mb 613d reissureeksi

Kerro omasta projektistasi
jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 23 Loka 2019 22:04

Morjesta, täälä uusi kulkuri. Tai no ei uusi, maailmaa on tullut kohta 10 vuotta kierrettyä, jona aikana olen suomessa ollut muutamia kuukausia/vuosi maksimissaan.. Reissut on olleet pitkiä, pisimmillään parin vuoden mittaisia ja liikuttu on kävellen, autoilla, prätkillä.. Tällä hetkellä olen ollut suomessa puolisen vuotta. Suomeen ja eurooppaan palatessa Malmöstä tarttui mukaan klassikko Mersu, 613d eli se 5,7L kuuspyttynen ilmajarruilla. Tätä palstaa on tullut toisinaan luettua, mutta nyt sitten viimeinkin sain oikein rekisteröidyttyä :oops:

Muutaman vuoden olen tuollaista 6-moottorista vanhaa mersua jo ettinyt ja katsellut, mutta aika vaikeaa on ollut löytää kriteereillä: peltikori ja korotettu katto ja 7m kokonaispituus. Valmiiksi rakennettuja asuntoautoja tietysti löytyy, mutta budjetti on rajallinen koska persehän on aina auki.. 508, 608 jne 4-mukinen ei ollut vaihtoehto enää, yhden sellaisen laiskiaisen omistaneena :D No nyt sitten viimein onnisti, ebay, mobile.de, nettiauto, blocket.se on olleet satunnisessa seurannassa "aina välillä" muutaman vuoden, ja ruotsistahan tuo sitten puolivahingossa lopulta keväällä löytyikin, mutta se on jo sitten eri tarina..

Mersu oli ollut KTM harrastelja crossi-tiimin huoltoautona ja sitä ennen jollain RR-tiimillä samassa tarkoituksessa. Eli takatila/garage löytyi jo, valmiiksi erillisellä sisäänkäynnillä. Noin puolet autosta oli rakennettu "taukotuvaksi" ja oli siellä yksi laveri nukkumista varten. Ensi töiksi purin autosta _kaiken_ peltipinnalle asti. Lattia oli aika huonossa kunnossa ja monesta kohtaa vuosien aikana reitetty, joten revin myös filmivanerit irti. Oli tiedossa että kori on kohtuullinen, ja alta paljastuikin hyvä alusta kaikin puolin. Parit vähän rapeat lattiapalkit takaakselin lähistöltä vaihdoin kokonaan, koska en halunnut vain hitsata väliin pätkää putkea. Putsasin pinta ruosteet pois sieltä missä sitä oli, ja maalasin ruosteenesto 2k-epoksilla joka paikan. Siihen päälle ja koteloihin ja palkkeihin vielä ruiskasin terva/öljy-seokset, ei muuten ruostu enää mun elinaikana!!

Lattian tein 15mm filmivanerista, jonka pintaan liimasin 20mm uretaanilevyt. Levyihin uritin 16mm lattialämpöputket, jonka päälle laitoin 1mm alumiinilevyt ja suoraan sen päälle 190x30mm ympäripontatun lattialankun, halavalla kun sain :D Seiniin ja kattoon ja palkkien sisään ruiskutettiin uretaani, eristettä tuli n. 40mm. Ylimääräisen leikkasin pois villaveitsellä, ja puukolla. Lopuksi teippasin solukumiteipillä näkyviin jääneet peltiset koteloiden yläpinnat, joita käytin koolauksina. Seinään ja kattoon taittelin 4mm koivuvanerin. Kattoon asensin 40x40 kattoluukun kahteen suuntaan pyörivällä flektillä. Parit ikkunat tuli myös laitettua ja tehtyä väliseinä ohjaamon ja asunnonväliin. Runko 20x20 rhs, sisään uretaanilevy ja pinnat koivuvanerista. Purin myös ohjaamon lattiat esiin: hitsasin parit paikat, maalasin hyvin ja lopuksi lämmittelin bitumimattoa äänieristeeksi koko ohjaamonlattiaan jonka päälle laitoin vielä puuilosta löytynyttä muovimattoa, vaikka ajatuksena oli tehdä kangaslattia alunperin.. Moottorikoteloon pistin myös uudet äänieristematot ulkopuolelle kun olivat aika paskana.

Seuraavaksi pitäisi alkaa suunnitella ja rakentaa keittiötä, ja kalusteita muutenkin. Vessankoppi tulee, todenäköistä on että tällä erää se jää vaatekaapiksi ajan puutteen takia. Tehdään loppuun sitten joskus.. Seiniä ja vaatekaappeja yms ajattelin tehdä 15mm havuvanerista, jonka maalaan tai päälystän jollakin sitten. Vai kuinka melamiinipintainen lastulevy mahtaisi kestää autossa? :?:
Heti toinen kysymys olisi myös, että mistä täyttö ja huoltokorkit edullisesti tee-se-itse vesipyttyyn. Aihiona toimii 140l laituriponttooni..

Lämmitys hoituu (toivottavasti) primuksen pannulla, joka on "lihalaatikko"-projekti. Myös moottorin vedet ajattelin hyötykäyttää ja pyöräyttää ne lattian ja patterin kautta, magneettiventtiilin ja termostaatin avustuksella tietysti. Ohjaamoon tulee magneettiventiilin ohjaus, mistä voi valita kiertääkö moottorinvesi toiseen järjestelmään.

Olen tätä projektia nyt värkkäillyt n. 2kk, ja kaikkea mitä on tullut tehtyä en nyt varmaan muistanut sanoa :oops: Kuvia en oikein ikinä tahdo muistaa ottaa jostain syystä, mutta kyllä niitä jotain on. Yritettään lisäillä tänne piakkoin..
Olen asustellut autoissa ja myös linja-autosta muutetussa "cämpperissä" muutaman vuoden, mutta tämän mittakaavan projektia ei ole tullut vielä tehtyä ikinä, joten kaikki vinkit on tervetulleita :) Jatkoa tulossa, kiitos hei! :D :D

-M

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja neppi » 24 Loka 2019 01:55

Ei tätä usko täällä kukaan ku ei oo niitä kuvia.

Hyvältähän tuo teoriassa kuitenki kuullostaa... Ü

Ja Welcome to the Asylum!

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 24 Loka 2019 07:27

Tervetuloa kaapista. Melamiini/lastulevy kannattaa jättää kaupaan - vaneriin on mukavampi kiinnitää ruuveja. Jatka vaan tuolla havuvaneri linjalla. Pintaan verhoilukangasta, messumatoa, alumiinia, polykarbonaattilevyä, puupaneelia. Tilanteen mukaan
Life is a beach and then you dive

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1537
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Loka 2019 21:01

Mellussa/lastulevyssä on se huono puoli että vedenroiskahdus, ja se turpoaa ihan muodottomaksi. Mä olen siksi käyttänyt mellulevyä kaapeissa.

Ja jos 508/608 on liian pienitehonen, niin sitä on vaan totuttu turhaan ylenpalttisuuteen. Naapurin isäntä osti aikanaan jostain saksalaisesta huutokaupasta armeijan vanhan 405D johon oli asennettu jokin kokonaismassankorotuspaketti, niin että se oli periaatteessa 605D. Oli riemastunut kun ei olut ajettu kuin 23tkm (tjsp), mutta kotimatkalla ymmärsi pienen kilometrilukeman - sillä ei ollut ehtinyt ajamaan sen pidemmälle. :)

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 25 Loka 2019 22:23

Moro, tässä muutamia huonoja kuvia! Ei kuvaajakaan hyvä ole, mutta on myös pitäny jo hetken hankkia parempi kännykkä...

Kalusteita rupesin jo vanerista rakentamaan. 12mm vanerista tulee kaikki, rungot 33x33 on rimaa, paitsi näkyvät etuseinät taidan tehä 4mm koivuvanerista ja ehkä pintaan jonku petsin tai lakan.

Perällä oleva sänkyparvi on tehty 25x25 rhs rungolla. Sängystä tuli 1600x1900, korkeutta on reilu istuma korkeus. Mitoitin sen niin että alla takatilassa mahtuu kuljettamaan moottoripyörää. Sänky ei ole aivan auton perään asti rakennettu (kiitos suomen lainsäädännön) ja ja kulmastakin puuttuu pala jotta taka tilaan olisi kivempi kulkea...mutta eiköhän me sinne emännän kans mahduta, on sitä ahtaimmissakin paikoissa nukuttu heh :roll: :lol:

Ton portaan tein sivuovelle kulkemisen helpottamiseksi. Ilmasäiliöt on siinä portaan alla, taidan joskus vielä tehdä auton alta tulevan paineilma rapun siihen lisäksi.

Tuo markiisi vois olla muuten myynnissä. Siihen on etu- ja sivuseinä myös, betoniset painot jne tarpeellinen. Vois vaihdella jotenkin ilmalenkkeihin ilmapenkkeihin, jotka olen kiinnostunut myös ostamaan suoraan jos jollain nurkissa lojuu sellasia..? Myös takapuskuri etsinnässä, voi olla että teen se palkista ni ainaki kestää peruutella kameleja ja hiluxeja nurin heh
Liitteet
IMG_4841.JPG
IMG_4835.JPG
IMG_4831.JPG
IMG_4828.JPG
IMG_4818.JPG
IMG_4783.JPG
IMG_4779.JPG
IMG_4742.JPG
IMG_4741.JPG
IMG_4157.JPG
IMG_4155.JPG
IMG_4154.JPG
IMG_4153.JPG
IMG_4152.JPG

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja neppi » 26 Loka 2019 01:25

Hieno!

Ite laittasin ton katon reijän umpeen, ettei sada sisään... Ü

Täällä on ollu muutamassa topikissa puhetta PEXin lämpölaajenemisesta. Kuinka pitkiä noi lämmitysputkivedot on ku puhelimen näytöllä kuva vähä valehtelee?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Loka 2019 08:48

Tuohon lattialankkuun ( mikäli tuo on lankkua? ) kannattaa jättää kunnon elämisvarat pitkille sivuille. Tuo kuusilankku haluaa muuttaa leveyttään kosteuden mukaan usean prosentin verran. Kuivuessaan raot aukeavat ja väliin menee hiekkaa ja muuta kökköä. Kostealla kelillä lankku turpoaa ja hiekka ei mahdu uraan, Saattaa korkata kaarelle...

Heino Mese - noiden käyttöliittymässä on ihan omanlaisensa uniikki tunnelma :)
Life is a beach and then you dive

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 26 Loka 2019 20:47

neppi kirjoitti:
26 Loka 2019 01:25
Täällä on ollu muutamassa topikissa puhetta PEXin lämpölaajenemisesta. Kuinka pitkiä noi lämmitysputkivedot on ku puhelimen näytöllä kuva vähä valehtelee?
Tähän samaan itsekin kiinnitin huomiota, ainakaan tuossa kuvassa ei näkynyt että elämisvaraa olisi juurikaan, mutta tosiaan putkiston toinen pää ei näy joten vähän turhahan täältä on huudella.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 27 Loka 2019 20:16

Moro

Lattiassa on n. 25m putkea, ja päät tulee suoraan seinän läpi "lämmönjakohuoneeseen" joka sijaistsee sängyn alla.. ? Kiinnihän ne ei siellä lattiassa ole mitenkään, vaa kelluvat vapaasti uretaanilevyyn jyrsityssä urassa..Se ura on semmonen "sopivasti väljä" että putki oli railoon miellyttävä asettaa :oops:
Meinaatteko että se putki laajenee niin paljon?? Kyllähän sitä valetaan betoniinkin normaalisti?
Lattialankut on kelluvia, eli liimasin saumat mutta muuten huljuvat vapaasti seinien välissä ja kalusteiden alla..

Miten toi seinän verhoilu kankaalla, kuinka olette toteuttaneet? Emäntä tuolla lukee nytkin eurokankaan verhoilukangaskatalookia ku piru raamattua :lol: Ajateltiin etttä liimaisi ensin sen kankaan esim telttapatjaan, jonka sitten liimaisi vähän kevyemmin ja kiinnitäisi listoilla ja nappiruuveilla vaneriseinään.. Saisi vähän sellaista pehmeämpää käsituntumaa ja muhkeutta, ja myös ruuvinreiät jne peittyisi samalla kertaa..

Ei muuten kenelläkään sattuisi tuohon Primukseen kytkentäkaaviota olemaan? En ymmärrä tosta hökötyksestä mitään :oops: :lol:

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 890
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Loka 2019 20:34

Betonissa ja taloissa ei lattiaputkilla ”ei lämmitetä ” vaan pidetään lattia sopivan lämpimänä, oon ymmärtänyt että busseissa on
rakennettu lattia lämmityksiä ts käytetään korkeampia nestelämpöjä ja usein lämmitys kylmästä nopeasti, muistelen
että ollut ongelmia myös vinyyli ”parkettien ”. suhteen. Tovottavasti jo rakentaneet kertoo tarkemmin. Asuan suhteen tuskin ongelmaa jos säädetään kiertonesteen lämpö 20-25 asteen luokkaan........

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 27 Loka 2019 21:48

Kankaan saa kiinni solumuoviin sprayliimalla. Puuvilla pamahtaa homekukille autossa - ai mistä tiedän :), Trevira on hyvää rättiä, kun siinä ei ole mitään eloperäistä. On vielä paloluokaltaankin soveliasta ajoneuvoihin.

Mikä Primuksen pönttö on kyseessä? kyllä niihin kaavoja löytyy....
Life is a beach and then you dive

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1537
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Loka 2019 12:37

Betonilattiassa sen putken/lattian lämpötila ei saa ylittää +40°C, ettei lattia halkea, en tiedä onko tuossa kyse pelkästään betonin laajenemisesta, vai onko sillä putkella asiaan osansa, lämpötila vaihtelu on kuitenkin käytännössä siis +20...+40°C, kun linja-autossa lämpötilat on huomattavasti laajemmalla skaalalla. Jos ne putket ei ole varsinaisesti kiinnitetty, niisttä tuskin ilmenee sen kummempaa ongelmaa (kunhan siellä kiertää glykoli eikä raaka vesi :) )

Mä laitoin takaseinälle ensin 10mm solumuovin ja sen päälle keinonahkavinyylikankaan, näyttää periaatteessa ihan kivalta, mutta ongelmaksi muodostui se että löysin todella hyvän 3M valmistaman spray liiman, joka ei toimi kuten sprayliimat yleensä kontaktiliiman tapaan ja edellytä sitä 5-20minuutin kuivumusaikaa, vaan materiaalit voi kiinnittää toisiinsä 20 sekunnin asettumisen jälkeen. Itse liima toimii hyvin, mutta se on väriltään sellaista keltaruskeaa, ja se väri tunki tuosta vinyylistä läpi muutamasta kohtaa :(. ELi sitä 3M liimaa suosittelen kyllä solumuovin kiinnittämiseen seinään, mutta pintamateriaalin liimaukseen jotain värintöntä, esim Bilteman spray liima toimii hyvin mun kokemusten mukaan, mutta pitää malttaa antaa sen kuivua ohjeen mukaan ennen kuin painaa pinnat yhteen.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Loka 2019 13:00

Bilteman liima on hyvää tuohon tarkoitukseen. Hiustenkuivaajalla voi nopeuttaa liimapintojen tekeytymistä.
Life is a beach and then you dive

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4122
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Loka 2019 00:21

Mulla on kokemus siitä kun lattialevy irtoaa putken lyhentyessä. Putket on lämpötila alueella -30 ... +60 niin siinä pitää olla laajenemis ja kutistumisvaraa. Nyrkkisääntönä ettei yli 3 metrin suoria tehdä niin pysyy levyt laattiassa kiinni.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 03 Marras 2019 12:22

Moro

hitaasti mutta varmasti töiden ohessa touhu etenee: kalusteita on tullut tehtyä ja verhoilut on aloitettu. Messumattoa ja maalia tulee seiniin, ehkä myöhemmin jotain muutakin, sitten jossain... Nyt rupeaa olemaan meinaan semmoset kelit Tampereen korkeudella, että ei paljon hampaita enää naurata.. :shock: paitsi tuolla kopissa kontaktiliimapurkki auki vietetyn hetken jälkeen :shock: :lol:

Siitä päästiinkin lämmitysasiaan taas..Pannusta en ole saanut selville, että mikä se on mallejaan. Edellinen omistaja oli hankkinut uuden sähköpatruunan, jossa lukee numero 2591. Vanhassa (joka ei kuulemma toimi, ei testattu) lukee PRIMUS 8085.. Itse pannussa ei ole mitään tyyppikilpeä, ainostaan kytkentäkaavio (kuvassa) jossa ei näy ohjauspaneelia, sähköpatruunaa tai kiertovesipumppuakaan ollenkaan..

Mistä kannattaisi kysellä metritavarana 22mm glykolin kestävää letkua? Tarve olisi reilu 10m. Mietin toisin että voisihan sen menon ja paluun moottorilta pannuhuoneeseen auton pohjassa (ulkopuolella) tehdä myös alumiiniputkella, tai 22mm PEXillä? Lattiaan enkä koko systeemiiin en ajatellut päästää kuumempaa vettä kuin +50c. Ja moottorilta en järjestelmään muutenkaan laskisi tulikuumaa vettä shokkina, kuumasta moottorista kylmään lattiaan...varsinkaan pakkasessa, vaan mielummin niin että kylmältä koneelta pikkuhiljaa ajossa lämpenevää vettä virtaa putkistoon, niin kauan kuin shuntti/termostaatti antaa myöten. Omassa lattiassani ei ole yli 3m suoria pex-vetoja koska asunto-osasto on kovin pieni lattia-alaltaan., mutta ihan mielenkiinnosta että mihin tuo perustuu mitä Jule kirjoitti?

Tässäpä nämä horinat tällä kertaa..lisäilen kuvia taas kun saan niitä vähän napsittua..jäniskevennyksenä kuva raamatustani -kaikkien kirjojen äidistä ja painetun sanan toteemista- josta elämänfilosofiaani ammennan.

NIIN JOO, OSTETAAN INVENTERI 2-3KW :D :D
noh, eipä niitä taida paljon käytettynä liikkua.. Ulkomailta tilaamalla kaikki olisi tietysti halvempaa, mutta mitä mieltä olette esim. tästä:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10124891
Viimeksi muokannut jyrggä, 03 Marras 2019 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 03 Marras 2019 12:32

tässä kuvia:
Liitteet
IMG_4930.JPG
IMG_4928.JPG
IMG_4926.JPG
IMG_4925.JPG
IMG_4924.JPG
IMG_4916.JPG
IMG_4860.JPG
IMG_4858.JPG
IMG_4836.JPG

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1537
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Marras 2019 13:14

Eikö nuo tavalliset bussipatterit ole yleensä kupariputkeaa jossa nuo rivat ovat? Isot pojat on kertonut että kupari ja alumiiniputkea ei kannattaisi samaan jäähdytysjärjestelmään sotkea sekaisin.

Tuo linkittämäsi invertteri on hyvin suurella todennäköisyydellä modifoitua siniaalota, tai aknttiaaltoa tuottava, kun siinä ei mitään muutakaan mainita. Riippu siitä mitä aiot vertin perään laittaa onko sillä merkitystä vai ei.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 03 Marras 2019 13:21

Primus 2450. Netti väärällään ohjeita ja kuvia. Pannu on tarkka jännitteen suhteen - ei jaksa hehkutulppa sytyttää alijännitteellä. Siihen voi nakertaa kipinäsytkän tai hehkulle jännitteentasaajan. Koneenahan tuo on pomminvarma, kun puhdistaa arinan ja hioo abikot.
Life is a beach and then you dive

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 03 Marras 2019 13:27

Puuilon koneessa on ehkä hieman liikaa katetta...ei se välttämättä huono ole, mutta ohan noita vastaavan oloisia tullut polteltua yhden ostoskärryllyllisen verran...ihan säästömielessä. Moni voi varmaankin kompata :)
Life is a beach and then you dive

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja neppi » 04 Marras 2019 02:56

Kipinäsytytys ja kunnon putsaus. Tolla pannulla mennään kuuhun ja takas. 22mm kuparilla pitkät vedot ja silikoniletkulla ja rosteriklemmareilla liitokset.

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 04 Marras 2019 07:29

Jep totta että kupari ja alsa ei ole hyvä pari, en itseasiassa edes miettinyt että nuo patterit olisi kuparia...kiitos vinkistä, täytyy tutkia!!

Mikäs niitä inverterejä polttaa? Omassa käytössä lähinnä sillä käyttelen todennäköisesti ja teoriassa tietokonetta, jotain kodinkoneita kuten tehosekotinta, ehkä mikroa jne..latailen ja käytän sähkötyökaluja etc. Eli kyllä sen varmaan täytyisi se siniaalto-inverteri olla, mikä tuo puuilon kampe ei siis taida olla?

Kiitos vinkistä priimuksen suhteen!! Tämmöistä lämmitys-systeemiä on hahmoteltu..mitäs mieltä moottorin lattialämmön piiriin liittäneet on tästä suunnitelmasta? (Radiator = patteri)
Liitteet
cd28c8fa-a863-4cf0-81fb-0a94acf74020.jpg

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Marras 2019 10:57

Ei sillä ole väliä on sini tai modattu. Lähinnä koneen laatu ratkaisee. Kunnon verteissä on "rautaa" sisässä ja kunnon jäädytysrivat ja paksut sisäiset kaapelivedot.

Tuollaisia hepposia purkaneena tiedän sen että sieltä on turha 2000W hakea kovinkaan pitkäkestoisesti. On mulla arkiautossani tuollainen satasen vertti ja kyllä sillä läppärin ja poran lataa, mutta en siihen luottaisi 24/7.

Mesen pulla-autossani tuollainen halpis kesti kyllä monta vuotta ja on edelleen ehjänä hyllyssä tai olla 600W.
Life is a beach and then you dive

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Marras 2019 11:11

Tyo Primus ei välttämättä tykkää olla painepuolella. Kylläsen siihen saa nakerrettua, mutta liitoksissa tulee olla tarkkana. Caravan-käytössä se on kuitenkin avopaisarilla.

Pitäisin Primuksen ja moottorin eri kierroissa. Moottorista saa ajon aikana paljon kuumaa, mutta parkissa se on iso jäähdytysripa. Moottoripuoleelle ehkä pari kennopuhallinta tai jotain....
Life is a beach and then you dive

jyrggä
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:16
Truck: mb 613
Location: todo el mundo
Member id: 666

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja jyrggä » 04 Marras 2019 11:49

Juu siis tuohon tulee magneettiventtiili, jolloin moottorista tai moottoriin ei vesi mene muuten kuin niin halutessa (eli ajaessa, nappivalitsimella ohjaus)
Hyvä pointti tuo että painepuolella voi tulla ongelmaa.. täyttyy tutkia millaiset liitokset siellä pannun sisässä on, muuthan kyllä saa pitäviksi varmaankin. Iso paisari siihen olisi kyllä ajatuksena laittaa tietysti.

Priimusta ja sen ihmeellisyyksiä netissä nyt aamulla vahdatessani huomasin että kaikki kuvat ja tieto on tuolla karavaanari-foorumilla; linkit on erittäin vanhoja ja harmillisesti asennuskuvat ja kaaviot on osittain jo poistuneet..( ja muutenkaan niiden kinasteluja ei jotenkin jaksa lukea kovin pitkälle, päätä särkee jo...) Kipinäsytytyksestä löytyy kyllä paaaljon juttuja, mutta en nyt aivan sisäistänyt vielä ainakaan että mistä ne kipinälle vaadittavat kamppeet on tilattavissa, vai onko ne väkästeltävä itse?? Ymmärtääkseni hyötynä on että pannusta tulee hiljainen, ja myös kaasu kai syttyy helpommin, ainakin jos hehku alkaa olla jo vanha..?

Hyvää tietoa inventeri-asiaan! Kiitos!! Onko joku merkki tai malli joka on testattu toimivaksi?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3107
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: mb 613d reissureeksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Marras 2019 12:09

https://www.sarkacaravan.fi/product/180 ... utos-sarja

karavaanari.info - sivuilta löytyy "pannuvelho" mjo33400 - häneltä saa kyllä ohjeita ja tuolta linkistä saa tarvittavat palikat ohjeiden kera.
Life is a beach and then you dive

Vastaa Viestiin