Kirjasto sisu

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Eikä se liika lämpö ole ongelma???! Mutta jos akut sijoittaa asui osaan lämpimään niin harvoin niitä tarvii alkaa lataamaan täysillä kylmänä. Purkamistahan ne kestää hyvin vaikka -5c hyvin
(jopa-20c)
Vai olenko hakoteillä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sähköpyörän akut toimivat pakkasessa. Ei saa vaan ladata niitä pakkasessa. Heti ajon jälkeen, kun laittaa latauksen - ei ongelmaa - akku on lämmin käytön jälkeen.

Tästä minulla on usean talven kokemukset. Jälkikasvu ajelee kesät talvet sähköfillareilla kouluun. Tämän talven könkelit ovat olleet 5-10C tallissa ja siellä latauksen voi tehdä milloin vain.

Akkua voi kyllä purkaa kylmässä - tehoa ne eivät oikein anna kylmänä. Sähköpyörän ohjausyksikössä on ilmeisesti jokin lämpötilarajoitin, kun aluksi ei tule hönkää kunnolla. Akkujen lämmettyä homma toimii normaalisti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Kimpsu77
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Loka 2020 20:16
Location: Tornio

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Kimpsu77 »

Punanensisu kirjoitti: 29 Joulu 2020 14:50 Eikä se liika lämpö ole ongelma???! Mutta jos akut sijoittaa asui osaan lämpimään niin harvoin niitä tarvii alkaa lataamaan täysillä kylmänä. Purkamistahan ne kestää hyvin vaikka -5c hyvin
(jopa-20c)
Vai olenko hakoteillä
Kyllä se juuri se lämpö on pahin uhka näille akkutyypeille. Kylmänä bms hoitaa homman kyllä mutta ylilämpöä se ei pysty hallita jos kuumat olosuhteet ja ei ole erillistä lämmönhallintajärjestelmää. Pienissä määrissä harvaan sijoitettuna ongelma ja riskit pienenee mutta niinkuin aiemminkin sanoin niin lyijyakku on edelleen näissä käyttötarkoituksissa luotettavampi. Toki nämä uudet akkutyypit tulee vapa-ajan käytössäkin yleistymään mutta vielä se ei ole siihen käyttöön valmis sellaisenaan. Pelkästään ns. varastointi / pitkä käyttämättömyys täyteen ladattuna on näille haitallista. Suositeltu lataustaso säilytyksessä on yleisesti 30-40% luokkaa.
Teha / paino suhteessahan nämä hakkaa lyijyakut yleisesti nelinkertaisesti ja parhaimmillaan jopa 6 kertaisesti.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
Avatar
Kimpsu77
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Loka 2020 20:16
Location: Tornio

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Kimpsu77 »

Jule kirjoitti: 31 Joulu 2020 18:02 Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
En sanois ihan näinkään. Ei se toki vaarallista ole mutta suhteessa rahalliseen panostukseen verrattuna lyijyakkuun en näe järkevänä vaihtoehtona huvi käyttöön li-ion / li-po akkuja. Toki jos haluaa ja rahaa voi käyttää niin ilman muuta👍

Tässä esimerkiksi on pieni suomenkielinen Turun yliopiston tutkielma pintapuolisesti asiasta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Minullakin tästä on paljon dataa työni puolesta mutta ne ei ole julkisesti jaettavissa.

Tässä on minun akkulaitteet joiden parista olen kokemukseni hankkinut ja uskon että olemme kuitenkin tämän nykyisen akkutekniikan kärkipäässä.
https://youtu.be/VfCtf3UYdjg
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 18:57
Jule kirjoitti: 31 Joulu 2020 18:02 Ei lämpö ole ongelma hupikäytössä. Litium akut lämpenevät huomattavasti vähemmän kuin lyijyakut, mutta koska virran otto ja antokykyä on huomattavasti enemmän kuin lyijyakussa niitä on esim sähköautokäytössä ylipäätään mahdollista käyttää niin että lämpö esittää jonkinlaista merkittävä tekijää. Eli jos lyijyakku ei samassa tilanteessa vaadi jäähdytystä ei sitä vaadi myöskän litiumakku.
En sanois ihan näinkään. Ei se toki vaarallista ole mutta suhteessa rahalliseen panostukseen verrattuna lyijyakkuun en näe järkevänä vaihtoehtona huvi käyttöön li-ion / li-po akkuja. Toki jos haluaa ja rahaa voi käyttää niin ilman muuta👍

Tässä esimerkiksi on pieni suomenkielinen Turun yliopiston tutkielma pintapuolisesti asiasta:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Minullakin tästä on paljon dataa työni puolesta mutta ne ei ole julkisesti jaettavissa.

Tässä on minun akkulaitteet joiden parista olen kokemukseni hankkinut ja uskon että olemme kuitenkin tämän nykyisen akkutekniikan kärkipäässä.
https://youtu.be/VfCtf3UYdjg
Mihin viittaat tuolla "en sanoisi näinkään"?

Tuota opinnäytetyötä en nyt tähän hätään jaksa lukea, mutta kuin että lämpökäyttäytymisen sanottiin olevan ihan asiallista. Pakkaset on tietysti lifepo4 akkujen lataamisen kannalta ongelmallisia, mutta jos akusto on asuintilassa, se pakkanen tuskin on merkittävä ongelma. Pelkkä säilytyshän ei aiheuta haittaa.

Noiden akkujen hinta on tietysti osatekijä, mutta ei isot lyijyakustotkaan ole halpoja, ja jos aletaan laskemaan elinkaarikustannuksia niin litiumakut ovat jo heti vahvemmilla. Lisäksi tässä kirjastosisussa pitää ottaa huomioon myös sen akuston sijoittelu. Ison lyijyakuston vaatiman riittävän tukevan paikan rakentaminen vanhaan kirjastoautoon ei käy ihan kädenkäänteessä, jonka lisäksi ne pitäisi olla vielä järkevästi huollettavissa.

Litium akut ei ole varmaankaan se halvin ratkaisu, mutta toisaalta, ei ole kulkuribussi ylipäätäänkään se halvin ratkaisu.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa🤣. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua🤔
Avatar
Kimpsu77
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Loka 2020 20:16
Location: Tornio

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Kimpsu77 »

Punanensisu kirjoitti: 31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa🤣. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua🤔
Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määrä😄
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat👍
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?🤔
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 21:11
Punanensisu kirjoitti: 31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa🤣. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua🤔
Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määrä😄
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat👍
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?🤔
Eipä niistä lyijy akuista oteta kun Max 50% kapasiteetista tämä tieto pitäis olla tiedossa jokaisella
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Eli n.400 ah käytettävissä eli juuri sama määrä minkä olen hommannut lifepo akkuja joissa ah kertoo tasan mitä on käytettävissä
Avatar
Kimpsu77
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Loka 2020 20:16
Location: Tornio

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Kimpsu77 »

Punanensisu kirjoitti: 31 Joulu 2020 22:44
Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 21:11
Punanensisu kirjoitti: 31 Joulu 2020 20:40 Jule kyllä puhuu nyt asian ydinosaa🤣. Sitä nimittäin mietin että jos vaikka 8 halpaa lyijyakkua oisin sullonut sinne akkulaatikkoon, huom (olis just sopinut) niin olis siinä ollu sillä lootalla kannattelua, ja eipäs ois ollu sekään edullinen ratkaisu 8* 180ah akkua🤔
Joo ei varmaan ole mikään pieni kasa tuollainen määrä😄
Sulla ilmeisesti tulee hyvin omavarainen kulkupeli sähkön suhteen jos tuollaisen määrän ampeereita laitat👍
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä maksoi 1440ah lifepo akkuja?🤔
Eipä niistä lyijy akuista oteta kun Max 50% kapasiteetista tämä tieto pitäis olla tiedossa jokaisella
Ei niistä lifepoistakaan oteta kuin 70% turvallisesti. Meidän toimittamien akkumoduuleiden pienin osa voltpack on teholtaan 95kwh, tästä käytettävissä on asiakkaan valitsemasta rangesta riippuen 50-70kwh/volpack. Jos otetaan 100% akun elinikä on varsin lyhyt. Ampeeritunti on ampeeritunti myös lifepo akussa valitettavasti. Ainut ero on se että sen käyettävyysasteessa se antaa täydestä tyhjään melkein saman tehon, eikä kyykkää loppuaan kohden yhtä paljon kuin lyijy akku.
En ala asiasta kiisteleen sen enempää mutta suosittelen ottamaan asiasta selvää. 400ah akuston pystyt hallitseen lämpöjenkin suhteen mutta se on edelleenkin vain 400ah12v. Jos vertaat akustoa 8x180 lyijyakustoon niin valitettavasti ei kyse ole lähellekkään vastaavast kapasiteetista.

Sori että tästä jaappaan mutta en haluaisi kenenkään tuhlaavan rahojaan väärän luulon vuoksi.
Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa😉

Asia on minun puolesta selvä enkä halua olla epäkohtelias. Hyvää uutta vuotta ja moikkaillaan tavatessa👋
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Hmm mulla on tilauksessa 16kpl 3.2v 200ah lifepo akkuja, saan tehtyä niistä 2* 24v sarjan tai sitten laitan 2 rinnan ja 8sarjaan vähä riippuu miten riittää 250a BMS , periaatteessa pitäisi riittää
Siitä pitäisi saada n. 8 kWh maksimissaan. Sen enempää ei saa 8 180ah paketistakaan minun tietojen mukaan
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Mitään käytännön kokemusta ei vielä lifepoista ole mutta putkilevy ja normi lyijystä on jo jonniiverran 😅
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hyvä kuiteski että joku kokeilee noita lifepo akkujakin koska hinnat tulleet kiinanmarkkinoilla alas niin sittepähän sen näkee että ovatko toimivia.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 23:34 Ei niistä lifepoistakaan oteta kuin 70% turvallisesti. Meidän toimittamien akkumoduuleiden pienin osa voltpack on teholtaan 95kwh, tästä käytettävissä on asiakkaan valitsemasta rangesta riippuen 50-70kwh/volpack. Jos otetaan 100% akun elinikä on varsin lyhyt. Ampeeritunti on ampeeritunti myös lifepo akussa valitettavasti. Ainut ero on se että sen käyettävyysasteessa se antaa täydestä tyhjään melkein saman tehon, eikä kyykkää loppuaan kohden yhtä paljon kuin lyijy akku.
En ala asiasta kiisteleen sen enempää mutta suosittelen ottamaan asiasta selvää. 400ah akuston pystyt hallitseen lämpöjenkin suhteen mutta se on edelleenkin vain 400ah12v. Jos vertaat akustoa 8x180 lyijyakustoon niin valitettavasti ei kyse ole lähellekkään vastaavast kapasiteetista.

Sori että tästä jaappaan mutta en haluaisi kenenkään tuhlaavan rahojaan väärän luulon vuoksi.
Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa😉

Asia on minun puolesta selvä enkä halua olla epäkohtelias. Hyvää uutta vuotta ja moikkaillaan tavatessa👋
Itseasiassa tuo ampeeritunti = ampeeritunti ei ole ihan noin yksioikoinen, koska seltä halutaan ulos wattitunteja. Johtuen tuosta jännitteen jyrkjemmäästä putoamisesta lyijyakun ampeeritunnit ei ole lopppua kohti yhtä energiapitoisia kuin litiumakussa.

Jujuhan tässä onkin se että ostetaan laadukkaiden litiumakkujen sijaan pelkästään halpoja lifepo4 kennoja,ja kootaan niistä halpa akku, jolloin se hintaero lyijyakkuun ei olekaan enää niin kummoinen. Eihän niistä halpiskennoista mitään huippuakkua mitenkään saa, mutta jos ne kennot ei ole ihan totaalisusia (kuten eivät yleensä ole), niin ne ovat helposti parempia kuin kömpelöt lyijyakut.

Asiasta selvää ottaminenhan tämä foorumikeskustelukin osaltaan on. :wink:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 23:34 Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa😉
No ei kyllä noin paljoa maksa millään. Tai ehkä jos kenno kerrallaan ostaa jostain "varaosana"? 12V 8*180Ah on noin 17kWh. 16000eurolla saa kaupasta hakea uuden Seat Miin jossa on 37kWh litium-akku, siitähän pikkuvaivalla purkaa akun bussikäyttöön ja jää vielä 20ke:stä rahaa ylikin?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 04 Tammi 2021 15:51
Kimpsu77 kirjoitti: 31 Joulu 2020 23:34 Tuossa äkäseen laskin että jos tuon aiemmin mainitsemasi 8x180ah korvaat suoraan li-ion/lifepo akuilla jotka on jotenkin laadukkaita niin hintaa tulee vajaa 20k€. Kyllä siihen rahaan jonkusen lyijyakun ostaa😉
No ei kyllä noin paljoa maksa millään. Tai ehkä jos kenno kerrallaan ostaa jostain "varaosana"? 12V 8*180Ah on noin 17kWh. 16000eurolla saa kaupasta hakea uuden Seat Miin jossa on 37kWh litium-akku, siitähän pikkuvaivalla purkaa akun bussikäyttöön ja jää vielä 20ke:stä rahaa ylikin?
Kyllähän se nyt maksaa, jos esim käy kaupasta vaan hakemassa vaikka victron energyn akkuja.

Esim 9kpl 160Ah akkua maksaa 18360e (sunwindistä katoin, eka kauppa hakutulos), mutta eihän nuo nyt ole mitenkään keskenään vertailukelpoisia tuotteita.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Victronilla maksaa se merkki, tuskin siellä mitään kultaa sisällä on
Electrotori näyttää myyvän ainoana Winstonin lefopo4 kennoja suomalainen verkkokauppa. 90ah akku oli 150€/kenno eli jos 16 pitäis olla niin ei ole halpa sekään, mutta siinä on kate kohdallaan
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, mutta ei tuo Victron valmistajana sen kalliimpi ole kuin muutkaan laatuvalmistajana tunnetut. Nuo varmasti laadukkaat ovat kalliita. Toisaalta, ehkä silloin pitäisi verrata niitä hintoja nimenomaan Victronin lyijyakkuun, ei nekään ole halpoja.

Ja onhan tuo avoin lyijyhappoakku selvästi edullisempi, ja jos akkusähkön takana ei ole kuin muutama valo ja lämppärin ohjaus, niin eihän noissa litiumakuissa mitään järkeä ole. Vasta isommat virrat kääntävät sitä etua litiumakun suuntaan. Mulla se merkittävä tekijä on sähköliesi. Alijänniteraja pitää säätää melko alas jos aikoo lyijyakuista pidempiä aikoja vertillä kiskoa. Toinen syy on lataus. Jos on n. 5kW 24V litiumakusto, mä voin ladata sen 250A generaattorilla tunnissa täyteen 1C latauksella. Lyijyakustolla tuo ei onnistu, vaan se genis huutaa monta tuntia, tietysti suurimman osan ajasta vajaateholla, jonka lisäksi se lyijyakku ei oikein pidä siitä jos ei lataa sitä täyteen.

Joo, ei se litiumakkukaan niin nopeasti ihan sitä viimeistä 15% lataa, mutta se ei myöskään ole moksiskaan jos jätän sen viimeisen 15% lataamatta, itseasiassa vaan tykkää siitä, toisin kuin lyijyakku, joka menee pikemminkin pilalle siitä.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 04 Tammi 2021 19:04 Joo, mutta ei tuo Victron valmistajana sen kalliimpi ole kuin muutkaan laatuvalmistajana tunnetut. Nuo varmasti laadukkaat ovat kalliita. Toisaalta, ehkä silloin pitäisi verrata niitä hintoja nimenomaan Victronin lyijyakkuun, ei nekään ole halpoja.

Ja onhan tuo avoin lyijyhappoakku selvästi edullisempi, ja jos akkusähkön takana ei ole kuin muutama valo ja lämppärin ohjaus, niin eihän noissa litiumakuissa mitään järkeä ole. Vasta isommat virrat kääntävät sitä etua litiumakun suuntaan. Mulla se merkittävä tekijä on sähköliesi. Alijänniteraja pitää säätää melko alas jos aikoo lyijyakuista pidempiä aikoja vertillä kiskoa. Toinen syy on lataus. Jos on n. 5kW 24V litiumakusto, mä voin ladata sen 250A generaattorilla tunnissa täyteen 1C latauksella. Lyijyakustolla tuo ei onnistu, vaan se genis huutaa monta tuntia, tietysti suurimman osan ajasta vajaateholla, jonka lisäksi se lyijyakku ei oikein pidä siitä jos ei lataa sitä täyteen.

Joo, ei se litiumakkukaan niin nopeasti ihan sitä viimeistä 15% lataa, mutta se ei myöskään ole moksiskaan jos jätän sen viimeisen 15% lataamatta, itseasiassa vaan tykkää siitä, toisin kuin lyijyakku, joka menee pikemminkin pilalle siitä.
Onko sulla lifepo akut autossa ?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei. Kuten jo "alussa" mainitsin, ne on kovasti tarkoituksena.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nyt ne ois putkihommat tehty, ois lämmönvaihdikii jos lämmintä vettä haluaa
Liitteet
IMG_20210417_131810305_HDR_copy_600x800.jpg
IMG_20210417_131810305_HDR_copy_600x800.jpg (105.19 KiB) Katsottu 7305 kertaa
IMG_20210417_131717371_copy_600x800.jpg
IMG_20210417_131717371_copy_600x800.jpg (127.95 KiB) Katsottu 7305 kertaa
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Taas sais siivota😅
Liitteet
IMG_20210417_175143527_HDR_copy_600x800.jpg
IMG_20210417_175143527_HDR_copy_600x800.jpg (108.77 KiB) Katsottu 7304 kertaa
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja seepra »

Punanensisu kävi eilen hakemassa Tupoksesta motivaatiota, alkoi tapahtua 😀
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjasto sisu

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

seepra kirjoitti: 17 Huhti 2021 18:10 Punanensisu kävi eilen hakemassa Tupoksesta motivaatiota, alkoi tapahtua 😀
Jep!
Vastaa Viestiin