MAN 10.180 HOCL Carrus Star 21

Kerro omasta projektistasi
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tänään saan tuon virtalukon pohjan laitettua.
Nyt olen jotenkin onnistunut hajottamaan puhaltimen. Sain korjattua kojelaudan tup.sytytin liitännän ja nyt ei tapahdu puhaltimen kytkimestä mitään.

Sitten tuo webasto. Lähtee päälle ja sammuu 10min kuluttua. Laitan uudelleen päälle ja pöhisee 3 min. Mikähän tuolla on?
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 15:32

Sitten tuo webasto. Lähtee päälle ja sammuu 10min kuluttua. Laitan uudelleen päälle ja pöhisee 3 min. Mikähän tuolla on?
Kuulostaa, ettei vesi kierrä
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Kauhee lorina ainakin kuskin paikalle kuuluu ja tietääkseni kaikki hanat on auki. Tarkoitatko et olis ilmaa? Eikö se kierrätä moottorin jäähdytysnestettä? Sen taso on normaali.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Epäilisin kiertovesipumpun toimintaa ensimmäiseksi.

Puhaltimen toimimattomuus voi hyvinkin liittyä siihen virtalukon pohjaan, ohjaus kun luultavasti kiertää sen kautta, ettei toimi muutoin kun virrat päällä.
Jokin löystynyt liitin tms. joka on voinut saada vaihtaessa kipeää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 16:42 Kauhee lorina ainakin kuskin paikalle kuuluu ja tietääkseni kaikki hanat on auki. Tarkoitatko et olis ilmaa? Eikö se kierrätä moottorin jäähdytysnestettä? Sen taso on normaali.
Jos lorisee niin että meinaa kuset tulla housuun, niin ilmaa siellä on. Putkiston korkeimmalla kohdalla se yleensä jumittaa ja siinä kohtaa pitäisi löytyä ilmaus mahdollisuus.

Täähän onkin näköjään samalla kylällä :D
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Peltsi kirjoitti: 20 Huhti 2021 15:45
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 15:32

Sitten tuo webasto. Lähtee päälle ja sammuu 10min kuluttua. Laitan uudelleen päälle ja pöhisee 3 min. Mikähän tuolla on?
Kuulostaa, ettei vesi kierrä
Hanoja kiinni tai kiertovesipumppu ei toimi.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Oli huonoksi mennyt rosvoliitin. Nyt toimii hyvin.
Kiertovesipumpun saa päälle erikseen ja hyvin toimii. Siispä etsimään ilmausruuvia.
Sitku vielä tietäis mitä noi kaikki namiskuukkelit tekee kojelaudassa. Ohjekirja hyödytön.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Kuvia
Liitteet
Kaksi vasenta tiedän, siitä seuraava punainen nappi suhauttaa etuoven ei muuta ja viimeinen vihreä ei tee mitään.
Kaksi vasenta tiedän, siitä seuraava punainen nappi suhauttaa etuoven ei muuta ja viimeinen vihreä ei tee mitään.
Mitä noi M jutut on? Ja nuo kaksi kulunutta suhauttaa jotain.
Mitä noi M jutut on? Ja nuo kaksi kulunutta suhauttaa jotain.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Ilmattu ja lorina loppui, mutta poltto sammuu 3min päästä. Vähän kerkes patterit lämmetä.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Peltsi kirjoitti: 20 Huhti 2021 17:32
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 16:42 Kauhee lorina ainakin kuskin paikalle kuuluu ja tietääkseni kaikki hanat on auki. Tarkoitatko et olis ilmaa? Eikö se kierrätä moottorin jäähdytysnestettä? Sen taso on normaali.
Täähän onkin näköjään samalla kylällä :D
No jopas. Tulehan renkaita potkimaan kertomaan miten tää toimii. :D
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 19:10
Peltsi kirjoitti: 20 Huhti 2021 17:32
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 16:42 Kauhee lorina ainakin kuskin paikalle kuuluu ja tietääkseni kaikki hanat on auki. Tarkoitatko et olis ilmaa? Eikö se kierrätä moottorin jäähdytysnestettä? Sen taso on normaali.
Täähän onkin näköjään samalla kylällä :D
No jopas. Tulehan renkaita potkimaan kertomaan miten tää toimii. :D
Kamalan paljon siin on ainakin nappuloita verrattuna omaan :lol:
Onks toi keskustan lämpölaitoksen piippu taustalla?
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Peltsi kirjoitti: 20 Huhti 2021 19:52
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 19:10
Peltsi kirjoitti: 20 Huhti 2021 17:32

Täähän onkin näköjään samalla kylällä :D
No jopas. Tulehan renkaita potkimaan kertomaan miten tää toimii. :D
Kamalan paljon siin on ainakin nappuloita verrattuna omaan :lol:
Onks toi keskustan lämpölaitoksen piippu taustalla?
Kyllä.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Putkihommia.
Liitteet
Vanha putkisto aivan loppu.
Vanha putkisto aivan loppu.
Uusi pönttö ihan erilainen vaikka kuulema on Mannin varaosanumeron mukainen. Just mahtuu paikoillensa.
Uusi pönttö ihan erilainen vaikka kuulema on Mannin varaosanumeron mukainen. Just mahtuu paikoillensa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 18:21Kuvia
Noissa kolmannen rivin kuluneissa napeissa näkyy vielä kattokanavien merkeistä jotain jäänteitä, eli suhaus voisi tulla kattokanavien raitisilmaluukkujen paineilmaohjauksesta.

Tuo M merkki on sähkömoottori ja tuollainen kolmio on pumppu, eli kuvittelisi sen jokin vesipumppu olevan. Jos tuolla olisi vain yksi tuollainen mä heittäisin että se olisi jokin taukolämmittimen tyyppinen ratkaisu..
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Jule kirjoitti: 21 Huhti 2021 20:14
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 18:21Kuvia
Noissa kolmannen rivin kuluneissa napeissa näkyy vielä kattokanavien merkeistä jotain jäänteitä, eli suhaus voisi tulla kattokanavien raitisilmaluukkujen paineilmaohjauksesta.

Tuo M merkki on sähkömoottori ja tuollainen kolmio on pumppu, eli kuvittelisi sen jokin vesipumppu olevan. Jos tuolla olisi vain yksi tuollainen mä heittäisin että se olisi jokin taukolämmittimen tyyppinen ratkaisu..
Joo kyllä niiden suhausten mukana kuuluu semmoinen peltinen kolahdus alustasta.

M napista jokin hurina kuuluu ohjaamosta, mutta mistään ei tunnu puhallusta.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Uusi pakoputki paikoillaan. Semmoiset 6h meni kahdelta äijältä äheltäen.

Ruiskupumpun korjaukseen ei löytynyt tee-se-itse-miehiä niin varasin ajan Originatorille maanantaiksi. Sieltä sen sitten haen "pienen" laskun kera ja homma tulee kerralla kuntoon.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tsiisus kirjoitti: 22 Huhti 2021 09:48
Jule kirjoitti: 21 Huhti 2021 20:14
Tsiisus kirjoitti: 20 Huhti 2021 18:21Kuvia
Noissa kolmannen rivin kuluneissa napeissa näkyy vielä kattokanavien merkeistä jotain jäänteitä, eli suhaus voisi tulla kattokanavien raitisilmaluukkujen paineilmaohjauksesta.

Tuo M merkki on sähkömoottori ja tuollainen kolmio on pumppu, eli kuvittelisi sen jokin vesipumppu olevan. Jos tuolla olisi vain yksi tuollainen mä heittäisin että se olisi jokin taukolämmittimen tyyppinen ratkaisu..
Joo kyllä niiden suhausten mukana kuuluu semmoinen peltinen kolahdus alustasta.
Tarkemmin kuunneltuani tulee kolahdus sittenkin katosta. Täytyy vauhdissa kokeilla.

Mittariston polttimoita vaihdellut ja takavalot putsannut/polttimoita uusinut. Olihan niissä paskaa ja hapettumiakin niin ettei varmaan koskaan ole putsattu. Näkee takana tulevatkin et valot on päällä.

En edelleenkään saa katolla olevia pitkiä päälle. Ja sumaritkin lakkasi toimimasta. Aina kun avaan kojelaudan ja saan korjattua jotain niin joku muu pimenee.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Kärkkäiseltä hain hyttysverkkoa magneettikiinnityksellä kattoluukkuihin. Yhdestä paketista riitti just ja just kahteen luukkuun "nauhoja". Verkkoa jäi ylikin.
Liitteet
IMG_20210425_121535.jpg
IMG_20210425_121523.jpg
IMG_20210425_121511.jpg
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tuntuisi ohjaustehostin jotenkin "kurnuttavan" vasemmalle käännettäessä lämmettyään. Missä on tuon nestesäiliö ja meneekö normi ATFfää niin kuin henkilöautoissa?
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Tsiisus kirjoitti: 25 Huhti 2021 12:45 Tuntuisi ohjaustehostin jotenkin "kurnuttavan" vasemmalle käännettäessä lämmettyään. Missä on tuon nestesäiliö ja meneekö normi ATFfää niin kuin henkilöautoissa?
Löytyi säiliö ja tavaraa on. Näyttäisi olen ihan ATF litkua.

Purin myös webaston ja putsailin tsydeemit ja kappas, sehän toimii. Sammuttelin laitteen 25min kohdilla.

Etuluukun takana on näköjään jarrunestesäiliö. Mä luulin et näissä paineilmajarruissa ei ole mitään nesteitä :oops:
Säiliön korkki on risa, pitänee paimelasta käydä metsästämässä.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Paineilmatehosteiset nestejarrut taitaa olla, takana rummut , etu levy? tai rumpu.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kytkin toimii myös jarrunesteellä, mutta sitä varten on sellainen pikkupurkki.
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

Paimelasta ei löytynyt yhtään mitään kun ei ollut osaa tai bussia mukana. Noh pitänee ajella kulkineella joskus sinne.

Tuon jarru/kytkinneste säiliön korkin saa Skubalta ruhtinaalliseen 37€ hintaan, mut ei auta kun Paimelassa ole kuulleetkaan moisesta säiliöstä.

Sittenpä tuli mieleen et miten toi tasonsäätö toimii. Tässä ei ole korkeudensäätöä erikseen, kai.
Auton etuosa ja oikea takapää tippuu melko nopeasti, mutta vasen takaosa jää ylös.
Miten tuon saisi vaateriin leiriydettäessä? Siis joko ala- tai ajoasennossa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tsiisus kirjoitti: 27 Huhti 2021 16:51 Paimelasta ei löytynyt yhtään mitään kun ei ollut osaa tai bussia mukana. Noh pitänee ajella kulkineella joskus sinne.

Tuon jarru/kytkinneste säiliön korkin saa Skubalta ruhtinaalliseen 37€ hintaan, mut ei auta kun Paimelassa ole kuulleetkaan moisesta säiliöstä.

Sittenpä tuli mieleen et miten toi tasonsäätö toimii. Tässä ei ole korkeudensäätöä erikseen, kai.
Auton etuosa ja oikea takapää tippuu melko nopeasti, mutta vasen takaosa jää ylös.
Miten tuon saisi vaateriin leiriydettäessä? Siis joko ala- tai ajoasennossa.
Kaks vaihtoehtoa taso säätöön vois olla :
- katk koelaudassa, normaalisti 3 asentoinen keinukytkin pysyy keskiasennossa = Ajo ,,, ei tuossa koelautakuvassa oikein
sopivaa sypoolia ole, onko muita katkaisijoita
- ilmajousien säätö kapula ( kuten kuorma autoissa) spiraalijohon päässä ohjaus napit jousille.
Nömä toimii vain virtapäällä olessa , varmiten kun moottori käy, joissain lisä toim voi olla esto että toimii
vain käsijarru päällä olessa

Kallistuminen viittaa jousi tai piirin vuotoon.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9822580?a ... malli=2021

Onko tuo jaruneste säiliö pikku purkki( useampi osainen) letkunpäässä, kokemusta yleensä korkkia ei saa vaan tulee kokosäiliö,
motonetissä on säiliöitä tuohon tarkoitukseen ..linkki
Tsiisus
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 06 Huhti 2021 09:37
Location: orimattila

Re: MAN 10.180 HOCL

Viesti Kirjoittaja Tsiisus »

BussMAN kirjoitti: 27 Huhti 2021 18:48
Tsiisus kirjoitti: 27 Huhti 2021 16:51 Paimelasta ei löytynyt yhtään mitään kun ei ollut osaa tai bussia mukana. Noh pitänee ajella kulkineella joskus sinne.

Tuon jarru/kytkinneste säiliön korkin saa Skubalta ruhtinaalliseen 37€ hintaan, mut ei auta kun Paimelassa ole kuulleetkaan moisesta säiliöstä.

Sittenpä tuli mieleen et miten toi tasonsäätö toimii. Tässä ei ole korkeudensäätöä erikseen, kai.
Auton etuosa ja oikea takapää tippuu melko nopeasti, mutta vasen takaosa jää ylös.
Miten tuon saisi vaateriin leiriydettäessä? Siis joko ala- tai ajoasennossa.
Kaks vaihtoehtoa taso säätöön vois olla :
- katk koelaudassa, normaalisti 3 asentoinen keinukytkin pysyy keskiasennossa = Ajo ,,, ei tuossa koelautakuvassa oikein
sopivaa sypoolia ole, onko muita katkaisijoita
- ilmajousien säätö kapula ( kuten kuorma autoissa) spiraalijohon päässä ohjaus napit jousille.
Nömä toimii vain virtapäällä olessa , varmiten kun moottori käy, joissain lisä toim voi olla esto että toimii
vain käsijarru päällä olessa

Kallistuminen viittaa jousi tai piirin vuotoon.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9822580?a ... malli=2021

Onko tuo jaruneste säiliö pikku purkki( useampi osainen) letkunpäässä, kokemusta yleensä korkkia ei saa vaan tulee kokosäiliö,
motonetissä on säiliöitä tuohon tarkoitukseen ..linkki
En ole muita katkaisimia löytänyt. Ainut mikä suhauttaa jotain alustasta/etuoven luota, on tuo oikeanpuolemmaisin punainen nappi. En ole tainnut kokeilla auto käynnissä.

Miten nopeasti auton pitäisi laskeutua? Ja miten saisi nopeasti tonttiin leirissä?

Googlella löytyi tuo säiliö. Tossa melkein identtinen scaniaan.
http://www.armachine.com/Armachine/?siv ... teid=19512
Vastaa Viestiin