Sivu 2/2

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 03 Heinä 2019 18:25
Kirjoittaja Geekuality
Oikkari kirjoitti: 03 Heinä 2019 14:35 Joskus asiaa myös ihmetelleenä muistelisin että henkilöauton maksimipaino on 7500 kg. en nyt ehdi tarkistamaan.
Ei ole maksimipainoa henkilöautolla (siis muuten kuin mitä nyt ajoneuvojen maksimipainot ylipäätään rajoittaa), tuolta noita pääsee tarkistelemaan:

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... euvoluokat

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 03 Heinä 2019 19:24
Kirjoittaja Jule
Oikkari kirjoitti: 03 Heinä 2019 14:35 Joskus asiaa myös ihmetelleenä muistelisin että henkilöauton maksimipaino on 7500 kg. en nyt ehdi tarkistamaan.
Ei ole. Vain yleiset tieliikenteen maksimimassat tulevat jossain kohtaa vastaan.

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 04 Heinä 2019 12:29
Kirjoittaja AriW
7thLegion kirjoitti: 03 Heinä 2019 18:07 Rokkerollilla sama ongelma kuin minulla: tehhään kun on rahhoo. Jos saan tuon omani joskus valmiiksi niin se on satavarmasti suomen aino matkailubussi joka on tehty elatustuilla.... se on ollu ainoa mitä on voinu pistää, eikä edes joka kuukausi.
Ei oo. Yksi volvo jo tehty,ehkä ihan vähän lapsilisääkin kyllä.

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 04 Heinä 2019 15:52
Kirjoittaja neppi
Mä oon käyttäny pelkkiä lapsilisiä ja yhen lapsen diabeteksestä saatavaa vammaistukee. Jotai hyätyy kuudesta lapsesta...

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 10 Heinä 2019 23:25
Kirjoittaja Lahti32
Yritin muuten ostaa tätä bussia 1,5 vuotta sitten. Huoltokirjankin tutkin tarkoin mutta Ventoniemi nousikin sitten puihin eikä myynytkään sitä silloin, jotain muuta käyttöä ilmaantui kesken kaiken

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 17 Heinä 2019 13:12
Kirjoittaja rokkenrolli
Pikkusen saatu taas projektia eteenpäin. Työt haittaa harrastusta tässäkin tapauksessa ja lähestulkoon kaikki vapaa aika onkin mennyt sorvatessa osia paikalleen. Tuli ikävä yllätys vastaan kun muutamina päivinä satoi vettä aika rankalla kädellä, katto vuoti useammastakin kohtaa..
IMG-20190705-WA0000.jpg
Katolla kävästyäni en ihmettele yhtään, että miksi. Ilmeisesti useampi kaveri käynyt vanhoja korisaumoja paikkailemassa, silikoonilla, sikaflexillä ja ties millä muulla. Massaa oli vedelty sinne tänne ja tuonne. Odottelin, että tuli vähän kuivempaa keliä ja kävin kaikki katon saumat läpi. revin pois kaikki ylimääräiset hapertuneet massat ja niin pitkälle kuin suinkin sain alkuperäistä massaa leikattua. Kävin kaikki saumat sikaflexillä läpi ja nyt on yhtenäinen sauma jokapaikassa, ei pitäisi vuotaa ainakaan näistä kohdista. Kun ehdin niin käyn vielä aquaproofilla läpi kaikki. Saa samalla sikalle vähän uv suojaa.

Sisälle sain väliseinän väkerrettyä ja keittiö alkoi hahmottumaan paikalleen.
IMG_20190707_192949.jpg
IMG_20190707_193026.jpg
IMG_20190716_212157.jpg
IMG_20190716_212152.jpg
Akut sain myös paikalleen ruumaan moottorin kuskin puoleiseen syvennykseen ja sähköjen rakennusta miettiessäni päätin tehdä keskelle tuollaisen "sähkötaulun". Taulu on saranoitu alhaalta ja salvoilla kiinni yläosasta, saa siis käännettyä hieman auki mahdollisia kytkentöjä varten. Invertteri tulee taulun keskelle ja oikealle puolelle "pikkusähköt" 24v ja vasemmalle tulee valovirtapuoli kun appiukko ehtii asennella. Tauluun tulee myös yksi rasia ruuman puolelle kompuraa varten ja jos tulevaisuudessa jonkun pienen varaajan kytkee tähän. Itse en ymmärrä tuosta valovirtapuolesta yhtään mitään, niin jätän suosiolla koskematta. Rasiat asensin paikalleen väliseinään, että sain tehtyä valmiit paikat. Johtojen vedot tulee matkustamoon tuosta väliseinän kautta.
IMG_20190711_002001.jpg
IMG_20190714_205146.jpg
Hieman myös vesisäiliöitä aloin hahmottelemaan ruumaan.
IMG_20190714_205136.jpg
Aikani yritin pelleillä myös tuon ICU400 kilven ohjaimen kanssa (muistikortti malli) ja en saanut kirveelläkään toimimaan, siis ohjain kyllä toimii, mutta ilmeisesti muistikorttini ei ollut yhteensopiva tms. Päätin lopettaa leikin ja tilasin jenkeistä ICU402 ohjaimen tilalle ja eipä tarvinnut kikkailla, töpseli kiinni ja tikulla pikainen testi tiedosto sisään ja avot!
IMG-20190716-WA0015.jpg
IMG-20190716-WA0015.jpg (72.58 KiB) Katsottu 9388 kertaa
IMG-20190716-WA0013.jpg
IMG-20190716-WA0013.jpg (80.02 KiB) Katsottu 9388 kertaa

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 18 Heinä 2019 10:35
Kirjoittaja Jule
Puhuuko tuo ameriikanohjelmoija myös ääkkösiä?

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 18 Heinä 2019 10:41
Kirjoittaja rokkenrolli
Jule kirjoitti: 18 Heinä 2019 10:35 Puhuuko tuo ameriikanohjelmoija myös ääkkösiä?
Juu, valikot saa ihan suomeksi. Takana lukee että made in brazil, mutta lukee myös, että made in usa. Ota siitä ny selvää sitte :)
IMG-20190716-WA0007.jpeg

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 12 Touko 2021 10:30
Kirjoittaja rokkenrolli
Laitellaanpas välissä pientä päivitystä taas tännekkin pitkästä aikaa. Tosiaan 2019 tuon sain tuon osittain valmiiksi, eli matkailuautoksi muutoskatsastettua. Muutoksessa ei ollut mitään ongelmia ja katsastus sujui muutenkin hyvin, vaikka pientä jännitystä oli ilmassa ensimmäistä kertaa linjuria vietäessä leimalle :D

Kuva

Käytiin ajamassa kierros utsjoelta norjaan ja sieltä ruotsiin ja haaparannan kautta takaisin suomeen. Bussi toimi mainiosti, ruotsin puolelle saapuessa yövyttiin levähdysalueella muutama puolalainen rekkakuski kaverina. Aamulla siitä kun jatkettiin matkaa, niin 3 isommat vaihteet ei enää suostuneetkaan kytkeytymään, vaan pneumatiikka pakotti kepin vapaalle. Siinä linkutin seuraavalle levennykselle ja pohtimaan, että mikä sitä mättää. Yritin saada jotain järkevää diagnoosia laatikon omalla vilkkukoodi diagnostiikalla, mutta vikakoodeja tuntui löytyvän niin monta, että ei tästäkäään apuja syntynyt. (liekö nollattu ikinä). No eipä muuta kuin tutkimaan, laatikon päältä kannet auki ja katsomaan josko jotain löytyisi. Hetken tuumailua ja pähkäilyä ja sadattelua ja paikallistin vian anturin poikkimenneeseen johtoon. Kolvilla johto kiinni ja epäuskoisena kokeilemaan, että voiko vika olla näinkin helppo, ja kyllä tämän jälkeen vaihteet toimi moitteetta loppureissun. Selvittelin tuota anturia ja tämä ilmeisesti haistelee onko vaihde kytkettynä tai ei kun siirrytään isommalle alueelle 4-7 tms. ja kun tuo signaali puuttuu, niin automaatiikka pakottaa vapaalle.

Toinen "ongelma" mikä tuli vastaan sateisina päivinä, (muutamana päivänä satoi todella rankasti) että perskuleen katto vuoti vieläkin. Olipa todella rentouttavaa kun käyt nukkumaan ja katon välistä kuuluu tip, tip, tip ja tiedät, että mitään et voi asialle tehdä sillä hetkellä :(
No nämä vuodot paikallistin myöhemmin katolla olevan ilmastointi pömpelin jalkoihin, nämä vuodot kun paikkasin niin enää ei ole vuotoja ollut.

vuosi 2020 menikin oikeastaan täysin rakentaessa, alkuvuodesta kävin leimalla ja käytiin kylällä kääntymässä, mutta suurimman osan ajasta seisoi.
Katsastuksessa antoivat ukaasin seuraavalle leimalle korjata muutaman palkin ruuman alta joissa pari reikää. Tarkoituksena oli muutenkin vaihtaa vanerit ruuman lattiaan ja tässä oiva tilaisuus. vanerit pois ja näky paljastui, palkit olivat putken yläpinnoista aivan haperoa.

Kuva

päätin vaihtaa kaikki putket ja lopuksi uudet vanerit pintaan

Kuva

Tällä hetkellä nakerran pikku hiljaa sisustaa kasaan katto, sauna ja pientä muuta paneloitavaa hieman. Sen jälkeen vuorossa paneelit katolle ja ruuman osalta vesitankit ja varaaja paikalleen yms. pientä hipistelyä. Tarkoitus olisi päästä loppukesästä reissua heittämään.

tuossapa vielä linkki kuviin jos ei näy: https://photos.app.goo.gl/byFYJsTXQw4ghLtB8

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 02 Syys 2021 12:45
Kirjoittaja rokkenrolli
Pientä päivitystä taas tänne... Sain kun sainkin bussin viime hetkellä leimakuntoon reissua varten, ensimmäisellä lomaviikolla viimeiset sipistelyt ja työkalujen + muiden romujen tyhjennys ja katsastus oli varattu perjantaiksi. No leima oli miltei paperissa...sitten abs venttiili antautui ja samaan syssyyn meni myös kytkimen nesteputki puhki.. Bussi lähtikin siitä lavetilla jatkamaan matkaa, seuraava viikonloppu meni purkaessa ja heti maanantaina hakemaan osia. Putki vaihtui letkuun, abs venttiili uuteen ja tiistaina ajokunnossa, keskiviikkona uusi yritys konttorilla ja samana iltana pakattiin tavarat kyytiin ja siitä lähtikin matka kohti pohjoista!

Matkan aikana ilmastoinnin kiristinpyörästä antautui laakeri, piti purkaa hihnat pois kokonaan kun rupesi jarruttamaan konetta jo.

Pidemmittä puheitta, tässäpä viimeisimpiä kuvia projektista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sauna on aika pikkuruinen, mutta kätevä reissun päällä kun ei tarvitse odotella lämpenemistä, 15min ja sauna on lämmin. Ei tarvitse kuin 2 halkoa pesään :lol: :lol:

Kuva

Kuva

Lauteet on testattu ja 3 "normi" kokoista äijää mahtuu hyvin istumaan :D

Kuva

Kuva

Kuva

Paneelit toimi erittäin hyvin 1,5 viikon reissun ajan, paneelien nimellisteho on yhteensä 1,7kw ja reissussa parhaimmillaan tuli paneeleista 1,5kw.
100L varaajaa sai käytettyä suoraan paneelin antamalla virralla. Toiset akut pitää vielä hommata, niin saa kapasiteettiä hieman kasvatettua.

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 07 Syys 2021 22:22
Kirjoittaja Punanensisu
Hyvälle näyttää 💪

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 23 Syys 2021 16:23
Kirjoittaja sahuri
rokkenrolli kirjoitti: 12 Touko 2021 10:30
vuosi 2020 menikin oikeastaan täysin rakentaessa, alkuvuodesta kävin leimalla ja käytiin kylällä kääntymässä, mutta suurimman osan ajasta seisoi.
Katsastuksessa antoivat ukaasin seuraavalle leimalle korjata muutaman palkin ruuman alta joissa pari reikää. Tarkoituksena oli muutenkin vaihtaa vanerit ruuman lattiaan ja tässä oiva tilaisuus. vanerit pois ja näky paljastui, palkit olivat putken yläpinnoista aivan haperoa.

Kuva

päätin vaihtaa kaikki putket ja lopuksi uudet vanerit pintaan

Kuva
Mikähän noita orig. palkkien yläpintoja on noin nakertanut, liekkö jäänyt tehtaalla mualaamatta? :?

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 23 Syys 2021 18:29
Kirjoittaja B10M Finland
Olisiko siksi, että paljaat pinnat sentään tuulettuvat, sen sijaan palkin yläpuolta hautoo koko ajan vanerilattian ja palkin väliin pääsevä kosteus?

Re: Volvo B12, Eagle 560

Lähetetty: 23 Syys 2021 22:09
Kirjoittaja Mikaeli
Olisko jääny pohjamaalille ja sit vanerien kiinnitys ruuvit on vielä tehnyt ruosteenalkuja yläpinnan täyteen? Nehän on porattu valmiiseen palkkiin pintakäsittelyn jälkeen.