Teemun Scania Irizar PB v.2004

Kerro omasta projektistasi
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei kannata liikaa miettiä, eristeet paikalleen ja pintalevyt niin pääsee reissuunkin joskus. Turhaa turaamista kannattaa välttää, tekemistä piisaa muutenkin. Hyvän näköistä tulossa. ja jos tuol pellin ja eristeen välissä ajoittain pisaroita olisikin, se ei onneksi haittaa mitään, ei pelti ja xps osaa homehtua.

Tulee joka tapauksessa parempi kuin uutena, koska xps ei ime vettä kuten vanha styroksi. Silti uuden, ainakin carruksen, eristeetkin pysyy kuivana ainakin 26 vuotta, jopa villa lattiassa moottoritilan kohdalla. kattoon jätin edelleen samat styroksit ja villat lattiaan paloeristeeksi...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3574
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eikös tuonne voi tursottaa pullourtsia joka koloon ja sumupullolla vettä perään ja liiskaa muotoon leikatut FF:t paikoilleen? Hommaa vielä sitä vähän turpoavaa mallia niin ei kylki näytä vallan perunamuusilta.
Roads are for followers
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3574
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

...se vesisumu nopeuttaa urtsin reaktioaikaa, koska "kuivuminen" perustuu osittain ilmankosteuteen 1k-vaahdoissa.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Näin mä ajattelin lopulta itsekin. 40mm paksu Finnfoam tuohon jäykisteprofiilin päälle, ja urtsia taustalle. Niin se menee.

Tänään sain lämmityskierrosta tyhjennettyä vajaa 10 litraa nestettä, ja enempää ei tullut. Sinänsä ihan hyvä että noin vähän, mutta tuo täytyy miettiä kyllä oikein kunnolla. Kaksi patteriakin irroitin. Taidan kyllä purkaa koko systeemin pois. On se niin monilutkainen mystisine paineilmaventtiileineen jne.

Lämmitys tekisi mieli tehdä sellaiseksi, että moottori ja iso 30kw webasto lämmittäisivät vain itseään ja 100-200 litran lämminvesivaraajaa. Välissä termostaatti. Varaajassa sitten kierukat lämmityskierrolle ja käyttövedelle. Lämminvesivaraajalle oma pienempi termostaattohjattu webasto ja sähkövastus. Näin saa moottoria ja varaajaa lämmitettyä erikseen, mutta jos lämpöä on ”liikaa” niin termari aukeaa ja varaaja lämpiää. Välitermarin täytyy olla vähän kylmempi kuin syylarikierron termarin.

Huomenna täytyy rälläkällä leikata seinästä irti penkkien kiinnityskisko. Se on hitsattu runkoon. Puukkosahaa en uskalla käyttää, kun se kuitenkin veuhtoo itsensä kylkipeltiin ja sitten on lommoja joka puolella.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Muista sit suojata kaikki lasit rälläkän kipinöiltä, tarkasti Ne tarttuu lasiin osuessaa kiinni ja sit on lasit täynnä ruosteisia teräspilkkuja. Parissa ikkunassa on mullakin vähän koristeita, kun ei ollut suojaus tarpeeksi hyvä... Ne myös sulattaa ja polttaa iloisesti eristeitä, jos enemmän osuu samaan kohtaan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos muistutuksesta! Tuo on muuten tärkeä juttu. Lasit oikein imevät tuota röpelöä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2347
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eihän tuota lämmituskiertoa mikään pakko ole kierukalla toteuttaa, voihan sen ottaa sieltä varaajasta suoraankin.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Eikös silloin moottorin paisuntasäiliö tulvi, kun ylhäällä on patterit täynnä vettä, eli oltava erilliset kierrot. Patterikierrossa sitten oma avopaisuntasäiliö ylempänä kuin patterit.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1393
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pussikuski kirjoitti: 17 Marras 2021 14:55 Eikös silloin moottorin paisuntasäiliö tulvi, kun ylhäällä on patterit täynnä vettä, eli oltava erilliset kierrot. Patterikierrossa sitten oma avopaisuntasäiliö ylempänä kuin patterit.
Onhan busseissa lämpökennot ( jäähd neste) katolla ilmastointijärjestelmässä, kyllä siellä on tarv ventt jo nyt,
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Se venttiili on paisarin korkki. Jos patteriputki on katki ja korkin avaa, tulee neste paisuntasäiliöstä yli, ainakin mulla näin. Kun lämmityskierto on ehjä, ei neste pääse pois koska ilmaa ei tule tilalle.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2347
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onhan se tietysti tuon patterikierron ilmaaminen aina oma projektinsa silloin kun patterit on paisaria ylempänä.

En sitten tiedä onnistuisiko patteriverkostakin ilmanpoisto vaan letkulla. Mulla on B10M:n paisarin pohjassa letkunippoja puolenkymmentä rivissä, johon tulee iso kasa ohuita letkuja joiden ainoa tarkoitus on toimia ilmanpoistona, mä olen aivoitellut että patteriverkkoon voisi tehdä vastaavan systeemin, kierovesipumppu työntämään verkkoon päin nestettä ja verkon loppuun kuristusventtiili, niin että verkossa on hieman isompi paine kuin muussa systeemissä, jolloin se mun järjen mukaan työntäisi ilman siitä ylimmästä kohtaa paisariin, ja patterit saisi ilmattua siististi ilman että tarvii sen glygolin kanssa lotrata. No mitenkään en ole käytännössä tuota vielä kokeillut, kunhan aivoittelen.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Täytyy vielä miettiä tuota lämmitystä. Kävi mielessä että voisi myös kahdella erilleölä varaajalla voisi hoitaa lämmityksen ja lämpimän käyttöveden. Kesälläkään ei koskaan tarvita patterilämmitystä.

Tänään sain purettua loput roippeet pois lattiasta ja seinästä. Ensimmäinen väli on eristetty. Hurjaa.
Liitteet
9A53276D-9399-4506-A8CE-D4BDAE8892FF.jpeg
9A53276D-9399-4506-A8CE-D4BDAE8892FF.jpeg (131.9 KiB) Katsottu 2527 kertaa
390FE01C-42D2-47EC-89D0-EB6F6CA60F61.jpeg
390FE01C-42D2-47EC-89D0-EB6F6CA60F61.jpeg (139.15 KiB) Katsottu 2527 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3574
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siististi nuo näyttävät menevän paikoikkeen. Hommaa vielä sellainen urstipyssy, niin pystyy tuota vaahdontuottoa säätämään. Tienaa säästyneissä hermoissa itsensä takaisin kahdessa minuutissa.

Würthin muovimalli on osoittautunut kohdallani parhaaksi. Sitä ei tarvitse puhdistaa vaahdotuskertojen välillä. Pitää ainoastaan huolen, että on paineinen pullo kiinni koneessa säilytyksen ajan. Jarrujen puhdistussprayllä saa tuoreen urtsin irti ei toivotuista kohteista.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tuli hankittua 4kpl vanhoja tukiasema-akkuja. Nämä ovat 150Ah AGM akkuja, painoa 50kg/kpl.

Hankin myös Bilteman halvan akkutesterin. Se ei antanut kovin mairittelevia lukuja. Sisäinen resistanssi 10mOhm luokkaa kun uutena pitäisi olla 4,5 luokkaa. Näissä oli kaikissa täysi varaus, eikä akkulaturi suostu enempää lataamaan.

Onko kenelläkään kokemusta miten nämä nyt sitten lopulta vielä palvelevat, vai meneekö heti vaihtoon? Voihan se olla että biltsun testeri on ”omaa luokkaansa”.
Liitteet
0C8DABD2-5BA6-4E5B-89EC-6345C7170B96.jpeg
0C8DABD2-5BA6-4E5B-89EC-6345C7170B96.jpeg (128 KiB) Katsottu 2353 kertaa
632A52A6-B5D8-46F1-98F8-A9170C8CF34C.jpeg
632A52A6-B5D8-46F1-98F8-A9170C8CF34C.jpeg (101.33 KiB) Katsottu 2353 kertaa
672BE80B-4A32-491B-BE90-8FB255C93D37.jpeg
672BE80B-4A32-491B-BE90-8FB255C93D37.jpeg (103.64 KiB) Katsottu 2353 kertaa
6112A727-CEF0-42CC-B8F7-7DFD90311961.jpeg
6112A727-CEF0-42CC-B8F7-7DFD90311961.jpeg (177.22 KiB) Katsottu 2353 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3574
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Taatusti palvelevat hyvin - Tuollaiset tukiasema-akut ovat yleensä olleet todella pienellä käytöllä. Niillä on ylläpitolaturi ja muutaman kerran elinkaarensa aikana tulee sähkökatko. Vaihtoon menevät säännöllisin välein huolto-ohjelman mukaan.

Fiamm on kuitenkin laatutuote - minullakin on niitä pihassa lähes joka pensaan alla.

Tuo Bilteman mittari kertoo jotakin; en ottaisi sen lukemaa kovinkaan kiveen kirjoitettuna - lyö akut kiinni ja katso miten jaksavat, jos ei toimi niin kahvasta viidakkoon ja uutta tupaan. Aina niillä on painonsa verran arvoa lyijyssä..
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Kiitos toivon luomisesta. Aloitellaan nyt näillä, ja jos saisi toisen mokoman vielä hankittua.

Täytyy yrittää viikonlopun aikana saada aurinkopaneelit katolle. Eipä niistä mitään virtaa enää tule, mutta saisi aloitettua sähköjärjestelmän tekemisen. Akuillekin täytyy löytää sijoituspaikka.varmaankin oikealle puolelle taka-akselin päälle sivuluukun taakse.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Purkaminen on työläämpää kuin uuden rakentaminen koska kaikki on liimattu kiinni niin lujasti että irtoavat 10x10cm paloina ainoastaan sorkkaraudalla. Lattiavaneri on 12mm, mutta täytyy melkein vuolla irti metallirungosta. Seinän alaosan potkupaneeli on muovia ja pihdeillä nakerrettava pikku palasiksi. Penkkikiskot täytyy leikata rälläkällö irti jokaisesta runkopalkista…. Mutta kyllä se siitä…
Nyt on jo jonkin verran saatu seinää eristettyä. Ongelmana vaan on ikkunoiden vuotaminen. Aina sieltä jostain tulee tippa vettä läpi vaikka kuinka yrittää ulkopuolelta tiivistää. Ja ennen kuin se on tiivis, ei oikein mitään kannata rakentaa umpeen. Ja kun auto on koko ajan märkä niin eihän se tiivistäminen onnistu. Vaikeaa kuitenkaan vsimoakaan syksystä syyttää… joten täytyy yrittää selvitä.
Huomenna vähän lisää ylälokeroita purkaen, yksi ikkuna umpeen ja jos saisi loput takaosasta purettua. Siinä sitä viikonlopuksi.
Liitteet
8DDA78F1-DFB6-46FC-9CF1-52FEEC3ECFF8.jpeg
8DDA78F1-DFB6-46FC-9CF1-52FEEC3ECFF8.jpeg (133.17 KiB) Katsottu 2291 kertaa
C34B5631-A71F-4EAD-86C2-F4F01682E5AB.jpeg
C34B5631-A71F-4EAD-86C2-F4F01682E5AB.jpeg (136.5 KiB) Katsottu 2291 kertaa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3574
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Akut kannattaa sijoittaa sellaiselle korkeudelle, että ne ovat tarpeen tullen helppo liu'uttaa romuhahmon Hiacen paksiin.

Takaisiin subjektiiviseen totuuteen; Unelmamaailmassa jätämme akkujen napojen yläpuolelle yli 10cm tilaa. On jotain toivoa mitata nipusta se viallinen ja vaihtaa toiseen - ehkä jopa luukku niiden yläpuolelle - saisi sateensuojassa huoltaa.
Roads are for followers
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tässä on aika mukavasti laitettu vakioakut. Ne ovat korkean sivuluukun takana. Luukku aukeaa katokseksi, ja akut liukuvat päällekäisissä telineissään auton ulkopuolelle esille. En ehkä noin hienoa saa rakennettua, mutta tuo luukku sisäpuolelle on hyvä ajatus. Ehkä se invertterikin olisi sitten saman luukun takana tarkastettavissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3018
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja neppi »

Toinen / muu / eri syy akkujen sijoitukselle on se, et niille on hyväksi ku niitten paikkaa siinä rivissä vaihtaa aina silloin tällöin. Kestää pitempään sillai. Tää kulkurikäyttö saattaa kyl olla akuille melko herkkua… välillä vedetään ihan kuivaks ja saatetaan makuuttaa tyhjänä vähän turhan pitkään, sit kohta ladataan 20 kilsaa niin paljo ku tuutista mahtuu läpi, sit taas revitään jollain ilmalämpöpumpulla kuivaks. Välillä joku älylaturi yrittää kuukaustolkulla saada jotain järkee hommaan ja sit kohta taas viedään niinku tulpatont mopoo (tai jotain). Ja koko ajan on -30C tai +60 kellarissa. Ja Puolan tiestö. Ei siitä tosiaan aina voi vaimoo syyttää. Tai siis tietenki voi.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 760
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minä kyselin paikallisesta akkuliikkeestä kans aikoinaan noita tukiaseman akkuja.

Sanoi että aikoinaan osti niitä ja välitti paljokin eteenpäin koska vaihtoväli oli tiheä joten akut olivat periaatteessa uusia.
Sitten on vaihtoväliä pidennetty jälkeenpäin kahteen kertaan että nykyään vaihtoväli niin pitkä että akut ovat oikeasti loppu kun uusia laitetaan.

Joskus kuulemma jää ja jäljelle yksittäisiä akkuja koska yhteen kun vaihdetaan akut niin kaikki pitää olla samasta sarjasta ja siitä yli jäävät mutta jos eivät riitä seuraavaan menevät romutukseen.

No niitä laitoin parivuotta sitten jo tilaukseen mutta ei ole kuulemma tullut niitäkään tarjolle.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 760
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ja nuo vesiviodot on pirullisia.
Mullahan on varmaan 2 vuotta ollu homma jäissä ku ei viittis sisältä tehdä lopullista pintaa kun aina jostain pääsee vesi sisälle asti.

Ei vielä näköpiirissäkään että sais valmiiksi.
Ehkä ens keväänä alan käymään joka puolelta vielä kerran läpi jos sais inspiraation kohilleen.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 567
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Muistakaa sitten erottaa kaksi eri veden lähdettä. Etenkin näin syksyllä kondenssi vettäkin tulee melko reilusti, jos ei oo bussissa koko ajan lämmöt päällä ja siltikin tahtoo kylmissä pinnoissa vesi valua.

Esim autotallin alumiininen oven reunalistat on mun tallissa märät koko lämmityskauden, se on tallin kylmin pinta ja kaikki kosteus tiivistyy niihin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Hyvä keino on katsoa miten viereinen sauma jakselee. Jos muut saumat on kuivia ja yksi märkii, niin varmaan se vuotaa.
Mä luulen että ”riittävän hyvä” on riittävän hyvä. Vuotoja ei varmaan koskaan saa ihan tiiviiksi, mutta jos vain hikoilee niin ehkä se menee… kyllähän nuo kuitenkin alkaa vuotamaan jossain vaiheessa rakenteen sisällä.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tänään purin loput takaosasta ja eristelin lattiaa. Seuraavaksi meinasin teipata saumat vihreällä höyrynsulkuteipillä, ja sitten 10cm leveät ruoteet 12mm vesivaneerista. Niiden väleihin 1cm paksu styroxlevy, sitten niittaan solumuovin siihen päälle ja viimeiseksi 9mm vaneri. Pintakäsittely vasta sitten kun kaikki levyt paikallaan. Täytyy vielä miettiä teenkö piiloruuvit vai pintaan jollain siistillä kannan peittävällä hatulla.
Liitteet
38B1E5B9-7147-4672-B933-AC80C481A57A.jpeg
38B1E5B9-7147-4672-B933-AC80C481A57A.jpeg (107.31 KiB) Katsottu 2139 kertaa
Vastaa Viestiin