MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21

Kerro omasta projektistasi
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tulipa ostettua bussi. Elämäni ensimmäinen linja-auto jota olen ajanut. Kyllä jännitti kotimatka kun ensimmäistä kertaa hyppäsin bussin rattiin.
Eilen haettiin ja tänään lähdettiin kokeilemaan. Nyt testireissussa sysmässä.

Auto on siis puolustusvoimien entinen Man 10.180 Star 21 vm. 1992, Kiitokorin (Carrus) tekemä. Armeijassa huollettu 480tkm asti. Nyt kilometrejä 546tkm. Pituutta 9.7m ja korkeutta 3.2m.

Ostin valmiin kun ei himottanut rakennusprojekti mitenkään. Saattaa olla et jotain muutoksia tulee sitten joskus.

Heti korjattavaa on vuotava dieselin syöttöpumppu (siirtopumppu?)
Aina ei avaimesta starttaa, siis ei edes pyöritä, sit kun vähän räknää niin starttaa. Virrat menee kyllä päälle. Onko virtalukon uudistamisen aika?
180hv 6,6L kone on melko mopo, sataseen pääsee alamäessä. 90km/h ajaessa kaasupoljin melkein pohjassa. Saako tehoja lisää helposti?

WC on tehty kääpiöille. Kun lattiaa ei ole pudotettu eikä kattokanavia poistettu, on vessassa käynti mielenkiintoista.

Mutta kaikesta huolimatta ensi kokemus on positiivinen.

edit. poistin maininnan verovapaudesta kun verot tulivatkin maksuun.
Liitteet
IMG-20210416-WA0008.jpeg
IMG-20210416-WA0006.jpeg
IMG-20210405-WA0040.jpg
IMG-20210405-WA0027.jpg
Viimeksi muokannut Tsiisus, 02 Touko 2021 13:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Oletettavasti ollut postibussi ja siirtynyt armeijalle, painava auto kyllä tehot alakantissa,kannattaa silti tarkistaa
kaasuvipu max asento sekä muu polttoainejärjestelmä ( suod, vuoto ym), onhan tuossa ollut yli 20 matkustaja
paikkaa+ matkatavarat bussin aikakaudella mahd ollut ”100 km/ h bussi”....
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja seepra »

Joa sillä on kuljetettu kantahenkilökuntaa, kun on kääpiömallin vessa? 😀
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Omistushistorian mukaan ollut armeijan leivissä 1992-2012, että en usko Postin olleen mukana missään vaiheessa.

Miten tarkastetaan kaasuvivun max asento?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tsiisus kirjoitti: 18 Huhti 2021 09:40 Omistushistorian mukaan ollut armeijan leivissä 1992-2012, että en usko Postin olleen mukana missään vaiheessa.

Ok muistekin kun busseja siirtyi postil> puollustusvoimille vous olla, samaa sarjan pikkubusseja oli myös postilla 90-92
ikäluokassa.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Aiemmin mainitsin ettei aina starttaa.
Mutta aina ei myöskään sammu. Hassu fiilis kun avain on kädessä, virrat pois päältä ja bussi käy. Tuossa just kävi muutaman minuutin kunnes sammui.
Ideoita kellään mitä pitäis tehdä?
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja seepra »

Sammuuko pakokaasujarrun napista?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tarkoitat lattialla olevaa nuppia? Eipä tullut mieleenkään kokeilla. Täytyy testata kun seuraavaksi temppuilee.
Henkilöauto puolella vika olisi virtalukon pohja. Onko näissä sama homma ja mistä uusi virtalukko?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos avainta renaamalla saa sen käyntiin, niin kyllähän se viittaa juuri virtalukon ongelmiin.

Perinteisen manuaalivaihteisenhan saa aina sammumaan kun tuuppaa ison vaihteen pesään ja nostaa kytkimen ylös. Jos on sähköohjattu laatikko, niin pitää aina muistaa palauttaa vapaalle.
Tsiisus kirjoitti: 18 Huhti 2021 09:40 Miten tarkastetaan kaasuvivun max asento?
Kaveri painaa kaasupolkimen pohjaan, ja sä katsot ja koitat moottorinpäässä että kaasuvipu vastaa toppariin. Moottorin ei tarvii käydä.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

seepra kirjoitti: 18 Huhti 2021 11:23 Sammuuko pakokaasujarrun napista?
Nyt pääsin kokeilemaan. Ei tapahdu mitään pakokaasujarrulla.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos se kuitenkin sammuu jossain kohtaa pelkällä avaimen käännöllä, niin kyllä sen silloin pitäisi avaimesta sammua. Ne autot joissa se sammutin on esim pakokaasujarrussa ei sammu avaimesta teki mitä vaan.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Jule kirjoitti: 18 Huhti 2021 12:50 Jos avainta renaamalla saa sen käyntiin, niin kyllähän se viittaa juuri virtalukon ongelmiin.

Perinteisen manuaalivaihteisenhan saa aina sammumaan kun tuuppaa ison vaihteen pesään ja nostaa kytkimen ylös. Jos on sähköohjattu laatikko, niin pitää aina muistaa palauttaa vapaalle.
Tsiisus kirjoitti: 18 Huhti 2021 09:40 Miten tarkastetaan kaasuvivun max asento?
Kaveri painaa kaasupolkimen pohjaan, ja sä katsot ja koitat moottorinpäässä että kaasuvipu vastaa toppariin. Moottorin ei tarvii käydä.
No niin. Saatiin tsekattua tuo ja tosiaan eihän se sinne stopparille asti mene. Reilusti voi säätää, mutta ainakin polkimen päässä oleva säätö on tapissaan eli sieltä ei tule yhtään lisää. Voiko säätää jostain muualta?
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Halpoja kilometrejä ilman veroja :wink:
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Hobo kirjoitti: 18 Huhti 2021 23:32 Halpoja kilometrejä ilman veroja :wink:
No joo, halpuus on suhteellista. Mutta toi verovapaus on jees.

Ostolistalla on nyt pakoputken äänenvaimennin, virtalukon pohja ja siirtopumpun tiivistesarja. Kun noi
on kaikki hoidettu, ei taida touhutonnikaan riittää.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tsiisus kirjoitti: 19 Huhti 2021 09:21
Hobo kirjoitti: 18 Huhti 2021 23:32 Halpoja kilometrejä ilman veroja :wink:
No joo, halpuus on suhteellista. Mutta toi verovapaus on jees.

Ostolistalla on nyt pakoputken äänenvaimennin, virtalukon pohja ja siirtopumpun tiivistesarja. Kun noi
on kaikki hoidettu, ei taida touhutonnikaan riittää.
Skuba varaosaliikkeestä saa manniin tarvike osia edullisesti, raskoneen tai merkkiliikkessä joskus yllättävän kallitta
(kokemuksia 08 vuodesta alkaen kuormaauton osista) .Runko numerolla pitäis löytyä sopivi ellei jotain muutoksia
koritehdas tehnyt esim pakoputkistoon.

Siirtopumppu vuoto oikeastaan vois olla liitoksissa tai jos käsipumppu on kohteessa se vois vuotaa myös
vuodot voi osa syy huonoon vetoonkin .. Bussin henkilöauton jäljiltä laiskankuluisia mutta jos ajaa päivän täysperäv
autolla bussi kiihtyy kohtuu hyvin."....

( käsioumput kertakäyttö tarvaa n15-25€ / kpl ,siirtopumpun ventt sarja n20€ + kuparitiiivisteitä nippu)

Virtalukun on kyllä helppo testa onko kontakti vikoja ,sähkökynälläkin selviää jotain ,,, yhtä yleinen vika on starttimoottorin toimintahäiriöt varsinkin jos on ollut ”’vähällä käytöllä” ( likaantuminen, kulumisviat ym)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Startti osaa myös hapettua pilalle pidemmän seisotuksen aikana, ainakin henkilöautosta. Crc / wd40 tms hoito saattaa auttaa, kuten myös virtalukkoonkin, ainakin ensiapuna yleensä toimiva keino.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos auto ei myöskään sammu, niin kyllähän se nyt kannattaa tuosta virtalukosta aloittaa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 19 Huhti 2021 17:13 Jos auto ei myöskään sammu, niin kyllähän se nyt kannattaa tuosta virtalukosta aloittaa.

Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onnittelut uudelle kulkineelle, erikoisajoneuvo ei kylläkään ole verovapaa, dieselvero on kyllä reilusti pienempi kuin matkailuautossa, jos joskus muutoskatsastuksia joutuu tekeen niin pidä huoli ettei muutu samalla matkailuautoksi.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 19 Huhti 2021 18:29
Jule kirjoitti: 19 Huhti 2021 17:13 Jos auto ei myöskään sammu, niin kyllähän se nyt kannattaa tuosta virtalukosta aloittaa.

Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
Tota paineilmasammutinta en tullut ajatelleeksikaan.. Sehän selittäisi kyllä hyvin sen että se sammuu hetken perästä (kun paineet on noussut riittävästi).
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

BussMAN kirjoitti: 19 Huhti 2021 18:29
Jule kirjoitti: 19 Huhti 2021 17:13 Jos auto ei myöskään sammu, niin kyllähän se nyt kannattaa tuosta virtalukosta aloittaa.

Virtalukon sähkötoiminta kyllä kannattaa ekana varmistaa,mm,
Autohan aikakautta ennen edc normaali boschin rivipumppu : startti vika ja toppari ei varmuudella liity samaan häiriöön.
En muista oli tuossa paineilmapysäytin ts ei heti sammu käynnistyksen jälkeen vaatii paineen nousun ( samaa oli NLvolvossa 91/92 vuonna) vai onko sähköinen askelmoottori jotka kyllä oli vikaherkkiä ( volvo N vm 88 esim oli tuollainen käytössä).
Jos on askelmoottori voi ”paineilma syötön katkaisija” olla lisänä pakokaasujarrun kanssa toimivana, ellei poistettu käytöstä,
turbon yhteydessä olevat hukkaportit ym tuli edc aikakaudella 95/96 vm alustoihin.
Uusi virtalukon pohja (20€) ja äänenvaimennin (250€) tilattu Skubalta.
Ruiskupumpun tiivistesarjaa ei ole kellään saatavilla. Jostain enklannista löysin pienen korjaussarjan. Täytynee sieltä tilata. Kyseessä oli siis ruiskupumppu eli syöttöpumppu eikä siirtopumppu. Termit hakusessa mulla.

Tämä sammumattomuus liittyy tosiaan lyhyisiin kylmä käynnistyksiin. Tosin sammuttanut olen vasta sitten kun summeri on lakannut huutamasta.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Iski kirjoitti: 19 Huhti 2021 19:15 Onnittelut uudelle kulkineelle, erikoisajoneuvo ei kylläkään ole verovapaa, dieselvero on kyllä reilusti pienempi kuin matkailuautossa, jos joskus muutoskatsastuksia joutuu tekeen niin pidä huoli ettei muutu samalla matkailuautoksi.
Kiitos.
Kyllä se on katsastettu matkailuautoksi ja on verovapaa.

"Autoverovapaus (Autoverolain (1482/1994) 21 ja (777/2020) 23 §:ien mukainen autoverovapaa ajoneuvo.)"

Trafin sivuiltakin puuttuu kokonaan se kohta missä on verotiedot. Siellä se pitäisi näkyä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Autoverovapaudellahan ei ole mitään tekoa vuosittain maksettavan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron kanssa, autovero on se mikä maksetaan vain kerran rekisteröitäessä autoa ensimmäisen kerran suomeen tai jos muutoskatsastetaan verovapaasta ajoneuvoluokasta verolliseen.
Busseista tehdyt matkailuautot ovat jo painonsa puolesta lähtökohtaisesti aina autoverovapaita.

Trafi ei tosiaan nähtävästi näytä mitään tietoja ajoneuvoverosta tuolle, mutta pitäisin kyllä melko erikoisena tapauksena jos siitä ei mitään vuotuista veroa joutuisi maksamaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

leemu kirjoitti: 20 Huhti 2021 09:47 Autoverovapaudellahan ei ole mitään tekoa vuosittain maksettavan ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron kanssa, autovero on se mikä maksetaan vain kerran rekisteröitäessä autoa ensimmäisen kerran suomeen tai jos muutoskatsastetaan verovapaasta ajoneuvoluokasta verolliseen.
Busseista tehdyt matkailuautot ovat jo painonsa puolesta lähtökohtaisesti aina autoverovapaita.

Trafi ei tosiaan nähtävästi näytä mitään tietoja ajoneuvoverosta tuolle, mutta pitäisin kyllä melko erikoisena tapauksena jos siitä ei mitään vuotuista veroa joutuisi maksamaan.
Totta, matkailuautoissa ei suomessa makseta autoveroa.
Mutta kyllä sen ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron määrä pitäisi olla tuolla trafin sivuilla näkyvillä.
Edellinen omistaja myös kertoi ettei ole mitään veroja tullut maksuun.
Liittyykö Erikoisajoneuvo tai puolustusvoimat asiaan jollakin tavalla, en tiedä?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 10:31
Totta, matkailuautoissa ei suomessa makseta autoveroa.
Mutta kyllä sen ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron määrä pitäisi olla tuolla trafin sivuilla näkyvillä.
Edellinen omistaja myös kertoi ettei ole mitään veroja tullut maksuun.
Liittyykö Erikoisajoneuvo tai puolustusvoimat asiaan jollakin tavalla, en tiedä?
Puolustusvoimien autot ovat ainakin tietyin poikkeuksin olleet vapaita kaikista veroista, mutta kaiken järjen mukaan sellaisen edun pitäisi loppua, kun ajoneuvo tulee yksityiseen käyttöön :roll:
Helkkarin hieno hommahan se on jos tosissaan ei maksettavaa tule, kyllä täällä kaikesta muusta jo sen verran verotetaan, että näin hullun harrasteen pitäisi ilman muuta olla verovapaata :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin