Ransitti

Kerro omasta projektistasi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 24 Helmi 2020 13:18 Hajoamis-% on suoraan verrannollinen käytetyn sisustustyön määrään.

Niin Fordissa pysyy rauta vähemmän reagoimattomassa muodossa MB:ssä se liukenee pohjaveteen ja ei niistä jää jäljelle kuin ratti, vaihdekepin nuppi, kuramatot ja koritehtaan logo.
Ei fordikaan nyt mitenkään ruosteesta vapaa laite ole, mutta tietysti mersuun verrattuna mikä tahansa on..
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

leemu kirjoitti: 23 Helmi 2020 19:24 Ny se saakeli hajos :shock:
Ei ole mersun veroinen auto tämä. Vuosikaudet on puheltu kuinka mersun cdi-koneissa saattaa suuttimet olla lujasti jumissa.
Ei näissä vaan, näköjään irtoavat ihan itsekseen kesken ajon :shock: :lol:
Kyllä mersuissakin ”suuttimia karkaa”, ja kiinnijuuttuminen on normaalisti löystyneestä suuttimesta johtuva puhallus, ei sais ajaa sitkuttavalla , heti suutin remonttiin ,,,,toiset ajaa niin että suojamuovit sulaa jos pa vuotoja palaa koko auto,,
Oma valvonta suojamuovit poistettuna moottorin päältä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

BussMAN kirjoitti: 24 Helmi 2020 20:45

Kyllä mersuissakin ”suuttimia karkaa”, ja kiinnijuuttuminen on normaalisti löystyneestä suuttimesta johtuva puhallus, ei sais ajaa sitkuttavalla , heti suutin remonttiin ,,,,toiset ajaa niin että suojamuovit sulaa jos pa vuotoja palaa koko auto,,
Oma valvonta suojamuovit poistettuna moottorin päältä.
Juu, mutta tämmöistä en ole kuullut mersussa tapahtuneen, että kaksi suutinta oli oikeasti irti. Liikkuivat varmasti puolisentoista senttiä eestaas moottorin käydessä :shock:
Mersut tuppaa sitkeällä kuskilla (ja nenä tukkoisella :lol: ) menemään "vuositolkulla" vaikka suuttimen välistä kuinka supsuttaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Auto olis kuulemma kunnossa taas, loppulaskusta en vielä tiedä, mutta veikkaisin summan olevan jossain puolentoista ja kahden tuhannen välillä :x

Suuttimet on joskus aiemminkin käytetty pois, joten arvailun varaan jää paljonko sitä moskaa moottorin sisällä nyt on. Öljynsuodatinkotelosta sitä oli jonkinverran ainakin löytynyt.
Öljyt ja suodatin on nyt uusittu. Tilannetta seurataan aktiivisesti ja uusitaan öljynvaihto maksimissaan 5tkm. jälkeen.

Voi isäkissanv*ttu kun olisi ollut viisaampi autoa katsoessa, niin olisi tienyt toivottaa kauppiaalle hyvää päivänjatkoa :?
Vaan eipä tullut silloin missään vastaan juttua ongelmasta ja siitä kuinka sen voi havaita.

Nyt seuraa rahanarvoinen vinkki jos olet menossa transit-kaupoille, koskee myös Ducato/Boxer/Jumper autoja jostain -06 eteenpäin jos on 100hv malli, näissä moottori on Fordin tekele.

Ensimmäiseksi kannattaa haistaa moottoriöljyä, jos se haisee "kitkerälle" on syytä huolestua.
Toiseksi moottori käyntiin ja öljykorkki auki. Jos korkista käy voimakas puhallus kera kitkerän käryn on homma todennäköisesti klaari. Kansi kiinni ja karkuun.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

leemu kirjoitti: 25 Helmi 2020 15:08 Auto olis kuulemma kunnossa taas, loppulaskusta en vielä tiedä, mutta veikkaisin summan olevan jossain puolentoista ja kahden tuhannen välillä :x

Suuttimet on joskus aiemminkin käytetty pois, joten arvailun varaan jää paljonko sitä moskaa moottorin sisällä nyt on. Öljynsuodatinkotelosta sitä oli jonkinverran ainakin löytynyt.
Öljyt ja suodatin on nyt uusittu. Tilannetta seurataan aktiivisesti ja uusitaan öljynvaihto maksimissaan 5tkm. jälkeen.

Voi isäkissanv*ttu kun olisi ollut viisaampi autoa katsoessa, niin olisi tienyt toivottaa kauppiaalle hyvää päivänjatkoa :?
Vaan eipä tullut silloin missään vastaan juttua ongelmasta ja siitä kuinka sen voi havaita.

Nyt seuraa rahanarvoinen vinkki jos olet menossa transit-kaupoille, koskee myös Ducato/Boxer/Jumper autoja jostain -06 eteenpäin jos on 100hv malli, näissä moottori on Fordin tekele.

Ensimmäiseksi kannattaa haistaa moottoriöljyä, jos se haisee "kitkerälle" on syytä huolestua.
Toiseksi moottori käyntiin ja öljykorkki auki. Jos korkista käy voimakas puhallus kera kitkerän käryn on homma todennäköisesti klaari. Kansi kiinni ja karkuun.
100hv vain? Eikait siinä mikään 1,8 ole?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reissureki kirjoitti: 25 Helmi 2020 17:44


100hv vain? Eikait siinä mikään 1,8 ole?
Meinasin noita fiat/pösö/sitikoita, niissä sataheppaiset on fordin 2.2 koneella.
Tuo meikäläisen ransu on 2.4 115hv.
Suutinmurheet on samat molemmissa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Moottoriöljyt ovat pysyneet terveen hajuisina eikä suodatinkoteloon ole kertynyt ylimääräistä moskaa, taidettiin päästä siis säikähdyksellä.
Koirahäkki alkaisi olla pikkuhiljaa valmistumaan päin.
Sitä soviteltiinkin paikalleen jo kerran ja nyt on parit ajatusmokat korjattu ja se saattaa jopa mahtua paikalleen :lol:
Verhoiluhommia on vähän tehty ja hiukan vielä tekemättä, hiukan takkuista on välillä tekeminen kun auto on ajossa koko ajan.
Perän suunnalta tuleva ulvonta alkaa käydä psyyken päälle siinä määrin, että tilasin pyöränlaakerit ja kardaanin kannatinlaakerin josko koittaisi niillä alkuun metakkaa pois.
Scania BF86S Lahti 10 -78
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Suuttimet siis oli vuotanu? Otettiinkö öljypohjaa pois ja katsottiinko imusihtiä? imusihtiim menee palokarsta ja voi tukkia lähes kokonaan öljyn imusihdin. Et ruvennu itse tiivisteleen niitä sitten? Biltemasta saa tiivistepinta kaavi/jyrsin millä saa suuttimien tiivistepinnat puhtaaks ja tasasek
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

jooseppi kirjoitti: 27 Heinä 2020 23:10 Suuttimet siis oli vuotanu? Otettiinkö öljypohjaa pois ja katsottiinko imusihtiä? imusihtiim menee palokarsta ja voi tukkia lähes kokonaan öljyn imusihdin. Et ruvennu itse tiivisteleen niitä sitten? Biltemasta saa tiivistepinta kaavi/jyrsin millä saa suuttimien tiivistepinnat puhtaaks ja tasasek
Juu, suuttimien pohjatiivisteet olivat vuotaneet.
Öljypohjaa ei avattu, otettiin tietoinen riski, nyt on ainakin öljyt pysyneet "normaalin" hajuisina joten olen toiveikas asian suhteen.
Suutinkärjet itsessään olivat saaneet kipeää tuossa touhussa, joten ne oli liki pakko uusia. Toki olisi voinut vaihtaa uudet kärjet, mutta siinä saa kaupanpäälle mäntävaurion riskin jos runkokin on sattunut kärsimään eikä suutin pelaa oikein uudellakaan kärjellä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Leima kylmenee parin viikon päästä ja taas on kaikki kesken :|
Mersut kuulemma mätänee :roll: Viiteentoista vuoteen ei ole tarvinnut mätähommia tehdä, nyt sitä herkkua on tarjolla yllin kyllin :?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuinkas se laulu taas menikään..
"Näyttää huonolta kun hitsaa transit-mies" :shock: :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ne kaikki aikanaan tuolta alasaumasta lahoon. Rautaa tilalle ja muovia päälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 06 Syys 2020 18:51 Kyllä ne kaikki aikanaan tuolta alasaumasta lahoon. Rautaa tilalle ja muovia päälle.
Näin ne tekee, toiset ennemmin, toiset myöhemmin.
Iso tekijä tässäkin tapauksessa lienee se, että koteloita ei ole suojattu käytännössä mitenkään.
Jos olisi uutena heti ruiskittu kunnon mäihät sisään, niin tilanne olisi paljon aurinkoisempi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Pyöränlaakeriremontti meinaa vastustaa, tai siis ei itse remontti, vaan osien saanti :shock:
Nuukana (lue köyhänä) tilasin laakerit autodocista ja satsissa ei tullut vetoakselin stefoja mukana. Varaosaliikkeen tiskiltä kyseltynä on tukkureiltakin loppu, yhdeltä kuulemma löytyis ja jos käy tuuri, niin voi tälle viikolle tulla. Saapa nähdä :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei tullut stefat viikonlopuksi, mutta eipä tuo haitannut.
Auka meni mukavasti helmoja hitsaillessa ja sidontapisteitä rakennellessa :lol:
Puolisentoistametriä sai entisöidä helmoja kaikkineen.
Hätäpäissäni pilkoin ja hitsasin eilen illalla koirahäkkiäkin ja pienimuotoinen erävoitto saavutettiin sikäli, että tekele sopi autoon sisälle ja penkitkin paikoilleen sen kanssa :lol:

Takaiskarin kanssa on asemasota vielä kesken.
Yläpultti on joskus katkennut ja jämä ei halua irrota puslasta. Viiden kilon lekalla löin, että lattia halkesi vaan yhtä puuta on.
On kokeiltu läpöä ja voitelua, vaan ei auta :shock:
Alapultti istuu myös niin lujassa, ettei irtoa ehjänä.
Seuraavaksi lie koitetaan saada poraamalla pultin jämä pois ja sitten yritetään muiluttaa pusla takaisin ja uudella pultilla kasaan :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja neppi »

Asetooni / atf mix ja sit punaseks. Jäähyttelet sillä asetooniaateeäffällä sen ja rinse & repeat, kunnes antautuu. Saaks siitä pultista jollain kii? Pystyyks siihen hitsaa mutterin? Tai tua tänne se ni katotaa yhessä
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 16 Syys 2020 01:41 Asetooni / atf mix ja sit punaseks. Jäähyttelet sillä asetooniaateeäffällä sen ja rinse & repeat, kunnes antautuu. Saaks siitä pultista jollain kii? Pystyyks siihen hitsaa mutterin? Tai tua tänne se ni katotaa yhessä
Ei oikein uskalla punaiseksi laittaa, kun tuo s*ksivälinemateriaali josta pusla on tehty ottaa pahasti itseensä :mrgreen:
Mää annoin periksi, hain motonetista uuden iskarin ja sipaisin alapultinkin poikki rälläkällä.
Hyvä, ettei tule heitettyä mitään pois ilman kymmenen vuoden harkinta-aikaa. Yläpultin täytyy ylettyä paitsi iskarin pään, myös runkopalkin läpi.
Kokonaismitta lienee jossain nälkävuoden paikkeilla. Onneksi romulaatikosta löytyi viisi vuotta sitten myydyn Mersun tukivarren pultti ja siihen vielä mutterikin päähän kun sattui olemaan hienommalla kierteellä.
Nyt alakaa olla tiedossa olevat viat laitettu.
Tänään rajoitinlapun haentaan ja koitetaan mahdollisesti leimalle :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jaaha ja hylsy tuli :|
Ei sentään isompaa, kuin väljä raidepää pelkääjän puolella.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Koirahäkki sopi vihdoin sisään autoon :lol:

Kuva

Kaikki sertifikaatit täyttävä ja ylittävä väliseinä :lol: sisältää tällä hetkellä pari reikää, koska luvassa on pieni reissu isommalla pokalla. Kyytiin tulee omien elukoiden lisäksi kaksi "vierasta" koiraa jotka matkaavat takapaksissa olevassa irtohäkissä, aukot ovat siis ilmanvaihtoa silmälläpitäen.

Makuulavitsa sai vanerin ja siihen päälle verhoiluhuovan.

Kuva

Katto täytyisi vielä verhoilla, siinä samalla täytyy hieman pähkäillä valohommia, että saa johdot fiksusti piiloon :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ransetti on saanut lepäillä koko talven.
Varsinaisen käyttötarkoituksen mukaiset harrasteet on kiinalaisen pikkupöpön tähden tauolla ja emännällä on pieniruokaisempi auto työ kulkineena.
Nyt kun näyttää, että kaikenlaiset tapahtumat tulevat peruuntumaan vielä melko pitkältä ajalta, niin heräsi vähän ajatus josko riipisin kaikki romut pihalle ja aloittaisin alusta :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Joku saaterin tonopää jätti syksyllä akunkengät kiinni, eikä laittanut ylläpitolaturia autoon :oops:
Nyt on toinen patteri död :(
Näissähän on sellainen outo kaksiakkujärjestelmä jossa toista akkua käytetään lähinnä starttaukseen ja toisella ruokitaan kulutuslaitteita.
Tuo kulutusakku meni tyhjäksi talvella, mutta siitä huolimatta moottori jäynnistyi omin voimin.
Nyt on sellainen tilanne, että kun kääntää virran päälle, niin kaikki muut varoitusvalot syttyvät paitsi hehkuvalo.
Kun kääntää avaimen starttiasentoon, ei tapahdu mitään.
Sitten kun käyttää virran pois ja kääntää suoraan starttiasentoon, niin viimeistään toisella yrityksellä moottori käynnistyy.
Mittaristo on pimeä, lukuunottamatta varoitusvaloja, trippimittarin näyttö toimii, mutta siihenkään ei kilometrit lisäänny.
Myös tuulilasin lämmitys ja radio ovat mykkiä.
Muuten kaikki toimii normaalisti.
Akku on vanha edelleen, se ottaa kyllä virtaa vastaan, mutta purkautuu parissa päivässä tyhjäksi.
Jotenkin on nyt sellainen fiilis, että vikaa on muuallakin kuin akussa, mutta en ole joutanut tarkemmin vielä tutkimaan :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ainakin mitsussa kaksiakkuongelmiin auttaa paljon,kun laittaa laturilta molempiin akkuihin kunnon lataus johdon, silloin myös kuormitus jakautuu tasaisemmin. Siinä on (L200) alunperin toisen akun latausjohto luokkaa 1,5mm2 ja yllättäen se akku särkyy ensin. Nyt ei oo särkyny yhtään akkua kahdesta mitsusta, mihin korjattiin lataus ja maadoitusjohdot samanlaisiksi kumpaankin akkuun.

Akku voi kyllä hajota niinkin, että purkautuu itsekseen. Usein tyhjänä pakastettu tuntuu toimivan niin. Ainakin pari veneen akkua, bussin hupiakku ja pari traktorin akkua tullut vastaan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Jule »

Koita katkaista tuosta ransusta kaikki sähköt vaikka tunniksi.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 12 Huhti 2021 20:46 Koita katkaista tuosta ransusta kaikki sähköt vaikka tunniksi.
Täytyypä kokeilla :idea:
Voi samalla laittaa c-tekin naputtelemaan recond-ohjelmalla akkua josko se toipuisi vielä edes jotenkin pitämään virtaansa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

leemu kirjoitti: 12 Huhti 2021 22:32
Jule kirjoitti: 12 Huhti 2021 20:46 Koita katkaista tuosta ransusta kaikki sähköt vaikka tunniksi.
Täytyypä kokeilla :idea:
Voi samalla laittaa c-tekin naputtelemaan recond-ohjelmalla akkua josko se toipuisi vielä edes jotenkin pitämään virtaansa..
Varmaan vuorokauden oli sähköt pois, ei vaikutusta.
Täytynee mitata akkujännite kun kytkee virran päälle, voihan se olla, että akku kuoli siihen malliin, ettei kestä kuormitusta enää..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu »

Syyllinen taisi löytyä :shock: Tuli mieleen väännellä varovasti avainta viertalukossa kun moottori käy.
Silläkonstin heräsi mittarit henkiin.
Lähdetään siis virtalukonpohjakaupoille.
24,90 näky olevan motonetissa, ei pahan kallis vika lopulta.
Moottorin vikavalo siellä kummittelee vielä, mutta eiköhän sekin siitä rauhoitu, kun saadaan sähköt pysymään päällä :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin