Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Tampere

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Uppokantaruuvit ja pakkelia peitoksi?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Yksi aivan siisti tapa kiinnittää levyjä ja muutakin tavaraa, on ostaa jotain siitejä ja tyyliin sopivia ruuveja, jotka sitten jää näkyviin. Jos ruuvit on tasaisin välein suorissa riveissä, se ei niin haittaa, että ne näkyy.

Meillä on kotona hirsitalon painumavaralistat ym isommat peitelaudat kiinni kullanvärisillä terassiruuveilla. Tykkään lopputuloksesta, laudat pysyy suorina ja ruuvit erottuu, mutta ei liikaa. Bussissa on makuhuoneiden seinävanerit kiinni mustilla kipsilevyruuveilla, olis pitäny mitata ruuvien paikat, olis tullu siistimpi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

9mm levy on helppo ampua kiinni viimeistelynaulaimella vaikka 25mm pituisilla nauloilla. No More Nailsia väliin niin ei irtoa kuin Paimelan kouralla. Naulojen kolot sipaisee vanerin värisellä kitillä umpeen. Voi laittaa vaikka lakan päälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Aloin tekemään makuuhuoneen lattiaa. Siinä tuli tajuttua että lattian runko on kokonaan alumiinia. Neliöpalkit ja käytävän reunuspalkki. Onhan siihen helppo ruuveilla kiinnittää lattiaruoteet ja -levyt, mutta lattian madaltaminen onkin sitten asia erikseen. En ole koskaan hitsannut alumiinia. Naapuri onneksi on….

Mutta se on sen ajan murhe. Makuuhuoneen ja lasten kerrossängyt saan ainakin tehtyä ennen kuin lattiaa täytyy alkaa tasoittelemaan.
Liitteet
C65602F0-BD9B-4048-81AC-744E1F9580A5.jpeg
C65602F0-BD9B-4048-81AC-744E1F9580A5.jpeg (145.66 KiB) Katsottu 4443 kertaa
37CC9522-E420-4B8C-9FA1-A2CF410F64AF.jpeg
37CC9522-E420-4B8C-9FA1-A2CF410F64AF.jpeg (112.18 KiB) Katsottu 4443 kertaa
D5735621-06DA-48BF-AE89-8371B89C8218.jpeg
D5735621-06DA-48BF-AE89-8371B89C8218.jpeg (136.57 KiB) Katsottu 4443 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jos käytössä on lankakone niin alumiinin liimaaminen on tasan yhtä helppoa kuin teräksen. Säätöjen pitää olla kohdallaan. Muuten jää sauma koristeeksi pintaan. Pyydä naapuria opettamaan - tulee yksi taito lisää pahan päivän varalle.

Jotain siellä puhutaan esikuumentamisesta, mutta itse olen esikuumentanut hermoni ja sillä on pärjätty. Alumiinissa lämpö siirtyy nopeasti eli vetää helposti kieroon, jos yhtä kohtaa käristää liian kauan.

Ai niin pintojen pitää tulee olla puhtaita. Alumiini hapettuu nopeasti ja hapettuneeseen pintaan ei oikein sauma tartu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ja kuulemma mitään teräkseen koskenutta työkalua ei saa käyttää kun alumiinia aikoo hitsata..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep - omat laikat ja viilat. Muuten palaa alujohdannaiset iloisella liekillä. Pitää myös muistaa, että alumiinissa lämpö leviää ja poistuu nopeasti. Joku märkä rätti toisessa kädessä varuiksi helpottaa ilmiön hallintaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Makuuhuoneen lattia on nyt levytetty. Mittaa makuuhuoneelle tuli 2,4x2,4m ja korkeutta juuri ja juuri seisomakorkeus. Sillä nyt ei ole makkarassa niin väliä koska siellä ollaan yleensä makuuasenkossa ja sänky vie seisomatilan.

Lattiaan tuli siis 40mm foam ja ristiin 10mm EPS. Lämpökamerakuvissa alumiinipalkisto ei ainakaan näy, joten suoria kylmäsiltoja ei ole niinkuin ennen. Seinissä on myös 40mm finnfoam.

Seuraavaksi aion laittaa makkarin sivuikkunat toiselta kyljeltä tukkoon. Takaikkuna menee myös, koska on saanut kosteutta sisäänsä. Ajattelin että lasia vasten laitan harmaan kankaan, sitten 40mm finnfoam jonka päälle 12mm vesivaneriruoteet. Niiden väliin taas 10mm EPS. Viimeiseksi solumuovi ja levy päälle.

Ostin myös eilen verhoilukankaita. 15m2 valkoista tikattua keinonahkaa jolla laitan katot ja päätyseinän. Toiset 15m2 antrasiitin väristä vakosametin tapaista jolla tulee seinäpaneelit. Makkariin tulee myös Irizarin vaaleansinistä vakioväriä. Muutaman alkuperäisen paneelin ajattelin säästää, ja ainakin yhden matkatavaralokeron vuodevaatteille.
Liitteet
AD21AFB4-F3BB-4DD5-82C3-FD61F194A3CE.jpeg
AD21AFB4-F3BB-4DD5-82C3-FD61F194A3CE.jpeg (125.28 KiB) Katsottu 4193 kertaa
272B8872-4B82-4CDF-9342-AB032A07C5DB.jpeg
272B8872-4B82-4CDF-9342-AB032A07C5DB.jpeg (29.39 KiB) Katsottu 4193 kertaa
B48E9091-C341-403E-A7EE-9C643F45D902.jpeg
B48E9091-C341-403E-A7EE-9C643F45D902.jpeg (99.75 KiB) Katsottu 4200 kertaa
076AB362-CA24-4224-BC33-DF24F5E739E7.jpeg
076AB362-CA24-4224-BC33-DF24F5E739E7.jpeg (104.02 KiB) Katsottu 4200 kertaa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Miks kangas lasiin? Laita mielummin solumuovi tai vaa vitosen kammalla UV kestävä liimamassa, ruoteet 400 välillä ja se xps. Ulkopuolelle kalvo
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos, hyviä pointteja Neppi. Mietin josko kangas olisi viileämpi lasille kun hengittää. Tosin tiivis umpiohan siitä tulee xps:n kanssa. Ehkä solumuovi ajaisi saman asian, on tosin aika vaalea ja varmaan näkyy ulospäin.
Lasit on jo valmiiksi tummennettu, joten kalvo ulkopuolella pimentää varmaan aika totaalisesti.

Ajatus oli kuitenkin laittaa pronssinsävyinen peilaava kalvo. Täytyy vaan katsoa ettei tule liian tumma asuintiloihin.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kannattaa huomioida että kaikki peilaavat/heijastavat kalvot on sitten suomessa laittomia, eli ei välttämättä mene katsastuksesta läpi. Paitsi jos auto on diplomaatin tai ministerin käytössä, säännöstä saa poiketa.

Se ei toki poista sitä, että itsekin haluaisin harmaat peilikalvot omaan, ei vaan uskalla ottaa sitä riskiä että joku katsastaja tai parhaimmillaan poliisi vie kilvet ja revityttää ne pois...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Se on kyllä niin typerä sääntö ku olla voi. Rosterikylkinen säiliöauto saa olla mut laita tatsunin kolmioikkunaan peilikalvo ni heti tulee pamppua
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Pitäähän virkavallan nähdä autoon sisälle, minkä näköisiä ganstereita siellä on kyydissä. Muistan aina kun ajelin mattamustalla jenkkifarkulla missä oli takalasit maalattu mustalla, poliisit pysäytti Ruotsissa ja tekivät oikein rynnäkön takaoville kun eivät nähneet sisälle...meinasi olla hetken jännä tilanne...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

neppi kirjoitti: 26 Marras 2021 11:30 Se on kyllä niin typerä sääntö ku olla voi. Rosterikylkinen säiliöauto saa olla mut laita tatsunin kolmioikkunaan peilikalvo ni heti tulee pamppua
Kats ins myös varovaisia kysyin voiko kromiteipillä teipata takasivuikkunat, oikeastaan ei kieltänyt kun kysyin tai voinhan
rst pellin laittaa päälle., mainostoimistot ainakin yks oli joitan kromiteipoauksia vastaa kyse kuvioista perusteli sopimatto
kylläkin muulla kuin kielletty…..
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Täytyy varmaan siis tyytyä peilaamattomiin kalvoihin. Sääli, olisi tullut hieno.

Takaosan makuuhuoneen sivuikkuna on nyt peitetty ja levytetty. Aloitin tekemään myös makuuhuoneen väliseinää. Siinä meinasi käydä vanhanaikaisesti, kun vatupassilla aloin normaaliin tapaan ovenkarmeja ja runkoa. Autohan ei itsessään ollut vaaterissa lähellekään. Onneksi huomasin ajoissa eikä tullut paljoa korjattavaa.

Seinäruoteita runkopalkkiin kiinnittäessäni kävi niin, että yhdestä postaamastani reiästä tuli reilu litra vettä lattialle. Siellä se on nyt eristetilassa, mutta en ajatellut lattiaa repiä auki. Kuivuu joskus tai sitten ei. Mukava kuitenkin että tuo vesi ei ole enää hikoiluttamassa ikkunoita.

Lämpökamera on tässä hommassa aika hyvä juttu. Näkee ainakin ne kohdat joiden eristämiseen kannattaa käyttää vähän enemmän aikaa. Mietin tässä että jos jätän kaikki alkuperäiset lämpöpatterit käyttöön niin makuuhuoneesta tulee helposti melkoinen pätsi. Taidan korvata osan pattereista eristetyllä putkella. Nyt joka seinällä on täysimittainen patteri ja se on liikaa.
Liitteet
990CBCD7-A0DE-47A9-B24D-0C1E91975312.jpeg
990CBCD7-A0DE-47A9-B24D-0C1E91975312.jpeg (118.81 KiB) Katsottu 3954 kertaa
D8BE747F-6BE0-453E-9752-13E404452528.jpeg
D8BE747F-6BE0-453E-9752-13E404452528.jpeg (58.52 KiB) Katsottu 3954 kertaa
379C0643-42BE-419A-A2BF-9F9DF1245412.jpeg
379C0643-42BE-419A-A2BF-9F9DF1245412.jpeg (121.62 KiB) Katsottu 3954 kertaa
DAB7F286-5FDD-43F0-8F46-00B476F0E13E.jpeg
DAB7F286-5FDD-43F0-8F46-00B476F0E13E.jpeg (90.66 KiB) Katsottu 3954 kertaa
33DB184F-C27D-487E-AC8A-2881B2BC7D8F.jpeg
33DB184F-C27D-487E-AC8A-2881B2BC7D8F.jpeg (59.97 KiB) Katsottu 3954 kertaa
A593F4E2-E074-4686-8DD8-B5027D28E88B.jpeg
A593F4E2-E074-4686-8DD8-B5027D28E88B.jpeg (85.95 KiB) Katsottu 3954 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tehokasta jälkeä. Pakko kysyä; mikä on tuon muovin funktio seinässä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Solumuovilla saa kylmäsiltoja katkaistua. Kosteuden kannalta yksi haikea. Sitä tulee joka paikkaan kuitenkin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

OK - Näytti kuvassa, että olet laittamassa rakennusmuovia seiniin. Tuo kannattaa vetää sprayliimalla tiiviisti kiinni eristeisiin ja palkkeihin. Ettei jää kondenssille paikkaa kerääntyä. Mitä aiot laittaa tuohon seinään pintamateriaaliksi?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Toi oli 4mm paksua solumuovia. Levyn pintaan ohut levyvanu ja hengittävä kangas.

Joissakin paikoissa tulee keinonahka, joten se ei hengitä. Silloin varmaan tuo solumuovi ei ole levyn toisella puolella kovin hyvä…?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mitenkähän se reikä runkopalkissa josta tuli vettä?
Tuleekohan sadekeleillä lisää?

Meinaan ku mullakin ongelmat alko vuotojen suhteen ruoteista ruiskuurtsieristyksen jälkeen ja nehän tuli ruuveilla sekä popniiteillä kiinni niihin.
Ja on ollut jäissä homma siitä asti.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Komee tuo harjakatto bussin päällä, pysyy vedet paremmin ulkona. :D
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Noissa vanhemmissa, missä on alumiinilistat ikkunoiden ala- ja yläpuolella, tahtoo vuotaa niistä listan kiinnitysruuvien tai niittien rei'istä. Kun korroosio syö kiinnikkeen, jäljelle jää vain reikä. Lista kyllä pysyy massalla ja ruuvinjämillä paikallaan. Siinä on sit pitkä rivi reikiä sinne runkopalkin sisälle, ja sateen jälkeen löytyy vettä aina lisää, kunnes joku innokas irrottaa, puhdistaa ja asentaa ne listat uudelleen.

Näin ainakin carrus vm 1994. Tuossa ei näytä sellaisia olevan, mutta onko kylkipellit ja katto reunoistaan kuitenkin kiinni niittaamalla vai millä? Silloin pienikin vuoto ikkunan reunamassassa voi aiheuttaa tuota veden joutumista runkoputkien sisään.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onko carrus regal vm97 sama homma niissä yläalumiini ritilälistoissa?

Niissähän on ilmantuloaukot kyllä sisäänki ja luulen että mulla vuotaa niistä.

Keksis vaan miten ne siististi täyttäs jollain tai vaihtais pois.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tässä ei ole käytetty niittejä eikä ruuveja ulkopuolella ollenkaan, eikä ole mitään listojakaan. Lasi ja kylkipelti on liimattu puskusaumaan samaan runkopalkkiin, niin että lasin reuna menee kylkipellin pokkauksen päälle. Minusta melko riskitön rakenne kunhan liima pysyy kiinni. Aika hyvin on pysynyt paitsi venkuroissa takaikkunoissa.

Vesi taka runkopalkin sisällä on tullut jotenkin vuotavasta takaikkunasta. Nyt ikkuna on tiivistetty joten ei pitäisi tulla enää. Toisella puolella sama palkki oli kuiva.

Ihan hyvältä näyttää tähän asti vesien kannalta. Toki nyt ei ole ollut kaatosadetta hetkeen.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Homma edistyy hissukseen. Kankaat on ehkä tulossa ensi viikolla, ja takaosan makuuhuone alkaa olla viimeistä pintaa ja sähköjä vaille valmis. Eristykset on takaosaan tehty ja laminaatin asennus lattiaan aloitettu.

Lämpöpatterit on lyhennetty ja kiinnitetty takaisin paikalleen. Joutuu vielä irroittamaan kun siirryn rakentamisessa uusiin huoneisiin. Nesteen täyttö ja ilmaus oli erittäin helppo. Moottorin paisari vaan täyteen ja Webasto käyntiin. Vähän aikaa pulputti ja lämpö levisi pattereihin. Mitään ilmaamista ei tarvittu. Jouduin kuitenkin rikkomaan moottoriluukun lukon. Mekanismi oli jäätynyt, ja salpa meni poikki. Tuommoisia muovikahvoja toivottavasti löytyy jostain…

Myös 55cm leveä väliovi täytyy tehdä. Ajattelin että puurunko ja 12mm vanerilevyt molemmin puolin. Foam levy sisään ääni/lämpöeristeeksi. Verhoilu keinonahalla.

Eilen oli -17c pakkasta. Työt onnistuivat ihan mukavasti lämpimässä makuuhuoneessa sähköpuhaltimen varassa. Makuuhuone oli ihan lämmin, muu bussi vielä pakkasella. Tuli myös hankittua GREE ilmalämpöpumppu.

Seuraavana hankintana olisi juomavesi- ja likavesitankit. Noin 500litraa/kpl. Minkälaisia tankkeja olette laittaneet? Netistä löytyy vain suolaisen kalliita säiliöitä. Ei viitsi ”ämpäriin laittaa rahaa 300-400€/kpl. 1000l IBC kontit vie mielestäni liika tilaa ruumassa. Onko kukaan niitä käyttänyt. Onko 1000litraa raikasta vettä liioittelua 4 henkiselle perheelle?
Liitteet
46D3ABB4-D898-430E-95EA-AED89F30F2C4.jpeg
46D3ABB4-D898-430E-95EA-AED89F30F2C4.jpeg (94.17 KiB) Katsottu 3450 kertaa
A4D77E17-4CFC-41D6-B125-2654015F7076.jpeg
A4D77E17-4CFC-41D6-B125-2654015F7076.jpeg (42.11 KiB) Katsottu 3450 kertaa
5C955ACF-0E55-4A5D-8A76-02D32857CD2B.jpeg
5C955ACF-0E55-4A5D-8A76-02D32857CD2B.jpeg (119.27 KiB) Katsottu 3455 kertaa
Vastaa Viestiin