Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Kerro omasta projektistasi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko Carruksen kattokin rst? Hyvä kysymys toveri punainensisulta.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Iski »

Korikehikko on kromiterästä ja katto on alumiinia.
Saattaa olla melko lämmin nukkua jos sauna on sängyn alapuolella, jos saunan rakentaisin niin tekisin kokonaan umpeen väliseinällä ja kulku vain ulkokautta saunaan, pysyy myös kosteus silloin vain saunaosastolla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Siksi siis se katto on siis erotettu tuollaisella liimamassalla tuosta korikehikosta. Olin eka ite varma, että se on rst:tä mutta tulin epäileväksi kuitenkin.

Olen miettinyt tuota samaa ongelmaa tuossa saunassa kans, mutta kokeilen tuota kuitenkin, katotaan, toimiiko. Eristän tuon välin huolella, jos pystyn, teen siitä välistä tuuletettavan. Mitä tuohon kosteusasiaan tulee, koetan tehdä saunan kahden oven taakse, etteivät sisätilat pamahda huuruun, katsotaan saadaanko toimimaan. Jos sauna osoittautuu huonoksi, pitänee muuttaa se johonkin muuhun käyttöön. Lisäksi ajatus on tehdä tuohon vehkeeseen sen verran monta sänkyä, että siellä voi nukkua muuallakin jos on sattunut saunomaan.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tuskin se sänky liikaa lämpenee sen sijoittelun takia, jos saunan katossa vähänkin eristettä. Kotona mulla on saunan katossa n. 10 cm puhallusvillaa, enkä ole huomannut yllä olevassa makuuhuoneessa erityistä ongelmaa. Suurempi ongelma kesällä on koko talon lämpeneminen pidempien saunasessioiden aikana. Jotku kohtuu isot luukut tai muu tehokas jälkituuletus saunaosastolle vois auttaa aika lailla jälkilämpöjen hallinnassa. Ja jos höyry on iso ongelma, auttasko siihen liesituuletin tyyppinen ratkaisu oven yläreunassa? Jossain yleisessä saunassa oli imuritilä katossa pesuhuoneen oven yläpuolella pukuhuoneessa.

Itsekin saunabussista olen haaveillut, mutta toistaiseksi hylätty se, takamoottorinen lyhyt telibussi suojelee tyhmiltä ideoilta?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

No mulla on tuohon ajateltuna sellainen suihkuhuoneen kattoon tarkoitettu kosteudenhallintapropelli, joka toimii kutakuinkin noin:

k-rauta.fi/tuote/kylpyhuonepuhallin-fxa-100xth-kosteus/6405422991792

Olen miettinyt tämän sillai, että saunassa pitää olla oma ilmanvaihto, eristeet välissä, käynti suihkuhuoneeseen, siellä tuo kosteudenpoistoflekti ja sitten vielä yksi ovi ennen kuin pääsee itse kabiinin puolelle. Kokeillaan, toimiiko.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Iski »

Jotain tollaista varmaan järkevä tehdä jos sauna on yhteydessä muuhun tilaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 11 Huhti 2021 15:46 Eli oikeastaan sä olet purkamassa sitä välissä olevaa lattiaa pois, joka ainakin mulla on rakenteensa puolesta vain kaksi pitkittäispalkkia. Ei sillä järjellä ajateltuna voi suurta vaikutusta olla jos kuitenkin ulkoseinät ja varsinainen lattia ja katto pysyy ennallaan.
En tunne tarkoin kyseistä rakennetta mutta jos kyseessä ne pitkittäispalkit jotka menee koko auton mitan lattiassa niin eikös ne juuri kannattele aika paljon sitä koko rakennelmaa?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Mun bussin perärunko oli sisäosissa 25 mm vanerosoiroja, vaneria, niittejä ja 1,5 mm peltiä. Takamoottorinen Carrus 701, teräksinen pitkittäisrunko välipohjassa loppuu noin 140 cm ennen perää, siinä on 20x40x2 "palkki" poikittain ja siinäkin kaksi mutkaa takaruuman oven kohdalla. taaempana kuormia kantaa vain seinät, katto ja alhaalla auton runko. Ja onhan noita paljon tehty myös autonkuljetustilalla olevia keskikoneisia, missä ei oo perässä varmasti muuta ku ulkokuoret ja auton ramppi. Kun hyvin tekee niin tuskin on ongelmia.

Haluaisin tietää, missä kahden takarivin penkit on
701 alunperin ollu kiinni, epäilyttävästi näytti siltä että vain lattiavanerissa ja seinässä :o ja sitten meitä vaaditaan kiinnittämään kaikki tukevasti?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

eagless kirjoitti: 13 Huhti 2021 21:06
Jule kirjoitti: 11 Huhti 2021 15:46 Eli oikeastaan sä olet purkamassa sitä välissä olevaa lattiaa pois, joka ainakin mulla on rakenteensa puolesta vain kaksi pitkittäispalkkia. Ei sillä järjellä ajateltuna voi suurta vaikutusta olla jos kuitenkin ulkoseinät ja varsinainen lattia ja katto pysyy ennallaan.
En tunne tarkoin kyseistä rakennetta mutta jos kyseessä ne pitkittäispalkit jotka menee koko auton mitan lattiassa niin eikös ne juuri kannattele aika paljon sitä koko rakennelmaa?
Sana "palkki" on ehkä tässä tapauksessa väärä, koska siitä takaruuman läpi ei mene mitään muuta metallia pituussuunnassa kuin se millinen pelti, joka on keskikäytävän pystyseinämässä. Sitä pitää kasassa yksi poikittain oleva 40*30*1,5 mm tuki, joka on hitsattu luukun yläreunasta kiinni koriin. Tuon pellin tilalle laitetaan joitakin kappaleita 60*40*2mm profiileja pituussuunnassa ja poikittain.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ok eli se palkki minkä varaan tehty kävelytaso ei siis mene perään asti.
Sitä luulin että ollaan sahailemassa poikki.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tuossa kuva, kovin on hintelä tuo takaruuman lattia. Pelkät sivut peltiä tuossa käytävällä ja vanerisoiroja. Ensi viikolla tulee paksuseinäistä profiilirautaa, sitten hefti-setä pistää puikolla kiinni.
Liitteet
ruuma-rakenne.jpg
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Viimeiset patterit lähtivät ulkoilmaan äskettäin. Tuo Webastokotelo sisältää paljon erilaisia lähtöjä ja tuloja vedelle.

Oheisten kuvien mukaiset kohdat katkaistiin. Toisessa kuvassa on ohuemmat putket jotka menevät katolle ja ilmastointiin (kattolämmitys). Toisessa taas paksut vierekkäiset menivät patterikiertoon. Siniset nuolet ovat katkaistut putket ja vihreät nuolet niille menneet hanat, jotka sai kiinni. Tuossa on tuo marinemallin pumppu. Pyörittääkö tuo pumppu vettä pattereissa? Ja mikä tuo muovinen laite on joka on tuossa yhdessä kuvassa? Joku termari?

Kannattaako/tarviiko mun yhdistää nuo katkaistut patterilinjat toisiinsa jotta auton nestekierto toimii normaalisti?
Liitteet
IMG_20210415_151903__01.jpg
IMG_20210415_151851__01.jpg
IMG_20210415_151844__01.jpg
IMG_20210415_151732__01__01.jpg
IMG_20210415_151744__01__01.jpg
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

No itse tein näin... paksut patterikiertoon yhdistin. Kattolle menevät vain suljin kuvaamillasi hanoilla. Lisäksi poistin ne katolle menevät kolme kompuralta tulevaa putkea ja kompuran hihnan heitin pois. Kompura toistaiseksi roikkuu paikallaan ehkä heitän senkin mäkeen joku hetki. pumpulta vaikuttaisi toi pötikkä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Toimiiko kaikki normaalisti? Tuossa putkistossa näyttää olevan tuollainen sähkötoiminen säädin, joka tehnee lämpötilaperustaisia liikkeitä. Meneekö tuo auki tai kiinni tuon jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan? Tuosta pisarasta päätellen tässä autossa on sinivihreä jäähdytysneste, onko kellään muulla ollut?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

no ei toimi vielä kun on ilmastoinnin sähköt vielä irti. Mulla on kaavio jossain niin voit tutkia tarkemmin jos kiinnostaa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kattopuhaltimissa ( ilmastoinnissa) on nesten lämmön säätö , ”puhallus ilmalämpö ”säädetään ohjainpanelista, nirmaalisti pienempi pumppu on kattokieroon ja iso patterit/ moottori.Kaikki osat on hyödynnettävissä webasto käytössä ja ajossa moottorin lämpö hyödyntämiseen.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Siinä Webaston vieressä on sellainen todella iso pumppu. Käykö se koko ajan kun auto on käynnissä? Se on siis eri pumppu kuin tuo minkä kuvasin aiemmin.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

seepra kirjoitti: 15 Huhti 2021 21:03 Siinä Webaston vieressä on sellainen todella iso pumppu. Käykö se koko ajan kun auto on käynnissä? Se on siis eri pumppu kuin tuo minkä kuvasin aiemmin.
Alkup kytkentä vain kun webasto päällä pyörii , jälkikytkentänä voi olla erillinen nappi jolla saanut pumpun toimimaan esim talvella tehostaa korin nestekiertoa patteriverkostossa (+ etukennossa) aina ei moottorin pumpun teho riitä. 30 kw web teho
vaatii tuonkokousen kiertopumpun( tai oli jo 20 kw sama koko) .
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko tuossa piirissä jossain kohtaa joku epäpuhtauksien keräin? Nyt kun on katkaissut pari putkea, niin siellä sisällähän on putken katkaisusta tullutta hilettä ihan pieni määrä. Vai onko tuo niin tarkkaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja motoku »

webaston luona SAATTAA olla sellaiset metalliverkko hienosihdit. jos ne on, ne majailevat sellaisessa 40° kulmassa olevien, tarpeettomilta näyttävien tulppien alla.

on ollut ohjekirjankin mukaan tuurissaan, onko niitä laitettu vai ei.

tulppa vaan auki ja paskat pois. jos ne sihdit siellä on niin läheltä löytyy sulut tai pallofixit linjan tilapäiseen sulkemiseen.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Olen melkein varma, ettö tuossa autossa on sinivihreä jäähdytysneste. Onko kellään muulla ollut tuota? Uusi tuttavuus, vaikka automies olenkin.

Edit: Tuossa tuloputkessa on sellainen sihdin kotelo ainakin. Koetin vääntää sen auki lenkkiavaimella, mutta totesin, että alkaa putket natista ja vääntyä sen verran, että ei uskalla enempää.

Tuki mieleen että ajaako tuo aiemmin kuvaamani pumppu pelkästään tuota patteriverkostoa? Jos ajaa, niin eikö sen voi poistaa tarpeettomana?

Tuo musta venttiili on ilmeisesti lämmityksen jonkunlainen säätövena (Behr), jolla ohjataan sähköisesti tuota patterien vedenkiertoa. Kun matkustamo on kylmä, painellaan sinne mahdollisimman lämmintä vettä. Kun jäähdytysneste on kuumaa, tuo menee ilmeisesti kiinni ja jos olen oikein ymmärtänyt, se patterijärjestelmässä oleva vesi kiertelee siellä pattereissa tuon sähköpumpun avustuksella, kunnes jäähtyy sen verran, että venttiili taas aukeaa ja ottaa koneelta lämpimämpää vettä. Olenko oikeassa tässä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Carrukseen voi näköjään luottaa myös piirustusten osalta. Sähkökaaviossa oli lopussa myös putkien kytkentä. Nyt tarvitsisin niksejä viisaammilta. Olen siis poistanut sekä kattolämmityksen että tuon patterilinjaston matkustamosta. Ohessa on dokumenttina tui koko linjasto. Miten mun kannattaisi kytkeä tai härkkiä tuota putkistoa tuolla putkitiliassa, että auto toimii mahdollisimman hyvin?
Liitteet
carrus-patterikierto-9365.pdf
(709.68 KiB) Tiedosto ladattu 199 kertaa
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo on kieltämättä hyvä kuva.

Ensin sun kyllä täytyy päätää miten sä aiot kulkineen lämmittää, ennen kuin kukaan voi alkaa arvioimaan kuinka se pitäisi kytkeä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tarkoitus on siis lämmittää se erillisellä vesikiertoisella lattialämmityksellä, ilmawebastolla ja ilmalämpöpumpulla. Seiniin ja kattoon tulee 70 mm PIR-levyä.

Nämä vehkeet eivät liity enää muuhun kuin moottorin jäähdytykseen ja ohjaamon lämmitykseen.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Carrus 502 / B10M-C / Aurora

Viesti Kirjoittaja Jule »

Moottorihan jäähtyy syylärillä, sitä älä muuta mihinkään.

Huurteenpoiston takiahan sun on jätettävä se etupään kenno sinne, jolle pitää myös nestettä saada, mutta muutehnan nuo kaikki ylimääräiset voi purkaa pois jos moottorin esilämmitykselle webastolla (tai vast) ole tarvetta.

TUollainen kaunis kuva kyllä helpottaa hemmetisti.
Vastaa Viestiin