Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Olen tässä talven kähmässä arvuutellut, että saako tuon 30 kW Webaston jotenkin sillai, että se lämmittäisi pelkästään sisätiloja?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Verkkovirralla valitettavasti.
Tuo oli vain yllätys että muovikennolla eikä alumiinisella.
Kyllä kait tohon periastteessa pystyis 24 puhaltimet vaihtaan jälkeenpäinki.
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45
Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Mulla on Jäämeri Expressissä Primus 2480, Ebersbächer M10 ja 1/2/3kW sähköpatruuna sarjassa. Lisäksi on ilp. Primus on hyvä taukolämmitin ja syysöiden lämmitin. Eberillä sitten kylmät kelit ja tosipakkasilla kaikki yhtäaikaa päälle. Primus on ollut ajoittain epäluotettava. Eberikin omat temppunsa tarjoaa. Sähköä ei aina saa. Päädyin laittamaan kaikki mahdolliset pötköön jolloin varmasti aina joku toimii eikä tarvitse palella.
Eristämättömään autoon saa sitten työntää 20-30kW lämmitystehoa jos meinaa että voi ottaa takkia pois talvella
Eristämättömään autoon saa sitten työntää 20-30kW lämmitystehoa jos meinaa että voi ottaa takkia pois talvella
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Patteriputkien kytkentää voi muutella. Laitoin lämmittimet sarjaan ja menoputkeen nelitieventtiilin josta käännellään osoite minne lämpöä halutaan. Suoraan läpi asennossa menee pattereiden kautta lattialämmitykseen, vasemmalle käännettynä moottoriin ja oikealle käännettynä lämminvesivaraajaan. Sopivasti kääntäen menee kahteen osoitteeseen yhtäaikaa.
Ajattelin aikojen saatossa automatisoida tuon sellaiseksi että ei tarvitse itse käännellä koko nuppia.
Ajattelin aikojen saatossa automatisoida tuon sellaiseksi että ei tarvitse itse käännellä koko nuppia.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 45
Tommonen olis edukas pienempitehonen nestelämmitin.BussMAN kirjoitti: ↑28 Joulu 2020 18:25Joka koriratkaisussa hanat ei paikoissa tai jos ne löytää saattaa olla jumittunut ( omasta oli poistettu ainakin yks hana
ettei voinut testata , sen verran nolla keleillä totesin että vaikka lämmittää moottorin webasto käynnistyy useita
kertoja tunnissa, ei vielä järj paranettu muutakuin termostastilla ohjataan,, hyvät ohjeet on vielä toteuttamatta )
suurin ongelma 30 kw teho likkaa pelkästään koripiiriin tarviis jonkin varaaja systeemin, eri vaihtiehtoja mietitty
sekä ollut ratkaisuja ehdotuksia , yks olis hankkia pienempi webasto , kaasulämmitin (5-10 kw) jolla pitää patterit
lämpimänä, muut ratkaisut ILP tai jos sähköä riittävästi saatavana löytyy halpojakin puhallin,patterit ym,
mielenkiintoinen myös ”letkulämmitin” 1,5-3 kw jossa termostaatti sekä integroitu kiertovesipumppu, ehkä hyvä
tilapäis tai varajärjestelmäksi.
Ite mietin alkuperäisen 30kw muuttamista noin 10kw vehkeeksi mutta tilasin kokeeksi tommosen.
Käyttökokemusta ei vielä ku projekti pahoin kesken.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
ali express ilmotti ton näköstä yx päivä 160e tais olla jo rahteineen ! hinnat vaihtelee melkein viikottain .
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Samaa hintaa tuo näyttää olevan edelleen, Tsekistä lähetettynä yhteishinta nyt jopa alle 160e. Ja myyjä on tosiaan pitkän linjan toimija (Aliexpressissä 2011 lähtien) eikä niitä nykyään älyttömän yleisiä muutaman kuukauden vanhoja jotka sitten katoavat yhtä nopeasti.
https://www.aliexpress.com/item/32997751298.html
Lisäsin tuon nyt itsekin koriin, pitää hetkinen pähkäillä tilatako tuo vai mennäkö alkuperäisellä (joskin selkeästi kalliimmalla) suunnitelmalla Autotermin 14kW-härpättimen kanssa. Tässä olisi se etu että tämän ohjaaminen omalla tekoälyllä olisi pykälää helpompaa kun tämän ohjaus on pelkkä on/off ilman mitään sen kummempaa.
https://www.aliexpress.com/item/32997751298.html
Lisäsin tuon nyt itsekin koriin, pitää hetkinen pähkäillä tilatako tuo vai mennäkö alkuperäisellä (joskin selkeästi kalliimmalla) suunnitelmalla Autotermin 14kW-härpättimen kanssa. Tässä olisi se etu että tämän ohjaaminen omalla tekoälyllä olisi pykälää helpompaa kun tämän ohjaus on pelkkä on/off ilman mitään sen kummempaa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Tuo on lisäksi kipinäkone joten syttyy heti ja halvalla ja ei karstoitu niin pahasti. Tosin virrankulutus muuten on 10kW eberiä suurempi ja melusta ei tiedä kukaan, kertokaa kun saatte tulille.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Kipinä sytkä=korkeapaine kone, eli omaa omituista ääntään se painepumppu pitää, tahtoi, eli ei
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Jahas, ensimmäinen raskaan ajoneuvon katsastus alkoi mielenkiintoisesti aamulla. Olin lähdössä muille asioille ja polttoainemittari näytti kolmasosatankillista. Ajattelin kurvata heti tankille, ettei mene höpöksi. Mitä vielä, autohan sammui tyypillisesti ilmaa saaneen dieselin tavoin parin km päähän kotoa ennen kuin ehdin tankille eikä ajatustakaan startata. Arvelin itekin, että siellä on ilmaa putkessa ja vähän aikaa tien poskessa noiduttuani, soitin korjausmiehen hätiin. Kärry saatiin ilmattua onneksi suht rivakasti ja matka jatkui.
Seuraavaksi muiden vaiheiden jälkeen mentiinkin konttorille kikkailemaan, jossa tuomio oli hylätty. Sivukoteloiden alaputket ruostuneet, oikealla takana ylhäällä reaktiotangon päätypala ruostunut, oikean takapyörän laakeri välyksellinen ja 35% heittoa takajarruissa. Olen tässä kahden vaiheilla, että teenkö itse vai ostanko tämän palveluna jostain. Ohessa kuva tuosta ruostuneesta päätypalasta, johon katsuri sanoi, että pitäisi asentaa hitsauskoneella nelimillistä peltiä. Tarviiko tuo takapyörän laakeri vaihdettaessa jotain prässejä tai muita erikoistyökaluja?
Seuraavaksi muiden vaiheiden jälkeen mentiinkin konttorille kikkailemaan, jossa tuomio oli hylätty. Sivukoteloiden alaputket ruostuneet, oikealla takana ylhäällä reaktiotangon päätypala ruostunut, oikean takapyörän laakeri välyksellinen ja 35% heittoa takajarruissa. Olen tässä kahden vaiheilla, että teenkö itse vai ostanko tämän palveluna jostain. Ohessa kuva tuosta ruostuneesta päätypalasta, johon katsuri sanoi, että pitäisi asentaa hitsauskoneella nelimillistä peltiä. Tarviiko tuo takapyörän laakeri vaihdettaessa jotain prässejä tai muita erikoistyökaluja?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
1. Jos Rumpujarru:
Voi olla että laakerit vain vaatii säätöä mutta kannattaa oll varovainen ettei vioittunutta laakeria kiristä, tuossa taitaa
olla varmin avata ja vaihtaa stefa oletettavasti öljyä tai rasvaa jarruissa ehkä hinatkin kuluneet laakeriväjyydenjohdosta
uusittavaan kuntoon. Vaikka mm olis vielä jäljellä, Oletettavasti Z jarrut periaatteesa vaatii joitain työkaluja kenkien säätö,
säätölaitteiden toim kannattaa tarkistaa,,,, voi linja autossa olla S nokka jarrutkin jos akseli muu kuin volvon oma.
2. Jos levyjarru akseli yleensä paketti laakeri ( ei kokemusta volvosta) vaatii prässin irroitus/ asennus laakeripaketti napaan.
Jarruvika voi olla satulaongelma myös
Voi olla että laakerit vain vaatii säätöä mutta kannattaa oll varovainen ettei vioittunutta laakeria kiristä, tuossa taitaa
olla varmin avata ja vaihtaa stefa oletettavasti öljyä tai rasvaa jarruissa ehkä hinatkin kuluneet laakeriväjyydenjohdosta
uusittavaan kuntoon. Vaikka mm olis vielä jäljellä, Oletettavasti Z jarrut periaatteesa vaatii joitain työkaluja kenkien säätö,
säätölaitteiden toim kannattaa tarkistaa,,,, voi linja autossa olla S nokka jarrutkin jos akseli muu kuin volvon oma.
2. Jos levyjarru akseli yleensä paketti laakeri ( ei kokemusta volvosta) vaatii prässin irroitus/ asennus laakeripaketti napaan.
Jarruvika voi olla satulaongelma myös
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Olen kokolailla varma, että tässä on rumpujarrut. Pitänee viedä pajalle.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Käynmistelin tuossa autoa yhtenä päivänä, se sanoi, että öljyn pinta on alhaalla ja kun menln katsomaan, niin olihan se. Sammutin ja aikani asiaa arvottuani lisäsin vähän ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa laitoin käsikaasusta kierroksia tyhjäkäynnille pari sataa lisää ja katso - öljy palasi takaisin kierrosta pönttöön. Onko muilla ollut tilannetta, jossa mahurin öljy ei näytä heti palaavan takaisin pönttöön liian alhaisilla kierroksilla kone kylmänä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Kyllä tuo on mahdollista öljy vuotanut säiliöstä öljypohjaan ( joka on ns kuivasumppu), en osaa sanoa onko hälyyttävä vikaseepra kirjoitti: ↑17 Kesä 2021 04:12 Käynmistelin tuossa autoa yhtenä päivänä, se sanoi, että öljyn pinta on alhaalla ja kun menln katsomaan, niin olihan se. Sammutin ja aikani asiaa arvottuani lisäsin vähän ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa laitoin käsikaasusta kierroksia tyhjäkäynnille pari sataa lisää ja katso - öljy palasi takaisin kierrosta pönttöön. Onko muilla ollut tilannetta, jossa mahurin öljy ei näytä heti palaavan takaisin pönttöön liian alhaisilla kierroksilla kone kylmänä?
vai käytetyn ”ominaisuus” pitkässä parkissa, kannattaa seurata ,,öljyn siirtoon on erillinen öljypumppu, toim kuvaa en saa lisättyä enää ( syy x) aiemmin liittänyt mutta ei löydä palstaa ..
Pumppuja on 3 kpl joista yks siirtää säiliöön ( takimmainen ) , kaaviosta ei varmuudella näe on jokin takaiskuventtiili vai,öljypumpu kun on tiivis estää vuodon, ehkä pientä vuotoa uutenakin katso öljytason tarkastus ohj.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Tuo oire siis tuli sillai, että kun auton käynnistää, ja antaa olla tyhjäkäynnillä, niin öljy vähenee jonkun aikaa. Kun taas laittaa käsikaasusta kierrokset 400 sijasta 700 niin öljy tulee koneesta takaisin aika äkkiä. Se ei siis valu sinne itsestään.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Ok tyhjennys pumppu ei alkanut siirtää, vois johtua >> 400 r/ min kannattaa muuttaa.
Jos kierr luku mittari näyttää oikein tyhjäkäynti on turhan alhainen tulee kuumana muitakin ong esim öljynpaine liian pieni
vois ravistelee korin osia esim ikkunat,,
jollain palstalla oli ohje kierrosluvun muuttamiseen , oikea on jotain n 6-700 ( sis vanhan auton lisän, huomoitava
vaiht tyyppi= autom ei voi olla yli ohjeen, keppi / kytkinpolkimella olevissa iso tyhjä on etu esim liikkeelle lähdössä) lämpimällä moottorilla
Jos kierr luku mittari näyttää oikein tyhjäkäynti on turhan alhainen tulee kuumana muitakin ong esim öljynpaine liian pieni
vois ravistelee korin osia esim ikkunat,,
jollain palstalla oli ohje kierrosluvun muuttamiseen , oikea on jotain n 6-700 ( sis vanhan auton lisän, huomoitava
vaiht tyyppi= autom ei voi olla yli ohjeen, keppi / kytkinpolkimella olevissa iso tyhjä on etu esim liikkeelle lähdössä) lämpimällä moottorilla
Viimeksi muokannut BussMAN, 18 Kesä 2021 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Tyhäkäynnin säätö tehdään vakionopeudensäätimen kahvalla:
-Moottori yli 45°C, auto paikallaan, vaihde vapaalla, käsijarru päällä
-Pidä jarrupoljin painettuna (koko proseduurin).
-Vakkarin vipu "resume" asentoon, ja pidetään yli 4 sekuntia
-päästä urti vivusta, tyhjäkäynti putoaa "minimiin"
-Säädä tyhjäkäynti +/- napautuksilla
-kun tyhjäkäynti hyvä, taas "resume" yli 4 sekuntia.
-jalka pois jarrulta (tallentaa)
Mulla ei ole vakionopeudensäädintä, vaan siinä viiksessä lukee idle, mutta toimisi sillä ihan samoin jos vaan + signaali mensi vivusta läpi.
Jos tuota kahvaa ei autossa ole, homma menee kikkailuksi, mutta periaatteessa se kyllä onnistuu suoraan johdoistakin.
-Moottori yli 45°C, auto paikallaan, vaihde vapaalla, käsijarru päällä
-Pidä jarrupoljin painettuna (koko proseduurin).
-Vakkarin vipu "resume" asentoon, ja pidetään yli 4 sekuntia
-päästä urti vivusta, tyhjäkäynti putoaa "minimiin"
-Säädä tyhjäkäynti +/- napautuksilla
-kun tyhjäkäynti hyvä, taas "resume" yli 4 sekuntia.
-jalka pois jarrulta (tallentaa)
Mulla ei ole vakionopeudensäädintä, vaan siinä viiksessä lukee idle, mutta toimisi sillä ihan samoin jos vaan + signaali mensi vivusta läpi.
Jos tuota kahvaa ei autossa ole, homma menee kikkailuksi, mutta periaatteessa se kyllä onnistuu suoraan johdoistakin.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Epäilen, ettei tuossa 1991 autossa ole tuollaisia hienouksia. Olisi kiva, jos olisi.
Tietysti tuossa voi säätää tyhjäkäyntiä jo sillä nupilla, mistä saa kierroksia lisättyä?
Tietysti tuossa voi säätää tyhjäkäyntiä jo sillä nupilla, mistä saa kierroksia lisättyä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Uuden äärellä. Ihmettelin auton alla olevia kumisia kiinnikkeitä ja mietin joskus että miksi lahtelaisessa ei ole iskarin yläpään luukkuja ruumassa kuten Carruksessa. Arvaako joku?
Ne kiinnikkeet irroittamalla pystyy nostamaan pyöränkaaren ulkokehyksen kuin luukun ja näkee samalla koko taka-akseliston kaikkine ilmapusseineen ja vaikka mitä muuta.
Miksi ihmeessä Carruksessa ei ole tuollaista?
Ne kiinnikkeet irroittamalla pystyy nostamaan pyöränkaaren ulkokehyksen kuin luukun ja näkee samalla koko taka-akseliston kaikkine ilmapusseineen ja vaikka mitä muuta.
Miksi ihmeessä Carruksessa ei ole tuollaista?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Sähköiset ohjeet on 2000 vm,,, 90 vm on normaali säädettävä toppari ruiskutuspumpussa/ kaasuvipu.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Aloin kaivelemaan autoa ja selvittämään, miksei auto pysy suorassa kovin kauaa kun sen sammuttaa. Tuossa vissiin syy? Vasen taka-akseli ja takapussi. Miten tuo laitetaan paikalleen?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451
Eikös tuo mee ku pistää painetta jousitukseen? Ja jos on taso korotus, käyttää jouset ylhäällä, pitäs viimeistään mennä. Eikös se oo paikallaan, jos tuo pitää ilmaa. Ainaki oma näytti tuolta ennen käynnistystä, kun olin uudet pussit laittanut.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki