Jule kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 12:53Nuss... viilataan nyt pilkkua, se 6V on akku, jossa on 3kpl 2v kennoja...Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:22 Eikä itseasiassa 6v kennotkaan ole mikään ihme näissä aurinkosähköpaketeissa
Joo, niitä 6v akkuja kyllä on, mutta ne eivät ole suomessa kovin yleisiä, vaan noi paikallisakutkin ovat yleensä juuri 12V akkuja
Nuo paikalliskäyttöön suunnitellut AGM akut kestävät kyllä paremmin tuota yli 50% purkua, kuin perinteiset lyijynesteakut, mutta ei se niillekään hyvää tee.Itseasiassa se litiumakuston hintakaan ei ole pahasti pielessä, jos otetaan huomioon muutakin kuin pelkkä ensimmäisen akun hankintahinta. Litiumakuston hiipuminen on hupikäytössä murto-osa lyijyakusta, jonka lisäksi se kapasiteetti on käytännössä se mitä akunkyljessä lukee, eikä vain 20-50% lämpötilasta riippuen kuten lyijyakussa.Punanensisu kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 18:21 No joo se on totta mutta jos tehdään sarja paketti niin puhutaan sitten sen jännitteestä, onhan niitä 2v kennoja
Itellä kanssa kiinnostaisi Lithium, mutta hinta ei vielä ole perus lyijy akkuihin versus ihan kohdallaan
Merkittävin etu litiumakustossa olisi kuitenkin sen nopea ladattavuus. Kulkurikäytössä optimi tilanne olisi se että tyhjä akusto latautuisi ajossa aina täyteen, jota lyijyakusto ei käytännössä tee, ellei sitten aja koko euroopan halki yhdellä istumalla. Jos hupiakusto olisi litiumkennoilla sen latausnopeutta rajaisi käytännössä saatavilla oleva latausteho eikä akun vastaanottokyky. Tosin tuo myös käytännössä nostaa systeemin hintaa, koska jos normi laturin (siis koneen kyljessä oleva generaattori) kytkee tuollaisen litiumakun perään kylmiltään, sieltä voi tulla käyttösavu ulos. Ainakin tyhjäkäynnillä lataamalla ovat rikkoneet noita latureita ihan vaan sulattamalla ne.
Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
- Liitteet
-
- Minulla on näistä suuremmista li-ion akuista työn puolesta aika paljon tietoa jos kiinnostaa.
- C94BDDBA-8AAD-44AD-9800-BAD1ECB86ADD.jpeg (34.63 KiB) Katsottu 7889 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Kerroppa käyttökokemukset kun on testattu, vois itekkii käydä hakemassaKimpsu77 kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 21:33Ikeasta ja taisi maksaa n.200€ jos en väärin muista 2000w oli maksimiteho pika keitollaPunanensisu kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 19:25 Mikä induktio taso ja minkä hintainen? Meillä vielä mietintämyssy päässä että laittaisi kiinteän
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Vähän nyt sivusta huutelen, mutta itselläkin tuo Ikean malli oli alunperin suunnitelmissa, mutta sitten löysin Saksan Amazonista samanlaisia useammalta halpismerkiltä melkein puolta halvemmalla, eli reilulla satasella. Kannattaa tuokin kortti katsoa kaikissa kohtuukokoisissa hankinnoissa, juuri viime viikolla meille tuli sieltä Victronin kolmen lähdön 16A ylläpitolaturi parisenkymmentä prosenttia edukkaammin kuin halvimmastakaan suomalaisesta kaupasta (joista mistään tuota ei löytynyt varastosta).Punanensisu kirjoitti: ↑07 Joulu 2020 19:25 Mikä induktio taso ja minkä hintainen? Meillä vielä mietintämyssy päässä että laittaisi kiinteän
Meillä varasto on vaan jo sen verran täynnä bussiin asennusta odottavaa tavaraa että tuon liesitason tilaaminen saa kyllä odottaa siihen että keittiö on sen verran kasassa että pöytätasokin on saatu paikalleen.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Mä suunnittelin myös tuota "puolikasta" liesitasoa, mutta pääduin sitten normaalikokoiseen, kun se oli muutaman euron halvempi. Nyt vähän harmittaa, pöytätasoa on muutenkin rajallisesti, ja tuhlasin sitä isoon lieteen. Kyllähän tuota lasipintaa pystyy tietysti tasonakin käyttämään, mutta jälkiviisaana voi sanoa että tuo puolikas olisi ollut parempi ratkaisu.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tänään taas vähä sai touhuttua.
Huomenna käytävään laminaatit ja pöydän luonnostelua jos vaan ehtii.
Joululahja ostoksillekkin pitäis malttaa lähteä kaikkia tyhjänpäiväisiä pyhiä ne on keksinytkin ihmisten riesaksi
Huomenna käytävään laminaatit ja pöydän luonnostelua jos vaan ehtii.
Joululahja ostoksillekkin pitäis malttaa lähteä kaikkia tyhjänpäiväisiä pyhiä ne on keksinytkin ihmisten riesaksi
- Liitteet
-
- Rungon hahmottelua
- 8ABC1F7A-2330-4936-B8FC-8998C5302CB2.jpeg (27.17 KiB) Katsottu 8637 kertaa
-
- Runko valmis
- 5F842E18-AEF9-4875-B4DC-5FBD04B95E58.jpeg (24.57 KiB) Katsottu 8637 kertaa
-
- Lankut pätkästy ja paikallaan
- 1BAE7D89-88E1-40A5-926C-858A33CAFD13.jpeg (23.04 KiB) Katsottu 8637 kertaa
-
- Väri päällä
- 0E89E7D5-7BA7-4A4E-A6F8-8AD366CCC264.jpeg (36.94 KiB) Katsottu 8637 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Eilinen meni jouluostoksilla joten ei ehtinyt autoon muuta tehdä kun maalata kerrosänkyjen sisäosat.
Tänään sitten pääsi luomistyöhön jo puoliltapäivin.
Kerrossängyt sai yöpöydät ja loput laudoitukset.
Taka sain laitettua laminaatin ja sängyn runko luonnos on valmis.
Huomenna lähdettävä saranakauppaan ja sitten voikin takasängyn pohjan tekassa ja rakennella sängylle jotain tukia / jalkoja ja säilytys lokero sängyn alle.
Mistä ootte patjoja hommanneet näihin erikoisen muotoisiin sänkyihin? Vene hommissa olen verhoilijoilta ostellut joskus homesuojakankain verhottuja patjoja mutta tähän ei raskis alkaa semmosia ompeluttaan Onko se jyskitä haettava ja leikattava itse muotoon ja päälliset ommeltava uuteen muotoon?
Tänään sitten pääsi luomistyöhön jo puoliltapäivin.
Kerrossängyt sai yöpöydät ja loput laudoitukset.
Taka sain laitettua laminaatin ja sängyn runko luonnos on valmis.
Huomenna lähdettävä saranakauppaan ja sitten voikin takasängyn pohjan tekassa ja rakennella sängylle jotain tukia / jalkoja ja säilytys lokero sängyn alle.
Mistä ootte patjoja hommanneet näihin erikoisen muotoisiin sänkyihin? Vene hommissa olen verhoilijoilta ostellut joskus homesuojakankain verhottuja patjoja mutta tähän ei raskis alkaa semmosia ompeluttaan Onko se jyskitä haettava ja leikattava itse muotoon ja päälliset ommeltava uuteen muotoon?
- Liitteet
-
- A96BD14F-49D1-4224-A5F1-B9797F299124.jpeg (34.02 KiB) Katsottu 8490 kertaa
-
- 6663F8BF-9D48-4E6B-B893-FC9A42BC0008.jpeg (33.56 KiB) Katsottu 8490 kertaa
-
- 7DA551E7-D674-471E-9040-444F7846619C.jpeg (28.63 KiB) Katsottu 8492 kertaa
-
- F643668F-F5E6-4C28-963C-3BDC16767FE7.jpeg (31.7 KiB) Katsottu 8492 kertaa
-
- 77837982-D4C5-4A91-A516-A17673568BDE.jpeg (28.11 KiB) Katsottu 8493 kertaa
-
- D16FA2F0-1ED8-4411-A532-A06F907EFB9D.jpeg (28.07 KiB) Katsottu 8493 kertaa
-
- 8A5783C4-6636-4259-A801-B0CB01D402EB.jpeg (28.07 KiB) Katsottu 8493 kertaa
-
- 21562F81-4078-4387-8685-12970475DD8F.jpeg (28.07 KiB) Katsottu 8493 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Oisko ikea in ku olis vieressä?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Täällä päin ainakin Tampereen vaahtomuovi, leikkaavat samalla neliöhinnalla muotoon. Etola näyttäs myyvän kans. Eiköhän noita vaahtomuovikauppiaita ole sielläkin päin. Päälliset tekevät myös, mutta nuukana ompelin veneeseen ne itse.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Pitääpä maanantaina alkaa kartottaan mistä patjat kannattais hommata. Ittelle kelpais kyllä vaikka pelkkä talja patjaksi mutta saattaa tuo rouva olla eri mieltä asiasta
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Takasängyn alta vapaa reitti lämmön kulkuun takaseinän suuntaan jos mahdollista , melko kylmä takaseinä talvella kun moottori ei lämmin ja kesällä toisinpäin ajonjälkeen kuuma, lähinnä alkuperäis eristeillä todettu ( seinän sisällä on villa varmaankin palo,turvallisuus syystä ( ettei heti styroxit syttyisi) ja kulmat ”auki ” kattoon saakka , esim webaston käynnistyskaasuja tulee sisään )
Lisäeristämien styroksilla / ruiskuvaahdoilla järkevin vanhan seinän sisäpintaan niin palo turvallisuus ei heikkene.
Mielenkiintoinen projekti seurata kun eteen vauhdilla, hyvä ennakkosuunnitelma, ja ammattitaito rakentamiseen
niin tulee valmista...
Peukut!
Lisäeristämien styroksilla / ruiskuvaahdoilla järkevin vanhan seinän sisäpintaan niin palo turvallisuus ei heikkene.
Mielenkiintoinen projekti seurata kun eteen vauhdilla, hyvä ennakkosuunnitelma, ja ammattitaito rakentamiseen
niin tulee valmista...
Peukut!
Viimeksi muokannut BussMAN, 12 Joulu 2020 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Takasänky jää irti peräseinästä n.15cm. Toki peräseinäkin on lisäeristetty 30mm ff-pir uretaanilevyin.BussMAN kirjoitti: ↑12 Joulu 2020 22:50 Takasängyn alta vapaa reitti lämmön kulkuun takaseinän suuntaan jos mahdollista , melko kylmä takaseinä talvella kun moottori ei lämmin ja kesällä toisinpäin ajonjälkeen kuuma, lähinnä alkuperäis eristeillä todettu ( seinän sisällä on villa varmaankin palo,turvallisuus syystä ( ettei heti styroxit syttyisi) ja kulmat ”auki ” kattoon saakka , esim webaston käynnistyskaasuja tulee sisään )
Lisäeristämien styroksilla / ruiskuvaahdoilla järkevin vanhan seinän sisäpintaan niin palo turvallisuus ei heikkene.
Ilmalämmittimen yksi puhalluskanava tulee olemaan takasängyn alla ja tuo takasivuoven portaikon eristän ja teen lattian päälle, sieltä tuntuu nyt eniten hohkavan kylmää.
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Pitääpä käydä katsomassa nytkö tuo laveriki olis maalia ja yöpöytää vaille valmis.
- Liitteet
-
- F07134EB-0B14-416D-8AC6-6DEC3C7F87FC.jpeg (34.04 KiB) Katsottu 8377 kertaa
-
- 87C74478-2F90-4266-8465-73523FC95E8D.jpeg (33.53 KiB) Katsottu 8377 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Hienot nuo lokerikot kerrossängyn päädyssä. Tuollainen laidallinen avoin säilytystila on kätevä paikka tavaroille. Näkyvillä ja piilossa yhtä aikaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tänään sain naulattua vanerin takasänkyyn ja tehtyä yöpöydän sängyn päätyyn ja tulihan ne samointein sudittua väriinkin.
Siivosin loput ylimääräiset puutavarat ulos autosta että pääsee huomenna latomaan käytäväänkin laminaatit.
Siivosin loput ylimääräiset puutavarat ulos autosta että pääsee huomenna latomaan käytäväänkin laminaatit.
- Liitteet
-
- 5853F7E1-33E4-42E8-8D8A-70D06479AA8A.jpeg (35.05 KiB) Katsottu 8330 kertaa
-
- 48CC01C4-4E07-449C-92E3-63939C5D35AE.jpeg (27.08 KiB) Katsottu 8330 kertaa
-
- 98086716-9A1D-4427-B137-F72DCB9CBA25.jpeg (30.48 KiB) Katsottu 8330 kertaa
-
- 8C60DE56-7971-4412-8033-5422B52EA5CF.jpeg (21.37 KiB) Katsottu 8330 kertaa
-
- 3B6F5166-DDA3-4407-84D4-68BAA37A1959.jpeg (28.67 KiB) Katsottu 8330 kertaa
-
- B3F3B64E-920A-499D-994F-8AB70FD01E80.jpeg (33.84 KiB) Katsottu 8330 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tänään taas mokoma joulu haittasi harrastusten etenemistä,.. ei saanut tänään kun käytävän lattiatason laminaatteihin ja puolet pystyösista Noooh,.. onhan päivä huomennakin
- Liitteet
-
- 29650DCA-0AC4-418B-B7E8-CFFB4C6A68D4.jpeg (35.5 KiB) Katsottu 8230 kertaa
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Hyvän näköinen lopputulos
Onko sivualueillakin uretaania tai lämpöeristettä pinnoiteen alla
Miten ratkaisit luukut?(, tankinpäälle, vaihteisto/ moottori,,,, hyvä luukkukohde myös taka akselin päälle joka on omassa edellinen lisännyt paljon putkia/ letkuja pääsee hyvin korjaushommiin) . Miettinyt myös vastaavaa pinnoitusta, jos jättäis ilmatilan ( tai uretaanilevyt) väliin niin vois laittaa nestekierron tai ”sähkövastukset” sais kevyen lämmitykset/ kuivauksen käytävään...
Onko sivualueillakin uretaania tai lämpöeristettä pinnoiteen alla
Miten ratkaisit luukut?(, tankinpäälle, vaihteisto/ moottori,,,, hyvä luukkukohde myös taka akselin päälle joka on omassa edellinen lisännyt paljon putkia/ letkuja pääsee hyvin korjaushommiin) . Miettinyt myös vastaavaa pinnoitusta, jos jättäis ilmatilan ( tai uretaanilevyt) väliin niin vois laittaa nestekierron tai ”sähkövastukset” sais kevyen lämmitykset/ kuivauksen käytävään...
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Lattiassa ei ole vielä eristeitä. Tarkoitus oli keskikäytävä eristää sisäpuolelta ja korokkeet alapuolelta mutta niinhän siinä kävi kun katto tuli lisäeristettyä että loppuu perästä korkeus niin päätin eristää koko tavaratilan kunhan ehdin. Eli koko alatila tulee lämpimäksi tilaksi joka auttaa kyllä noiden vesienkin käyttöä talviaikaan ja samallahan siinä lämpiää lattiakin. Katossa on nyt orkkis styroxin lisäksi 30mm ff-pir uretaani ja samoin ikkunoissa+lisäksi 30mm finnfoam koko seinässä pattereiden yläpuolelta ikkunoiden yläreunaan. Purettujen ilmakanavien alla orkkis styroxi.BussMAN kirjoitti: ↑14 Joulu 2020 23:18 Hyvän näköinen lopputulos
Onko sivualueillakin uretaania tai lämpöeristettä pinnoiteen alla
Miten ratkaisit luukut?(, tankinpäälle, vaihteisto/ moottori,,,, hyvä luukkukohde myös taka akselin päälle joka on omassa edellinen lisännyt paljon putkia/ letkuja pääsee hyvin korjaushommiin) . Miettinyt myös vastaavaa pinnoitusta, jos jättäis ilmatilan ( tai uretaanilevyt) väliin niin vois laittaa nestekierron tai ”sähkövastukset” sais kevyen lämmitykset/ kuivauksen käytävään...
Luukut jäi ilman laminaattia. Kaikki luukut nousi laminaatin verran ylemmäksi ja niihin täytyy jostain metsästää laminaatin kaltainen teippi ym pinnoite tai sitten vain nakkaan maton päälle.
Korokkeen yläkanttiin tulee rosteri kulmalista ja alareunaan varmaan alumiinilista kun ei raskinut rosteria ostaa niin paljoa
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Hienoa jälkeä ja helvetinmoinen tahti, ite sain tohon jamaan liki viidessä vuodessa
-Pikavuoro Gibraltarille-
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Ei minun hermoilla rakenneta mitään viittä vuotta
Kyllä se tehhään kerralla pois ja eihän siitäkään haittaa ole että homma on niin pirun mukavaa touhua ettei meinaa iltaisin malttaa lopettaa Töiden jälkeen kun menee äkäseen jotaki tuonne touhuaan niin huomaakin jo kohta että ”niin ne jäi kympin uutiset tänäänki näkemättä”
Tänään olis tarkoitus ajella auto halliin illalla ja alkaa hieman lämppäreiden asennusta suunnittelemaan ja samalla ylläpitolaturia ajoakuille ja samalla yhdistyskaapelia hupiakuille erillisen päävirtakatkaisijan kautta jotta sais ajon aikaista latausta hupipuolelle.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Laita Blue Sea erotusrele akustojen väliin. Siinä on starttauksen tunnistus ja maapiuhaan laittaa kytkimen kojelautaan saa akustot irti. Muuten voi hinnat palaa tyhjäkäynnillä ilmoja kerätessä. Samalla voi siirrellä jotain korin sisävaloja yms. muuta asumiskulutustalaitteita hupipuoleelle. Säilyy ajoakut käynnistystä varten täysinä ja päävirrat voi olla parkissa pois päältä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
On mulla kontaktoreita jos haluais niillä kytkeä niin onnistui kyllä mutta nyt mennään mekaanisella kytkimellä ihan toimintavarmuutta ajatellen. Minulla tulee ajoakuille oma ylläpitolaturi joka pitää huolen että käyntiin saa ja tarkoitus vain ajossa tarvittaessa ladata hupiakustoa. Parkissa tullaan pitämään päävirrat päällä, ovet ja vessa toimii paineilmalla niin niille laitan jääkaapin kompuran painekytkimellä pitämään paineita. Ainakin vielä on niin tiivis paineilmajärjestelmä että uskon tuon riittävän.Rosvolinna kirjoitti: ↑15 Joulu 2020 11:46 Laita Blue Sea erotusrele akustojen väliin. Siinä on starttauksen tunnistus ja maapiuhaan laittaa kytkimen kojelautaan saa akustot irti. Muuten voi hinnat palaa tyhjäkäynnillä ilmoja kerätessä. Samalla voi siirrellä jotain korin sisävaloja yms. muuta asumiskulutustalaitteita hupipuoleelle. Säilyy ajoakut käynnistystä varten täysinä ja päävirrat voi olla parkissa pois päältä.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Ite ostin Victoronin 230a niin ainakin kestää kun on 180a laturi
Oliko se 120€
Oliko se 120€
Re: Scania Carrus 602 ”Elise” projekti tarinaa
Tänään tuli laminaatit laiteltua käytävän reunoihin ja rosteri listat kans. Loppuksi ajoin auton halliin ja pesasin. Toiveissa olis saada teipit tällä viikolla ja peittää textit jotka tosiaan on sapluunalla maalattu auton kylkeen. Patjat pitäis huomenna hankkia jostain, samoin häytyy käydä hankkimassa käytävän alareunaan listat ja luukkuihin yrittää löytöä jostakin laminaatin kaltaista pinnoitetta. Seuraavaksi olis pöydän rakennus hommat kans ja sitten saisikin kantaa jo sohvan pirttiin
- Liitteet
-
- F9F2469E-0C0C-4BA7-AD34-EBC90955D81F.jpeg (61.08 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- D5EBB68D-F6CC-41D6-A691-975E9C94E0CE.jpeg (29.18 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- E5C57252-608D-44E3-B5B4-DE57F3E516AD.jpeg (63.18 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- D028736F-C035-49EF-8701-915B9B16CD88.jpeg (37.03 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- 3A3B3A1A-1783-4168-A7FB-0E37927A0E44.jpeg (34.14 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- 5E91290A-F4A6-4042-8580-BF1820103DD3.jpeg (33.19 KiB) Katsottu 8050 kertaa
-
- DF8312E5-5B06-444E-B8F2-E8DFAD233E8E.jpeg (44.91 KiB) Katsottu 8050 kertaa