Ransitti

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 25 Elo 2019 20:06

Niinhän siinä sitten kävi, että reilun viidentoista vuoden putki mersuilussa meni poikki kun käytiin vaihtamassa Viano pikkubussi -08 T350 ransittiin.

Kuva

Peli on siis pitkä ja korkea kevyt kuorma-auto jatko-ohjaamolla 2+3 istumapaikoilla.
Auto siis tekee ihan päivittäisen arkiauton virkaa, mutta siinä sivussa on ajatus jatkojalostaa tästä sellaisiin yhden-kahden yön pikareissuihin soveltuva "pikkukulkuri".

Mitenkäs se nyt on tuon väliseinän kanssa, pakko se on olla, vaan täytyykö sen olla umpinainen vai onko mahdollista erottaa kuormatila ja matkustamo vaikka metalliverkolla joka olisi kiinni tukevassa kehikossa?
Nykyinen sovellus on jostain 30x30 neliöputkesta tehty runko jossa on luokkaa 9mm vaneri päällä.
Näin maalaisjärjellä ajateltuna, niin ei se vastaavankaltaiseen runkoon kiinnitetty metalliverkko ainakaan yhtään heikompi ole :roll:

Ajatuksena olisi siis tehdä tavaratilaan kolmelle isolle koiralle häkkipaikat ja häkkien päälle makuupaikat kahdelle aikuiselle. Häkin etuseinä toimisi siis väliseinän alaosana ja sängyn takareunasta taas voisi tehdä seinän kattoa vasten.
Yläosa voisi olla vaikka umpinainenkin, mutta alaosan täytyisi olla ilmankierron ja eläinten kuljetuksenaikaisen valvonnan tähden avoin.

Peräosa on tarkoitus myös eristää jotenkin, jää nähtäväksi miten, mutta jotain on tietysti pakko tehdä ihan jo melutason takia.
Jokin pieni jääkaappi ja vaikkapa mikroaaltouuni voisivat tulla myös kyseeseen eväiden säilytystä ja lämmitystä varten.
Autossa on valmiina huikea 600W invertteri jonka varmaan korvaan suuremmalla samalla kun kehittelen jonkinmoisen hupiakuston.

Katsotaan nyt kuinka tämä tästä kehittyy, auto on sentään ehtinyt olla jo reilun vuorokauden pihassa. Tavaratilan hyllyt saivat kyytiä samantien kun auto pysähtyi :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2867
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Elo 2019 08:57

Verkkoa tilalle ja vanerilätkä siipimuttereilla leimaa varten - asummme holhousyhteiskunnassa ja kaikki kilpistyy tuohon väliseinään. Tehdään inssien työ helpoksi ja rakennetaan tehdastekoisen näköisiä ratkaisuja niin kaikki pelastuu.

Olen vaniin kaavaillut vähän vastaavalla idealla koirahäkkiä. Puolet Craftin paksista olisi verkolla eristetty ja vasikkasivuovesta tapahtuisi lastaus. Pikalukoilla häkki kiinni - saisi purettua nippun mikäli pitäisi kuljettaa jotain isoa esinettä.

Komea Ransu
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Syys 2019 12:39

Tutkailin tuossa päivänä yhtenä mahdollisuutta nykyisen väliseinän siirtämiseen.
Tuumailin, että jos lykkää seinää perällepäin jättäen metrin tavaratilaa, niin mathtuisi etupuolelle ensihätään kaikki tarvittava.
Seinän runko on 30x30 neliöputkea, molemmilla sivuilla pystytolpat jotka on yhdistetty kahdella poikkiputkella.
Seinä on pystytolpista pulteilla kiinni sivuseinissä.
Aattelin, että on helppo jopi, pultit auki, hytin puolelta huopa mattoveitsellä poikki ja monoa.
V*tut :evil: vaneri on liimattu mustalla sikaliimalla kiinni korin poikkipalkkiin. Saa varmaan unohtaa ehjänä irroittamisen :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja leemu » 14 Syys 2019 12:32

Onkos joku tällaisen ransun kanssa telkunnut?
Tuli motonetin varaosalistassa vastaan jonkinlainen keskipakoöljynsuodatin, ilmeisesti toiminta on vastaavanlainen kuin kaanian lingossa, mutta tätä ei pysty putsaaman vaan on vaihdettava panos.
Filsu ilmeisesti asuu jossain venttiilikopan alla, joten ei ole ihan naps ja kops vaihtaa. Mm. suuttimet ovat kiinni venttiilikopan päältä
Lähinnä tuossa mietityttää se , että en ole mistään löytänyt mainintaa kuinka usein tuollainen pitäisi vaihtaa.
Jos se on näitä nykypäivän "ikuisia" niin sehän täytyy sitten vaihtaa per heti..

Puolentoista viikon päästä pitäisi käydä Latviassa koirien kanssa, niin sitä silmälläpitäen eristeltiin takaosastoa hiukan "väliaikaisesti" :lol: vajaa paketillinen 50mm seinävillaa ja pari pakettia 100mm verkkomattoa katosivat kivuttomasti vanerien taakse ja pudottavat äänitasoa siedettävämmälle tasolle.

Apumiehen puolta täytyy ainakin vielä tarkistella. Sivuoven taakse pääsee jostakin vettä kotelon pohjalle :?
Syyttävä sormi osoittaisi herkästi kohdalla olevaa äärivaloa, mutta täytyy suorittaa tutkimuksia vielä.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Ransitti

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 14 Syys 2019 16:24

Venttiili kopan päällä on jos on kaikissa sitä ei ole. Venttiilikopassa repsikan puolella on puolipyöree pallo missä päällä on mutterin muotoinen mistä saa väännettyä auki. Jos ei ole keskipakosuodatunta niin siinä kohdassa on monttu venttiilikopassa. Kaikissa sitä ei ole

Huoltoväli on 25tkm sun autossa.
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Vastaa Viestiin