Sivu 2/3

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 28 Joulu 2020 16:13
Kirjoittaja seepra
Olen tässä talven kähmässä arvuutellut, että saako tuon 30 kW Webaston jotenkin sillai, että se lämmittäisi pelkästään sisätiloja?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 28 Joulu 2020 17:00
Kirjoittaja eagless
seepra kirjoitti: 28 Joulu 2020 15:52 Ohhoh, eikä ole edes oikein minkään kokoinen. Saitko selville, toimiiko tuo verkkovirralla vai millä? 24V olis jo liian kivaa 😄
Verkkovirralla valitettavasti.
Tuo oli vain yllätys että muovikennolla eikä alumiinisella.

Kyllä kait tohon periastteessa pystyis 24 puhaltimet vaihtaan jälkeenpäinki.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45

Lähetetty: 28 Joulu 2020 18:25
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: 28 Joulu 2020 16:13 Olen tässä talven kähmässä arvuutellut, että saako tuon 30 kW Webaston jotenkin sillai, että se lämmittäisi pelkästään sisätiloja?
Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 28 Joulu 2020 18:49
Kirjoittaja Lahti32
Mulla on Jäämeri Expressissä Primus 2480, Ebersbächer M10 ja 1/2/3kW sähköpatruuna sarjassa. Lisäksi on ilp. Primus on hyvä taukolämmitin ja syysöiden lämmitin. Eberillä sitten kylmät kelit ja tosipakkasilla kaikki yhtäaikaa päälle. Primus on ollut ajoittain epäluotettava. Eberikin omat temppunsa tarjoaa. Sähköä ei aina saa. Päädyin laittamaan kaikki mahdolliset pötköön jolloin varmasti aina joku toimii eikä tarvitse palella.

Eristämättömään autoon saa sitten työntää 20-30kW lämmitystehoa jos meinaa että voi ottaa takkia pois talvella

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 28 Joulu 2020 18:55
Kirjoittaja Lahti32
Patteriputkien kytkentää voi muutella. Laitoin lämmittimet sarjaan ja menoputkeen nelitieventtiilin josta käännellään osoite minne lämpöä halutaan. Suoraan läpi asennossa menee pattereiden kautta lattialämmitykseen, vasemmalle käännettynä moottoriin ja oikealle käännettynä lämminvesivaraajaan. Sopivasti kääntäen menee kahteen osoitteeseen yhtäaikaa.

Ajattelin aikojen saatossa automatisoida tuon sellaiseksi että ei tarvitse itse käännellä koko nuppia.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45

Lähetetty: 29 Joulu 2020 10:59
Kirjoittaja eagless
BussMAN kirjoitti: 28 Joulu 2020 18:25
seepra kirjoitti: 28 Joulu 2020 16:13 Olen tässä talven kähmässä arvuutellut, että saako tuon 30 kW Webaston jotenkin sillai, että se lämmittäisi pelkästään sisätiloja?
Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.
Tommonen olis edukas pienempitehonen nestelämmitin.
Ite mietin alkuperäisen 30kw muuttamista noin 10kw vehkeeksi mutta tilasin kokeeksi tommosen.
Käyttökokemusta ei vielä ku projekti pahoin kesken.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 29 Joulu 2020 16:23
Kirjoittaja Timppa
ali express ilmotti ton näköstä yx päivä 160e tais olla jo rahteineen ! hinnat vaihtelee melkein viikottain .

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 29 Joulu 2020 23:03
Kirjoittaja eagless
Juu 165€ oli ku aikonaan tilasin.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 30 Joulu 2020 09:55
Kirjoittaja Geekuality
Samaa hintaa tuo näyttää olevan edelleen, Tsekistä lähetettynä yhteishinta nyt jopa alle 160e. Ja myyjä on tosiaan pitkän linjan toimija (Aliexpressissä 2011 lähtien) eikä niitä nykyään älyttömän yleisiä muutaman kuukauden vanhoja jotka sitten katoavat yhtä nopeasti.

https://www.aliexpress.com/item/32997751298.html

Lisäsin tuon nyt itsekin koriin, pitää hetkinen pähkäillä tilatako tuo vai mennäkö alkuperäisellä (joskin selkeästi kalliimmalla) suunnitelmalla Autotermin 14kW-härpättimen kanssa. Tässä olisi se etu että tämän ohjaaminen omalla tekoälyllä olisi pykälää helpompaa kun tämän ohjaus on pelkkä on/off ilman mitään sen kummempaa.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 01 Tammi 2021 17:26
Kirjoittaja Lahti32
Tuo on lisäksi kipinäkone joten syttyy heti ja halvalla ja ei karstoitu niin pahasti. Tosin virrankulutus muuten on 10kW eberiä suurempi ja melusta ei tiedä kukaan, kertokaa kun saatte tulille.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 01 Tammi 2021 17:36
Kirjoittaja Reissureki
Kipinä sytkä=korkeapaine kone, eli omaa omituista ääntään se painepumppu pitää, tahtoi, eli ei😄

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 11 Kesä 2021 15:17
Kirjoittaja seepra
Jahas, ensimmäinen raskaan ajoneuvon katsastus alkoi mielenkiintoisesti aamulla. Olin lähdössä muille asioille ja polttoainemittari näytti kolmasosatankillista. Ajattelin kurvata heti tankille, ettei mene höpöksi. Mitä vielä, autohan sammui tyypillisesti ilmaa saaneen dieselin tavoin parin km päähän kotoa ennen kuin ehdin tankille eikä ajatustakaan startata. Arvelin itekin, että siellä on ilmaa putkessa ja vähän aikaa tien poskessa noiduttuani, soitin korjausmiehen hätiin. Kärry saatiin ilmattua onneksi suht rivakasti ja matka jatkui.

Seuraavaksi muiden vaiheiden jälkeen mentiinkin konttorille kikkailemaan, jossa tuomio oli hylätty. Sivukoteloiden alaputket ruostuneet, oikealla takana ylhäällä reaktiotangon päätypala ruostunut, oikean takapyörän laakeri välyksellinen ja 35% heittoa takajarruissa. Olen tässä kahden vaiheilla, että teenkö itse vai ostanko tämän palveluna jostain. Ohessa kuva tuosta ruostuneesta päätypalasta, johon katsuri sanoi, että pitäisi asentaa hitsauskoneella nelimillistä peltiä. Tarviiko tuo takapyörän laakeri vaihdettaessa jotain prässejä tai muita erikoistyökaluja?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 11 Kesä 2021 15:58
Kirjoittaja BussMAN
1. Jos Rumpujarru:
Voi olla että laakerit vain vaatii säätöä mutta kannattaa oll varovainen ettei vioittunutta laakeria kiristä, tuossa taitaa
olla varmin avata ja vaihtaa stefa oletettavasti öljyä tai rasvaa jarruissa ehkä hinatkin kuluneet laakeriväjyydenjohdosta
uusittavaan kuntoon. Vaikka mm olis vielä jäljellä, Oletettavasti Z jarrut periaatteesa vaatii joitain työkaluja kenkien säätö,
säätölaitteiden toim kannattaa tarkistaa,,,, voi linja autossa olla S nokka jarrutkin jos akseli muu kuin volvon oma.

2. Jos levyjarru akseli yleensä paketti laakeri ( ei kokemusta volvosta) vaatii prässin irroitus/ asennus laakeripaketti napaan.
Jarruvika voi olla satulaongelma myös

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 11 Kesä 2021 16:36
Kirjoittaja seepra
Olen kokolailla varma, että tässä on rumpujarrut. Pitänee viedä pajalle.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 17 Kesä 2021 04:12
Kirjoittaja seepra
Käynmistelin tuossa autoa yhtenä päivänä, se sanoi, että öljyn pinta on alhaalla ja kun menln katsomaan, niin olihan se. Sammutin ja aikani asiaa arvottuani lisäsin vähän ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa laitoin käsikaasusta kierroksia tyhjäkäynnille pari sataa lisää ja katso - öljy palasi takaisin kierrosta pönttöön. Onko muilla ollut tilannetta, jossa mahurin öljy ei näytä heti palaavan takaisin pönttöön liian alhaisilla kierroksilla kone kylmänä?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 17 Kesä 2021 08:45
Kirjoittaja BussMAN
seepra kirjoitti: 17 Kesä 2021 04:12 Käynmistelin tuossa autoa yhtenä päivänä, se sanoi, että öljyn pinta on alhaalla ja kun menln katsomaan, niin olihan se. Sammutin ja aikani asiaa arvottuani lisäsin vähän ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa laitoin käsikaasusta kierroksia tyhjäkäynnille pari sataa lisää ja katso - öljy palasi takaisin kierrosta pönttöön. Onko muilla ollut tilannetta, jossa mahurin öljy ei näytä heti palaavan takaisin pönttöön liian alhaisilla kierroksilla kone kylmänä?
Kyllä tuo on mahdollista öljy vuotanut säiliöstä öljypohjaan ( joka on ns kuivasumppu), en osaa sanoa onko hälyyttävä vika
vai käytetyn ”ominaisuus” pitkässä parkissa, kannattaa seurata ,,öljyn siirtoon on erillinen öljypumppu, toim kuvaa en saa lisättyä enää ( syy x) aiemmin liittänyt mutta ei löydä palstaa ..


Pumppuja on 3 kpl joista yks siirtää säiliöön ( takimmainen ) , kaaviosta ei varmuudella näe on jokin takaiskuventtiili vai,öljypumpu kun on tiivis estää vuodon, ehkä pientä vuotoa uutenakin katso öljytason tarkastus ohj.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 17 Kesä 2021 11:06
Kirjoittaja seepra
Tuo oire siis tuli sillai, että kun auton käynnistää, ja antaa olla tyhjäkäynnillä, niin öljy vähenee jonkun aikaa. Kun taas laittaa käsikaasusta kierrokset 400 sijasta 700 niin öljy tulee koneesta takaisin aika äkkiä. Se ei siis valu sinne itsestään.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 17 Kesä 2021 15:48
Kirjoittaja BussMAN
Ok tyhjennys pumppu ei alkanut siirtää, vois johtua >> 400 r/ min kannattaa muuttaa.

Jos kierr luku mittari näyttää oikein tyhjäkäynti on turhan alhainen tulee kuumana muitakin ong esim öljynpaine liian pieni
vois ravistelee korin osia esim ikkunat,,

jollain palstalla oli ohje kierrosluvun muuttamiseen , oikea on jotain n 6-700 ( sis vanhan auton lisän, huomoitava
vaiht tyyppi= autom ei voi olla yli ohjeen, keppi / kytkinpolkimella olevissa iso tyhjä on etu esim liikkeelle lähdössä) lämpimällä moottorilla

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 09:24
Kirjoittaja Jule
Tyhäkäynnin säätö tehdään vakionopeudensäätimen kahvalla:

-Moottori yli 45°C, auto paikallaan, vaihde vapaalla, käsijarru päällä
-Pidä jarrupoljin painettuna (koko proseduurin).
-Vakkarin vipu "resume" asentoon, ja pidetään yli 4 sekuntia
-päästä urti vivusta, tyhjäkäynti putoaa "minimiin"
-Säädä tyhjäkäynti +/- napautuksilla
-kun tyhjäkäynti hyvä, taas "resume" yli 4 sekuntia.
-jalka pois jarrulta (tallentaa)


Mulla ei ole vakionopeudensäädintä, vaan siinä viiksessä lukee idle, mutta toimisi sillä ihan samoin jos vaan + signaali mensi vivusta läpi.

Jos tuota kahvaa ei autossa ole, homma menee kikkailuksi, mutta periaatteessa se kyllä onnistuu suoraan johdoistakin.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 17:11
Kirjoittaja seepra
Epäilen, ettei tuossa 1991 autossa ole tuollaisia hienouksia. Olisi kiva, jos olisi.

Tietysti tuossa voi säätää tyhjäkäyntiä jo sillä nupilla, mistä saa kierroksia lisättyä?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 21:51
Kirjoittaja seepra
Uuden äärellä. Ihmettelin auton alla olevia kumisia kiinnikkeitä ja mietin joskus että miksi lahtelaisessa ei ole iskarin yläpään luukkuja ruumassa kuten Carruksessa. Arvaako joku?

Ne kiinnikkeet irroittamalla pystyy nostamaan pyöränkaaren ulkokehyksen kuin luukun ja näkee samalla koko taka-akseliston kaikkine ilmapusseineen ja vaikka mitä muuta.

Miksi ihmeessä Carruksessa ei ole tuollaista?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 21:52
Kirjoittaja BussMAN
Sähköiset ohjeet on 2000 vm,,, 90 vm on normaali säädettävä toppari ruiskutuspumpussa/ kaasuvipu.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 22:45
Kirjoittaja seepra
Aloin kaivelemaan autoa ja selvittämään, miksei auto pysy suorassa kovin kauaa kun sen sammuttaa. Tuossa vissiin syy? Vasen taka-akseli ja takapussi. Miten tuo laitetaan paikalleen?

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 18 Kesä 2021 22:58
Kirjoittaja Mikaeli
Eikös tuo mee ku pistää painetta jousitukseen? Ja jos on taso korotus, käyttää jouset ylhäällä, pitäs viimeistään mennä. Eikös se oo paikallaan, jos tuo pitää ilmaa. Ainaki oma näytti tuolta ennen käynnistystä, kun olin uudet pussit laittanut.

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Lähetetty: 19 Kesä 2021 19:22
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 18 Kesä 2021 17:11 Epäilen, ettei tuossa 1991 autossa ole tuollaisia hienouksia. Olisi kiva, jos olisi.

Tietysti tuossa voi säätää tyhjäkäyntiä jo sillä nupilla, mistä saa kierroksia lisättyä?
Ei taida olla joo.. En tiedä mistä keksin että olisi ollut -95.