Sivu 2/6

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 09 Huhti 2020 16:27
Kirjoittaja neppi
Blanco oikeenvärinen lätkä ja siihen tarra päälle? Tarrojahan saa vaik Biltsun veneosastolta niitten katkaisijoihin...

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 09 Huhti 2020 18:04
Kirjoittaja Jule
Ne varmaan voisi käyttää ne vanhat kuluneetkin, eiköhän se loppujälki lähde jollain myrkyllä irti... mutta niitä bussikylttejä ei ole noissa venepuolen lapuissakaan. Tosin tuollainen ankkuri olisi kyllä tarpeellinan nappi.

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 12 Huhti 2020 15:33
Kirjoittaja neppi
Ankkurinapista laulo Karjalainenki aikoinaan. Vissii kylähulluja...

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 26 Huhti 2020 20:51
Kirjoittaja Punanensisu
Make oli väsäilly vähä reikiä ikkunoille alkaa matkustajat näkemään pihalle :o

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 26 Huhti 2020 20:54
Kirjoittaja Punanensisu
Liitteet ei halua jostain syystä hypätä nyt ollenkaan :(

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 26 Huhti 2020 20:54
Kirjoittaja Punanensisu

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 29 Huhti 2020 20:43
Kirjoittaja Punanensisu
Tänään alko sitten agregaatin tekeminen, vanha 13hp riks&rattoni pääsi uusiin tehtäviin. Täyttää vielä ostaa iso 24v laturi ja vähä putkeen niin hyvä tulee
Ajattelin että 24v generaattori on parempi ja halvempi kun siitä ei lopu tehot niinkuin 230 vehkeestä koska invertteri/invertterit hoitaa sähkön teon :D

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 30 Huhti 2020 12:53
Kirjoittaja leemu
Jokainen tietty tekee kuinka tahtoo ja tavallaan se itse värkkääminen on tämän homman suola.
Mutta kyllä minä vielä miettisin tuota aggregaattiasiaa.
Käytetyn ajan ja saadun säästön hyöty kun saattaa jäädä melko ohueksi.
Mennään ensinnä tuohon Briggs ja laturi yhdistelmään:
Iso laturi tarvitsee runsaasti jäähdytystä, tämä tarkoittaa sitä, että sen on pyörittävä riittävän isoilla kierroksilla.
Näppituntumalta sanoisin, että joku 5000-6000 kierrosta minuutissa vähintään.
Toisena laturin herättäminen lataamaan. edelleen näppituntumalla mennään, mutta veikkaisin yleisimmin vaihtovirtalaturin heräävän jossain 1000 kierroksen paikkeilla.
Siinä voi olla haastetta saada välityssuhde sellaiseksi, että laturissa on tarpeeksi kierroksia jäähdytystä varten ja toisaalta, että riks-rattoni jaksaa nostaa kierrokset ylös laturin herätessä.
Voi olla, että siihen saa rakennettua jonkinlaisen viivästyksen, ettei kaikki kuorma kytkeydy kerralla. En tiedä onnistuuko ja onko kuinka vaikea tehdä.
Oma lukunsa on sitten melu, Briggs ei ole mielestäni ihan hiljaisimmasta päästä, varsinkaan kun sitä täytyisi riivata aika isoilla kieroksilla.

Toisena vaihtoehtona äkkinäisellä googletuksella halvin 3kw aggregaatti 295€ ja ilmainen toimitus.
Hoitaa akkujen latauksen sitten hybridi-invertterillä. Kai nykymaailmassa "kaikki" ainakin varautuvat aurinkosähkön käyttöön, niin fiksuinta mielestäni laittaa tuollainen yhdistelmälaite missä on invertteri, akkulaturi ja paneelisäädin.

Kuten sanottu, valinta on hommassa vapaa, mutta kai näistä vähän siksikin täällä raportoidaan, että saataisiin muita näkökulmia ja joskus ihan toimivia vinkkejäkin :lol:

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 30 Huhti 2020 18:40
Kirjoittaja Jule
Harrastustahan tuollaisen rakentaminen tietysti on, mutta se etu tuossa 24 V "aggregaatissa" on että sieltä tulee kokoajan niin nättiä sähköä mitä vertti tarjoaa, ja samalla hetkelliset piikit voi olla sitä minkä vertti kestää, eli yleensä 2x nimellinen, toisin kuin agret jotka kärsivät yleensä sen 10% hetkellisen.

Se mikä laturin oikea kierrosluku on ruuppii tietysti siitä laturista, mutta kyllähän se vakiokierrosmoottorilla lähtökohtaisesti on kokoajan parempi kuin moottorin kyljessä. Tyhjäkäynnillä sen maksimivirran ottaminenhan on se kaikkein pahin vaihtoehto laturille.

Ääntä noista halpois aggreista lähtee kyllä niin paljon että sitä on turha ottaa miksikään eduksi. Mulla on ollut hieman ajatuksena myös jos tekisi tuollaisen 24V aggren, mutta juju olisi siinä että laittaisi vesijäähdytetyn moottorin jonka voisi äänieristää kunnolla.

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 02 Touko 2020 08:45
Kirjoittaja Punanensisu
Sepä tässä on kun sillä pienellä Vertti agrilla ei tee mitään, jos hybridi Vertti vetäisee jo akkujen lataukseen koko kapasiteetin niin eipä siitä riitä enää kulutukseen mitään että agri kyykkää (edes kahvin keittimeen)

Sitten taas vastaavasti joku 3000w agri riittäisi mutta se on jo iso ja kallis

Joten tässäpä nähdään mitä tuosta tulee
Laitan infoa kun saan ensin laturin yksi 180a on tuossa ehkä tulossa, alkaa 13hp ehkä jo päpättämään, siinä oli 8000rpm maksimi kierrokset ja herää jo 1000rpm, eli aika passelit ei tarvii olla isot välitykset jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 02 Touko 2020 12:06
Kirjoittaja leemu
Punanensisu kirjoitti: 02 Touko 2020 08:45 jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
Mitä lie mahtaa riksin parhaan väännön kierrokset olla?
Veikkaisin, että kannattaa mitoitta niille nurkille.

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 02 Touko 2020 15:55
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllin 2,8kw aggrekaatti ei riitä lataamiseen ja astiapesukoneen käyttöön samaan aikaan. APK on liian viisas ja pätkäisee, kun pulssilataus on huipuissaan. Parhaiten toimii kun syöttä suoraan akuille aggreen kytketyllä trukkilaturilla ja antaa inverttrin huolehtia muusta kuormasta.

Mökillä samaa vikaa Victron Easysolarin kanssa, mutta siihen voi PC:lla tai dippikytkimillä takoa järkeä ja rajoittaa latauksen pyyntiä.

Aluksi siellä oleva Timco 3000i-aggre karjui urku auki marraskuiseen aurinkosähkötupaan virtaa. Rajoitin pyynnin 1,5kW ja homma toimii paremmin.

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 03 Touko 2020 10:27
Kirjoittaja Punanensisu
Jep Victronia saaapi ohjelmoitua että se ei hönkäse kaikkea akkuihin, ja kannattaakin nm. Muutaman mökki paketin asentaneena
Niin saa rajoitettua näitä Kiinan hybridi verttejäkin, uusimpia ihan puhelimen Bluetoothilla

Luulen että briksi vääntää ihan hyvin jo 3000 kiekalla

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 03 Touko 2020 13:26
Kirjoittaja Punanensisu
Piiri varastossa oli sopivia taperlockilla varustettuja kiilapyöriä rojektiin

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 03 Touko 2020 18:22
Kirjoittaja Punanensisu
Tänään Make oli laittanut ikkunat kiinni, ei näy läpi sisälle ku kalvot laitettiin ennen asennusta

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 11 Touko 2020 17:01
Kirjoittaja Punanensisu
Siitä se pitkä viikonloppu takana ja muutama tuherustunti
Vähä seinien oikomista(uretaanipatteja) ja kuskin sivuikkunan uusinta
Asentajakin uskaltautui kuvaan 😂

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 19 Touko 2020 18:31
Kirjoittaja Punanensisu
Siitä se alakaa genis muodostumaan

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 19 Touko 2020 20:33
Kirjoittaja Rosvolinna
Hieno genu. Muistelen vaan, että joku ropellipää väsäsi ruohonleikkurista vastaavanlaisen keksinnön mökkinsä off grid -systeemiin. Hän joutui laittamaan vauhtipyörän massaksi akselille - loppui koneesta vääntö, kun laturi heräsi tositoimiin. Massan kanssa jaksoi pitää momentin yllä.

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 19 Touko 2020 21:04
Kirjoittaja Punanensisu
Pitäs tuossa isossa briksissä vääntö riittää 🤔
Noo lähipäivinä näkee kun saa koekäytettyä🤗

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 19 Touko 2020 22:01
Kirjoittaja Jokelan linja
Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla. :roll:
Meteli ja savun määrä on hirveä. :lol:
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän. :lol: :lol:

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 19 Touko 2020 22:30
Kirjoittaja BussMAN
B-S vaatiiko tukilaakerin? jos hihnaveto , joissan moottorityypeissä rajoitus käyttötarkoituksen mukaan laippa/ hihna.
Tuossa pitäis kone teho riittää kaikkiin hyötysuhde häviöihin ( hihna%, laturin % ja teho on ilmoitettu moottorin max kierroksilla) ,, ”meneekö kaavalla ”, min 2x gener tuotto on tarvittava moottoriteho?

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 20 Touko 2020 06:19
Kirjoittaja Punanensisu
Jokelan linja kirjoitti: 19 Touko 2020 22:01 Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla. :roll:
Meteli ja savun määrä on hirveä. :lol:
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän. :lol: :lol:
Tuota mietin tinkaan juurikin että pyöriikö tämä nyt sitten miten päin normaaliin verrattuna. En saanut selvitettyä asiaa itselleni mutta nyt se tais selvitä🤔

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 20 Touko 2020 06:21
Kirjoittaja Punanensisu
Tuossahan on 13hp (jos kaikki vielä tallella) ja laturi lataa varmaan sen 120-160 täysillä ehken joku 4kw ottaa tehoa ehken

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 20 Touko 2020 06:51
Kirjoittaja Punanensisu
Tarkoittaako tämä reversible että se toimii myös väärinpäin ?

Re: Kirjasto sisu

Lähetetty: 20 Touko 2020 09:06
Kirjoittaja Zuikkis
Saahan sen tietysti pyörimään kumminpäin vaan, laittaa silleen tälleesti.. Hienoin ASCII-grafiikka alla. :)

Koodi: Valitse kaikki

Moottori ----|
             |
             |
             |
             |
             |------- Laturi
Eli siis moottori ja laturi eri puolella hihnaa. Ei tietty tule niin kompakti paketti kuin jos olisi samalla puolella.