Marpi
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Marpi
Hei
Noniin nyt se on uus perheenjäsen pihassa.
Volvo B12 carrus regal vm:97.
Vuosi meni opiskellessa kulkuriaihioista ja puolivuotta katselin mahdollisia aihioita.
Ulkomaita myöten katselin mutta teuvalta löytyi sopiva
Kriteereinä oli volvon takamoottorinen,manuaalilaatikolla,turisti perällä,alumiini/rosteri koppa,max 12m pitkä,kaksiakselinen,vm95 tai uudempi,rahtitilaa senverran että säiliöt,akustot,pumput,puhaltimet yms sopii sinne.
.
matalammat mallit oli ehkä ensisijalla mutta ei tuntunut olevan maailmassa edellämainituilla spekseillä
No eiköhän korkeamman kanssa aina tule kohta paremmin toimeen!
Täytyy nyt ensitöikseen ruveta katselemaan tuo lattia rakenne että mimmonen siinä ois tehdä tasalattia niin sais hyttään korkeutta lisää.
Tämä on sitten semmonen perheprojekti että pojat on mukana purkamisessa ja tekniikka puolella,tytöt on mukana sisustan teossa ja vaimon kans tehdään sisustan loppu somistukset.
En ole sitten mikään autonasentaja tai rakennus ammattilainen mutta kummaltakin alalta on jonkin verran käytännön kokemusta.
No kysymällä selviää ja tekemättömät paikat tekee ammattilainen.
Lopputuloksena olisi haaveissa saada läpivuoden asuttava koti jossa voi asua siellä missä haluaa milloinkin olla.
Ja juu kustannus hirvittää mutta valmis auto olisi niin kallis ollut että halusin aloittaa tämän alusta niin tulee semmoinen kuin haluaa ja tietää miten tehty.
No kysyy se teiltäkin hermoja kun tämmönen normiduunari tämmöseen alkaa niin saattaa kysymyksiä tulvia ja monet varmaan aika tyhmiäkin.
Muutama testaus ajatus on jo tullut mieleen mutta täytyy niitä sitten selvittää ettei tule kovin työläitä rakennus virheitö.
Noniin nyt se on uus perheenjäsen pihassa.
Volvo B12 carrus regal vm:97.
Vuosi meni opiskellessa kulkuriaihioista ja puolivuotta katselin mahdollisia aihioita.
Ulkomaita myöten katselin mutta teuvalta löytyi sopiva
Kriteereinä oli volvon takamoottorinen,manuaalilaatikolla,turisti perällä,alumiini/rosteri koppa,max 12m pitkä,kaksiakselinen,vm95 tai uudempi,rahtitilaa senverran että säiliöt,akustot,pumput,puhaltimet yms sopii sinne.
.
matalammat mallit oli ehkä ensisijalla mutta ei tuntunut olevan maailmassa edellämainituilla spekseillä
No eiköhän korkeamman kanssa aina tule kohta paremmin toimeen!
Täytyy nyt ensitöikseen ruveta katselemaan tuo lattia rakenne että mimmonen siinä ois tehdä tasalattia niin sais hyttään korkeutta lisää.
Tämä on sitten semmonen perheprojekti että pojat on mukana purkamisessa ja tekniikka puolella,tytöt on mukana sisustan teossa ja vaimon kans tehdään sisustan loppu somistukset.
En ole sitten mikään autonasentaja tai rakennus ammattilainen mutta kummaltakin alalta on jonkin verran käytännön kokemusta.
No kysymällä selviää ja tekemättömät paikat tekee ammattilainen.
Lopputuloksena olisi haaveissa saada läpivuoden asuttava koti jossa voi asua siellä missä haluaa milloinkin olla.
Ja juu kustannus hirvittää mutta valmis auto olisi niin kallis ollut että halusin aloittaa tämän alusta niin tulee semmoinen kuin haluaa ja tietää miten tehty.
No kysyy se teiltäkin hermoja kun tämmönen normiduunari tämmöseen alkaa niin saattaa kysymyksiä tulvia ja monet varmaan aika tyhmiäkin.
Muutama testaus ajatus on jo tullut mieleen mutta täytyy niitä sitten selvittää ettei tule kovin työläitä rakennus virheitö.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Marpi
Onnea rojektiin, vaikka et Scanjaa saanukkaa:)
Aika hyvinhän noita kysymyksiä on Tornion suunnalta jo tullukkin, vaan kysyvähän ei tieltä eksy!
Aika hyvinhän noita kysymyksiä on Tornion suunnalta jo tullukkin, vaan kysyvähän ei tieltä eksy!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
Ymmärsi että scanian tekniikka jopa parempi ja jostain syystä ajettavuus myös mutta ruoste hanakampaa iskemään niihin niin päädyin volvoon.Reissureki kirjoitti: ↑02 Maalis 2019 13:25 Onnea rojektiin, vaikka et Scanjaa saanukkaa:)
Aika hyvinhän noita kysymyksiä on Tornion suunnalta jo tullukkin, vaan kysyvähän ei tieltä eksy!
Tosin 9700 täysrosteri oli haave loppumetreillä mutta niissä taas sähköpuoli senverta uutta että alko jo pelottaan se puoli.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Marpi
Hyvä aihio uskoisin. Tee siihen kokoeristetty tavaratila meille muille malliksi - silloin säästää materiaalipaksuutta lattiassa ja pysyy matkatavarat lämpiminä.
Ihmisten keksimiä nämä ovat ja jokaisesta meistä tulee vuosien varrella piironkiautoasiantuntija. Oman kantapään kautta ei voi oppia muiden virheistä. Apua löytyy palstalta tai marmoritiskiltä. Lompakon mukaan voi valita kummasta kysyy....
Ihmisten keksimiä nämä ovat ja jokaisesta meistä tulee vuosien varrella piironkiautoasiantuntija. Oman kantapään kautta ei voi oppia muiden virheistä. Apua löytyy palstalta tai marmoritiskiltä. Lompakon mukaan voi valita kummasta kysyy....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
Juu pitää kartottaa tuo eristys homma kunhan saa vähän purettua että näkee lattian rakenteen.Rosvolinna kirjoitti: ↑02 Maalis 2019 15:01 Hyvä aihio uskoisin. Tee siihen kokoeristetty tavaratila meille muille malliksi - silloin säästää materiaalipaksuutta lattiassa ja pysyy matkatavarat lämpiminä.
Ihmisten keksimiä nämä ovat ja jokaisesta meistä tulee vuosien varrella piironkiautoasiantuntija. Oman kantapään kautta ei voi oppia muiden virheistä. Apua löytyy palstalta tai marmoritiskiltä. Lompakon mukaan voi valita kummasta kysyy....
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
No aika ei haittaa ku sain perheenki innostuun joten se on laatuaikaa perheen kanssa touhutessa.
Rahaahan tuohon menis vaikka kuinka paljon mutta yritän ominvoimin tehdä mitä pystyy ja mitä ei osaa/kykene niin tehkööt ammattilainen.
Tavaraa yritän haalia halvalla ja osahan menee sitten vaihtoon ku hyvää ja halpaa ei aina saa yhdessä.
Rahaahan tuohon menis vaikka kuinka paljon mutta yritän ominvoimin tehdä mitä pystyy ja mitä ei osaa/kykene niin tehkööt ammattilainen.
Tavaraa yritän haalia halvalla ja osahan menee sitten vaihtoon ku hyvää ja halpaa ei aina saa yhdessä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
En nyt voinut liittää kuvaa tähän mutta ruumassahan menee 300mm korkea 1.5mm seinämällä oleva keskikäytävän palkki.
Mietin että tuokin on kantavaa rakennetta joka pitää huomioida kestävyyden kannalta.
Lattian tasauksessahan tuo pitäisi madaltaa ja laittaa tilalle vaikka 60x40x3mm profiili palkkia jota laitetaan myös ulkoseinien kylkiin.
Onko kukaan laskenut miten menee kantavuus laskelmat jos poistaa keskipalkkia kummaltakin puolelta mutta tilalle tulee tuota profiili putkea yht 4kpl?
Mietin että tuokin on kantavaa rakennetta joka pitää huomioida kestävyyden kannalta.
Lattian tasauksessahan tuo pitäisi madaltaa ja laittaa tilalle vaikka 60x40x3mm profiili palkkia jota laitetaan myös ulkoseinien kylkiin.
Onko kukaan laskenut miten menee kantavuus laskelmat jos poistaa keskipalkkia kummaltakin puolelta mutta tilalle tulee tuota profiili putkea yht 4kpl?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
Ruumassa lukee kyltti että laskennallinen kantavuus 520kg?
Onko tuo nyt kantavuus mitä sinne kestää laittaa tavaraa vai tarkoittaako että linja autona ollessaan kun huomiodaan täysi asiakas määrä että paljonko heidän tavaroita voi sinne painonrajoissa laittaa.
Tarttis saada sinne reilusti enempi ku säiliöt,akut, lvi laitteet tarkoitus mahduttaa sinne
Vahvistaa vai koittaa pysyä tossa 500kg:ssä?
Onko tuo nyt kantavuus mitä sinne kestää laittaa tavaraa vai tarkoittaako että linja autona ollessaan kun huomiodaan täysi asiakas määrä että paljonko heidän tavaroita voi sinne painonrajoissa laittaa.
Tarttis saada sinne reilusti enempi ku säiliöt,akut, lvi laitteet tarkoitus mahduttaa sinne
Vahvistaa vai koittaa pysyä tossa 500kg:ssä?
Re: Marpi
Noihan se linja autoissa on kuten leemu kirjoitti, matkustajamäärä x 75 kg ( ehkä jokin käsimatkatavara huomitu?) vähennetty kokop loppu tavaratilan kantavuutta.
kokonaisp - omapaino= kantavuus , 2 aks linja autoissa suuruusluokkaa 18.000—13000=n 5000 kg ,( muistaakseni matkailuauton kantavuuden laskenta matkusta määrä x 80 kg plus kg määrä auton metrille tais olla 20 kg /m luokkaa , säiliöt % täytöllä +kiint varusteet , loppu on ns tavara kantavuutta , ””tämä riittämättömyys ongelma noissa 3,5 ton kokoluokassa, jää huomiomatta””),, kestääkö tavaratila pistemäisiä isoja kuormia ,sehän suunniteltu rahti/ matkatavaroille,, vahvistuksen saa näiltä palsoilta = ei ehkä ongelmaa ole ollut ( säiliö asennukset akut ym) ja plussana carrus korikehikko ei ruoste pahemmin pehmittänyt. Ehkä kuitenkin järkevää käyttää jotain runkorakennetta (lisä vanerilevykin ++) isojen säilöiden , akustojen ym alla joka jakaa painon , sijoitelulla omaosuutensa.
kokonaisp - omapaino= kantavuus , 2 aks linja autoissa suuruusluokkaa 18.000—13000=n 5000 kg ,( muistaakseni matkailuauton kantavuuden laskenta matkusta määrä x 80 kg plus kg määrä auton metrille tais olla 20 kg /m luokkaa , säiliöt % täytöllä +kiint varusteet , loppu on ns tavara kantavuutta , ””tämä riittämättömyys ongelma noissa 3,5 ton kokoluokassa, jää huomiomatta””),, kestääkö tavaratila pistemäisiä isoja kuormia ,sehän suunniteltu rahti/ matkatavaroille,, vahvistuksen saa näiltä palsoilta = ei ehkä ongelmaa ole ollut ( säiliö asennukset akut ym) ja plussana carrus korikehikko ei ruoste pahemmin pehmittänyt. Ehkä kuitenkin järkevää käyttää jotain runkorakennetta (lisä vanerilevykin ++) isojen säilöiden , akustojen ym alla joka jakaa painon , sijoitelulla omaosuutensa.
Re: Marpi
Mitä rekisteriote sanoo?eagless kirjoitti: ↑09 Maalis 2019 16:04 Ruumassa lukee kyltti että laskennallinen kantavuus 520kg?
Onko tuo nyt kantavuus mitä sinne kestää laittaa tavaraa vai tarkoittaako että linja autona ollessaan kun huomiodaan täysi asiakas määrä että paljonko heidän tavaroita voi sinne painonrajoissa laittaa.
Tarttis saada sinne reilusti enempi ku säiliöt,akut, lvi laitteet tarkoitus mahduttaa sinne
Vahvistaa vai koittaa pysyä tossa 500kg:ssä?
Se ruuman lattiahan ei ole kuin jotain 12mm filmivaneria, ei sinne pelkän vanerin päälle kannata ihan mahdottomia paiskoa, vaan järjestellä paino johonkin tukevammalle alustalle.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
Rekisterin mukaan omapaino 13200kg ja kononaispaino 18000kg.
Matkustajiahan tohon ei tuu entistä 47+1 vaan 5+1 näillänäkymin.
Aika paljon lähtee myös painoa pois kun hytän tyhjentää mutta vahvikkeet,kalusteet yms niin tulee kyllä takaski.
Säikähdin vaan että jos siellä ei kantavuutta ku 520kg niin akkupatteri ja jotain pientä niin se olis jo siinä.
Mutta juu pitää mitä sinne nyt kaikkea tuleekaan niin laittaa niin että jakaantuu isolle alueelle paino.
Matkustajiahan tohon ei tuu entistä 47+1 vaan 5+1 näillänäkymin.
Aika paljon lähtee myös painoa pois kun hytän tyhjentää mutta vahvikkeet,kalusteet yms niin tulee kyllä takaski.
Säikähdin vaan että jos siellä ei kantavuutta ku 520kg niin akkupatteri ja jotain pientä niin se olis jo siinä.
Mutta juu pitää mitä sinne nyt kaikkea tuleekaan niin laittaa niin että jakaantuu isolle alueelle paino.
Re: Marpi
Kyllähän se väkisinkin on osa kantavaa rakennetta, jos sen on hitsattu sinne kiinni, mutta sitä mä en osaa sanoa että onko se osa laskennallisesti kantavaa rakennetta. Mä laittaisin vähintään yhtä paljon rautaa takaisin kun otetaan poiskin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Marpi
Juu no minä lasketutan ton yhdellä työ tuttavalla ku jos kaavat tietää niin helppo laskea.
Sitä vain kattonut että mistä lattia tasattu käytävän tasalle niin leikottu on toi palkki matalammaksi.
Sitä vain kattonut että mistä lattia tasattu käytävän tasalle niin leikottu on toi palkki matalammaksi.
Re: Marpi
Jos korikehikkoa arvioi : seinät (on osa rungonkorviketta), katto ja pohja , ehkä pää tehtävä noilla lattiatason
palkeilla on lattia tason/ matkustamo kuorman kannatus ja tukee seinärakenteita, käytävä on runkolinjassa ja kotelotyyppinen, monessa kulkurissa käytävä poistettu tasalattiaksi siinä ei arvioin mukaan jää vastaavaa vääntölujuutta ,
poikittaiset ristikko rakenteet tavaratilassa mielestäni ei saa poistaa jos siirto vaatinee jonkin korvaavan rakenteen
suunittelun.
Ei ainakaan kertomuksia katkeilusta korissa ollut kulkurinen muutostöiden johdosta, nuo takapään retkahtamiset johtunee
auton oman rungon vioista.
Oletus tuohon aikaan ei bussinlujuuslaskenta ollut vielä laskettu äärirajoille, osan tukevuutta tuo turvamääräykset
kolaritilanteissa ja kestävyys kertoimia ollut riittävästi josta osoitus korikestävyydestä useitakin milj km .., eikä oma
paino yhtäsuuri ongelma kuin kevyessä kalustossa.
Viimeksi muokannut BussMAN, 10 Maalis 2019 16:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.