Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Jahans, meni taas bittiavaruuteen...
Eli putsasin valmiiksi kirkkaat liittimet josta ei ollut apua. Niin öljyanturin kuin pumpun takusen. Edc poksin liitin on kiinni. Sen verran styrkkaa kamaa etten kyllä lähde enempiä sitä vääntelee.
Hätäsammuttimen kahva oli syylarin vieressä. Luulin aikasemmin hanaksi.
Jos lisää ideoita niin saa tarjota.
Eli putsasin valmiiksi kirkkaat liittimet josta ei ollut apua. Niin öljyanturin kuin pumpun takusen. Edc poksin liitin on kiinni. Sen verran styrkkaa kamaa etten kyllä lähde enempiä sitä vääntelee.
Hätäsammuttimen kahva oli syylarin vieressä. Luulin aikasemmin hanaksi.
Jos lisää ideoita niin saa tarjota.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Ei edc vika oikein voi selittää sitä sammumattomuutta, vakionahan se vaan katkaisee virran edc:ltä kokonaan kun kääntää avaimen pois päältä, ja kun edc tietokone ei saa sähköä se ei einää komenna koneeseen polttoainetta jolloin se sammuu.
Sinänsä se systeemi toimaa tavallaan nurinkurisesti, siellä on "sammutin rele" (Volvon piirikortilla pitäisi olla numeroitu 3063) joka on kytketty niin päin että kun releelle ei tule sähköä se antaa edc tietokoneelle sähkön. Eli virtalukko "pois" asennossa se antaa kokoajan sähköä tuolle releelle nro 3063, joka katkaisee sähkön edc:ltä. Eli kun auto on sähköttömänä ja kääntää pääkytkimen kiinni (siis sähköä johtavaan tilaan), tuo sammutin rele aktivoituu välittömästi. Sähkö tuolle sammutin releelle tulee virtalukon kautta sulakkeelta 14, mutta samalta sulakkeelta tulee myös käynnistys komento joten se tuskin on rikki.
Koska tuo systeemi toimii nurkinkurisesti vika voi olla siis lähinnä virtalukossa (virtalukonpohjassa) tai johtosarjassa virtalukolta tuolle sammutinreleelle.
Mä oon vissiin jo aiemminkin selittänyt tän jossain kohtaa?
Sinänsä se systeemi toimaa tavallaan nurinkurisesti, siellä on "sammutin rele" (Volvon piirikortilla pitäisi olla numeroitu 3063) joka on kytketty niin päin että kun releelle ei tule sähköä se antaa edc tietokoneelle sähkön. Eli virtalukko "pois" asennossa se antaa kokoajan sähköä tuolle releelle nro 3063, joka katkaisee sähkön edc:ltä. Eli kun auto on sähköttömänä ja kääntää pääkytkimen kiinni (siis sähköä johtavaan tilaan), tuo sammutin rele aktivoituu välittömästi. Sähkö tuolle sammutin releelle tulee virtalukon kautta sulakkeelta 14, mutta samalta sulakkeelta tulee myös käynnistys komento joten se tuskin on rikki.
Koska tuo systeemi toimii nurkinkurisesti vika voi olla siis lähinnä virtalukossa (virtalukonpohjassa) tai johtosarjassa virtalukolta tuolle sammutinreleelle.
Mä oon vissiin jo aiemminkin selittänyt tän jossain kohtaa?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Joo, tutulta kuulostaa ehkä tässä aikasemmin tai muualla.Jule kirjoitti: ↑16 Huhti 2021 20:45 Ei edc vika oikein voi selittää sitä sammumattomuutta, vakionahan se vaan katkaisee virran edc:ltä kokonaan kun kääntää avaimen pois päältä, ja kun edc tietokone ei saa sähköä se ei einää komenna koneeseen polttoainetta jolloin se sammuu.
Sinänsä se systeemi toimaa tavallaan nurinkurisesti, siellä on "sammutin rele" (Volvon piirikortilla pitäisi olla numeroitu 3063) joka on kytketty niin päin että kun releelle ei tule sähköä se antaa edc tietokoneelle sähkön. Eli virtalukko "pois" asennossa se antaa kokoajan sähköä tuolle releelle nro 3063, joka katkaisee sähkön edc:ltä. Eli kun auto on sähköttömänä ja kääntää pääkytkimen kiinni (siis sähköä johtavaan tilaan), tuo sammutin rele aktivoituu välittömästi. Sähkö tuolle sammutin releelle tulee virtalukon kautta sulakkeelta 14, mutta samalta sulakkeelta tulee myös käynnistys komento joten se tuskin on rikki.
Koska tuo systeemi toimii nurkinkurisesti vika voi olla siis lähinnä virtalukossa (virtalukonpohjassa) tai johtosarjassa virtalukolta tuolle sammutinreleelle.
Mä oon vissiin jo aiemminkin selittänyt tän jossain kohtaa?
Muut tarkistettu paitsi virtalukon piuhat tai siis oon ne silmämääräisesti katsonut. Joku 3 piuhaa katkonut ja kolvannut. Syytä en tiedä.
Auton tullessa vika tapahtu välillä, sit usein ja nyt koko ajan.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Jos box (edc) autossa samoin kun vanhemmissa ( sähköinen alkup pääkytkin) , virtalukon herätin menee akkukoteloon ja kytkee päävitakatk toisenpiirin kärjet( = startin päävirta kaapellille virta) sen jälkeen startin ohjaus virta kytkeytyy ,,,en muista oliko tuossa ohjauspiirissä sulakkeita ja releitä jos on ne on pääkytkimen läheisyydessä. Korjatkaa jos edc autossa eri systeemi
Viimeksi starttaus ong scaniassa ei vaan selvinnyt heti onneksi omapihassa ,, oli takakäynnistys johtoliitin lopuksi, mutta
etsiä sai virtalukosta, releistä, sulakkeista ym , sähkökaavio olis auttanut mutta ei ollut,, oletus virran kulku oli
virheellinen+ henk kohtainen oikosulku,,,,,,,Juken kommenti auttoi oikeille jäljille....
Viimeksi starttaus ong scaniassa ei vaan selvinnyt heti onneksi omapihassa ,, oli takakäynnistys johtoliitin lopuksi, mutta
etsiä sai virtalukosta, releistä, sulakkeista ym , sähkökaavio olis auttanut mutta ei ollut,, oletus virran kulku oli
virheellinen+ henk kohtainen oikosulku,,,,,,,Juken kommenti auttoi oikeille jäljille....
Viimeksi muokannut BussMAN, 17 Huhti 2021 11:01. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Jule kirjoitti: ↑16 Huhti 2021 20:45 Ei edc vika oikein voi selittää sitä sammumattomuutta, vakionahan se vaan katkaisee virran edc:ltä kokonaan kun kääntää avaimen pois päältä, ja kun edc tietokone ei saa sähköä se ei einää komenna koneeseen polttoainetta jolloin se sammuu.
Sinänsä se systeemi toimaa tavallaan nurinkurisesti, siellä on "sammutin rele" (Volvon piirikortilla pitäisi olla numeroitu 3063) joka on kytketty niin päin että kun releelle ei tule sähköä se antaa edc tietokoneelle sähkön. Eli virtalukko "pois" asennossa se antaa kokoajan sähköä tuolle releelle nro 3063, joka katkaisee sähkön edc:ltä. Eli kun auto on sähköttömänä ja kääntää pääkytkimen kiinni (siis sähköä johtavaan tilaan), tuo sammutin rele aktivoituu välittömästi. Sähkö tuolle sammutin releelle tulee virtalukon kautta sulakkeelta 14, mutta samalta sulakkeelta tulee myös käynnistys komento joten se tuskin on rikki.
Koska tuo systeemi toimii nurkinkurisesti vika voi olla siis lähinnä virtalukossa (virtalukonpohjassa) tai johtosarjassa virtalukolta tuolle sammutinreleelle.
Mä oon vissiin jo aiemminkin selittänyt tän jossain kohtaa?
Virran kierto muistuttaa FH12/ 420 ( ” pumppusuutin” versio) ,,virtalukosta boksiin,,, boksista releelle ja sieltä toim virta boxiin jne.,, aikoinaan tutkittiin vikaa starttas / pyöritti mutta ei käynnistynyt , syy oli box ( = moottorinohj box)vika, vioittui ylijännitteellä pikalaturilla/ melkotyhjiin akkuihin virtaa ja käyntiin jännitepiiki.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Niin, nythän ongelma on päinvastainen, lähtee käyntiin muttei sammu? Eikös se käynnistymisongelma ratkennut sillä startin herätinpiuhan fiksillä.
Periaatteessa kytkentä pitäisi ainakin tietääkseni olla sellainen että kääntämällä pääkytkimestä virrat pois auto sammuu? Eihän tuo tietysti ole mikään "oikea" tapa sammuttaa auto, vaan hätäratkaisu.
Periaatteessa kytkentä pitäisi ainakin tietääkseni olla sellainen että kääntämällä pääkytkimestä virrat pois auto sammuu? Eihän tuo tietysti ole mikään "oikea" tapa sammuttaa auto, vaan hätäratkaisu.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Toi B10m G8 laatikon täyttöpaikka on huono vitsi. Todella hankalassa paikassa. Meni oma aikansa edes löytää se. Jopa peilillä hieman haasteita nähdä sinne. Öljyn täyttäminen ilman pumppua ois ollut todella hankalaa. Nyt vain aikaa meni. Mutta nyt on tehty. Samalla kuivaimen patruuna tuli vaihdettua. Ilmatankit tyhjensin ja keskimmäisestä tuli aika reilusti vettä ja vaahtoa?
Aika hankala oli kanssa vaihtaa kun toi kuivaimen jalka oli viddumainen kun on kumipuslien varassa. Varmaan parempi olis irroittaa kokonaan niin sais putsattua. Tällä kertaa näin.
Samalla sai katsoa kunnolla pohjaakin ekan kerran. Aika hyvä vielä. Ehdottomasti kunnon putsaus ja massaus tehtävä tässä kun kerkii
Yks pusla takaa oli huonossa hapessa ja toinen taka jarrukello oli jo lähellä tiensä päätä. Pitää vaihtaa asap.
Jarrut kuitenkin toimivat pirun hyvin. Kerran molempi päitä testattiin ja heittämällä läpi.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Vinkki niille joilla projektikuntoisella autolla ajelee.
Laittakaa huolella jotain väliaikaista levyä ihan jokapaikan! Pienikin aukko maantiehen aiheuttaa aikamoisen pölyn cabiinissa. Itsellä reilu 5km hiekkatietä ja nopeus tuolla tiellä max. 25km/h ja jumankekka mikä pölly kävi. No onnex en ole ihan liikaa rättiä näyttänyt autolle joten likainen on nyt vielä likaisempi.
Laittakaa huolella jotain väliaikaista levyä ihan jokapaikan! Pienikin aukko maantiehen aiheuttaa aikamoisen pölyn cabiinissa. Itsellä reilu 5km hiekkatietä ja nopeus tuolla tiellä max. 25km/h ja jumankekka mikä pölly kävi. No onnex en ole ihan liikaa rättiä näyttänyt autolle joten likainen on nyt vielä likaisempi.
Re: Carrus Regal 350/Volvo B10m 96 rojekti
Unohdin kerran mahurissa sen ruumassa olevan koneluukun auki. Aiha hyvin keräsi pölyä, vaikka pitäisi olla periaatteessa ylipaineinen tila.. Ei vissiin enää kerää ylipainetta kun on 1,5m² reikä siellä