MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Re: MAN 10.180 HOCL
Jos se on niiaus ( tai onko lisä askelmaa?) , esim carrus niiaa vain käsijarrupäällä ja ovi auki , kun sulkee oven nousee ajokkorkeuteen tällä estetty ettei unohda toimintoa päälle, ohjataan itsestään palautuvalla katk.,,,,,
yllättävä jos ei jousituksen man säätöä, yks vaihtoehto ohjainkapula on poistettu?
Tuota samaa autotyyppiä on muutama retkiautoinakin ( tai bussina) yritä tavoittaa saman korista jos sais katk luettelon tai
alustan osuuden tiedot ellei kösikirjaa ole mukana.
yllättävä jos ei jousituksen man säätöä, yks vaihtoehto ohjainkapula on poistettu?
Tuota samaa autotyyppiä on muutama retkiautoinakin ( tai bussina) yritä tavoittaa saman korista jos sais katk luettelon tai
alustan osuuden tiedot ellei kösikirjaa ole mukana.
Re: MAN 10.180 HOCL
Kyllä sen laskemisen huomaa, kun muutaman sekunnin pitää laskua päällä, mutta tuo säädettävä korkeus on ollut lisävaruste, auton väristä voi päätellä onko alkuperäinen omistaja ollut kuinka innokas ruksailemaan lisävarusteita..
Normaalisti tuo korin lasku tai nousu on lisäksi ollut vain ajoa varten, eli kun virrat kääntää pois kori palautuu ajoasentoon, koska lasku on tarkoitettu vain jonkin matalan esteen alittamiseen, ja nosto puolestaan jonkin epätasaisuuden ylittämiseen. Tosin jotkut ovat tilanneet noita myös niin että korinlaskun saa jäämään päälle, esim jos liikennöitsijällä on ollut matala talli bussille.
Myöhemmissä malleissa jossa korkeudensäätö on tietokonepohjainen nuo nosto ja lasku ovat tainneet olla jo vakiovarusteita, mutta noissa vanhemmissa sinne pultattiin melkoinen määrä ylimääräisiä venttiilejä ja antureita noiden toteuttamiseksi. Lasku on voitu toteuttaa halvemmalla, joten joissain autoissa on pelkkä lasku.
Normaalisti tuo korin lasku tai nousu on lisäksi ollut vain ajoa varten, eli kun virrat kääntää pois kori palautuu ajoasentoon, koska lasku on tarkoitettu vain jonkin matalan esteen alittamiseen, ja nosto puolestaan jonkin epätasaisuuden ylittämiseen. Tosin jotkut ovat tilanneet noita myös niin että korinlaskun saa jäämään päälle, esim jos liikennöitsijällä on ollut matala talli bussille.
Myöhemmissä malleissa jossa korkeudensäätö on tietokonepohjainen nuo nosto ja lasku ovat tainneet olla jo vakiovarusteita, mutta noissa vanhemmissa sinne pultattiin melkoinen määrä ylimääräisiä venttiilejä ja antureita noiden toteuttamiseksi. Lasku on voitu toteuttaa halvemmalla, joten joissain autoissa on pelkkä lasku.
Re: MAN 10.180 HOCL
Niipä onkin vuosimallin mukaan ”mekaaniset”( vipu/ ilmaventiili) tuossa melkovarmasti on , jos vuoto jousipiirissä kallistuu parkissa kun ilmavarasto loppuu, kätevin apu vois olla sähkötoiminen kompressori jousi ja lisälaitepiirii niin ovetkin toimisi parkissa. ( jos paineilma järj piirien takaiskuventiilit pitää, ei auta vaikka jarrujärj pumppaa tyhjäksi)
Re: MAN 10.180 HOCL
Lyhyeksi jäi auton "verovapaus". Nyt näkyy trafinkin sivuilla verot yhteensä 1009€ vuodessa.
Re: MAN 10.180 HOCL
Piti vähän selvitellä tuota korin valmistajaa. Valmistekilvessä lukee Kiitokori OY ja kojelaudassa on iso Erikoiskorin logo ja etuoven vieressä kyljessä on lukenut tarrassa Carrus.
Carruksen sivuilta löytyi tieto.
- 1982 Ajokki Oy ostaa Delta Plan Oy:n, Erikoiskori Oy:n ja Kiitokori Oy:n. Tästä muodostuu Ajokki Group
- 1986 Wiima Oy:n omistaja Ilmari Mustonen ostaa Ajokki Groupin
- 1989 Ajokki Group –yhtymä saa uuden nimen Carrus Oy
Kori on siis Carrus Star 21
Carruksen sivuilta löytyi tieto.
- 1982 Ajokki Oy ostaa Delta Plan Oy:n, Erikoiskori Oy:n ja Kiitokori Oy:n. Tästä muodostuu Ajokki Group
- 1986 Wiima Oy:n omistaja Ilmari Mustonen ostaa Ajokki Groupin
- 1989 Ajokki Group –yhtymä saa uuden nimen Carrus Oy
Kori on siis Carrus Star 21
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: MAN 10.180 HOCL
Reissureki kirjoitti: ↑02 Touko 2021 18:09
Jos auto on poistettu liikennekäytöstä, Trafi ei näytä veroja...
Kyllä minä ainakin näen omastani verotiedot vaikka on liikenteestä poistettu..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Mutta jos ei edellinenkään omistaja ole joutunut maksamaan ja on yksityishenkilö niin eikö pitäis mennä samoilla säännöillä?
Vai onko tuo nyt muutoskatsastettu erikoisajoneuvosta pois asuntoautoksi?
Vai onko tuo nyt muutoskatsastettu erikoisajoneuvosta pois asuntoautoksi?
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Jaa-a. Tämmöiset tiedot oli ennen kuin ostin, trafin tiedoissa.
Ajoneuvon tila Rekisterissä
Ajoneuvoluokka M1 / Henkilöauto
Ajoneuvoryhmä Matkailuauto
Mikään ei ole muuttunut. Vain omistaja vaihtunut.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Eli M1 asuntoauto.
Oisko entinen omistaja muuttanut erikoisajoneuvon M1 asuntoautoksi.
Tai erikoisajoneuvo poistunut tiedoista kun lähtenyt armeijan kirjoista pois.
Ne jotka ostelleet noita armeijan ylijäämä autoja osaa varmaan kertoa tarkemmin.
Oisko entinen omistaja muuttanut erikoisajoneuvon M1 asuntoautoksi.
Tai erikoisajoneuvo poistunut tiedoista kun lähtenyt armeijan kirjoista pois.
Ne jotka ostelleet noita armeijan ylijäämä autoja osaa varmaan kertoa tarkemmin.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Puolustusvoimilla auto on melko varmasti ollut M3, eli linja-auto.
Linja-autosta ei makseta ajoneuvoveroa. Eli tätä vuosittaista käyttömaksua+dieselveroa.
Joku on tuon joskus muuttanut M1/matkailuautoksi. Silloin siihen tulee maksettavaksi ajoneuvovero (dieselvero+perusvero).
Kuten edellä mainittu, on ajoneuvo poistunut puolustusvoimien käytöstä 2012.
Erikoisajoneuvoksi rekisteröinnit loppuivat joskus 1990-luvulla, joten ei siitä ole erikoisajoneuvoa saanut vuonna 2012.
Ja erikoisajoneuvossakin on dieselvero. vain "päästövero puuttuu".
Onhan toki mahdollista,että ajoneuvo on rekisteröity erikoisajoneuvoksi puolustusvoimille. Ne nyt ei veroja maksele muutenkaan.
Mutta jos edellinen omistaja väittää, ettei autossa ollut mitään veroja, niin huijasi tai sitten verottajalla on käynyt moka.
Jälkimmäiseen en usko. Puhutaan kuitenkin verottajasta.
Linja-autosta ei makseta ajoneuvoveroa. Eli tätä vuosittaista käyttömaksua+dieselveroa.
Joku on tuon joskus muuttanut M1/matkailuautoksi. Silloin siihen tulee maksettavaksi ajoneuvovero (dieselvero+perusvero).
Kuten edellä mainittu, on ajoneuvo poistunut puolustusvoimien käytöstä 2012.
Erikoisajoneuvoksi rekisteröinnit loppuivat joskus 1990-luvulla, joten ei siitä ole erikoisajoneuvoa saanut vuonna 2012.
Ja erikoisajoneuvossakin on dieselvero. vain "päästövero puuttuu".
Onhan toki mahdollista,että ajoneuvo on rekisteröity erikoisajoneuvoksi puolustusvoimille. Ne nyt ei veroja maksele muutenkaan.
Mutta jos edellinen omistaja väittää, ettei autossa ollut mitään veroja, niin huijasi tai sitten verottajalla on käynyt moka.
Jälkimmäiseen en usko. Puhutaan kuitenkin verottajasta.
Re: MAN 10.180 HOCL
No niin, jatketaas nyt kun sain vihdoinkin auton korjaamolta. Vaihtoivat ruiskupumpun kaasuakselin ja O- renkaan sekä kansitiivisteen. Säätivät kaasuvaijerin ja rasvasivat alustan. Nyt kulkee ihan erilailla, ei tarvii ajella koko ajan kaasu pohjassa.BussMAN kirjoitti: ↑27 Huhti 2021 20:04 Jos se on niiaus ( tai onko lisä askelmaa?) , esim carrus niiaa vain käsijarrupäällä ja ovi auki , kun sulkee oven nousee ajokkorkeuteen tällä estetty ettei unohda toimintoa päälle, ohjataan itsestään palautuvalla katk.,,,,,
yllättävä jos ei jousituksen man säätöä, yks vaihtoehto ohjainkapula on poistettu?
Tuota samaa autotyyppiä on muutama retkiautoinakin ( tai bussina) yritä tavoittaa saman korista jos sais katk luettelon tai
alustan osuuden tiedot ellei kösikirjaa ole mukana.
Niiausta en löytänyt, mutta siitä punaisesta napista, kun pitää pohjassa vähän kauemmin, suhinan lisäksi kuuluu kolinaa etuoven alta. Oletan et siellä on joku rappu mikä ei toimi. Pitänee tutustua kun kerkee.
Tuossa aiemmin mainitsin, että uusin virtalukon pohjan. Sen jälkeen ei ole starttauksessa ollut ongelmia, mutta tänään kun tulin korjaamolta kotipihaan, ei auto sammunut ollenkaan. Avain pois ja päävirrat pois ja auto sen kun käy.
Useamman minuutin kuluttua sammutin auton sitten vaihteen kanssa. Ei taida olla ominaisuus vaan vika. Mistä lähtis tutkimaan?
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Jos siellä on se paineilmasammutin, niin sen toimintaa silmäilemällä voi jotain selvitä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Semmonen "solenoidi" jossain kohdassa tankin ja pumpun välissä. Katkaisee syötön.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Syöttöpumpun vieressä yleensä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Ilo olla avuksi.
T: Mikko
Ärsyttää kaikki.
T: Jule
T: Mikko
Ärsyttää kaikki.
T: Jule
Viimeksi muokannut mikko, 08 Touko 2021 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Ei.
Mua harmittaa!
Mua harmittaa!
Re: MAN 10.180 HOCL
On siellä rappu. Osa rungosta melkein poikki ruostunut ja tainnu hiukan jämähtää paikoilleen. Siinäpä lisää projektiaBussMAN kirjoitti: ↑27 Huhti 2021 20:04 Jos se on niiaus ( tai onko lisä askelmaa?) , esim carrus niiaa vain käsijarrupäällä ja ovi auki , kun sulkee oven nousee ajokkorkeuteen tällä estetty ettei unohda toimintoa päälle, ohjataan itsestään palautuvalla katk.,,,,,
yllättävä jos ei jousituksen man säätöä, yks vaihtoehto ohjainkapula on poistettu?
Tuota samaa autotyyppiä on muutama retkiautoinakin ( tai bussina) yritä tavoittaa saman korista jos sais katk luettelon tai
alustan osuuden tiedot ellei kösikirjaa ole mukana.
kesälle. Kyllähän rappu pitää toimia jos sellainen on.
Sitä ennen tutkitaan Dometic masterflush pöntön vuotoa. Pytty purettu ja ihmettely aloitettu.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Vein auton takas korjaamolle kun ruiskupumppu vuosi edelleen, eri kohdasta. Jännää on, että ei diesel heppu huomannut sitä eikä korjaamokaan. Saapa nähdä meneekö kenen piikkiin tämä kerta?
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Joskus nuorena kössinä tuli Hi-acen pumpun kanssa tapeltua, vuoti juurikin käyttöakselin "legendaarisesta" stefasta. Vuoti uudellakin stefalla, alkuperäisosalla ja tarvikkeella. Syy oli sitten makromillin kulunu akseli, ja siitä tippas.
Saatto se olla O rengaskin, ei muista enää.
Saatto se olla O rengaskin, ei muista enää.
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Autoa odotellessa voisikin miettiä seuraavaa korjauskohdetta.
Nyt kun tuli ajeltua lämpimässä kelissä niin huomasin ettei kabiiniin tule normaalia ajoviiman aiheuttamaa ilmaa, vaan perkeleen kuumaa. Tämä ongelma vie menohalut yhtään pdemmälle.
Puhaltimet ei ole päällä vaan ajoviiman tuoma ilma suuttimista, on moottorin lämmettyä kuumaa. Vaikka suuttimet pitää kiinni, hohkaa lämmin ilma ikävästi koko kojelaudasta. Lämmittimen kuuma-kylmä vivusta säätämisellä ei ole vaikutusta.
Ideoita?
Ajattelin aloittaa keulan lipan alta. Siellä on semmoinen peltinen laatikko ruuveilla kiinni. Jospa sieltä jotain löytyy.
Nyt kun tuli ajeltua lämpimässä kelissä niin huomasin ettei kabiiniin tule normaalia ajoviiman aiheuttamaa ilmaa, vaan perkeleen kuumaa. Tämä ongelma vie menohalut yhtään pdemmälle.
Puhaltimet ei ole päällä vaan ajoviiman tuoma ilma suuttimista, on moottorin lämmettyä kuumaa. Vaikka suuttimet pitää kiinni, hohkaa lämmin ilma ikävästi koko kojelaudasta. Lämmittimen kuuma-kylmä vivusta säätämisellä ei ole vaikutusta.
Ideoita?
Ajattelin aloittaa keulan lipan alta. Siellä on semmoinen peltinen laatikko ruuveilla kiinni. Jospa sieltä jotain löytyy.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
Siellä on yleensä sellainen venttiili kennon sisäänmenossa. Johon tulee vaijeri kojelaudasta. Mikäli vena jumittaa saattaa vaijeri luovuttaa kuskin käsissä. Tämä on ihan mutua, mutta näin lähtisin vikaa etsimään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21
EI se tarvii olla kuin vähän venähtänyt säätövaijeri niin ettei hana mene 100% kiinni. Sellaisesta millin reijästä tulee uskomaton määrä kuumaa läpi.