Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jarrupapereita hakiessa on hyvä käydä nipat läpi - joka tapauksessa auto on silloin montulla ja alusta käden ulottuvilla. Hitsauksessa on tärkeää oikea virran määrä. Raudan pitää sulaa nopeasti; tuollaiseen 10mm kalikkaan saa antaa kunnolla virtaa. Puikkoukkona ottaisin 2mm tikun ja 130A ja niillä kutittelisin alkuun...

Parilla täplällä paikoileen - jäädytys - naputtelu oikeaan asentoon - nätit saumat liitoskohtiin - vettä perään ja pohjamaalit. Kaikki muovinen sulaa kyllä, jos/kun lämpö leviää. MInulla on tapana kastella kohde/ympäristö heti hitsauksien välillä. Kyllä sen sauman tulee jäähdytystä kestää. Irtopaloja, kun hitsailen niin saman tien ne lentävät ämpäriin valmistuttuaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jep, sauman pitää kestää jäähdyttämistä, juuri kuten Roavolinna totesi, valmis kappale voidaan jäähdyttää, mutta jos kuvittelee hitsaavansa paksuja rautoja "vähän kerrallaan ettei rauta kuumene" niin ei tule hyvä.

Millin - parin peltihän tarttuu yleensä ihan riittävän hyvin (päälipellit, lokarit ym.) myös hitsaamalla täpliä / pisteitä jonoon, jolloin kuumeneminen on hyvin paikallista mutta paksummilla tulee vain pintasauma, parhaimmillaan nätti, nopea ja valmiiksi irti.

Tuosta puikosta, 3,25 tai 4 alkaa kai olemaan oikea kokoluokka bussin runkoraudoissa. Ainakin oman venetrailerin teossa ohuin puikko mitä tarvi oli tuo "3-piikki". Aivan kevyimmät hitsit ei näitä polttele, silloin pitää pärjätä pienemmällä. Toki ei se onnistu myöskään aivan pienellä migillä näiden runko. 200+a tarvitaan hyvään tulokseen jatkuvaa virtaa, 40% käyttöajalla menee hermot hitsarilla, joka sauman pätkän jälkeen 10 min tauko.

Puikkoja ja lankoja on sitten sellaisia millä asentohitsaus onnistuu ja sellaisia millä se ei onnistu. Eli kannattaa valita bussi hommiin "asentohitsauspuikko" tai lanka...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Hyviä vinkkejä, kiitos. Ei ole oikein viime vuosikymmeniltä kokemuksia hitsaamisesta, mutta eiköhän se siitä. Rauhassa ajattelin putsailla ja samalla suunnitella homman kunnolla. Yleensä teen ja sitten mietin, eli purkaan ja teen uudelleen😂

Laitteita löytyy 2 esabin pikkukone tuli mukana kun tän maapaikan ostin. Sain just toimimaankin, oli kaasuletku vaan hapertunut eikä siis uusi kaasu alkuun auttanut, kun eilen vähän kokeilin hitsuutella. Sitten ihan bussia varten hommasin tollasen halpiksen. Timco 315i oliko siis 315A täysitehoisesti. Eli sillä tuo olis tehtävä. Pikkukoneella sitten noi korimuutokset sisälle.
Noita asentopuikkojakin hankin, tosin 2,5mm. No ehkä sillä pärjää tai sit haen uusia.

Vastailin jo toisessa viestissä, mutta päätyi sinne avaruuteen kait. Eli taidot on kateissa myös näissä Somero hommissa😂
Miten monta kuvaa saa samaan viestiin. Laitoin kuvan hieman pienempänä, mutta ei auttanut.

Ai, niin. Volvonkin ruoste löytää. Ei rauta katoa ihan kokonaan, ohuenee vaan😂 tarvii muutamiin kohtiin laittaa vahviketta, mutta sitten taas edessä lisää irrottelua, joten niistä uusia kysymyksiä myöhemmin
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

387DCA77-49FF-4133-AC64-EAAACE3A9D8C.jpeg
387DCA77-49FF-4133-AC64-EAAACE3A9D8C.jpeg (34.2 KiB) Katsottu 8072 kertaa
8EAF3781-7E89-4892-BB4D-1C939F45FB1F.jpeg
8EAF3781-7E89-4892-BB4D-1C939F45FB1F.jpeg (34.84 KiB) Katsottu 8072 kertaa
22FA3C41-7A4C-44C8-95B8-15D176CC8092.jpeg
22FA3C41-7A4C-44C8-95B8-15D176CC8092.jpeg (32.32 KiB) Katsottu 8072 kertaa
E9A0F40A-CFED-44EF-8AB6-E9EECE408DE5.jpeg
E9A0F40A-CFED-44EF-8AB6-E9EECE408DE5.jpeg (32.53 KiB) Katsottu 8072 kertaa
EA3E1B1C-49BE-4716-A4BD-AE8D7499B19A.jpeg
EA3E1B1C-49BE-4716-A4BD-AE8D7499B19A.jpeg (30.18 KiB) Katsottu 8072 kertaa
Kuvien lisäämis testailua.
Näyttäisi ainakin kovasti pakkaamalla näkyvän. Kuvat kun vielä hoksaa kääntämään vakaan niin jo kelpais.
Kuvista sen verran, että tämä projekti tuli aloitettua aika tosissaan. Tai ainakin sen varjolla pysty itselle perustelemaan muuttoa maalle vanhaan taloon just valmistuneesta talosta Uudellamaalla😂 pihatie oli niin kapoinen ja mutkikas ja savinen, että meni uusiksi. Samoin pihasta lähti vanha tammi ja lipputanko (kaikkia vaihtoehtoja mietin et olis voinut säilyttää mutta ei vaan olis onnistunut. No Nyt mahtuu kääntään auton pihassa. Ens kesällä jos rakentuisi talli/katos Bussin päälle.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Pärjää noilla 2,5mm puikoilla mainiosti, OK 48 hyvä jokapaikan puikko, jos hipistellä haluaa, niin OK 55 saa murtolujuutta hieman lisää.
Tässä hyvä tietopaketti Esabin puikoista:
https://assets.esab.com/asset-bank/assetfile/10105.pdf
Rosvolinna, ei kestä 2mm tikku todellista 130A:ta, tai ei sitä saa noilla tehoilla enää hallitusti saumaan?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja motoku »

edellistä, 112 Scanian takarunkoa hitsaillessa oli suurin ongelma kuona. rungossa oli pistemäisiä, syviä syöpymäreikiä, joista nousi saumaan ihan järkyttävästi kuonaa. ensimmäisestä saumasta ei tullut edes kunnolla kipinöitä hioessa.

syöpymä on hankala, sitä ei saa pois oikein millään. ainut konsti, mitä itse keksin mokomalle, hitsasin sauman ja hioin sen pois niin monta, yleensä 2-3 kertaa, että sauma ei ollut enää huokoinen.

sen kyllä näkee sauman hiomajäljestä, onko siinä pistemäisiä reikiä vaiko ei. kelpuutin itse vasta "reiättömän" sauman.

samasta syystä totesin puikon hyväksi hitsausmenetelmäksi. se kun nostaa kuonan saumasta pois niin voi olla varma, että "pohjalla on parempaa" eikä kympin saumalla peiteltyä paskaa.

lämmön määräähän ja sitä kautta vetelyriskiä moninkertainen hitsaaminen vain lisää. toisaalta, pelkällä kuonalla kiinnitetty rauta ei hyödytä ketään...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä toimii 2mm puikko ainakin tuolla Rehm invertterikoneellani. Paksummalla on tietenkin mukavampi tehdä, jos rungon kimpussa on. Ei tuohon 10mm rautaan oikein tartu pienemmillä virroilla.

Maalla on hyvä asua ja bussi mahtuu helpommin pihaan. Komea navetta "WillerNomadLife".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja MLuoto »

Rosvolinna kirjoitti: 30 Joulu 2020 13:44 Kyllä toimii 2mm puikko ainakin tuolla Rehm invertterikoneellani. Paksummalla on tietenkin mukavampi tehdä, jos rungon kimpussa on. Ei tuohon 10mm rautaan oikein tartu pienemmillä virroilla.

Maalla on hyvä asua ja bussi mahtuu helpommin pihaan. Komea navetta "WillerNomadLife".
ei taida oikein antaa virtaa jos 2mm puikolle 130A.
tuolla virralla hitsataan jo 3 piikin puikkoa.

"huono jatkoroikka heikentää hirviästi koneen tehoja"

suht edullinen kestävä pikkupuikko kone on fronius transpoket 1500 tuommosella hitsaan töisä paljo keikkahommia.
ei säikähän vaikka tulee vettä tai räntää taivaalta ja on muutenki kovalla käytöllä.
kerran yks kone tippu 6Metristä petoniin mutta eipä tarvinu lähtä toista konetta hakemaan kuoret tosin meni vähä huonoksi.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Testailin tota puikko hitsuutella ja 48 puikoilla ei oikein onnistunut, mutta onneksi oli kaupasta tarttunut mukaan jotain uusia esabin goldrox puikkoja. Niillä jo tuli mukavan näköistä ja oikein mainiosti suli. Molemmat kiinni naitettu osat punaisena. Perästä moukaroin oikein kunnolla eikä irti tullu, joten tuolla sitten menee lautanenkin kiinni. Melkolailla 300 oli mittarissa. Sitä en tiedä paljonko todellista, kun jatkokaapelilla pituutta 30m. Mutta näyttää toimivan.

Sitten niihin ihmettelyn aiheisiin. Aloin purkaa noita ilmaletkuja joita rungon sisällä juoksee. Jarrulta lähtevän onnistuin vääntämään rikki... oli sitten niin jumissa ja letku kovana ettei ehjänä irki tullut. Siis osa mikä kellosta iskarien väliin. Siitä seuraava pätkä läpi rungon jäi vielä paikalleen sekin p....le kiusaa. rungossa reikä letkun läpivienniksi, mutta ei tuu kiinnitysmutterin kaa.. siis oikeesti, mitä järkeä tossa on. Et niin pieni reikä.Toinen ongelma oli noi rungon sisällä pitkittäin menevät ilmaputket. Ne vois vaikka poikki leikata ja liittää jälkeenpäin, mutta siellä rungon sisällä on myös n. Tuuman suojaputkessa? Siis oikeesti sitä ei sieltä saa kun sentin paloina. Järkyttävä homma. Jos sen jättää sisään ja alkaa hitsaan, NI mahtaa olla aika käry ja jos syttyy niin kiva sammutella... oudot ratkaisut ollut kyllä tehdessä tätä laitosta.

Taidan hitsuutella kiinni ja toivoo parasta. Sammutin ja vesiletku vieressä😂
Liitteet
Ilmaletkut suojaputkessa sisällä rungossa
Ilmaletkut suojaputkessa sisällä rungossa
D6CA4C06-A1E2-408C-B4FE-71D14F717878.jpeg (117.49 KiB) Katsottu 7679 kertaa
Ilmaletkut suojaputkessa rungossa
Ilmaletkut suojaputkessa rungossa
BAB03304-F88D-4820-B4F6-D992C788B084.jpeg (116.08 KiB) Katsottu 7679 kertaa
Jarruputken läpivienti turhan ahdas
Jarruputken läpivienti turhan ahdas
540F6BC5-21E7-4CDB-9DB2-6B1FE967ABC6.jpeg (113.18 KiB) Katsottu 7679 kertaa
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Mitäs siellä suojaputken sisällä on? Sähköjä ei kannata ainakaan sulattaa.

Eikös nuo pitkät putket lähtis tuolta rungon sisästä, jos saa toisen pään irti ja toisesta päin kiskoo?

Tuon mutterin saa putkesta irti kun katkaseen putken helmen yläpuolelta, yleensä on varaa sentti lyhentää. Tällöin toki tarvii uuden helmen ja tukiholkin putken sisään kiinnittäessä. Jos jaksaa nyhrätä, saattaa helmen ja sisäholkin saada pois ehjänäkin putken metsästä, mut ei oo kalliita ostaakaan.

Ja takaisin laittaessa muistakaapa pistää noihin putkiin niitä metallisia liittimiä, ainakin jarruputkiin...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Epäilen että polttoaineputket tankista onko moottorin tai mahd myös webaston linja, kannattaa tarkistaa...

Monessa ratkaisussa kuorma- tai linja auton alustan putket letkut on korituksen jälkeen mahd sijoittaa
järkevämmin, tehdään yleensä kun jotain uusitaan.
Auton ( alustan) valmistaja sijoittaa kaikki rungonyläpinnan alapuolelle, lisäksi paketoi nippuun ja rungottomissa
on kiepillä putket, sähköjohdot max runkomittaan riittävänä ” siirtorungon ” päällä ja koritehdas ylenssä
sioittaa ne käytäväpalkin ulko pintaan, jälkikorjaukset suht hankalia tehdä, monessa muusakin unohtuu mahd huolto
tai korjaustyöt ( jopa pesu mahdollisuus esim takailmajousien alueelta)
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Mikaeli kirjoitti: 31 Joulu 2020 18:40 Mitäs siellä suojaputken sisällä on? Sähköjä ei kannata ainakaan sulattaa.

Eikös nuo pitkät putket lähtis tuolta rungon sisästä, jos saa toisen pään irti ja toisesta päin kiskoo?

Tuon mutterin saa putkesta irti kun katkaseen putken helmen yläpuolelta, yleensä on varaa sentti lyhentää. Tällöin toki tarvii uuden helmen ja tukiholkin putken sisään kiinnittäessä. Jos jaksaa nyhrätä, saattaa helmen ja sisäholkin saada pois ehjänäkin putken metsästä, mut ei oo kalliita ostaakaan.

Ja takaisin laittaessa muistakaapa pistää noihin putkiin niitä metallisia liittimiä, ainakin jarruputkiin...
Hyvä vinkki! Eli itse kunnioitan noita jarrujärjestelmän osia. Just hlöautoon jarruputkia vaihdoin, mutta siis määrämittaisia valmiilla liitoksella. Nää raskaantekniikan laitteet on hiukka vieraampia. Pitäähän tuo poikki kait napsauttaa joka tapauksessa.
Pitkittäin rungon sisällä on ilmanpaine putkia myös. Nelipiiriventtiilille yks 12mm ja eteen painesäiliölle muistaakseni kaks ohkasempaa. Ne varmaan katkaisen ja nykäisen jonkun matkaa eteenpäin. Se suojaputki sinne jää ja varmasti tuottaa ongelmia jollain tapaa... palaa tai sulaa ja jää tielle. No sen näkee tässä lähi päivinä. Nyt muutama päivä rentoillaan ja vois vaikka yrittää tallia pikkasen järjestellä. Muuton jälkeen tavarat ei oo löytäny vielä paikkaansa ja järjestys on nimeltään kaaos.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tällä viikolla olen paininut samojen hommien kans. Tänään sain hitsaukset etupäästä loppuun. Minä annoin nuiden runkopalkin sisällä olevien putkien olla. Raakasti vaan saumaa ja heti kunnon jäähdytys perään. Ei tuntunut liikaa sulavan. Tuon jarruputken joutui tosiaan katkaisemaan liittimen juuresta, että sai sen pois.

Sulla näyttää kohtuullisen terveellä tuo kun vertaa mihin kuntoon minulla oli päässyt. Täytyy tuohon omaan säikeeseen pistää jotain juttua ja joku kuva jossain vaiheessa.

Mistä hommasit uudet lautaset ja pussit? Tuntui olevan aika hankala tarvikkeet löytää. Kysytty Elijanderilta ja Skubalta. Molemmat myi ei oota. Päädyin modifioimaan toisenlaiset pussit sinne.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

jiipee kirjoitti: 31 Joulu 2020 22:23 Tällä viikolla olen paininut samojen hommien kans. Tänään sain hitsaukset etupäästä loppuun. Minä annoin nuiden runkopalkin sisällä olevien putkien olla. Raakasti vaan saumaa ja heti kunnon jäähdytys perään. Ei tuntunut liikaa sulavan. Tuon jarruputken joutui tosiaan katkaisemaan liittimen juuresta, että sai sen pois.

Sulla näyttää kohtuullisen terveellä tuo kun vertaa mihin kuntoon minulla oli päässyt. Täytyy tuohon omaan säikeeseen pistää jotain juttua ja joku kuva jossain vaiheessa.

Mistä hommasit uudet lautaset ja pussit? Tuntui olevan aika hankala tarvikkeet löytää. Kysytty Elijanderilta ja Skubalta. Molemmat myi ei oota. Päädyin modifioimaan toisenlaiset pussit sinne.
Ei oo vielä pusseja tilattu. Toisella puolella lautanen vaihdettu kaks vuotta sitten ja jos se on pysynyt kiinni noilla saumoilla niin ei oo hätää kellään. Meinasin kyllä vähän vahvistella kuitenkin... mutta pussit siis... ajattelin kokeilla eka tällä vanhalla kun näyttää aika hyvältä. Toki näistä en mitään tiedä. Kevääseen kuitenkin aikaa eli jos ei pelitä niin voihan sen vaihtaa. Silloin voi olla jo mukavammat kelit näihin ”ulkotöihin”.

Joo, siis tän runko tuntuu suht. Hyvältä. Se vähä mitä näitä olen nähnyt ja enimmäkseen kuullut. Ruostetta toki on ja eka reikä ( just tän lautasen kohdalla on, mutta ainevahvuutta on kuitenkin ihan ok (vielä). Muutamia kohtia tekis mieli vahvistella, toki vielä puoli alustaa tutkimattakin. mutta toisaalta voi olla turhaakin työtä,jos vaikka löytyy jotain liian pahaa. Esim. Konetta en oikeestaan oo tutkinut, kun en siitä mitään ymmärräkään. Aika märkä on kompuran ja yhden(ekan?) sylinterin ventiilikopan tienoo.

Kunto sisältäkin huolettaa vaikka Toki kaikki pitäis joka tapauksessa uusia eristeistä lähtien. juuri tänään olin vähän taas tutkimassa ja pikkasen purkamassa, niin jo alko aivastelu ja hengenahdistus... kaikki homeitiö kun pääsee ilman paikkoja repiessä? Oon allerginen, mutta koiran ja vanha talo tai ees raksapöly ei tuota ongelmia. Tää bussi kylläkin😉

Osien saantiin sen verran, että muutamat osat oon tilannut esim. Tasonsäätöventtiili ja aivan väärää tavaraa tullut. Modifoimalla ehkä sais toimimaankin, mutta kun hinta on kuitenkin suolainen niin miksi viitsisi.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Korjaan sen verran, että pussien saanti ei ilmeisesti olisi ongelma vaan nuo alamaljat ja ylälautaset. Olikohan niin, että Volvolla ostettuna tuon ylälautasen hinta oli jo satkun luokkaa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eikös nuo oo yleisesti bussiin jotain luokkaa 300-500€ kpl lautasineen merkkiliikkeessä, onko se sit kallis vai halpa, saa jokainen päättää itse. Mun mielestä kallis eli sorvaan itse tarvittaessa. Pusseja saa yleensä tarvikkeenakin eli on halvempia.

Työperäkärryn täydellinen jousi liittimineen maksoi 130€ ja siinä oli muoviset ylä ja alalautaset, eli ei ees ruostu...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Toi ylälautanen tuli teetettyä paikallisella pajalla kilohintaan... saiskin kaikki osat samanlailla.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Toki 10mm teräkseen 25mm reiän teko oli aika savotta vaikka terä (tylsä) ja pylväskone (tehoton) löytyykin.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Mk 2 ei ymmärtääkseni sovi mk 4een?
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Täällä ei suuria oo tapahtunut. Pikkasen purkuhommia ja irrallaan ollut akkuna tuli aukastua ja liimattua nippuun uudestaan. Osiakin tullut toki osa vääriä😊

Asiaan. Eli kuvassa B10m eturenkaan lokasuojan ja lattian välitila. Tarkoitus laskea lattiaa. Levytyksiä purkaessa huomasin tuon luukun. Tuuletus? Näkyy olevan joku mekanismi aukeaminen. Ei ole mahdollista laittaa virtoja päälle saati käynnistellä, jotta näkisi kuinka toimii. Tietoa kenelläkään? Onko tarpeellinen? Jos laskee niin tuo katoaa...

Samalla varmistu kattoilmastoinnin kohtalo. Taidan Repii irti vaikka laite toimiikin. Ongelmat on että kuinka kauan toimii, vuotaa ympäristöstä jonkin verran ja haluan ton katon tiiviiksi ja nyt noi putketkin on tiellä, joten olis muutettava reittiä ja uudestaan laitettava täyteaineet sisään. Sain tarpeeksi syitä repiä irti. Vielä kun kompuran tulevaisuuden saisi ratkaistua.
Liitteet
Luukun tarkoitus?
Luukun tarkoitus?
685FF53E-1407-4D07-BAC4-9D4DB0367171.jpeg (91.37 KiB) Katsottu 7154 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Asiaan. Eli kuvassa B10m eturenkaan lokasuojan ja lattian välitila. Tarkoitus laskea lattiaa. Levytyksiä purkaessa huomasin tuon luukun. Tuuletus? Näkyy olevan joku mekanismi aukeaminen. Ei ole mahdollista laittaa virtoja päälle saati käynnistellä, jotta näkisi kuinka toimii. Tietoa kenelläkään? Onko tarpeellinen? Jos laskee niin tuo katoaa...

Luukun toiminta? seuraan jos löytyy tieto, vois littyä katto ilmastointiin ( kattopuhatimet kun siirtyy sisäkierrosta
ottamaan ilman ulkoa, vois toimia poistoreittinä esim ) omassa vastaava vm98 , luukkkua hoitaa pieni ilmasylinteri,
sutrak huoltotauolla ettei voinut testata toimintaa..
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Veikkaan myös ruuman ilmanpoistoa. Täysin turha kulkurikäytössä koska ruuman ilmankiertoa joutuu joka tapauksessa parantamaan niin että toimii parkissakin?
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla on ainakin tuossa se ruuman ilmanpoiston takaiskuventtiililäppä. Eli vakio ilmanvaihdossa ilma tulee sisään auton keulasta ja katolta, ja poistuu matkustamosta venttiilien kautta tavaratilaan, josta edelleen tuon takaisluläpän kautta ulos.

Jos se takaisku toimii oikein, niin ei noista mitään haittaakaan ole, laskee vaan ylimääräisen paineen ulos. Jostainhan sen matkustamoon ajonaikana pakkautuvan ilman pitää päästä ulos, jos ilma ei pääse hallitusti ulos se aiheuttaa todennäköisesti ylimääräistä huurtumista, ja mahdollisesti epämiellytävän olon ylimääräisestä paineesta.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 31 Tammi 2021 19:13 Mulla on ainakin tuossa se ruuman ilmanpoiston takaiskuventtiililäppä. Eli vakio ilmanvaihdossa ilma tulee sisään auton keulasta ja katolta, ja poistuu matkustamosta venttiilien kautta tavaratilaan, josta edelleen tuon takaisluläpän kautta ulos.

Jos se takaisku toimii oikein, niin ei noista mitään haittaakaan ole, laskee vaan ylimääräisen paineen ulos. Jostainhan sen matkustamoon ajonaikana pakkautuvan ilman pitää päästä ulos, jos ilma ei pääse hallitusti ulos se aiheuttaa todennäköisesti ylimääräistä huurtumista, ja mahdollisesti epämiellytävän olon ylimääräisestä paineesta.

Ok luukun toteutusta on eri versioita tässä kakkos sarjan carruksessa on ilmasyl ohjaus ( voisliittyä sutrak järj ),
ei oo vain selvinnyt mistä käsky tulee., osa matkustamon ilmasta poistuu takana olevan katto ventt kautta
( siinä oli kumiläpät ilmavirta ” ohjaus”) , käytävän sivuissa 4 kpl luukkuja ( tais osassa olla läpät) ruumaan ja
ruumasta poisto?
Vastaa Viestiin