volvo b57 -78

Kerro omasta projektistasi
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

volvo b57 -78

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Jäänyt kokonaan projektiketju tekemättä tänne foorumille, ilmeisesti kun ostaa "ehjän" ja "valmiin" auton niin ei tarvitse juuri rakentaa. Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan, eli kai tän ketjun voi jälkikäteenkin perustaa.
AKE-346 HJP 040816.JPG
AKE-346 HJP 040816.JPG (191.98 KiB) Katsottu 9068 kertaa
Eli autohan ilmestyi hullujen piiriin kalajoen kevättapaamiseen -17, jossa jo herätti huomioni. Loppukesästä auto tuli myyntiin, ja heti sain sovittua kaupat, joskin omistajanvaihdos tapahtuisi vasta syksyllä. Auton hain kotiin juuri ennen silakkariehaa, ja siellä tulikin käytyä ns.ostokunnossa.
Viimeksi muokannut jeepster, 20 Loka 2020 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Autostahan on aika pitkälti historia tiedossa, ollut alkujaan espoon autolla vuoteen -89 tämännäköisenä(kuva sisarautosta)
097 ALE-897 PeSa 040914.jpg
097 ALE-897 PeSa 040914.jpg (215.67 KiB) Katsottu 9059 kertaa
Kuukauden autoliikkeen nimissä pohjanmaalla, josta ostettu matkailuautoprojektiksi. Autoa on rakennettu huolella pari vuotta, mm. purettu tyhjäksi ja lisäeristetty. Muutoskatsastettu matkailuautoksi -91. Matkailuauton alkuajoista mulla ei ole kuvaa, mutta ollut silloin valkoinen raidoilla.
Liukuväri on tullut myöhemmin, kylkeen tulleen kolarikorjauksen aikana maalari halusi kokeilla uutta tekniikkaa. Rakentajalla auto säilyi siis vuoteen -17, josta viimeiset vuodet käyttämättä. Ensimmäisellä hullulla puoli vuotta, ja sen jälkeen mulla.
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Sisusta on aika pitkälti alkuperäisessä -90 luvun asussa, plyyshiä on katossa ja penkeissä, ja tälläisenä olisi tarkoitus säilyttääkin. Pirteyttä siniseen sisustukseen saatiin oranssein verhoin.
20200912_111024.jpg
Keittiöön on vaihtunut isompi verkkovirtajääkaappi rikkinäisen kaasukaapin tilalle. Nyt tänäkesänä tehtiin tilaa myös pöytämallin tiskikoneelle. Vessassa on muovimattoseinät, näitä olis tarkoitus myös päivittää jossain vaiheessa. Mahdollisesti myös sohvan istuinmukavuutta voisi parantaa

Painevesijärjestelmään päivitin oraksen hanat, muoviset matkailuvaunumallit ei ole mun mieleen, lämmintä käyttövettä tulee sohvan alla olevasta styroksilaatikosta jos lämmöt ollut päällä, en ole perehtynyt enempää tai kokeillut riittääkö suihkuun.(netistä kaivoin kuvan, eli tälläinen)
14032009032.jpg
14032009032.jpg (55.49 KiB) Katsottu 9049 kertaa
Vesiwebaston ja pattereiden lisäksi laitoin airtopin näin suomen kesäkäyttöä ajatellen, pieni kosteudenpoisto on monesti tarpeen. Rakentaja kertoi yöpyneensä yli-30 asteen pakkasessa, itse en ole talviretkeilyä vielä kokeillut.
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Ulkoisesti päivitykset on rajoittunut pääsääntöisesti valoihin, alkuperäiset pyöreät ajovalot oli vaihtuneet neliskanttisiin, joihin niihinkin oli aika tehnyt tehtävänsä ja teho heikentynyt. Pyöreät tuplavalot asensin vähän v-malliin hakemään häijyä ilmettä, jota tehostaa musta peitinlista. Kaikki kylki- ja äärivalot on vaihdettu uusiin. Lucaksen takavalot kärsivät pienestä hapettumasta ja ne korvasin iveco-lavamallin tarvikevaloilla. Kattopitkät korvaantuivat pyöreillä ja saivat kaverikseen hadleyt. Led mallinen linjakilpi ei sinänsä kuulu tälläiseen autoon, mutta siitä en luovu! :) Peilit oli myös hapettuneet, ne korvattiin ehjillä purkuosilla.
Aika nopeasti tuli huomattua että kirkkaat ikkunat eivät ole kivat kesällä, ja asia ratkaistiin hakemalla pikaisesti tokmannilta tummennuskalvoa joka liimattiin ikkunan sisäpuolelle. Aurinko ja lämpö väheni huomattavasti, mutta muutti ikkunat pattereiksi, ikkunan sisäpintaan ei juuri kädellä voinut koskea. Kesällä -20 asia ratkaistiin ulkopuolella olevilla sinisillä peilikalvoilla, nyt on hieman hämärä sisätila, mutta auringon lämpö pysyy ulkopuolella. Makuuhuoneen ikkunat pimennettiin lisäksi sisäpinnasta armaflexillä, jättäen vain pyöreät tirkistysikkunat. Mukavampi nukkua kun aurinko ei herätä tuikkaamalla silmään.
Ulkopellitys on ruvennut kukkimaan muutamasta kohdasta, korjaus tarkottanee uudelleen maalausta ja luonnollisesti värin vaihtoa, tai ehkä on etsittävä joku liukuvärin osaava maalari
IMG-20200717-WA0000.jpg
20200912_113901.jpg
20200704_172121.jpg
20200704_172121.jpg (155.07 KiB) Katsottu 9039 kertaa
20200710_075851.jpg
20200710_075851.jpg (85.02 KiB) Katsottu 9039 kertaa
Viimeksi muokannut jeepster, 12 Syys 2020 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Ehdottomasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan, mielellään näkisi täällä tälläisiä esittelyjä enemmänkin. :) Ikkunoiden uusi sinisävyinen kalvo sopii kyllä tosi hyvin tuon nykyisen värimaailman kanssa, nämä kuvat ei tee tuolle kunnolla oikeutta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja Brian »

Hienoa nähdä kuvia ja lukea kertomusta vaikka kulkuri olisi "valmiina" ostetukin. Lisää toki sisältäkin kuvia. Pyöreät etuvalot on kyllä 8)
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Hienostihan tuo linjakilpi sopeutuu vanhempaankin autoon, ehkä tuo kirjaisintyyli auttaa asiaa?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hieno peli :D
Itsellähän on vähän vastaava tilanne, että auto tuli "valmiina" ja sitä on koitettu pikkuhiljaa jalostaa omia tarpeita vastaavaksi.

Ylipäätään lämmittää mieltä kun joku viitsii vielä touhuta näiden vanhempien pelien kanssa, eikä aina tarvitse olla "kivitalon hintainen" rosteri-Carrus tms.
Ei toki mitään pois uudempien autojen rakentajilta, hienoja ne on, mutta näissä vanhoissa miinoissa on vaan oma tunnelmansa.

Sääli, jos pintapellit alkaa kukkia. Maalaus on poikkeuksellisen komea.
Scania BF86S Lahti 10 -78
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Suurta teknisempää remonttia ei juuri alustalle ole vielä minun aikana tehty. Matkavauhteihin sopiva tuplaperä on autoon jo aikoinaan vaihdettu. Heti alkuun toki vaihdettiin renkaat tuoreempiin, eteen tuli uudet, ja tutulta liikennöitsijältä löytyi edullisesti vaihtoauton mukana tulleet käytetyt vetopyörät. Luonnollisesti autoon vaihdoin kaikki öljyt ja suodattimet. Kytkimessä oli koko minulla olon aikana ollut sellaista vaivaa ettei ihan kokonaan tuntunut irrottavan, vaan paikaltaan lähtiessä tuntui vähän rusahtavan. Kesälomareissulla -19 tuntui kytkin vähän lipsuvan, ja kotiin ajettiin varovaisesti. Tarkistusluukusta tutkien löytyi kytkinkopasta eräänlaista vaseliininkaltaista mönjää.
20190722_155249.jpg
Ei auttanut muu kuin laatikko irti ja kytkin lattialle. Mönjää löytyi lisää, mutta kukaan ei osannut päätellä oliko se liiallisen painelaakerin voitelusta tullutta vaseliinia, vai vuotanut laatikon vai koneen päästä (molemmissa oli kyllä uudet öljyt). Kiireisen aikataulun takia (hallipaikka oli vain viikon käytössä) kasattiin auto vain pestyillä osilla ja uudella kytkinlevyllä. Vahva oletus on että tämä remontti tehdään vielä uudelleen ja vaihdetaan ainakin kampiakselin stefa.
20190723_125407.jpg
Kytkinremontin jälkeen vaihteet on toiminut huomattavasti paremmin, lieneekö tuo rasva levyssä sitten aiheuttanut ettei irrottanut kokonaan.
Öljynvaihdossa olen käynyt eräässä espoolaisessa pajassa, on kyllä aika eri tavalla huoltokohteet käsillä, kun nostaa auton ylös. Rautajousisena ja aika korkean maavaran kanssa auton alle mahdun ja uskallan mennä makaamaan rasvausta varten. Rasvanippojahan tälläisessäkin on aika määrä. Nyt katsastukseen korjattiin katkennut ilmasäiliön panta. Starttimoottoriin vaihdoin kesällä uuden bendixrattaan, kun tuntui kylmänä lipsuvan. Uusi osa löytyi forssasta hyllystä.
20200912_163742.jpg
20200912_163742.jpg (165.73 KiB) Katsottu 8966 kertaa
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Tällä kyseisellä autolla oli edellisen omistajan kanssa pieniä ongelmia sähkönkulutuksen kanssa, ja koska tälläinen en tapoihini kuulu, järkeiltiin sähköjärjestelmä aika pitkälti uusiksi.
Autossa oli vekkulisti mekaanisen kytkimen kanssa rakennettu hupiakkusysteemi normaalin käynnistysakun rinnalle, jossa normaali muuntajalaturi. No ne hupiakuthan oli keittyneet pilalle. Hupiakkulaatikkoon tuli toinen akkupari, jonka eriytin pelkästään webastoa varten.
Asunto-osassa oli sekaisin 12 ja 24 laitteita, joille sähkö tuli monesta paikasta. Pari erillistä jännitteenalenninta korvattiin yhdellä, johdotuksia vedettiin paljon uusiksi, ja kaikki asumiseen tarvittava erotettiin toimimaan erillisestä hupiakustosta, jonka sijoitin parisängyn alle, herääpä ainakin jos jysähtää. Lähtökohta oli että kaikki parkissa käytetään hupiakuista, ja auton saa käymään, eli kotiin pääsee aina starttiakuin.
Katolle tuli 2x270w aurinkopaneelia lataamaan hupiakkupuolta. Kaverilta löytyi ylimääräinen 100w ohutkalvopaneeli, jonka kytkin ajoakkuja lataamaan.
Invertteriksi tuli reddevililtä -12 vuonna ostettu powerstar, joka sai vierelleen venekäyttöön tarkoitetun cristec merkkisen 3-kanavaisen 20A laturin. Maasähkökeskuksesta voi nyt valita meneekö sähkö invertterille vai laturille vai molemmille. Toi powerstar on vähän huono hyötysuhteeltaan, mutta virransäästötilassa sillä on nyt pari kesää pärjätty, aurinkopaneelilla pysyy jääkaappi päällä koko kesän. Yli viikon kesälomareissuakin on tehty kokonaan ilman maasähköä, hupipuoli irti ajoakuista. Ehkä suurempi ongelma on tuo invertterin latauspuoli, joka on aika raju, maasähkön kytkeytyessä ohjaa kuorman invertterin ohi, ja lisäksi alkaa lataamaan täysteholla (n.1000w). Huonon sähkön leirintäalueilla tämä on ongelma jonka olen tosiaan kiertänyt olemalla pelkällä laturilla verkossa. Nyt päädyin kokeilemaan monen kehumaa uudempaa tekniikkaa, ja invertteri vaihtui mpp-solar merkkiseen. Tyhjäkäyntikulutus ainakin on huomattavasti pienempi, ja tälle voi asetuksista säätää maksimia latausvirtaa. Pitää mittailla tuota latauspuolta vielä, voisiko tuon irto laturin jättää kokonaan pois. Tämä myös netin mukaan kuulemma pöhisee aika tavalla, saa nähdä miten vaikuttaa nukkumiseen.
20200908_191030.jpg
20200908_191030.jpg (88.76 KiB) Katsottu 8900 kertaa
20200908_211230.jpg
20200908_211230.jpg (104.72 KiB) Katsottu 8900 kertaa
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja leemu »

jeepster kirjoitti: 13 Syys 2020 08:17 Tämä myös netin mukaan kuulemma pöhisee aika tavalla, saa nähdä miten vaikuttaa nukkumiseen.
Puhallin pitää omaa mekkalaansa, mutta ei se mahdoto meteli ole. Enemmän kuormitusta :arrow: enemmän pöhinää, Ei yöllä yleensä kai paljoa sähköä käytetä :roll:
Itsellä on vanhempi malli ja puhallinta enemmän saattaa kiusata ainakin tuossa oleva ominaisuus, että se tykkää piipata kohtuu kovalla äänenvoimakkuudella kun jotain muuttuu. Eli akut tulevat täyteen, paneeli(e)n tuotto loppuu, verkkosähkö katkeaa/kytkeytyy takaisin jne. Aina kuuluu pitkä piiip sohvan alta :shock:
Saattaa tietysti olla, että tuota ominaisuutta pystyy muuttamaan valikosta, mutta on jäänyt vähän vaiheeseen, kun ohjekirjakin on uudempaan malliin jossa valikko on erilainen, eikä tuo niin paljoa ole haitannut :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vähän sinitarraa sen piezoämyrin ympärille niin saa aikaan siedettävän merkkiäänen. Piippi kuuluu, mutta sitä ei sekoita paloilmaisimeen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo b57 -78 "AKE"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Pimeähommina asentui tälläinen, ajatus oli jos innostuu talvella ajelee. Tai tuskin ihan tyhmä olla muutenkaan. Tarvinnee vielä sähkö vetää jostain
20201019_194351.jpg
20201019_194351.jpg (149.69 KiB) Katsottu 8215 kertaa
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Vastaa Viestiin