Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin, nyt ei taas ajella hetkeen. Vuorossa on lattian madallus keittiön ja pesuhuoneen kohdalta. Tykkään tästä yhtä paljon kuin Taunuksen helmojen hitsaamisesta, mutta tehtävä on. Tämä kyllä vie projektia paljon eteenpäin.

Tämä päivä meni lattialevyjen, villojen sekä seinäeristeiden poistoon. Eihän nämä ole häävisti eristetty. 30mm villaa tai styroksia joka ei ole mitenkään mittatarkasti paikallaan. Isoin urakka oli penkkien kiinnityskiskon leikkaaminen irti runkopalkeista.
Liitteet
1EE956A7-CC0A-4202-80EB-9545AE48D1A0.jpeg
1EE956A7-CC0A-4202-80EB-9545AE48D1A0.jpeg (132.54 KiB) Katsottu 4852 kertaa
4E2965A3-A924-4AB5-8F44-D822CD647E27.jpeg
4E2965A3-A924-4AB5-8F44-D822CD647E27.jpeg (137.96 KiB) Katsottu 4852 kertaa
628D7457-9E5C-4328-BE58-C88D25000DEC.jpeg
628D7457-9E5C-4328-BE58-C88D25000DEC.jpeg (118.17 KiB) Katsottu 4852 kertaa
B08164FB-FBE4-447C-82DA-F276A0C626EC.jpeg
B08164FB-FBE4-447C-82DA-F276A0C626EC.jpeg (129.04 KiB) Katsottu 4852 kertaa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Lattian tasoitus keittiön kohdalta on alkanut. Ei tämä kait niin vaikea ole kun pelkäsin. Paljon on leikattavaa ja hitsattavaa kuitenkin.

Aloitin purkamalla kuljettajan makuutilasta kaikki tehtaalla huolellisesti asennetut preemium varusteet: sisäpuhelin, tuuletuksen ja lämmityksen paneeli (tilaa lämmittää erillinen ilma-Eberi), kattovalon ja 230pistorasian. Melkein jopa harmittaa vaan purkaa kaikki pois, mutta kyllähän tilalle tietysti vähän käyttökelpoisempaa varustetta tulee, kuten keittiö.

Katsotaan saisinko huomenna tuon kulmapalan irti. Keittiön kaappien alle jää sokkeli korotetusta lattiasta. Helpoimmillaan tämä voisi mennä kun kääntäisi sen vaan sitten ympäri ja hitsaisi kiinni. Voisiko olla niin ”helppoa”.
Liitteet
4BC481B9-700A-4CE8-896D-BEF44EF668DE.jpeg
4BC481B9-700A-4CE8-896D-BEF44EF668DE.jpeg (141.89 KiB) Katsottu 4773 kertaa
78131CF8-14B2-44B2-8E4C-740A917CEE6E.jpeg
78131CF8-14B2-44B2-8E4C-740A917CEE6E.jpeg (100.11 KiB) Katsottu 4773 kertaa
B20E9129-1745-4871-9931-745DE470456C.jpeg
B20E9129-1745-4871-9931-745DE470456C.jpeg (104.73 KiB) Katsottu 4773 kertaa
8C459F61-1B4E-40B9-B723-2754978B1CB6.jpeg
8C459F61-1B4E-40B9-B723-2754978B1CB6.jpeg (118.24 KiB) Katsottu 4773 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mun kuljettajan makuutilassa on toi sama puhelin! Otetaanko koodia joku päivä? ;)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Riittääköhän tossa kantomatka? Eikä voi soittaa kuin yhteen paikkaan.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pussikuski kirjoitti: 10 Joulu 2021 12:51 Siinähän ne on. 2kpl uusia 300-litraisia IBC kontteja. Toinen puhtaalle vedelle ja toinen likavedelle. Hintaa 160€/kpl + alv.
Viisnepalle kiitokset vinkistä.
Kehtaisitko ottaa noista tarkat mitat vielä kun omaani mitoin noita raitis ja lika vesi säiliöiksi niin kiikun kaakun että mahtuisivat ilman muovilavaa.

Tosin eikös noita vois panna kyljelleenki vai onko korkit pitäviä?

Ja tarkemmat kuvatki päältäpäin ja sivusta missä hana.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tässä olisi myyjän esite
https://zymotec.fi/IBC-Kontit.pdf

En laittaisi kyljelleen.

EDIT: jaa mutta siinä ei ollutkaan tuon 300litraisen mittoja. Mittaan huomenna ja otan kuvia.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pussikuski kirjoitti: 24 Tammi 2022 22:12 Tässä olisi myyjän esite
https://zymotec.fi/IBC-Kontit.pdf

En laittaisi kyljelleen.

EDIT: jaa mutta siinä ei ollutkaan tuon 300litraisen mittoja. Mittaan huomenna ja otan kuvia.

Juu ku pahoin raikasvesisäiliölle jäis eristeitten ja levytyksen jälkeen tilaa max 880mm.

Ja likasäiliö 870 mutta sen päälle pitä tulla vielä 110mm putki eli jos kannesta läpi niin vain 760.

Kehikkoahan ei välttämättä tarvi kun tulee sivuille/alas/ylös pirriä ja puuta.

Mietin sitäki että tuon kannessa olevan lunkanhan voi sahata pois ja panna liimalla/ruuveilla paikka päälle kun yläpuolellehan riittää vain reikä puhtaalla täyttöön ja likaisella puolen viemäriputkelle reikä.
Niin tulis matalempi.
Tietysti se tyhjennysventtiilihän tulee säiliöstä vähän alaspäin.

Ja sori ku lainasin toisen topiccia!
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos sen kannen luukun sahailee pois, vois tilalle laittaa vaik Biltsusta semmosen veneluukun. Pääsis silti halutessaan pönttöön sisälle, mut korkeutta se vie vain millejä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pussikuski kirjoitti: 23 Tammi 2022 19:50 Tykkään tästä yhtä paljon kuin Taunuksen helmojen hitsaamisesta, mutta tehtävä on. Tämä kyllä vie projektia paljon eteenpäin.
On muuten bussin hitsaaminen aika hemmetin paljon helpompaa kuin taunuksen helman. Tuollaisen paksun plootun hitsaaminen isolla virralla on oikeastaan mukavaa verrattuna jonkun taunuksen paikkailuun.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tämmöiset kuvat.
Mitat ovat ilman lavaa ja metallikehystä. Tuo säiliö antaa ahtaaseen paikkaan painettaessa periksi, jos edes johonkin suuntaan on tilaa laajentua.
Liitteet
B4B6E947-3A9D-44F1-8CCE-A62E54E8B092.jpeg
B4B6E947-3A9D-44F1-8CCE-A62E54E8B092.jpeg (93.05 KiB) Katsottu 4617 kertaa
9285B2A7-B8D0-4E44-9550-A741CFFB4933.jpeg
9285B2A7-B8D0-4E44-9550-A741CFFB4933.jpeg (115.46 KiB) Katsottu 4617 kertaa
82C43CED-C210-4111-A07D-90A019E75B70.jpeg
82C43CED-C210-4111-A07D-90A019E75B70.jpeg (72.44 KiB) Katsottu 4617 kertaa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pussikuski kirjoitti: 25 Tammi 2022 14:38 Tämmöiset kuvat.
Mitat ovat ilman lavaa ja metallikehystä. Tuo säiliö antaa ahtaaseen paikkaan painettaessa periksi, jos edes johonkin suuntaan on tilaa laajentua.
Kiitoksia kovasti
Raitisvesisäiliöksihän tommonen menis ja sentti jäis ylös tilaaki johon vois pirriä vielä ruutata.

Ja anteeksi topikin lainasta vielä kerran
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

No nyt iski flunssa, joten lyhyt tauko paikalla. Ei oikein jaksa kipeänä tehdä teräshommia lattiantasaukseen...
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Taitaa olla korona.
Ainaski täällä pohjosessa räjähtäny tartunnat atmosfääriin.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sitähän se varmaan on koska tuli päiväkodista jossa sitä oli. No, nyt se kuitenkin alkaa olla selätetty 3 vuorokaudessa. Tänään pääsin jo illalla repimään bussin keskikäytävän lattialevyä irti. Huomenna jos Luoja suo rälläköin korotuksen irti ja alan miettimään hitsaushommia. Överiksi ei viitsi kuitenkaan vielä pariin päivään tehdä urakkaa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt alkaisi lattian hitsaus.
Jossain vaiheessa minulle selvisi, että ei se lttiaplkisto alumiinia olekaan vaikka niin aiemmin luulin. On siellä kuitenkin erilaisia metallilaatuja palkistossa sekaisin. Rungon pystypalkkeja esim ikkunoiden välissä on huomattavasti hankalampi porata kuin näitä lattiaputkia eikä se johdu pelkästään ainevahvuudesta. Korroosio myös iskee hieman helpommin tärkeisiin palkkeihin, ja nämä lattiaputket pysyvät aivan kirkkaina vaikka on kosteaa villaa ja vaneria ympärillä. Suurlujuusteräs on yleensä arempaa ruosteelle.

Eli jonkin tyyppistä rosteria nämä taitavat olla. Ehkä samaa kuin Carruksissa? Kipinöi laikalla leikatessa.

Puikolla ajattelin hitsata. Meinasin ostaa uuden invertterin kun talossa on vain huono vanha muuntaja. Ei nämä niin kalliita ole.

Kysymykset:
1) sopiiko kuvan spekseillä oleva muuntaja tähän työhön (180A, max 4mm puikko)?
2) minkälaisia puikkoja tuo materiaali kaipaa?
Liitteet
5CE7C71D-9332-4764-AAAD-56B78E7299AD.jpeg
5CE7C71D-9332-4764-AAAD-56B78E7299AD.jpeg (71.71 KiB) Katsottu 4318 kertaa
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Ns eripariliitospuikko, Esabilla OK 67.70, noille ainevahvuuksille riittää hyvin 2mm, tai 2,5mm puikko (ja tuolle Pitstonelle😄).
Tommoset eripariliitospuikot sulaa yhtälailla muuntajallakin, tommosella halppis invertterillä sytytys voi olla takkuista pienillä virroilla...
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Olisiko se puikko siis tämä:
https://www.puuilo.fi/hitsauspuikko-rst ... escription

Kaikki liitokset eivät ole eri materiaalia. Toimiiko sama puikko siinä?
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Tuo on vastaava, luultavasti Lincolnin 312 puikko, ovat vaan törkeän hintaisia noin ”yksitellen” ostettuina, ”oikeampi” hinta noille luokkaa 30-60 senttiä/kpl, noita kuitenkin menee, ku tupakkia, ehkä puikko/ hitsattu palkin pää...
Täältä vaikka, jos haluaa tilata:
https://www.weldshop.fi/product/1948/ok ... sauspuikko
Noilla hitsaa kaikki raudat toisiinsa, turhankin hyvä (lue hintava) mustien liittämiseen.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Oma arvio normi tasasuuntaaja puikko esabin ok48.00, ei mitään erikoispuikkoja tuollaiseen tarvita, ei altistu suolalle/ maantie kuralle, lujuudet on hyvää luokkaa.
(rst seos on kyllä sitkeämpiä eikä yhtä murtoherkkiä esim jos hitsataaan vain yhdeltäpuolen ”pintasauma ” tyyppinen)
Ok vastaavia kiinan puikkoja ei kannata käyttää hitsattavuus vaihtelee merkeittän ja savun muodostus on omaa
luokkaa sisätiloissa..

2,5 mm puikko sopiva ohut putkille tulee kestävämpi sauma kuin 3,25 lla ja riittää inventterin käyttö% jatkuvaan hitsaukseen
( 2,oo mm jos ainevahvuudet 1-2 mm )

Oma inventteri jokin ” cleoxxx”merkkinen (yks vaihe 240V ) max 150A italian tuote , 3,25 mm puikolle riittää, tässä on puhallin jäähdytys ei ylikuumenemis katkoja tule, ostovaiheessa kaapelit vaidettiin vahvempiin ne on alimittaiset ja lyhyet.
Viimeksi muokannut BussMAN, 29 Tammi 2022 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tiku83
Kokenut kuljettaja
Viestit: 113
Liittynyt: 07 Elo 2019 21:48
Location: OULAINEN

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja tiku83 »

Ite hitsasin oman irizarin lattia palkkeja ihan esabin ok48 ja lincolmin vastaavalla puikoilla
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tulin ostaneeksi esabin 48 2.0mm puikkoja ja 10kpl eripariliitospuikkoja. Eiköhän se niillä…
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Nuo puuilon puikothan on nimenomaan tarkoitettu tuollaiseen satunnaiseen tarkoitukseen jossa niitä ei mene kuin muutama. Yhden puikon hinta on kova, mutta toisaalta kun sen sieltä paikallisesta saa samantein ja pienessä erässä niin ei tuo huono kauppa ole.

Ei perus kotipuuhastelija kuitenkaan jatkuvasti mitään eripariliitoksia tee.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

BussMAN kirjoitti: 29 Tammi 2022 14:52 Oma arvio normi tasasuuntaaja puikko esabin ok48.00, ei mitään erikoispuikkoja tuollaiseen tarvita, ei altistu suolalle/ maantie kuralle, lujuudet on hyvää luokkaa.
(rst seos on kyllä sitkeämpiä eikä yhtä murtoherkkiä esim jos hitsataaan vain yhdeltäpuolen ”pintassuma ” tyyppinen)
Ok vastaavia kiinan puikkoja ei kannata käyttää hitsattavuus vaihtelee merkeittän ja savun muodostus on omaa
luokkaa sisätiloissa..

2,5 mm puikko sopiva ohut putkille tulee kestävämpi sauma kuin 3,25 lla ja riittää inventterin käyttö% jatkuvaan hitsaukseen
( 2,oo mm jos ainevahvuudet 1-2 mm )

Oma inventteri jokin ” cleoxxx”merkkinen (yks vaihe 240V ) max 150A italian tuote , 3,25 mm puikolle riittää, tässä on puhallin jäähdytys ei ylikuumenemis katkoja tule, ostovaiheessa kaapelit vaidettiin vahvempiin ne on alimittaiset ja lyhyet.
Kyllä!
Eikä puikko, tai kone saumasta lujaa, tai edes nättiäkään tee, hitsari siihen tarvitaan :lol:
Kaikki muu on selittelyä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo - laadukkailla puikoilla hitsaa vaikka silakan kiveen. Kaikki maali- ja liimajämät on syytä kaapia pois - niin OK48 tarttuu kyllä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

No, seuraavaksi katsotaan olenko mä hitsari. MIG alkaa olemaan hallussa, mutta puikkoa en ole paljoa käyttänyt. Onneksi ne saumat jää piiloon. Pääasia että kestää.
Tuommoisella 2-3mm ainevahvuudella ei varmaan mitään viisteitä tarvitse alkaa tekemään. Senkuin lyö puhdasta neliöputkea toisen puhtaan kylkeen kiinni?

Neppi kävi tänään morjenstamassa kun oli lähellä. Melkein pari tuntia kului mukavasti rupatellen. On tämä vaan hieno foorumi ja hienoa porukkaa!
Vastaa Viestiin