Volvo B12, Eagle 560

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Oikkari kirjoitti: 03 Heinä 2019 14:35 Joskus asiaa myös ihmetelleenä muistelisin että henkilöauton maksimipaino on 7500 kg. en nyt ehdi tarkistamaan.
Ei ole maksimipainoa henkilöautolla (siis muuten kuin mitä nyt ajoneuvojen maksimipainot ylipäätään rajoittaa), tuolta noita pääsee tarkistelemaan:

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... euvoluokat
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Jule »

Oikkari kirjoitti: 03 Heinä 2019 14:35 Joskus asiaa myös ihmetelleenä muistelisin että henkilöauton maksimipaino on 7500 kg. en nyt ehdi tarkistamaan.
Ei ole. Vain yleiset tieliikenteen maksimimassat tulevat jossain kohtaa vastaan.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja AriW »

7thLegion kirjoitti: 03 Heinä 2019 18:07 Rokkerollilla sama ongelma kuin minulla: tehhään kun on rahhoo. Jos saan tuon omani joskus valmiiksi niin se on satavarmasti suomen aino matkailubussi joka on tehty elatustuilla.... se on ollu ainoa mitä on voinu pistää, eikä edes joka kuukausi.
Ei oo. Yksi volvo jo tehty,ehkä ihan vähän lapsilisääkin kyllä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mä oon käyttäny pelkkiä lapsilisiä ja yhen lapsen diabeteksestä saatavaa vammaistukee. Jotai hyätyy kuudesta lapsesta...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Yritin muuten ostaa tätä bussia 1,5 vuotta sitten. Huoltokirjankin tutkin tarkoin mutta Ventoniemi nousikin sitten puihin eikä myynytkään sitä silloin, jotain muuta käyttöä ilmaantui kesken kaiken
Tulevaisuus on sähköinen
rokkenrolli
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Kesä 2019 08:24
Location: askola

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja rokkenrolli »

Pikkusen saatu taas projektia eteenpäin. Työt haittaa harrastusta tässäkin tapauksessa ja lähestulkoon kaikki vapaa aika onkin mennyt sorvatessa osia paikalleen. Tuli ikävä yllätys vastaan kun muutamina päivinä satoi vettä aika rankalla kädellä, katto vuoti useammastakin kohtaa..
IMG-20190705-WA0000.jpg
Katolla kävästyäni en ihmettele yhtään, että miksi. Ilmeisesti useampi kaveri käynyt vanhoja korisaumoja paikkailemassa, silikoonilla, sikaflexillä ja ties millä muulla. Massaa oli vedelty sinne tänne ja tuonne. Odottelin, että tuli vähän kuivempaa keliä ja kävin kaikki katon saumat läpi. revin pois kaikki ylimääräiset hapertuneet massat ja niin pitkälle kuin suinkin sain alkuperäistä massaa leikattua. Kävin kaikki saumat sikaflexillä läpi ja nyt on yhtenäinen sauma jokapaikassa, ei pitäisi vuotaa ainakaan näistä kohdista. Kun ehdin niin käyn vielä aquaproofilla läpi kaikki. Saa samalla sikalle vähän uv suojaa.

Sisälle sain väliseinän väkerrettyä ja keittiö alkoi hahmottumaan paikalleen.
IMG_20190707_192949.jpg
IMG_20190707_193026.jpg
IMG_20190716_212157.jpg
IMG_20190716_212152.jpg
Akut sain myös paikalleen ruumaan moottorin kuskin puoleiseen syvennykseen ja sähköjen rakennusta miettiessäni päätin tehdä keskelle tuollaisen "sähkötaulun". Taulu on saranoitu alhaalta ja salvoilla kiinni yläosasta, saa siis käännettyä hieman auki mahdollisia kytkentöjä varten. Invertteri tulee taulun keskelle ja oikealle puolelle "pikkusähköt" 24v ja vasemmalle tulee valovirtapuoli kun appiukko ehtii asennella. Tauluun tulee myös yksi rasia ruuman puolelle kompuraa varten ja jos tulevaisuudessa jonkun pienen varaajan kytkee tähän. Itse en ymmärrä tuosta valovirtapuolesta yhtään mitään, niin jätän suosiolla koskematta. Rasiat asensin paikalleen väliseinään, että sain tehtyä valmiit paikat. Johtojen vedot tulee matkustamoon tuosta väliseinän kautta.
IMG_20190711_002001.jpg
IMG_20190714_205146.jpg
Hieman myös vesisäiliöitä aloin hahmottelemaan ruumaan.
IMG_20190714_205136.jpg
Aikani yritin pelleillä myös tuon ICU400 kilven ohjaimen kanssa (muistikortti malli) ja en saanut kirveelläkään toimimaan, siis ohjain kyllä toimii, mutta ilmeisesti muistikorttini ei ollut yhteensopiva tms. Päätin lopettaa leikin ja tilasin jenkeistä ICU402 ohjaimen tilalle ja eipä tarvinnut kikkailla, töpseli kiinni ja tikulla pikainen testi tiedosto sisään ja avot!
IMG-20190716-WA0015.jpg
IMG-20190716-WA0015.jpg (72.58 KiB) Katsottu 8904 kertaa
IMG-20190716-WA0013.jpg
IMG-20190716-WA0013.jpg (80.02 KiB) Katsottu 8904 kertaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Jule »

Puhuuko tuo ameriikanohjelmoija myös ääkkösiä?
rokkenrolli
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Kesä 2019 08:24
Location: askola

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja rokkenrolli »

Jule kirjoitti: 18 Heinä 2019 10:35 Puhuuko tuo ameriikanohjelmoija myös ääkkösiä?
Juu, valikot saa ihan suomeksi. Takana lukee että made in brazil, mutta lukee myös, että made in usa. Ota siitä ny selvää sitte :)
IMG-20190716-WA0007.jpeg
rokkenrolli
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Kesä 2019 08:24
Location: askola

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja rokkenrolli »

Laitellaanpas välissä pientä päivitystä taas tännekkin pitkästä aikaa. Tosiaan 2019 tuon sain tuon osittain valmiiksi, eli matkailuautoksi muutoskatsastettua. Muutoksessa ei ollut mitään ongelmia ja katsastus sujui muutenkin hyvin, vaikka pientä jännitystä oli ilmassa ensimmäistä kertaa linjuria vietäessä leimalle :D

Kuva

Käytiin ajamassa kierros utsjoelta norjaan ja sieltä ruotsiin ja haaparannan kautta takaisin suomeen. Bussi toimi mainiosti, ruotsin puolelle saapuessa yövyttiin levähdysalueella muutama puolalainen rekkakuski kaverina. Aamulla siitä kun jatkettiin matkaa, niin 3 isommat vaihteet ei enää suostuneetkaan kytkeytymään, vaan pneumatiikka pakotti kepin vapaalle. Siinä linkutin seuraavalle levennykselle ja pohtimaan, että mikä sitä mättää. Yritin saada jotain järkevää diagnoosia laatikon omalla vilkkukoodi diagnostiikalla, mutta vikakoodeja tuntui löytyvän niin monta, että ei tästäkäään apuja syntynyt. (liekö nollattu ikinä). No eipä muuta kuin tutkimaan, laatikon päältä kannet auki ja katsomaan josko jotain löytyisi. Hetken tuumailua ja pähkäilyä ja sadattelua ja paikallistin vian anturin poikkimenneeseen johtoon. Kolvilla johto kiinni ja epäuskoisena kokeilemaan, että voiko vika olla näinkin helppo, ja kyllä tämän jälkeen vaihteet toimi moitteetta loppureissun. Selvittelin tuota anturia ja tämä ilmeisesti haistelee onko vaihde kytkettynä tai ei kun siirrytään isommalle alueelle 4-7 tms. ja kun tuo signaali puuttuu, niin automaatiikka pakottaa vapaalle.

Toinen "ongelma" mikä tuli vastaan sateisina päivinä, (muutamana päivänä satoi todella rankasti) että perskuleen katto vuoti vieläkin. Olipa todella rentouttavaa kun käyt nukkumaan ja katon välistä kuuluu tip, tip, tip ja tiedät, että mitään et voi asialle tehdä sillä hetkellä :(
No nämä vuodot paikallistin myöhemmin katolla olevan ilmastointi pömpelin jalkoihin, nämä vuodot kun paikkasin niin enää ei ole vuotoja ollut.

vuosi 2020 menikin oikeastaan täysin rakentaessa, alkuvuodesta kävin leimalla ja käytiin kylällä kääntymässä, mutta suurimman osan ajasta seisoi.
Katsastuksessa antoivat ukaasin seuraavalle leimalle korjata muutaman palkin ruuman alta joissa pari reikää. Tarkoituksena oli muutenkin vaihtaa vanerit ruuman lattiaan ja tässä oiva tilaisuus. vanerit pois ja näky paljastui, palkit olivat putken yläpinnoista aivan haperoa.

Kuva

päätin vaihtaa kaikki putket ja lopuksi uudet vanerit pintaan

Kuva

Tällä hetkellä nakerran pikku hiljaa sisustaa kasaan katto, sauna ja pientä muuta paneloitavaa hieman. Sen jälkeen vuorossa paneelit katolle ja ruuman osalta vesitankit ja varaaja paikalleen yms. pientä hipistelyä. Tarkoitus olisi päästä loppukesästä reissua heittämään.

tuossapa vielä linkki kuviin jos ei näy: https://photos.app.goo.gl/byFYJsTXQw4ghLtB8
rokkenrolli
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Kesä 2019 08:24
Location: askola

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja rokkenrolli »

Pientä päivitystä taas tänne... Sain kun sainkin bussin viime hetkellä leimakuntoon reissua varten, ensimmäisellä lomaviikolla viimeiset sipistelyt ja työkalujen + muiden romujen tyhjennys ja katsastus oli varattu perjantaiksi. No leima oli miltei paperissa...sitten abs venttiili antautui ja samaan syssyyn meni myös kytkimen nesteputki puhki.. Bussi lähtikin siitä lavetilla jatkamaan matkaa, seuraava viikonloppu meni purkaessa ja heti maanantaina hakemaan osia. Putki vaihtui letkuun, abs venttiili uuteen ja tiistaina ajokunnossa, keskiviikkona uusi yritys konttorilla ja samana iltana pakattiin tavarat kyytiin ja siitä lähtikin matka kohti pohjoista!

Matkan aikana ilmastoinnin kiristinpyörästä antautui laakeri, piti purkaa hihnat pois kokonaan kun rupesi jarruttamaan konetta jo.

Pidemmittä puheitta, tässäpä viimeisimpiä kuvia projektista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sauna on aika pikkuruinen, mutta kätevä reissun päällä kun ei tarvitse odotella lämpenemistä, 15min ja sauna on lämmin. Ei tarvitse kuin 2 halkoa pesään :lol: :lol:

Kuva

Kuva

Lauteet on testattu ja 3 "normi" kokoista äijää mahtuu hyvin istumaan :D

Kuva

Kuva

Kuva

Paneelit toimi erittäin hyvin 1,5 viikon reissun ajan, paneelien nimellisteho on yhteensä 1,7kw ja reissussa parhaimmillaan tuli paneeleista 1,5kw.
100L varaajaa sai käytettyä suoraan paneelin antamalla virralla. Toiset akut pitää vielä hommata, niin saa kapasiteettiä hieman kasvatettua.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Hyvälle näyttää 💪
sahuri
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja sahuri »

rokkenrolli kirjoitti: 12 Touko 2021 10:30
vuosi 2020 menikin oikeastaan täysin rakentaessa, alkuvuodesta kävin leimalla ja käytiin kylällä kääntymässä, mutta suurimman osan ajasta seisoi.
Katsastuksessa antoivat ukaasin seuraavalle leimalle korjata muutaman palkin ruuman alta joissa pari reikää. Tarkoituksena oli muutenkin vaihtaa vanerit ruuman lattiaan ja tässä oiva tilaisuus. vanerit pois ja näky paljastui, palkit olivat putken yläpinnoista aivan haperoa.

Kuva

päätin vaihtaa kaikki putket ja lopuksi uudet vanerit pintaan

Kuva
Mikähän noita orig. palkkien yläpintoja on noin nakertanut, liekkö jäänyt tehtaalla mualaamatta? :?
Avatar
B10M Finland
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2021 11:55
Truck: B10M MkIII Lahti 450
Location: Mikkeli

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja B10M Finland »

Olisiko siksi, että paljaat pinnat sentään tuulettuvat, sen sijaan palkin yläpuolta hautoo koko ajan vanerilattian ja palkin väliin pääsevä kosteus?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo B12, Eagle 560

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Olisko jääny pohjamaalille ja sit vanerien kiinnitys ruuvit on vielä tehnyt ruosteenalkuja yläpinnan täyteen? Nehän on porattu valmiiseen palkkiin pintakäsittelyn jälkeen.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin