäädin ja tarvittavat telineet katolle, mm. 12m alumiiniprofiilia. Koko paketti 850€ kaikkine hilppeineen. Meinasin että tehdään nyt ihan tehtaan tavarasta kun jää näkyviin. Tarkoitus nostaa paneelit takaosaan katolle. Miten se muuten on, lämmittääkö vai viilentääkö tummat paneelit alla olevaa asuintilaa katon läpi? Voin kuvitella että ilma pneelien alla saattaa olla aika kuuma?

Päädyin 24V hupisähköjärjestelmään. Etuna pienemmät virrat ja kaapelit ja sama jännite kuin auton järjestelmässä. Mikään ei oikeastaan tarvitse 12V:a, kun tarkoitus on laittaa reilusti akkuja ja isohko invertteri. Jos johonkin tarvitsisi 12V, 20A 24-12V muuntaja maksaa 50€.
Liitteet
931A2124-97B2-4211-95A4-EA848CC8E86E.jpeg
931A2124-97B2-4211-95A4-EA848CC8E86E.jpeg (75.6 KiB) Katsottu 1843 kertaa
12892D3F-FCE3-4D7B-A4DB-16487AAAB3CF.jpeg
12892D3F-FCE3-4D7B-A4DB-16487AAAB3CF.jpeg (110.46 KiB) Katsottu 1843 kertaa
D08F07DC-0C3F-491E-9441-390FD6857ED8.jpeg
D08F07DC-0C3F-491E-9441-390FD6857ED8.jpeg (144.32 KiB) Katsottu 1843 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

On tuossa nävertämistä. Tukevasti näyttää olevan lattia kiinni. Tukkupaketti rosvosahan teriä ja vähän leikkuuöljyä väliin. Eiköhän siihen tasauksen saa aikaan.

En usko, että nuo paneelit sitä kattoa liikaa kuumentaa. Siellä on kuitenkin muutaman sentin ilmarako väkisinkin.
Roads are for followers
VOYAGER
Kokenut kuljettaja
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

On se tuskainen homma purkaa lattiarakenteita.
9700:ssa on z:n tapainen rosteripelti käytävän reunoissa, vanerilla vuorattu ja sitten erikoisen hyvällä liimalla ja ruuveilla kiini sitten kaikki vanerit.

Arskat katolla ei vaikuta sisälämpötilaan ainakaan meillä, 6 x 310w takapuolen katolla.
Enempikin ne lämmönluovuttajat on ikkunat, joita ei eristetty.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt on sen verran levyä saatu pois, että työmäärä ja mahdollisuudet alkaa olla tiedossa.

Keskikäytävää reunustaa koko matkalta 150x40mm teräspalkki, jolla varmaankin on melkoisesti jäykistävä vaikutus. Sen siirtäminen lattian alapuolelle jäykkyys säilyttäen olisi liian suuri homma, joten se jää pääosin siihen. Ongelmaksi se muodostuu lähinnä keittiön kohdalla.

Kylppärissä sen saa piilotettua pitkittäisväliseinän sisälle, ja oven kohdalla se jää korkeaksi kynnykseksi, mikä on ihan ok märkätilassa. Lasten kerrossänkyjen kohdalla korkeampi reuna on sokkelina ihan ok.

Ei siis ihan niin helppoa kuin toivoin. Olen ymmärtänyt että keskimäärin näitä ei ole tehty näin järeästi.

”Lämpöeristeenä villatäyte mineriittiseinän välissä”… eli lattian lämpöeristys ainakin paranee huimasti. Suurimmaksi osaksi villa oli kuivaa, vaikka takaikkuna vuotaa kuin seula ja vesi valuu moottoritilaa. Pieni heinän haju sieltä tuli, mutta ei mitään homepesää kuitenkaan. Takaikkunan kulmasta sataa sisään 2 tippaa sekunnissa. Kuvassa näkyvä peltinen vihreä välipohja on taka-akselien päällä olevien matalien säilytystilojen katto.

Viikonloppuna, säästä riippuen koitan ainakin yhden ikkunan saada tiivistettyä. Pienet kolmioikkunat voi irroittaa, mutta takalasi arveluttaa. Ei varmaan onnistu ilman apumiestä. Rakennusteline on.
Liitteet
4D663E19-5EA0-42B2-B8AF-34FE9D6ED8B6.jpeg
4D663E19-5EA0-42B2-B8AF-34FE9D6ED8B6.jpeg (172.98 KiB) Katsottu 1679 kertaa
38B6C705-4BF9-4883-A9F5-4750DABC1B1E.jpeg
38B6C705-4BF9-4883-A9F5-4750DABC1B1E.jpeg (149.34 KiB) Katsottu 1679 kertaa
Paitakauppias
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Location: Tampere

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Nouseeko lattia liikaa, jos tasoittaa palkkien päälle?
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tulee mielestäni liian matala ja ahdistava. Mahtuisi kyllä juuri ja juuri seisomaan.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 983
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja mikko »

Onko sulla imukuppia?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Semmoinen täytyy kyllä ikkunahommiin hankkia
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo palkki näyttää sitä, että sillä on keskeinen merkitys koko himmelin jäykkyyteen. Aukkoja siihen ei varmaan kannata nakertaa. Siirtää vaikka koko matkalta yhtenäisenä ja tekee alku ja loppupäähän levennystä vaikka 45-asteiset loivennukset saman vahvuisesta tavarasta.

Ei kai sitä lattian tasausta oikeasti tarvitse kuin keittiön kohdalla? - saisi 15-20cm lähemmäs seinää tason ja kaapistot.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Keittiö on kriittisin, mutta kyllähän se monttu lattiassa heikentää asumismukavuutta. Tuo palkki on poikki keskioven kohdalta, tai ehkä se on siinä hitsattu alemmas. Keittiö tulee keskioven viereen taakse, joten madallettua rakennetta voisi jatkaa keskiovesta taaksepäin. Täytyy tutkia.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Samalla lailla se paksu rauta tottelee laikkaa kuin ohutkin, siitä on vain helpompi tehdä uudestaan kestävä kun siihen on helppoa hitsata. Siitä jää myös paljon käyttökelpoista rautaa käytettäväksi. Muistaa vaan saumat tehdä pitkittäis palkkiin vinoon ja jatkoksiin jotku salmiakki tms vahvike lätkät viel hitsaa ylä ja alapuolelle, niin jo vain kestää. niin joo (edit) ne palkin päät sit kans vinoks, jos päällekkäin hitsaa ja pääty umpeen, ei tule nurkkiin niin isoja pistekuormia. Ja lätkät kylkeen, mielellään niin, että sen kulmat osuu keskelle palkkien kylkiä sekä saumojen alkuihin, näin mulle on appiukko opettanut...

Jos tuon koko häkkyrän sahaa reunoista irti, kääntää katolleen niin et tuo palkki tulee seinän viereen ja sit käytävän reunaan alapuolelle uus palkki. Ainakin tulis luja ja ois valmiiks lattiarunko tehtynä?

Semmoisen pelti-huonekaluputki-vaneri hässäkkä, mikä on liimalla ja niiteillä kasassa, kuin carrus 701 perässä oli, joutuu tekemään kokonaan uusiksi alusta asti. Vaikeus on suhteellista. Mahurissa tulee sit parhaimmillaan eteen vielä kaikki tai ainakin melkein kaikki sähköt, putket ja letkut.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ikkunoiden tiivistys on kyllä yksi niitä ilkeimpiä talvihomlia ulkona tehtäväksi. Ja muutenkin.

Yritin ensin irroittaa takaa pikkuikkunaa 6 tuntia, mutta tulin sitten siihen johtopäätökseen että yhtään takaikkunan en tule saamaan ehjänä irti. Siispä avarretaan vaan hieman saumaa ja tursotetaan PU-massaa.

PU-massan käyttökämpötila on +1 - 30C, joten webasto päälle jotta ikkunat pysyisi hieman plussan puolella, mikä tietenkin kastelee saumat kun huurre sulaa. Yritin jotain teippejäkin laittaa rajaukseen, mutta saman tien hylkäsin ajatuksen. Massa ei tartu pohjaan ja teipin irroitus vetää sen ylös.

Lopputulos on että turaan vaan sitä massaa saumaan niin paljon kuin saan, ja sormella tasoitan. Tulee hirveän näköinen ja todennäköisesti vuotaa, mutta saahan siihen saumaan sitten laitettua tilkkeeksi siistin ilmastointiteipin.

Ennen ensi kesää ei ikkunoiden tiivistys ulkona onnistu. On joko pakkasta jolloin massa ei toimi, tai liian kosteaa jolloin se ei tartu.

En kuitenkaan jää kesää odottelemaan näiden kanssa vaan nyt ikkunoista tulee väkisinkin mallia ”viritys”.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2917
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Monitoimikoneella (Fein tms) varovasti sen verran saumaa auki että saa pianolangan sinne väliin. Sit eestaas sahaamalla saumaliima auki. Riskit on aika isot ku jos se terä vähän lipsahtaa ni ikkunan voi harjalla rikkalapioon. Onneks Suomessa ämpäreitä riittää…

Homma helpottuu huomattavasti jos auton saa ees siks päiväks jonnekki halliin vähä lämpösempään. Onhan teillä siellä pölliauto tms firmoja, joiden kans kandee olla väleissä.

’Only4Pro’ joku aika sit tarjos tallipaikkaa tällä foorumilla. Kysäseppä!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2917
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Monitoimikoneella (Fein tms) varovasti sen verran saumaa auki että saa pianolangan sinne väliin. Sit eestaas sahaamalla saumaliima auki. Riskit on aika isot ku jos se terä vähän lipsahtaa ni ikkunan voi harjalla rikkalapioon. Onneks Suomessa ämpäreitä riittää…

Homma helpottuu huomattavasti jos auton saa ees siks päiväks jonnekki halliin vähä lämpösempään. Onhan teillä siellä pölliauto- tms firmoja, joiden kans kandee olla väleissä.

’Only4Pro’ joku aika sit tarjos tallipaikkaa tällä foorumilla. Kysäseppä!
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Riskianalyysin tehtyäni päädyin siihen ratkaisuun, että en lähde leikkimään takaikkunoiden kanssa. Niitä ei saa mistään järkevällä hinnalla jos menee rikki. Ovat sen verran vänkkyrät joka suuntaan. Laitan siis pu-massaa kunnes ei enää vuoda, ja rajaan sitten maalilla rumat röpelöt piiloon. En taida myöskään sivulaseja irroitella. Liian raskas ja riskaabeli homma. Nämäkin ovat erikoisia laseja mitoiltaan. Onneksi vuotojakaan ei niissä juuri ole.

Kävin ostamassa 40mm paksua finnfoamia. Rungon neliöpalkin vahvuus on 40mm, ja kun foamin laittaa sisäreunan kanssa tasan, ulkopellin ja foamin väliin jää tuuletusrako. Tiivistän foamin runkoon kiinni uretaanilla. Sitten laitan solumuovin foamin ja rungon päälle, ja 12mm vesivaneriruoteet siihen päälle, runkopalkkeihin ruuvaten. Ruoteiden väliin vielä 10mm paksu styroksilevy uretaanilla liimaten. Siihen sitten 9mm havuvaneri pintaan.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 379
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Eikö nää autot tartte mitään ilmarakoa, mää tein aikalailla samal taval, mut jätin styroxit pois rimojen välistä, se aiheuttaa nyt 12mm ilmaraon eristeen ja pintamateriaalin väliin. Meninkö metsään... :shock: :shock:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ilmarako on tarpeen jos pitää saada tuuletus jolla poistaa kosteus. Jos rakenne on tiivis ei sinne pääse kosteutta mikä pitäisi saada poistettua. Kuinteistöissä käytettävät materiaalit, kuten tiili, puu yms eivät ole itsessään tiiviitä, joten niiden kuivumisesta pitää huolehtia.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ainakin veneissä tuo ilmarako eristeen takana toimii yleensä niin että sinne kertyy valtavasti kondenssivettä sopivilla keleillä. Patjojen alla olevat tavaralaatikot ehkä tyypillisin esimerkki.

Itse en jättäisi taakse rakoa tai sitten pitäisi huolehtia että vesi pääsee valumaan alas asti sieltä raosta. Vaikka uutena sisäpuolen höyryn sulku olisikin vahingossa tullut täysin tiiviiksi, tulee siihen ajan kanssa enemmän tai vähemmän reikiä kiinnikkeistä, hutiporauksesta, läpivienneistä ja sit ihan korin elämisestä johtuvan liikkeen takia.

Bussin tai veneen seinähän on automaattisesti väärin rakennettu riskirakenne, siinä on kaks höyrynsulkua päällekkäin samassa seinässä, joista aina toinen on kylmällä puolella. Eli jos (kun) sinne väliin menee kosteutta, se kondensoituu talvella ulkopeltiin ja kuumalla kelillä sisäpuolen höyrynsulkukerroksen takapintaan, jos kosteus pääsee vapaasti kulkemaan pintojen välillä. Näistä selkeästi pahempi ongelma on tuo kondensoituminen kylmällä ulkopellin sisäpuolelle.

Itse tein niin että jos seinässä on vain 1 eristekerros, se on mahdollisimman tiiviisti kiinni ulkoseinässä/lasissa. Niiltä osin kun on kaksi kerrosta, mahdollinen rako, esim juuri seinärungon osalla, on eristekerrosten välissä. Tällöin eristekerroksessa mahdollisesti olevalla kosteudella ei ehkä ole niin kylmää pintaa mihin kondensoitua, jolloin tiivistyvän veden määrä vähenee (toivottavasti).
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No - minä jätin sisäseinät höyryä läpäiseviksi ja tuossa ne ovat 11-talvea pystyssä pysyneet. Kyllä sinne aina jotain pientä kondensoitumista syntyy, mutta keväällä kuivuu. Ei nämä mitään asuinrakennuksia ole vaan käyttöesineitä elinkaarella.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mun täytyy vielä tarkemmin katsoa mihin se kondenssi valuisi ulkopellin sisäpinnalta. Vaikuttaisi ihan maahan asti valuvan, eli sillä olisi aivan oikea ilmarako. Koitan tehdä eristekerrolksen ilmatiiviiksi. Finnfoam on itsessään höyrynsulku, ja saumat uretaanilla ja höyrynsulkuteipillä päälle. Ainahan se jostain vuotaa, mutta eihän nuo ulkorakenteet ole kuivia koskaan muutenkaan. . Jos taas kondenssi ei ulkopellin päältä tuuletu, niin ymmärsinkö oikein että parempi vaikka oikein liimata kiinni eristeet ulkopeltiin?

Tuota sisälevyn alla olevaa ilmarakoa en ymmärrä. Se on lämpimällä puolella, joten ei sinne pitäisi kosteutta tiivistyä? Toki kun auto pääsee kylmäksi niin kosteutta on kaikkialla…
Liitteet
1B13CD0F-3F2E-45F5-944E-E5FFE5394EB4.jpeg
1B13CD0F-3F2E-45F5-944E-E5FFE5394EB4.jpeg (82.96 KiB) Katsottu 1162 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2917
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ulkopeltiin eristeet kii, niinku vaik asuntovaunussa tai kylmäkontissa. Yhtenäinen rakenne sisävaneeriin asti.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, esim nää peltihallit joiden ulkoseinä on pelti-uretaani-pelti on kosteuden kannalta erinomaisia rakenteita koska ne ovat täysin tiiviitä, ei tarvii poistaa höyryjä kun sitä ei mistään sinne myöskään pääse.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ymmärrän. Hankaluudet tässä tekee se, että tuolla on jäykisteprofiili joka tehokkaasti estää eristeen painamisen perille asti. Eristeeseen voisi kovertaa ontelon johon se sopii, mutta taas menee turaamiseksi. Jää kuitenkin välejä, aikaa palaa ja eristepaksuus ohenee. Täytyy miettiä.
Liitteet
D62FF931-ADC9-4FEC-A1EC-4185A2F3F06A.jpeg
D62FF931-ADC9-4FEC-A1EC-4185A2F3F06A.jpeg (108.46 KiB) Katsottu 1044 kertaa
1888C147-ABFD-40EC-83B3-80909C5F08CD.jpeg
1888C147-ABFD-40EC-83B3-80909C5F08CD.jpeg (108.46 KiB) Katsottu 1044 kertaa
Vastaa Viestiin