volvo b57 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
volvo b57 -78
Jäänyt kokonaan projektiketju tekemättä tänne foorumille, ilmeisesti kun ostaa "ehjän" ja "valmiin" auton niin ei tarvitse juuri rakentaa. Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan, eli kai tän ketjun voi jälkikäteenkin perustaa.
Eli autohan ilmestyi hullujen piiriin kalajoen kevättapaamiseen -17, jossa jo herätti huomioni. Loppukesästä auto tuli myyntiin, ja heti sain sovittua kaupat, joskin omistajanvaihdos tapahtuisi vasta syksyllä. Auton hain kotiin juuri ennen silakkariehaa, ja siellä tulikin käytyä ns.ostokunnossa.
Eli autohan ilmestyi hullujen piiriin kalajoen kevättapaamiseen -17, jossa jo herätti huomioni. Loppukesästä auto tuli myyntiin, ja heti sain sovittua kaupat, joskin omistajanvaihdos tapahtuisi vasta syksyllä. Auton hain kotiin juuri ennen silakkariehaa, ja siellä tulikin käytyä ns.ostokunnossa.
Viimeksi muokannut jeepster, 20 Loka 2020 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Autostahan on aika pitkälti historia tiedossa, ollut alkujaan espoon autolla vuoteen -89 tämännäköisenä(kuva sisarautosta)
Kuukauden autoliikkeen nimissä pohjanmaalla, josta ostettu matkailuautoprojektiksi. Autoa on rakennettu huolella pari vuotta, mm. purettu tyhjäksi ja lisäeristetty. Muutoskatsastettu matkailuautoksi -91. Matkailuauton alkuajoista mulla ei ole kuvaa, mutta ollut silloin valkoinen raidoilla.
Liukuväri on tullut myöhemmin, kylkeen tulleen kolarikorjauksen aikana maalari halusi kokeilla uutta tekniikkaa. Rakentajalla auto säilyi siis vuoteen -17, josta viimeiset vuodet käyttämättä. Ensimmäisellä hullulla puoli vuotta, ja sen jälkeen mulla.
Kuukauden autoliikkeen nimissä pohjanmaalla, josta ostettu matkailuautoprojektiksi. Autoa on rakennettu huolella pari vuotta, mm. purettu tyhjäksi ja lisäeristetty. Muutoskatsastettu matkailuautoksi -91. Matkailuauton alkuajoista mulla ei ole kuvaa, mutta ollut silloin valkoinen raidoilla.
Liukuväri on tullut myöhemmin, kylkeen tulleen kolarikorjauksen aikana maalari halusi kokeilla uutta tekniikkaa. Rakentajalla auto säilyi siis vuoteen -17, josta viimeiset vuodet käyttämättä. Ensimmäisellä hullulla puoli vuotta, ja sen jälkeen mulla.
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Sisusta on aika pitkälti alkuperäisessä -90 luvun asussa, plyyshiä on katossa ja penkeissä, ja tälläisenä olisi tarkoitus säilyttääkin. Pirteyttä siniseen sisustukseen saatiin oranssein verhoin.
Painevesijärjestelmään päivitin oraksen hanat, muoviset matkailuvaunumallit ei ole mun mieleen, lämmintä käyttövettä tulee sohvan alla olevasta styroksilaatikosta jos lämmöt ollut päällä, en ole perehtynyt enempää tai kokeillut riittääkö suihkuun.(netistä kaivoin kuvan, eli tälläinen) Vesiwebaston ja pattereiden lisäksi laitoin airtopin näin suomen kesäkäyttöä ajatellen, pieni kosteudenpoisto on monesti tarpeen. Rakentaja kertoi yöpyneensä yli-30 asteen pakkasessa, itse en ole talviretkeilyä vielä kokeillut.
Keittiöön on vaihtunut isompi verkkovirtajääkaappi rikkinäisen kaasukaapin tilalle. Nyt tänäkesänä tehtiin tilaa myös pöytämallin tiskikoneelle. Vessassa on muovimattoseinät, näitä olis tarkoitus myös päivittää jossain vaiheessa. Mahdollisesti myös sohvan istuinmukavuutta voisi parantaaPainevesijärjestelmään päivitin oraksen hanat, muoviset matkailuvaunumallit ei ole mun mieleen, lämmintä käyttövettä tulee sohvan alla olevasta styroksilaatikosta jos lämmöt ollut päällä, en ole perehtynyt enempää tai kokeillut riittääkö suihkuun.(netistä kaivoin kuvan, eli tälläinen) Vesiwebaston ja pattereiden lisäksi laitoin airtopin näin suomen kesäkäyttöä ajatellen, pieni kosteudenpoisto on monesti tarpeen. Rakentaja kertoi yöpyneensä yli-30 asteen pakkasessa, itse en ole talviretkeilyä vielä kokeillut.
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Ulkoisesti päivitykset on rajoittunut pääsääntöisesti valoihin, alkuperäiset pyöreät ajovalot oli vaihtuneet neliskanttisiin, joihin niihinkin oli aika tehnyt tehtävänsä ja teho heikentynyt. Pyöreät tuplavalot asensin vähän v-malliin hakemään häijyä ilmettä, jota tehostaa musta peitinlista. Kaikki kylki- ja äärivalot on vaihdettu uusiin. Lucaksen takavalot kärsivät pienestä hapettumasta ja ne korvasin iveco-lavamallin tarvikevaloilla. Kattopitkät korvaantuivat pyöreillä ja saivat kaverikseen hadleyt. Led mallinen linjakilpi ei sinänsä kuulu tälläiseen autoon, mutta siitä en luovu! Peilit oli myös hapettuneet, ne korvattiin ehjillä purkuosilla.
Aika nopeasti tuli huomattua että kirkkaat ikkunat eivät ole kivat kesällä, ja asia ratkaistiin hakemalla pikaisesti tokmannilta tummennuskalvoa joka liimattiin ikkunan sisäpuolelle. Aurinko ja lämpö väheni huomattavasti, mutta muutti ikkunat pattereiksi, ikkunan sisäpintaan ei juuri kädellä voinut koskea. Kesällä -20 asia ratkaistiin ulkopuolella olevilla sinisillä peilikalvoilla, nyt on hieman hämärä sisätila, mutta auringon lämpö pysyy ulkopuolella. Makuuhuoneen ikkunat pimennettiin lisäksi sisäpinnasta armaflexillä, jättäen vain pyöreät tirkistysikkunat. Mukavampi nukkua kun aurinko ei herätä tuikkaamalla silmään.
Ulkopellitys on ruvennut kukkimaan muutamasta kohdasta, korjaus tarkottanee uudelleen maalausta ja luonnollisesti värin vaihtoa, tai ehkä on etsittävä joku liukuvärin osaava maalari
Aika nopeasti tuli huomattua että kirkkaat ikkunat eivät ole kivat kesällä, ja asia ratkaistiin hakemalla pikaisesti tokmannilta tummennuskalvoa joka liimattiin ikkunan sisäpuolelle. Aurinko ja lämpö väheni huomattavasti, mutta muutti ikkunat pattereiksi, ikkunan sisäpintaan ei juuri kädellä voinut koskea. Kesällä -20 asia ratkaistiin ulkopuolella olevilla sinisillä peilikalvoilla, nyt on hieman hämärä sisätila, mutta auringon lämpö pysyy ulkopuolella. Makuuhuoneen ikkunat pimennettiin lisäksi sisäpinnasta armaflexillä, jättäen vain pyöreät tirkistysikkunat. Mukavampi nukkua kun aurinko ei herätä tuikkaamalla silmään.
Ulkopellitys on ruvennut kukkimaan muutamasta kohdasta, korjaus tarkottanee uudelleen maalausta ja luonnollisesti värin vaihtoa, tai ehkä on etsittävä joku liukuvärin osaava maalari
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Ehdottomasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan, mielellään näkisi täällä tälläisiä esittelyjä enemmänkin. Ikkunoiden uusi sinisävyinen kalvo sopii kyllä tosi hyvin tuon nykyisen värimaailman kanssa, nämä kuvat ei tee tuolle kunnolla oikeutta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 109
- Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
- Truck: Volvo B10m Eagle560
- Location: Savonlinna
- Member id: 461
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Hienoa nähdä kuvia ja lukea kertomusta vaikka kulkuri olisi "valmiina" ostetukin. Lisää toki sisältäkin kuvia. Pyöreät etuvalot on kyllä
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Hienostihan tuo linjakilpi sopeutuu vanhempaankin autoon, ehkä tuo kirjaisintyyli auttaa asiaa?
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Hieno peli
Itsellähän on vähän vastaava tilanne, että auto tuli "valmiina" ja sitä on koitettu pikkuhiljaa jalostaa omia tarpeita vastaavaksi.
Ylipäätään lämmittää mieltä kun joku viitsii vielä touhuta näiden vanhempien pelien kanssa, eikä aina tarvitse olla "kivitalon hintainen" rosteri-Carrus tms.
Ei toki mitään pois uudempien autojen rakentajilta, hienoja ne on, mutta näissä vanhoissa miinoissa on vaan oma tunnelmansa.
Sääli, jos pintapellit alkaa kukkia. Maalaus on poikkeuksellisen komea.
Itsellähän on vähän vastaava tilanne, että auto tuli "valmiina" ja sitä on koitettu pikkuhiljaa jalostaa omia tarpeita vastaavaksi.
Ylipäätään lämmittää mieltä kun joku viitsii vielä touhuta näiden vanhempien pelien kanssa, eikä aina tarvitse olla "kivitalon hintainen" rosteri-Carrus tms.
Ei toki mitään pois uudempien autojen rakentajilta, hienoja ne on, mutta näissä vanhoissa miinoissa on vaan oma tunnelmansa.
Sääli, jos pintapellit alkaa kukkia. Maalaus on poikkeuksellisen komea.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Suurta teknisempää remonttia ei juuri alustalle ole vielä minun aikana tehty. Matkavauhteihin sopiva tuplaperä on autoon jo aikoinaan vaihdettu. Heti alkuun toki vaihdettiin renkaat tuoreempiin, eteen tuli uudet, ja tutulta liikennöitsijältä löytyi edullisesti vaihtoauton mukana tulleet käytetyt vetopyörät. Luonnollisesti autoon vaihdoin kaikki öljyt ja suodattimet. Kytkimessä oli koko minulla olon aikana ollut sellaista vaivaa ettei ihan kokonaan tuntunut irrottavan, vaan paikaltaan lähtiessä tuntui vähän rusahtavan. Kesälomareissulla -19 tuntui kytkin vähän lipsuvan, ja kotiin ajettiin varovaisesti. Tarkistusluukusta tutkien löytyi kytkinkopasta eräänlaista vaseliininkaltaista mönjää.
Öljynvaihdossa olen käynyt eräässä espoolaisessa pajassa, on kyllä aika eri tavalla huoltokohteet käsillä, kun nostaa auton ylös. Rautajousisena ja aika korkean maavaran kanssa auton alle mahdun ja uskallan mennä makaamaan rasvausta varten. Rasvanippojahan tälläisessäkin on aika määrä. Nyt katsastukseen korjattiin katkennut ilmasäiliön panta. Starttimoottoriin vaihdoin kesällä uuden bendixrattaan, kun tuntui kylmänä lipsuvan. Uusi osa löytyi forssasta hyllystä.
Ei auttanut muu kuin laatikko irti ja kytkin lattialle. Mönjää löytyi lisää, mutta kukaan ei osannut päätellä oliko se liiallisen painelaakerin voitelusta tullutta vaseliinia, vai vuotanut laatikon vai koneen päästä (molemmissa oli kyllä uudet öljyt). Kiireisen aikataulun takia (hallipaikka oli vain viikon käytössä) kasattiin auto vain pestyillä osilla ja uudella kytkinlevyllä. Vahva oletus on että tämä remontti tehdään vielä uudelleen ja vaihdetaan ainakin kampiakselin stefa.
Kytkinremontin jälkeen vaihteet on toiminut huomattavasti paremmin, lieneekö tuo rasva levyssä sitten aiheuttanut ettei irrottanut kokonaan.Öljynvaihdossa olen käynyt eräässä espoolaisessa pajassa, on kyllä aika eri tavalla huoltokohteet käsillä, kun nostaa auton ylös. Rautajousisena ja aika korkean maavaran kanssa auton alle mahdun ja uskallan mennä makaamaan rasvausta varten. Rasvanippojahan tälläisessäkin on aika määrä. Nyt katsastukseen korjattiin katkennut ilmasäiliön panta. Starttimoottoriin vaihdoin kesällä uuden bendixrattaan, kun tuntui kylmänä lipsuvan. Uusi osa löytyi forssasta hyllystä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Tällä kyseisellä autolla oli edellisen omistajan kanssa pieniä ongelmia sähkönkulutuksen kanssa, ja koska tälläinen en tapoihini kuulu, järkeiltiin sähköjärjestelmä aika pitkälti uusiksi.
Autossa oli vekkulisti mekaanisen kytkimen kanssa rakennettu hupiakkusysteemi normaalin käynnistysakun rinnalle, jossa normaali muuntajalaturi. No ne hupiakuthan oli keittyneet pilalle. Hupiakkulaatikkoon tuli toinen akkupari, jonka eriytin pelkästään webastoa varten.
Asunto-osassa oli sekaisin 12 ja 24 laitteita, joille sähkö tuli monesta paikasta. Pari erillistä jännitteenalenninta korvattiin yhdellä, johdotuksia vedettiin paljon uusiksi, ja kaikki asumiseen tarvittava erotettiin toimimaan erillisestä hupiakustosta, jonka sijoitin parisängyn alle, herääpä ainakin jos jysähtää. Lähtökohta oli että kaikki parkissa käytetään hupiakuista, ja auton saa käymään, eli kotiin pääsee aina starttiakuin.
Katolle tuli 2x270w aurinkopaneelia lataamaan hupiakkupuolta. Kaverilta löytyi ylimääräinen 100w ohutkalvopaneeli, jonka kytkin ajoakkuja lataamaan.
Invertteriksi tuli reddevililtä -12 vuonna ostettu powerstar, joka sai vierelleen venekäyttöön tarkoitetun cristec merkkisen 3-kanavaisen 20A laturin. Maasähkökeskuksesta voi nyt valita meneekö sähkö invertterille vai laturille vai molemmille. Toi powerstar on vähän huono hyötysuhteeltaan, mutta virransäästötilassa sillä on nyt pari kesää pärjätty, aurinkopaneelilla pysyy jääkaappi päällä koko kesän. Yli viikon kesälomareissuakin on tehty kokonaan ilman maasähköä, hupipuoli irti ajoakuista. Ehkä suurempi ongelma on tuo invertterin latauspuoli, joka on aika raju, maasähkön kytkeytyessä ohjaa kuorman invertterin ohi, ja lisäksi alkaa lataamaan täysteholla (n.1000w). Huonon sähkön leirintäalueilla tämä on ongelma jonka olen tosiaan kiertänyt olemalla pelkällä laturilla verkossa. Nyt päädyin kokeilemaan monen kehumaa uudempaa tekniikkaa, ja invertteri vaihtui mpp-solar merkkiseen. Tyhjäkäyntikulutus ainakin on huomattavasti pienempi, ja tälle voi asetuksista säätää maksimia latausvirtaa. Pitää mittailla tuota latauspuolta vielä, voisiko tuon irto laturin jättää kokonaan pois. Tämä myös netin mukaan kuulemma pöhisee aika tavalla, saa nähdä miten vaikuttaa nukkumiseen.
Autossa oli vekkulisti mekaanisen kytkimen kanssa rakennettu hupiakkusysteemi normaalin käynnistysakun rinnalle, jossa normaali muuntajalaturi. No ne hupiakuthan oli keittyneet pilalle. Hupiakkulaatikkoon tuli toinen akkupari, jonka eriytin pelkästään webastoa varten.
Asunto-osassa oli sekaisin 12 ja 24 laitteita, joille sähkö tuli monesta paikasta. Pari erillistä jännitteenalenninta korvattiin yhdellä, johdotuksia vedettiin paljon uusiksi, ja kaikki asumiseen tarvittava erotettiin toimimaan erillisestä hupiakustosta, jonka sijoitin parisängyn alle, herääpä ainakin jos jysähtää. Lähtökohta oli että kaikki parkissa käytetään hupiakuista, ja auton saa käymään, eli kotiin pääsee aina starttiakuin.
Katolle tuli 2x270w aurinkopaneelia lataamaan hupiakkupuolta. Kaverilta löytyi ylimääräinen 100w ohutkalvopaneeli, jonka kytkin ajoakkuja lataamaan.
Invertteriksi tuli reddevililtä -12 vuonna ostettu powerstar, joka sai vierelleen venekäyttöön tarkoitetun cristec merkkisen 3-kanavaisen 20A laturin. Maasähkökeskuksesta voi nyt valita meneekö sähkö invertterille vai laturille vai molemmille. Toi powerstar on vähän huono hyötysuhteeltaan, mutta virransäästötilassa sillä on nyt pari kesää pärjätty, aurinkopaneelilla pysyy jääkaappi päällä koko kesän. Yli viikon kesälomareissuakin on tehty kokonaan ilman maasähköä, hupipuoli irti ajoakuista. Ehkä suurempi ongelma on tuo invertterin latauspuoli, joka on aika raju, maasähkön kytkeytyessä ohjaa kuorman invertterin ohi, ja lisäksi alkaa lataamaan täysteholla (n.1000w). Huonon sähkön leirintäalueilla tämä on ongelma jonka olen tosiaan kiertänyt olemalla pelkällä laturilla verkossa. Nyt päädyin kokeilemaan monen kehumaa uudempaa tekniikkaa, ja invertteri vaihtui mpp-solar merkkiseen. Tyhjäkäyntikulutus ainakin on huomattavasti pienempi, ja tälle voi asetuksista säätää maksimia latausvirtaa. Pitää mittailla tuota latauspuolta vielä, voisiko tuon irto laturin jättää kokonaan pois. Tämä myös netin mukaan kuulemma pöhisee aika tavalla, saa nähdä miten vaikuttaa nukkumiseen.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Puhallin pitää omaa mekkalaansa, mutta ei se mahdoto meteli ole. Enemmän kuormitusta enemmän pöhinää, Ei yöllä yleensä kai paljoa sähköä käytetä
Itsellä on vanhempi malli ja puhallinta enemmän saattaa kiusata ainakin tuossa oleva ominaisuus, että se tykkää piipata kohtuu kovalla äänenvoimakkuudella kun jotain muuttuu. Eli akut tulevat täyteen, paneeli(e)n tuotto loppuu, verkkosähkö katkeaa/kytkeytyy takaisin jne. Aina kuuluu pitkä piiip sohvan alta
Saattaa tietysti olla, että tuota ominaisuutta pystyy muuttamaan valikosta, mutta on jäänyt vähän vaiheeseen, kun ohjekirjakin on uudempaan malliin jossa valikko on erilainen, eikä tuo niin paljoa ole haitannut
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Vähän sinitarraa sen piezoämyrin ympärille niin saa aikaan siedettävän merkkiäänen. Piippi kuuluu, mutta sitä ei sekoita paloilmaisimeen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: volvo b57 -78 "AKE"
Pimeähommina asentui tälläinen, ajatus oli jos innostuu talvella ajelee. Tai tuskin ihan tyhmä olla muutenkaan. Tarvinnee vielä sähkö vetää jostain
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"