Sivu 3/4

Re: Marpi

Lähetetty: 23 Huhti 2019 19:58
Kirjoittaja eagless
Juu kuskinpuoli ja siellä pikkuluukussa.
Miksei vebasto voi ottaa suoraa tankkilinjasta naftaa?

Re: Marpi

Lähetetty: 23 Huhti 2019 20:38
Kirjoittaja BussMAN
Uudemmissa suoraan takista ottaa...

Paluu polttoaine säiliö koko määrää max webaston käyttöajan, ”ajojen ” välillä, täyttyy vain moottorin käydessä, melko
hitaasti.

Tuolla systeemillä webasto toimii paremmin , saa esilämitettyä polttoainetta ja tuossa säiliössä yön ylikin jonkinverran lämmintä, sekä puhtaampaa polttoainetta ( suodatin ong vähemmän), ong yleensä kun ennen talvilaatua ei aina saatu, kesälaatu ei kulkenut ( pitkä imuputki) webastoon putkissa , hyytyi suodattimeen pakkasella eikä palanut yhtä hyvin.
Noita laitettiin jälkikäteen vois joissain olla vakionakin, toinen systeemi oli erillinen polttoöljytankki webastolle :hintaetu
ja voi säiliöön laittaa ohenteeksi esim petroolia, kaksois tankkaus hankala kun polttoöljyä ei ennen ollut saatava D pisteistä,
joilla omat jakelu mittarit onnistui........

Re: Marpi

Lähetetty: 24 Huhti 2019 12:35
Kirjoittaja Jule
Eiköhän suurin syy tuon välisäiliön käyttöön ole se että tuolla webaston polttoaineen syöttö saadaan toimimaan painovoimaisesti, eikä tarvita siirtopumppua.

Re: Marpi

Lähetetty: 24 Huhti 2019 13:29
Kirjoittaja eagless
Eli pois tuo kun on suunnitelmissa erillinen polttoöljy säiliö.

Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?

Re: Marpi

Lähetetty: 24 Huhti 2019 20:02
Kirjoittaja Jokelan linja
eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:

Re: Marpi

Lähetetty: 27 Huhti 2019 09:13
Kirjoittaja Jule
Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?

Re: Marpi

Lähetetty: 27 Huhti 2019 10:31
Kirjoittaja Reissureki
Pakokaasujen lämpötilasta päätellen on, siinähän melekeen sätkän sytyttää😬

Re: Marpi

Lähetetty: 27 Huhti 2019 11:46
Kirjoittaja eagless
Jule kirjoitti: 27 Huhti 2019 09:13
Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?
No itseasiassa vertasin että jos toi vie 4l/30kwh niin 6kpl vastaavia venäläisiä 5kw vievät suhteessa 3.7l/30kwh

Eli ei suurta eroa.

Re: Marpi

Lähetetty: 27 Huhti 2019 11:47
Kirjoittaja eagless
eagless kirjoitti: 27 Huhti 2019 11:46
Jule kirjoitti: 27 Huhti 2019 09:13
Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?
No itseasiassa vertasin että jos toi vie 4l/30kwh niin 6kpl vastaavia venäläisiä 5kw vievät suhteessa 3.7l/30kwh

Eli ei suurta eroa.

Tiedä sitte oliko luvut juuri oikeat.

Re: Marpi

Lähetetty: 04 Kesä 2019 19:46
Kirjoittaja eagless
Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?

Re: Marpi

Lähetetty: 04 Kesä 2019 20:05
Kirjoittaja Rosvolinna
Samaa kyselin joskus - sain vastaukseksi: poljin liittyy ratin korkeuden/kulman säätöön. Nappula on todenäköisesti pakokaasujarrun kytkin/sammutusnappi.

Re: Marpi

Lähetetty: 04 Kesä 2019 22:24
Kirjoittaja BussMAN
eagless kirjoitti: 04 Kesä 2019 19:46 Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?
”Yläpohjin ” muistaakseni ohjaus pyörän etäisyyden säätö ( mahd myös kulman)
Lisänappi vois olla alppitorvi,pakokaasujarru, ?

Jäi lukematta edellinen kommentti......

Re: Marpi

Lähetetty: 21 Kesä 2019 16:28
Kirjoittaja b12m
BussMAN kirjoitti: 04 Kesä 2019 22:24
eagless kirjoitti: 04 Kesä 2019 19:46 Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?
”Yläpohjin ” muistaakseni ohjaus pyörän etäisyyden säätö ( mahd myös kulman)
Lisänappi vois olla alppitorvi,pakokaasujarru, ?

Jäi lukematta edellinen kommentti......
Niin se yläpoljin on ohjausakselissa olevan "liukuputken" säädön vapautus. Virtalukon vieressä olevalla alumiinin värisellä vivulla sitten säädetään ruorin kulmaa suhteessa ohjausakseliin. Tuo yläpoljin kannattaa vaikka kengän kärjellä nostamalla varmistaa, että nousi säädön jälkeen varmasti yläasentoonsa. Joskus tuo liukuputki alkaa väljistyä, jonka jälkeen polkimen yläasennossakin ollessa rattiputki saattaa painua alaspäin siihen hieman nojatessa. Liukuputken sivussa on muistaakseni 19 tai 21 mm mutteri, jota hylsyllä ja vaikka räikällä kiristämällä ongelman saa korjattua.

Re: Marpi

Lähetetty: 21 Kesä 2019 16:34
Kirjoittaja b12m
eagless kirjoitti: 12 Maalis 2019 14:29 IMG_20190312_141022.jpgOnko noi sisäkatossa sivuilla edessä ja takana olevat 4kpl puhallin koneita nyt sitten pelkkiä lämmitys puhaltimia vai kuuluuko ne jotenkin tohon ilmastointiin?

Mieli tekis ne poistaa kun suunnitelmissa lattialämmitys vesiputkilla ja lto koneen tuloilmalle lämmityskenno niin luulis riittävän johonki asti.
En huomannut, että olisit saanut tähän vanhaan kysymykseesi vastausta... Nämä neljä pömpeliä on Carruksen tuon aikakauden ratkaisu kattokanavien raitisilmapuhalluksen ja kattolämmityksen toteuttamiseksi. Tällä ratkaisulla vältyttiin aiempien korimallien vaatimilta katon ulkopuolelle asennetuilta kattokanavapuhaltimien koteloilta. Tässä sinun autosi mallissahan kattokanavapuhaltimien autoon puhaltama ilma otetaan sivuikkunalinjan yläpuolisessa mustassa nauhassa olevien ritilöiden kautta. Yleensä Regaleissa ja muissa tuon ajan Carruksissa kattolämmitykselle ei ole erillistä ohjausta, vaan se toimii automaattisesti patteripiirin ohjauksen kautta.

Jos autossa on erillinen katolla oleva jäähdytysilmastointilaite, niin näitä neljää kysymääsi pömpeliä ei välttämättä tarvita mihinkään, kunhan varmistuu siitä, että raittiin ilman saanti autoon on hoidossa muuten. Vanha Carruksen tekemä käyttöopas suositteli, että kattopuhallus pidettäisiin aina vähintään pienellä nopeudella kesät ja talvet ilmankierron ja tasaisen sisälämmön takaamiseksi.

Re: Marpi

Lähetetty: 21 Kesä 2019 18:36
Kirjoittaja eagless
Juu ne selvis kun purin ne pois koska veivät yllättävän paljon tilaa.
Ja on jäähdytysilmastointilaite katolla jonka jätän sinne niin voi sillä ajon aikana viilentää.
Suunnitelmissa on aivan koneellinen ilmanvaihto joten ei noille ollu oikeestaan tarvettakaan muutenkaan.

Re: Marpi

Lähetetty: 17 Heinä 2019 20:09
Kirjoittaja eagless
Pikkasen nytkähti eteenpäin.
Makuuhuoneen ja vc/suihku metallityöt tehty.
2kpl vinopalkkeja 40x60mm muutettiin suoraksi ja kylkiin uudet 40x60 palkit joissa 15kpl uusia 40x60mm poikkipalkkeja.

Alle vielä tarkotus niitata 0.6mm rosteripeltiä eristeen pohjiksi.

Jospa tuo nyt kestäis ikusesti.
Ps:mustaa palkkia laitettiin kun jäävät eristeen sisään niin tokkopa nuo siellä ruostu

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Elo 2019 21:02
Kirjoittaja eagless
IMG_20190809_205039.jpg
IMG_20190809_205133.jpg
Nyt on 90metriä palkkia lattian alla,muutama vinotuki vielä väliseinien kohdille.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Elo 2019 22:10
Kirjoittaja VeihtiPekka
Tasanen on ko Pohojanmaa. Tuohon on kyllä hyvä rakentaa.

Re: Marpi

Lähetetty: 25 Elo 2019 16:38
Kirjoittaja eagless
Minkälaisia lämpö ja pinnan mittaus/näyttö laitteita olette laittaneet septi,vesi,varaaja,polttoaine tankkeihin?

Vois tilailla valmiiksi jos syksyllä pääsis teettämään säiliöitä rahtitilaan!

Re: Marpi

Lähetetty: 27 Elo 2019 13:39
Kirjoittaja eagless
Hain uudet putkitarvikkeet alustavasti kun muuttuu aikapaljon tuo nykyinen putkiviidakko.

Moottorilta 35mm putki varaajalle,josta jatkuu 28mm putkella eteen etummaisille pattereille/tuulisasin puhaltimelle.

Takaisin taas 28mm putkella mutta varaajan kohdilla muttuu takas 35mm putkelle.

Varaajalla tulo35mm putkesta ohitusputki paluu 35mm:lle jos patterit/puhallin ei päällä.
(Kesällä jäähdytys vesi kiertää vain varaajan kierukan kautta ajaessa.

Vebasto 30kw siirretään rahtitilaan, pienennetään tehoja sen mitä voi ja kierrättää vain varaajan vettä suoraan.
(Ei hävikkiä kierukkaan nähden)

Olipa vain kupariputket,kulmat,eristeet hyvän hintasia ku lähtöpuolelle vasta otin alkuun niin 300€ meni että pölähti!

Ps:ois ollu helpompi piirtää ku yrittää kirjottaa ymmärrettävästi.

Re: Marpi

Lähetetty: 12 Syys 2019 12:01
Kirjoittaja eagless
Nyt tuli kiinanmaalta tilaamani 24v/900w veden lämmitys vastus.
No nehän lähetti mulle vahingossa 48v/900w.
Mites käy jos tuohon nyt pistää 24v jännitteellä virtaa niin ottaako 900w vai 450w vai toimiiko ollenkaan?

Re: Marpi

Lähetetty: 12 Syys 2019 12:52
Kirjoittaja BussMAN
Amppeereiksi kun muuttaa 900w/48 v. X 24 v = 450w, toiset ohmeilla laskee , mutta kyllä tuokin kertoo
( alkup 900w/24 v =37,5 A melkoinen kulutus, nyt tuolla puolta pienempi n18,75A)

Re: Marpi

Lähetetty: 12 Syys 2019 14:45
Kirjoittaja eagless
Juu ku töissä sähköpuolen pojilta kyselin niin sain vastauksen että tuo ottaa 48v:lla noin 20amppeeria ja jos pukkaat 24v niin nousee 40amppeeriin eli wattiteho pysyis samana kun vastuksesta kyse.

No oli niin tai näin niin pistin heti uuden tilauksen sisään tolle 24v:lle vastukselle.

Re: Marpi

Lähetetty: 12 Syys 2019 15:22
Kirjoittaja eagless
Jaa tässä on vielä semmonen homma kun opiskelin lisää sähköistä että kun on 48v/900w kahdella lämmitysvastuksella jotka rinnan niin ilmeisesti nuo pitäisikin kytkeä sarjaan jolloin 24v olisi sama 900w.

Tottunut näissä sähköjutuissa niinpäin että kun jännite nousee niin sarjaan kytkentä mutta vastuksissa taitaa olla toisin päin.

Re: Marpi

Lähetetty: 12 Syys 2019 22:03
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei keitä kunnolla 48v vastus 24v systeemissä. Laita vedenkeittimeen kiinni 9v paristo = ei teehetkeä. Tuolla kaavalla ampeerit kasvaisi äärettömään jos jännite olisi 0v.