Rosvolinna III - MB 515 VDL

Kerro omasta projektistasi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja eagless »

Meillä diesel mersuissa pakokaasujen kierrätys eli egr venttiili karstoittunut pari kertaa jumiin.

Putsaus niin taas toimi mutta mun mielipide että tukkoon kokonaan ja uus ohjelmointi niin tulee potkua lisää ja ohittaa koko egr:n pois ettei enää nokeennuta koko konetta.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - tuo vaikuttaa todennäköiseltä vialta. Pitää kaivaa tuo venttiili irti ja putsata. Josko se siitä tokenisi. Vianpaikannussofta osoitti häiriön tuohon venttiiliin ja sen arvot jumittelivat testin aikana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos ilmusarja läpät tuossa koneessa toim tark kannattaa tehdä, alipainevuodot letkuissa oli vanhemmissa
yks ongelma , vai onko noin uudessa muu järj ohjaus.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sain venttiilin pöydälle. Olihan se karstaa täynnä ja tuntui jumittavan auki asentoon. Puhdistin ja löin takaisin autoon - ei vaikutusta. Edelleen tehot poissa. Pitää tilata uusi EGR-venttiili ja kokeilla sillä. Voihan se olla ettei lähde tuosta vikamodesta pois ilman tietokonetta. Tiedä näitä uudenliiton vehkeitä, hermo ja rahat menee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Nipe79
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 19 Touko 2021 01:21
Truck: Tupperi mies
Location: Pudasjärvi

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Nipe79 »

Eikös sitä saa nollattua tuommosella ihan perus bluetooth obd mokkulalla ja esim. carly (ja olikohan toinen easydiag+) puhelimeen?

Lähinnä just sillä mietin, että sais nollattua koodin ja testattua, että toimiiko vanha venttiili vielä.
"Ihminen, joka ei tee virheitä, ei tavallisesti tee muutakaan."
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Rosvolinna kirjoitti: 14 Heinä 2021 21:46 Sain venttiilin pöydälle. Olihan se karstaa täynnä ja tuntui jumittavan auki asentoon. Puhdistin ja löin takaisin autoon - ei vaikutusta. Edelleen tehot poissa. Pitää tilata uusi EGR-venttiili ja kokeilla sillä. Voihan se olla ettei lähde tuosta vikamodesta pois ilman tietokonetta. Tiedä näitä uudenliiton vehkeitä, hermo ja rahat menee.
Ei lähde, osa poistuu sammuttamalla mutta ei kaikki, melkotuttuja mersu ong, motonetissä kävin ennen poistamassa,
nyt hankin star kaikki mersut luku ja vikakoodien poisto ( kokoauto moott,vaiht ym) kätevä n120€ aina mukana
autossa (ML) . Esim hapettuma liitoksessa riitti palauttamaan vikatila tai jos johto katkoksia nekin voi olla pyviä tai
tulee tärinöstä hetkellinen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

On mulla tuollainen sinihammas, mutta ei sillä saa koodeja/vikatilaa pois Mesestä. No- lähiseudun paja on luvannut auttaa. Tuo EGR on jumissa mekaanisesti ja siitä oli muoviprikka murentunut palasiksi. Jousi ei palauta läppää kunnolla alkuasentoon. Uusi venttiili lähti tilaukseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja neppi »

Blokkaa se venttiili. Egr on paholaisen keksintö, niinku sähkörummut ja autotune.

En tiä onks vielä sama, mut ainaki ennenvanhaan oli Meblerin dieselit erityisen tarkkoja venttiilinvälyksistä. Kandeis ehkä tsekata. Ja poistaa EGR, sähkörummut, autotune ja vikakoodit.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 17 Heinä 2021 03:39 Blokkaa se venttiili. Egr on paholaisen keksintö, niinku sähkörummut ja autotune.

En tiä onks vielä sama, mut ainaki ennenvanhaan oli Meblerin dieselit erityisen tarkkoja venttiilinvälyksistä. Kandeis ehkä tsekata. Ja poistaa EGR, sähkörummut, autotune ja vikakoodit.
Egr täytyy poistaa ohjelmasta, jos tulppaa vaan mekaanisesti niin menee vikatilaan ja muuttuu w123 200d simulaattoriksi :lol:

Ei näissä nykyvehkeissä pääse enää venttiilinvälyksiä koplaamaan samaan tapaan kuin vanhoissa.
-90 luvun vehkeet kärsi vielä paljon ajettuina siitä, että venttiilit painui kanteen ja alkoi kantamaan, mutta ei pitäisi olla murhe enää uudemmissa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo se mokoma lukee anturitietoa ja surisuttaa EGR-ohjausmoottoria vaihtelevalla menestyksellä. Välillä toimii ja välillä on 200d. Tänään onnistuin ajamaan 70km ja kulki jopa rajoittimeen sallimat. Voishan tuon EGR-moottorin akselin vapauttaa - siellähän surisi, mutta vertaako se ennen ja jälkeen säädön tilaa tuon anturin avulla. Siitä suuttuneena laittaa syötön säännöstelyyn.

No muutaman päivän, kun kestää niin uusi osa on asennettu ja keksintö laukkaa entiseen malliin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"neppi" Mulla on sähkörummut, Autotune. Aika vähäisellä käytöllä täytyy myöntää. Vanhanliiton rumpuja tuli kyllä eilen paukutettua. Autotunella ei saa kuin vahinkoa aikaan. Mitä tahansa sen läpi ajaa niin se kuulostaa Amophiksen Tuonelalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Se on sellainen perkeleen keksintö tuo egr.
Se mittaa venttiilin asentoa. Lisäksi kun egr-venttiiliä avataan, niin moottoriin imettävän ilmamäärän pitää laskea ja lambda-arvon muuttua.
Se huomaa tulppaamisen siitä ilmamäärästä.
Ohjelmallisesti sen saa pois, ei muuten.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu ja periaatehan on että kierrättää pakokaasuja takas imuilmaan että kiertävät uudestaan moottorin läpi niin karstottaa egr venttiilin,imusarjan,imukanavan,venttiilit,palotilat,männät ja jos imusarjassa läpät ne myös.

Ja lopputulos että kone saastuttaa pirusti ku karstasta tukossa.

Meillä pihalla audi josta egr kierrättänyt niin paljon että männänrenkaat karstottuneet jumiin ja sylinterit menny kans.
Mittarissa 220th ja korjausarvio 10k€.

Merkkihuolto tutki ja sanoi syyksi liiallisen pakokaasujen takaisin kierrätyksen ja on tyyppivika kaikissa saman ikäsissä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - kyllä taidan kallistua sen ohjelmalliseen disablointiin toveri kylähullun vinkkaaman kuusenalusepän avustuksella.

No tänään tuli heitettyä toinenkin pikku siivu tuolla safe mode autolla. Kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta tulee LT28 asuntovaunu perässä mieleen. Tuolla yhdistelmällä tuli kuitenkin Lofooteilla käytyä ja saman kesän aikana kerkesi takaisin Pohjois-Tallinnaan 2,5 viikkoa reissu ja auto kesti.

Tuolla rampa 515 Mesellä ei viitsisi tällä hetkellä koukunnupin suojaa raskaampaa vetää.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 18 Heinä 2021 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 17 Heinä 2021 18:03 kuusenalusepän
Kuusenalla touhuava mies, sikäli kun on se jonka luulen olevan kyseessä, on varmasti pätevin mies suomessa mihin tahansa mersun ohjelmallisiin asioihin :D
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Jule »

No, siis se EGR itsessään ei riko mitään, eikä edes karstoita tai nokea, koska ei kunnollinen palotapahtuma mitään karstaa tuota, ongelma siitä tulee siinä kohtaa kun pata ei olekaan kunnossa, eikä se palotapahtuma ole enää kunnossa, jolloin se alkaa tuottaa ylimääräistä kuonaa, ja kun se paska kierrätetään takaisin impupuolelle, se imupuolikin likaantuu, eikä puhdas palaminen enää onnistu senkään takia.

DPF hiukkaspönttö on samanlainen syyt niskaansa saava saastekomponentti, jota syytetään kaikista mahdollisista ongelmista, vaikka ongelma on aina jossain muualla, se hiukkaspönttö on vaan se joka sen ongelman ekana ilmaisee.

Tietysti, vehje joka muutenkin vetelee viimeisiään, ei kenelläkään ole enää intressejä alkaa remppaamaan sitä kuntoon, niin pitkään kun se vielä kulkee. Silloin noiden saastelaitteiden poistaminen on aika luonnollinen ratkaisu.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja eagless »

tämä meidän a4 2.0tdi audi vm14 oli tullessa ajettu 209th ja öljyä palaa 0.7dl/1000km.

Huollon arvio että moottori loppu ja sen syyllinen pakokaasujen takaisin kierrätys joka rikkoo noista moottorit.
Pakokaasupäästöjen takia noista takaisinkierrätys niin iso että rikkoo moottorin eli on tyyppivika.

Nyt kun yläkerta kaput niin palava öljy kyllä rikkoo ajanmyötä muutakin ja tuo vaiva tulee 200th kieppeillä..

Eli kyllä se pakokaasujen takaisinkierrätys jo itsessään tekee hallaa mutta on autokohtaista että missämäärin sitä kierrätetään.

Tai sitten nuo audin dieselit on niin heikkoja että menevät 200th kohdilla väljäksi.
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Eikö Audit ja Volkkarit tuppaa tuon verran öljyä syövän melkein uutenakin 🙄
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jos vertaa mersun koneisiin joihin tottunu että 15th öljynvaihtoväleillä ei tarvi öljyä lisäillä ja jopa 30th menee kun kaikki kunnossa niin mitä tutuilla on (kunnossa olevia) vag konsernin autoja joissa kulutus 1L/15000km niin voi sanoa että kuluttaahan ne.

Ja sallittu kulutus on 0.5d/1000km joka mielestäni on todella paljon.
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Ystäväni väänsi vw:n kanssa viime vuonna kiivaasti … lopulta vaihtoivat takuuseen uuden kiukaan … öljyähän ei kulunut vaihtovälissä kuin 8 litraa 🙈
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Hobo kirjoitti: 19 Heinä 2021 12:24 Ystäväni väänsi vw:n kanssa viime vuonna kiivaasti … lopulta vaihtoivat takuuseen uuden kiukaan … öljyähän ei kulunut vaihtovälissä kuin 8 litraa 🙈
Se on vaan kato sitä teknistä etumatkaa, ei tarvii seistä pajalla huollossa kun öljyt vaihtuu koko ajan ajellessa :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei tuo öljyä syö. Tänään vajaa parisataa kilsaa tuli peräkärryn kanssa ajettua. Kerran piti motarin reunaan pysähtyä ja buutata pata. Ininä loppui, kun jouduin vaihtamaan pienemmälle ja venttiili putosi kyydistä.

Isäntä alkaa jo oppia miten tuon venttiilin saa pysymään mukana. Pitää kierrättää reilusti päälle 3000rpm ennen kuin tarjoaa seuraavaa pykälää. No loppuviikosta uusi venttiili löytää tiensä laatikosta autoon kiinni. Mökin pihassa tuo osaa seistä vanhallakin venttiilillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 19 Heinä 2021 17:00 Ei tuo öljyä syö.
Mersun koneet on kyllä sellaisia, että jos öljyä joutuu lisäämään, niin sitä vuotaa jostain reilusti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

EGR-vena edelleen matkalla. Kyllä tuolla pystyy ajamaan. Pari kertaa / reissu pitää buutata. Kyllä sillä päästiin loman viimeiselle chillailulle Siuntioon.

Tuo MB on kätevä retkeilyauto. Pöytäryhmä ja 6 tuolia menee takakonttiin kurakaatien väliin säilöön. Silti jää 70cm pitkä tavaratila koko takaovien leveydeltä.
Liitteet
WhatsApp Image 2021-07-25 at 17.16.09.jpeg
WhatsApp Image 2021-07-25 at 17.15.40.jpeg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rosvolinna III - MB 515 VDL

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Huomenna 515 saa uuden ERG-venttiilin. On sitä jo hetki odoteltu, mutta aikataulut risteävät ei toivotulla tavalla suhteessa tähtitaivaspajan ajanlaskuun. Loppulasku on selvitetään sitten lacrimosan aikoihin. Mitään täältä ei mukaan saada. Haudatkaa minut sitten autojeni kanssa ulkoluodolle, kun aikani on täysi.

Ei toivottujen hyödykkeiden listalle voi lisätä:
- EGR-venttiili
- Can-väylä ja jäkliasenteinen vetokoukku
- Airbag-tunnistin ja penkin alta löytynyt turvavyö ilman penkkiä
- Modena, joka jäytää kipua isännän käsivarressa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin