Piiparisen vaiheet

Kerro omasta projektistasi
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Aloitetaan tännekin pientä sepustusta tuosta piiparisesta(Iveco Daily 40 C 15. Rouva nimesi sen ilmariksi joten siitä tuli siis Piiparinen) liikkeestä nurmijärveltä hain ja katsomaan ku oltiin menossa niin pieni enkeli olkapäällä ilmoitti että nyt vain katellaan. No ostettuahan se tuli. Kuusvaihteinen manuaali ja tilaa enemmän kun riittävästi kahdelle ihmiselle. Väliseinä tuli ensitöiksi irroiteltua ja nyt on rakennettu kyllästetystä 2*2 puusta kehikko takapyöräkoteloiden etupuolelle. Ens viikonloppuna vaneri kaupoille että saa väliseinän umpeen. Tavaratilaan tulee paikat kahden mopon kuskaukseen ja muulle kamppeelle. Sängyn virkaa toimittaa välitilassa tällä hetkellä levitettävä vuodesohva. Tarkoituksena olis eristää ja vaneroida tuo välitila ja laittaa lattiaan kulutusta kestävä muovimatto kun vaan löytyy sellainen kuosi mistä molemmat tykkää. Laitan kuvia kun tää projekti pikkuisen nytkähtää eteenpäin
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin nyt on jotain päivitettävää. Käytiin hakemassa torilöytönä Mänttä-Vilppulasta etuteltta piipariseen. Pitkään pyöritin mikä olis paras ratkaisu mutta kun kisko kerran on niin miksipäs ei kerralla kunnollista. Huomenna tosiaan vaneri kaupoille ja jospa saisi kuviakin tänne jos jotakuta kiinnostaa. Ja toisaalta vaikka ei kiinnostaisikaan niin jääpähän itselle joku pieni galleria auton vaiheista. Huomisen ohjelmassa myöskin löytää tarrapaja joka tekee nimitarran autoon. Ei ehkä järkevin järjestys mutta mennään nyt tällä. Loppukesän viikonloput on melko lailla täyteen buukattu kaikenmaailman mopomiittejä ja tapahtumia joten hitaasti etenee mutta eipä kiirettä ole kun nukkupaikka on jo kahdelle.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Onnittelut hankinnasta, kuvia odotellessa :)

Mulla olis ollu Sprinterissä hyvä kuskailla mopojakin kun rahtitilaa oli riittävästi, mutta nukkuma/oleskelutilaa vain yhdelle ilman että tulee ahdasta. Uudet aihiot pyörii itselläni mielessä, mutta kokopitkä bussi on liian iso yhdelle kun emäntää ei reissailu autolla kiinnosta ja lapsetkin pelaa vain pleikkaa ja räplää kännykkää. Koiran kanssa voisi mahtua kivasti johonkin pikkubussiin, mutta niihin ei oikein sitä rahtitilaa saa tarpeeksi. Vaikeeksi menee :shock: :D

Kuinkas pitkä tuo Daily on?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Seiskametriseksi väitetään otteella tuota. Tarkkaa mittaa en tiedä mutta väliseinä on takapyöräkoteloiden etupuolella ja196 senttinen vuodesohva mahtuu aukeemaan niin että kabiinin ja välitilan välissä mahtuu seisomaan. Ja takatilaan mahtuu tosiaan mopot ja teltat ja muut. Toi on nyt ostettu ensisijaisesti itselle ja emännälle ja piippuhylly punkka tulee koska siellä kuskataan tavaraa tai sit siellä joku nukkuu. Ite en pysty nukkumaan jalat koukussa joten siksi nyt tämä väliaikaisratkaisu eli vuodesohva. Tietty kaikki väliaikaiset tulee joskus kumminkin jäädäkseen mutta jos nyt tämän kesän reissasi tuolla ja talven aikana eristäis ja rakenteli muutenkin kuntoon sisätilojen puolesta. Itse halusin tyhjän helpon hylsyn mihin tiesin että sopii nukkumaan ja mopot mahtuu mukaan. Bussi olis ihan unelma kun olis paikat missä laittaa ja säilyttää mutta kerrostaloasujana kannattaa unohtaa moiset haaveet heti. Itellä tuli vasta kotipihassa mieleen että kuinkas se saadaan mahtumaan ruutuun mutta lakiteknisesti sopii. Takarenkaat asfaltin reunaan ja etupyörät on just ruudun sisäpuolella. Se että takaovet on 1.3 metriä ruudun ulkopuolella ei vissiin haittaa ketään. Tai ei kukaan ainakaan ole käyny valittamassa että auto ei ole ruudussa koska teknisestihän se on kun renkaat on ruudun sisäpuolella. Fiksuja noi italialaiset ingenjöörit🤣🤣
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussin säilytys olis mulle pienin ongelma kun pihaan mahtuu taipumaan ainakin 12m bussi perä edellä. Erikoisautona olis paras, jos olis tarpeeksi sisäkorkeutta ja pituutta. Ruostekasoja vaan alkaa olla Suomiautot parinkymmenen vuoden jälkeen ja mulle on tullut hitsaushommiin jonkinlainen hylkimisreaktio.
Vuokrattavia bussejakin on ja nyt voisi saada keikkabusseja halvalla, mutta ne on usein aika rujoja sisältä. Muutaman Sprinter-pohjaisen siististi rakennetun olen nähnyt ja niissä on se takatilakin vaikka ei ehkä riitä kuin yhdelle mopolle.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

IMG-20210710-WA0008.jpeg
IMG-20210710-WA0008.jpeg
Tuossa pari huonoa kuvaa piiparisen sängystä. Aamusta hain vanerit ja nyt se on koossa. Viel täytyy kulmarautoja lisäillä lattiaan ja sorvata kunnon kiinnitys paikat takatilaan ja äänieristää loppuun sekä vaneroida sisätilat. Takapaksi taitaa jäädä nyt ihan vallan eristämättä koska ei siellä kumminkaan kukaan asu. Webastossa riittää pöhyä lämmittämään koko koppia oikein komeesti ja maasähkölle tulee paikka kylkeen. Kaksi paria pistorasioita sisälle. Jääkaappi tulee takapaksiin sängyn alle omaan lokeroonsa kun vaan löytyy riittävän matala.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Noniin, sehän lähti vauhdilla liikkeelle. Hyväksyykö katsuri tuon vaneriseinän ilman mitään kikkailua? Pitää kuitenkin ilmeisesti muutoskatsastaa? Ja lisäpenkkejä ei siis tule välitilaan eli jatko-ohjaamoon?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo penkkejä ei tule lisää eikä ollut tarkoituskaan. Katsuria ei kiinnosta kun pitää hakea väliseinän siirrosta todistus että kestää tietyn rasituksen. Korimuutoksia tekevät firmat niitä kirjoittavat mutta en jaksa uskoa että tuo 16 millinen vaneri ruuveilla ja liimalla kiinnitettynä olis heikompi kuin se millinen peltiseinä poppareilla mitä orkkis on. Pääsääntöisesti tavarankuljetusta varten on tämä lisäpunkka rakennettu mutta saahan siel nukkuakkin jos tarve vaatii. Verkkoseinän hankin tuohon eteen viel ettei tule romut niskaan jos tulee äkkipikaapysähdys. Emännän likka(jota varten tää punkka tehtiin) sen koemakasi jo ja totesi että hyvä on. Vähän liimailin lisäksi äänieristysmattoakin peltiseiniin.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Niin ja samalla kun hain vanerit tarttui mukaan mattokin. Kauhea taistelu oli tuleeko kuvio pitkittäin vai poikittain. Tarvii työmaalta ostaa tiikkiliimaa kiinnitykseen. Mikäli sillä aineella pysyy tiikit avoveneessä sillä pysyy muovimattokin Ilmarin lattiassa🤣
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin nyt selvisi suhinan ja tehottomuuden tunne. Ei se varmaan tykkää jos ahtimen putkessa on kämmenen kokoinen reikä. Nyt putki irti ja varaosaa tilaamaan. Laitetaan roudarilla tukkoon siksi aikaa että saa uuden putken kun tarvetta autolle koko ajan. Piti pientä pihinää aikaisemmin mutta nyt aloitti oikein kunnon suhinan ku kotio tultiin ja selvishän se. No nää on näitä harrastuksen kääntöpuolia.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ei sentään ehtinyt muuta vahinkoa tulla. Mikähän sen reijän oli saanut aikaan?? Muoviako se putki on?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Sellainen kuminen haitari putki se on. Vissiinkin vanhuuttaan väsähtänyt. Ei ainakaan mitään mekaanista merkkiä löytynyt. Oli vedetty mustaa sähkäriteippiä sinne uraan niin ei edes näkynyt teippi patentti ennen ku nappasin koko torven pois paikaltaan. Laitan nyt kunnolla teipaten ja Puolasta tilasin uuden että tulee ku tulee. Turbon pää näytti kuivalta ja laakeritkin tuntui olevan kunnolla ei ainakaan sormiin tuntuu klappia. Katotaan löytyykö uudella putkella muutama hepoinen lisää pellin alle.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Lisäystä tähänkin projektiin. Etuteltta tuli haettua ja anoppilaan pihassa kauhulla testasin menikö rahat hukkaan. Ei mennyt. Nyt on 4*2 metriä katettua ulkotilaakin. Mattoa suunnittelin lattiaan mutta vielä ei kelit sallinut. Jospa tällä viikolla sit. Sinällänsä helppo laittaa toi matto kun vaneri on irti lattiasta niin sohva veks, vaneri irti, matolle liima ja leikkuu reunojen mukaan ja vaneri takasin paikalleen. Nurkkiin tulee listat mitkä pitää vanerin paikallaan ja saa pois jos/kun tulee mätä vikojen korjauksia. Seuraavaksi alkaa seinien suunnittelu et millä niitä vähä eristäis. Mietinnässä oli lentokonevaneri. Ohkosta tars olla että taipuu kun ei seinät ole suorat. Mites arvon hullut olette eristäneet omia laitteita niin ettei tarvis pelätä heti kaiken kondessiveden ja kosteuden pehmentävä koko laitetta. Niin ja ikkunoita jos jollain sattuu lojumaan varastoissa niin kahta saa tarjota. Sivuoveen ja vastapuolelle seinään olis ikkunat hakusessa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Millanen toi etuteltta on? Onko nopea/helppo pystyttää/purkaa? Mulla Solikan vaunussa sellanen kiskoon pujotettava malli, jota ei viitsi kovin usein irroitella kun putkirunkokin pitää purkaa samalla.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Kiskoon pujotettava. Sit kootaan neljä lasikuitutankoa jotka pujotetaan tunneleihin ja alapäästä lukitaan. Köysillä nurkat kiinni ja tadaa. 10 minsaa meni kun ekan kerran koottiin. Vaatii vaan pehmeen alustan et vaarnat saa kiinni maahan. Laitan kuvia ku pääsen kotio en saa puhelimella niin pieneksi et menis kokorajoihin
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tuossa teltasta kuva kun on koottuna
Tuossa teltasta kuva kun on koottuna
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Hyttysverkot ja ikkunatkin saa auki niin et ilma vaihtuu kalsareissa. Ainakin ekan kokeilun jälkeen tuntu ihan mallikkaalta. Ens viikonloppuna lähetää pappatuna miittiin niin pääsee kunnolla kokeilee tuon teltan
KatSam
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Me laitettiin joustava uretaani ja vanerointi, juttua löytyy projektipäiväkirjasta... Vanerit kapeina suikaleina, jotta saa aina väliin uretaanin laitettua ja kuivahtaa... 5,5 metriä perästä eristystä, uretaania meni 30 pulloa...
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Kiitos tiedosta. Tää helpottaa omaa urakkaa kun vaan hankkii kapeita vanerisiivuja ja läiskii seinille ja urtsu alle. Päälle suunnittelin suht paksua kangasta ettei jää vanerin saumat näkyviin. Ja tietty limittäin ettei oo saumat samoilla kohdilla. Sit kun viel alkais toi kesäloma niin olis pari viikkoa aikaa nakertaa tuota vehjestä. Kyllä tästä kai vielä hyvä tulee kun sen paal... Eiku maalaa
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tsemppiä talkoisiin. Ite tulin just reissusta ja helpottuneena siitä ettei hitsaustalkoita tarvi aloittaa vaikka onkin vasta kesäloman eka päivä.
Parempi kuitenkin olla vannomatta, sillä nettikonetta ja nettikaravaania tulee silmäiltyä päivittäin. Vaikka tupperilla tulikin mittariin noin 1200km viiden päivän aikana niin silti ei tee mieli sellaista. Ahdas ja huono ajettava, tai sanotaan että ratissa ei pysty rentoutumaan.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Vanereita tuossa kattelin ja uretaaneja ja kyllä tää nyt melko selkeeltä vaikuttaa. Venesikaa ostin tuubillisen maton kiinnitykseen. Ennen kun noita vanerointeja tulee pitää rakentaa tolppasähkölle sisääntulo ja kaks-kolme pistorasiaa. Kuormatilan puolelle tulee yks pistorasia et saa sähköä takatilaan ja kaks nukkumapuolelle. Piippuhyllylle yksi ja kahden paikan rasia ja yks rasia muille vehkeille. On tuttu sähkäri joka lupas tulla kytkemään ja neuvomaan miten kannattaa tehdä. Ja saattahan se nälkä kasvaa syödessä. Tarvii suunnitella ja vetää kaapelit valmiiksi jemmaan parille muullekin rasialle niin ei tarvi ihmetellä sen jälkeen mistä ne vetää. Putkitusta suositeltiin mutta välit joihin urtsu tulee tarvis tehä putkille reikiä niin tehdään pinta-asennuksena. Löysin sellaista neljälle kaapelille sopivaa alumiinikourua metrikamana niin tehdään siitä kotelot. Helppo maalatakkin tarpeen mukaan. Suunnittelua suunnittelua
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 464
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kannattaa sitten muistaa sähköjä laittaessa että laittaa kaksinapaiset sulakkeet (johdonsuojakatkaisijat). Kaikki sähkärit ei aina huomaa ajatella tälläisten liikkuvien härveleiden erikoisuuksia, eli että tavallisesta pistokkeesta maasähköä ottaessa vaihe voi olla kummassa piuhassa vain, eli molemmat on vikatilanteessa katkaistava.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
kallek505
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Iveco Daily 40 C 15
Location: Valkeakoski

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tää tulikin jo kun sähkäri laittoi ostoslistaa. Sanoi että ne on ehdottomasti oltava, muuten ei hommasta tuu mitää.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Nää sähköhommat on kyllä sellaisia että itse pysyn niistä pois, mutta onneksi mullakin on luotto-sähkäri, joka on tehnyt kotisähköjä meille niin varmasti osaa ajoneuvosähkötkin tehdä kun siltä just tupperin lainasin :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Piiparisen vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jule »

Matkamese kirjoitti: 20 Heinä 2021 15:32 Nää sähköhommat on kyllä sellaisia että itse pysyn niistä pois, mutta onneksi mullakin on luotto-sähkäri, joka on tehnyt kotisähköjä meille niin varmasti osaa ajoneuvosähkötkin tehdä kun siltä just tupperin lainasin :)
Ei tuo kaksiosainen johdonsuoja ole sellainen jota tulisi äkkiseltään ajateltua. Kun sen hoksaa niin se on ihan päivänselvä asia, mutta vaiheen ja nollan paikan vaihtaminen on jotain sellaista jota ei vaan sähkäri äkkiseltään osaa edes ajatella, koska kiinteissä sähköasennuksissa ne ovat niin vahvasti omalla paikallaan.
Vastaa Viestiin