Sivu 1/1
Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 08:53
Kirjoittaja heitah111
Hei vaan,
Meidän perheessä kutkuttelis ajatus pienen projektin aloituksesta

mistä ootte löytäny oman bussinne aihion? Saksassakin näkkyy olevan suht edullisiakin, mutta pärjääkö niillä täällä

ja mitä se sitten mahtaa maksaa, jos ulkomailta tuo? Vastaushan varmasti netin syövereistä löytyy mutta aattelin, että täällä on varmaan hyvää tietoa aiheesta

kiitos jo etukäteen

Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 10:32
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei ole hyvää aihiota - kaikissa on jotain säätöä. Mitä uudempi sitä kalliimpi säätö. Romikselta löytyy palaa 90-luvun Scanioihin ja Volvoihin. Niihin on myös hyvät kustannustehokkaat varaosamarkkinat verrattuna Iveco, MAN, MB -alustoihin.
Korivalmistajalla ei mielestäni ole niin suurta merkitystä - penkit ja muut sisustusroinat ovat yleispäteviä korien välillä. Suomi-valmistajat käyttävät ruostumatonta ja alumiinia himmeleissään. Rungot ja lautaset niissä lahoavat tasaisesti vuosien varrella.
Likennöitsijöiltä kannattaa kysyä - he poistavat kalustoa. Muutamat niistä pitävät laitteistaan hyvää huolta ja toiset ei.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 10:58
Kirjoittaja Geekuality
Ulkomailta tuomisen hinta on käytännössä ostohinta, hakukulut (laivamatka itse bussin osalta on välistä riippuen joitain satasia yhteen suuntaan) ja rekisteröinti.
Vähintään 1875-kiloinen linja-auto on autoverosta vapaa, joten mitään henkilöautoista tuttuja verotushommia ei maahantuonnin yhteydessä tule eikä autoveroilmoitusta tarvitse tehdä.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 11:50
Kirjoittaja heitah111
Mutta mites noi esim. Saksan bussit itessään.. Onko joku sieltä hakenu? Onko ne korit jotenki erinlaisia ku uutena suomeen tuoduilla? Äläkää tulistuko tyhmiin kysymyksiin

Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 12:00
Kirjoittaja Jule
Ei niissä mitään sen suurempia eroja ole sen suhteen mihin ne on toimitettu, mutta tietysti jotain kansallisia mittaeroavaisuuksia voi olla, mutta aika pitkälti EU on nuokin synkronoinut.
Hieman vähemmän on tietysti suolassa uitettuja, mutta kyllä muuallakin liukkautta suolalla torjutaan, ei se ole mikään suomalaisten yksinoikeus.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 12:46
Kirjoittaja eagless
Ite selvittelin kans myyntipalstoilta,ulkomailta ja laitoin sen sata sähköpostia liikennöitsijöille mutta loppupeleissä hain suoraa teuvalta h.ukkoselta ja oli loppupeleissä halvin ja paras vaihtoehto!
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 12:50
Kirjoittaja Geekuality
Kuten Julekin sanoi, enemmän se tosiaan on valmistajasta kuin ensirekisteröintimaasta kiinni, jotkut esim. sanoo että espanjalainen Irizar ei oo etelä-eurooppalaisena niin hyvä kori talvioloja ajatellen, mutta kyllä niitäkin täällä näkee niin liikennöitsijöillä kuin sitä myötä myös kulkurikäytössä.
Ja kuten Rosvolinnakin tuossa aiemmin totesi niin Suomessa on 90-luvulta lähtien enemmän kiinnitetty huomiota ruostumisen hidastamiseen korien osalta (lähinnä nyt yleisimpinä Carrus, Lahti), alustathan on samaa kaikilla (näistä yleisimmistä 90-lukulaisista alustoista Volvot on käsittääkseni keskimäärin vähän paremmassa kunnossa kuin Scaniat, sittemmin noikin on siirtyneet hitaammin ruostuviin aineksiin).
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 17:45
Kirjoittaja Zuikkis
Rosvolinna kirjoitti: ↑29 Huhti 2020 10:32
Korivalmistajalla ei mielestäni ole niin suurta merkitystä - penkit ja muut sisustusroinat ovat yleispäteviä korien välillä. Suomi-valmistajat käyttävät ruostumatonta ja alumiinia himmeleissään. Rungot ja lautaset niissä lahoavat tasaisesti vuosien varrella.
Lahtikoissa ainakin tämän foorumin kuvista päätellen helpompi madaltaa lattia kuin Carruksessa.
Ainakin Oskun kanssa pärjäsin ihan puukkosahalla, ei käytetty rälläkkää eikä hitsauskonetta..
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 29 Huhti 2020 20:03
Kirjoittaja eagless
Juu no täytyy sanoa että omassa carruksessa oli pirummoinen savotta tehdä tasalattia.
Ja probleemat jatkuneet vielä koolausvaiheessa paitsi jos tekis suoraan 100mm vahvuset seinät.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 01 Touko 2020 23:50
Kirjoittaja kylähullu87
Minusta tuollaista vanhaa bussia ei kannata lähteä raahaamaan mistään ulkomailta. Suomi on niitä pullollaan eikä ne niin kalliitakaan kyllä ole. Rahanmeno alkaa vasta sitten kun aihio on pihassa.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 02 Touko 2020 01:19
Kirjoittaja motoku
keski-euroopan busseissa ei ole välttämättä pohjoismaihin riittävää lämmitysjärjestelmää, eristeitä eikä tuplalaseja.
suomi-korinen talvivarusteltu bussi jostain kesämaasta takaisin uitettuna voi olla hyväkin idea, jos sattuu löytämään teknisesti kelvollisen. nimittäin ruostetta niissä on vain paljon vähemmän mitä kotimaisissa.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 02 Touko 2020 19:29
Kirjoittaja Jule
Ei ole kyllä riittävää eristystä suomalaisissakaan busseissa, eli jos haluaa että ne seinät ja katto on lämpöeristetty, ne pitää itse eristää. Tuplalaseista en osaa sanoa. Tuo orkkis lämmitysjärjestelmän riittävyys johtuu taas siitä miten sen aikoo toteuttaa. Jos ajatteli pitää turvan lämpimänä alkupeäisellä patteriverkolla, niin silloin asia on tietysti ratkaiseva, mutta aika useinhan tuota lämmitysta muutetaan tavalla tai toisella. Sinänsä alkuperäisen suomibussin lämmityshän perustuu vaan siihen että lämmitystehoa on yhtä paljon kuin korttelissa omakotitaloja, ei siihen että järjestelmä olisi erityisen hieno.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 02 Touko 2020 19:55
Kirjoittaja setrailija
Tuossa miulla on 602 carrus tasalattialla valmiina. Samassa pihassa on myös iritzar vuosimalli molemmilla 2000. carruksen alla volvo ja irkun scania. Johon on juuri tehty moottori, joten pikkuisen kalliimpi kuin muut samanikäiset. molemmat 12 metrisiä.
Re: Mistä hyvä aihio?
Lähetetty: 03 Touko 2020 17:30
Kirjoittaja Lahti32
Eristeet on busseissa 2-4 senttiä eli ei juuri mitään, kylmä tulee talvella, kondensoi kaikkialla ja kesällä kuuma, todella kuuma.
Carrus 20mm, Lahti 40mm ja suoraa kylmäsiltaa neliötolkulla. Ikkunan U-arvo sama kahitiilen kanssa.
Kaikki bussit on pitänyt lisäeristää kunnolla että niissä on mukava asua muulloinkin kuin heinäkuisena yönä. Samalla tulee hyöty pienempänä lämmitystehona, sitä kautta pienempänä virrankulutuksena ja lähempänä omavaraisuutta.