Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja pelti » 10 Elo 2019 16:26

Onnistuu hyvinkin. Omassa vähän väljä laakeripesä sai uuden ja tiiviin elämän.
peltiliiteri.com

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Syys 2019 14:44

Nyt se piru herkesi lataamasta :|
Laturi oli irtaallaan kun sovittelin tuota isompaa tilalle. Se tarvitsee hiukan enemmän sepitystä kun alkuun toivoin ja nyt tyrkkäsin originaalin takaisin kun voisi olla ensi viikonloppuna Muuramen keikka tiedossa.
Vaan ei lataa :evil: Syyttävä sormi osoittaa herkästi vanhoja öljyn kovettamia johtoja. Täytynee koittaa ehtiä mittailla ja tutkailla asiaa jos vaikka saisi vielä viikon aikana toimimaan :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Syys 2019 21:58

Laturin ja säätimen välinen kytkentä tarkistettu :arrow: on oikein. Johdot myös mitattu ja ovat ehjät.
Jotain mätää tässä hommassa nyt on ja sen on pakko liittyä siihen, että laturi on käynyt irtaallaan autosta mutta ei vaan keksi mikä se voisi olla :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 14:39

leemu kirjoitti:
07 Syys 2019 21:58

Jotain mätää tässä hommassa nyt on ja sen on pakko liittyä siihen, että laturi on käynyt irtaallaan autosta mutta ei vaan keksi mikä se voisi olla :roll:

Vaan kun ei.
Kyllä se vika löytyi, kun viitsi katsella sellaisia asioita, joita fiksut kaverit zekkaa heti :lol:
Se kesäinen vertin piippaaminen ilpin ollessa ajon aikana päällä ei mahtanutkaan ainakaan täysin johtua laturin pienestä tehosta.
Vaan sellaisesta merkityksettömästä pikkujutusta, että se lakkasi lataamasta vallan kokonaan :shock:

Keksinnössähän ei ole koko aikana toiminut latausvalo. Nyt vikaa etsiessä tutkin sitäkin, niin sieltä on vallan polttimokin pois.
Latauksen mahdollista toimimattomuutta ei siis tahdo oikein huomata muuten kuin sähkön loppuessa.

Nappasin laturin kouraan ja aloin ottamaan päätyä auki. Oletuksena tottakai, että rikoin siitä jotain irroituksen yhteydessä. Liittimien takaa ei löytynyt mitään erityisen hälyyttävää, vain asiaan kuuluvat kuutisen kiloa öljyistä p*skaa joka kuulunee jokaisen vanhan bussin kalustukseen :lol:
Sitten iski ajatus kuin salama kirkkaalta taivaalta. Missähän kunnossa hiilet mahtaa olla :roll: Ei voi sanoa, että olisivat kuluneet. Toisesta oli jäljellä jousi ja toisesta sellainen millin vahva liuska :oops:

Liukurenkaatkin on melko kuluneen näköiset, joten värkki vaatinee perusteellisemman remontin jos sillä meinaa vielä sähköä tehdä.
Se siis alkaa varmaankin olemaan kausi taputeltu tällä erää. jos saan tehokkaamman laturin soviteltua vielä tässä syksyn aikana, niin lokakuun loppupuolella ehkä heitetään kieppi Seinäjoella, mutta saa katsoa nyt mitä ehtii tekemään.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 179
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 09 Syys 2019 15:59

Ilman latauksen merkkivaloa laturin kuuluukin olla mykkä :(

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 534
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Syys 2019 16:30

Joo. Merkkivalo on ihan aktiivinen osa laturia, valon vuotovirta magnetisoi latauksensäätimen käämin tms. Jos polttimo puuttuu niin ehjäkään laturi ei lataa ollenkaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 16:57

Näinhän se kuuluu mennä. Sitä en tiedä mitä kytkennälle on välissä tehty, mutta laturi toimi kyllä aiemmin huolimatta valon puuttumisesta, tämän totesin aiemmin kesällä ihan yleismittarilla ja latausjännite oli tuolloin jotain 28V luokkaa.

Koitin pikaremonttina sosialisoida hiilet pöydälle jääneestä henkilöauton laturista, mutta ei siitä ehjää tullut. Hiiletkään nyt eivät aivan oikean kokoiset olleet, mutta pääsyylliseksi epäilen piloille kuluneita liukurenkaita.

Latausvalon maadoitusjohto tulee lataussäätimen nastaan 61 ja tästä liittimestä täytyisi moottori sammutettuna olla yhteys maahan.
Nyt siitä saa mitattua vaihtelevasti jotain 20 ohmin ja äärettömän väliltä. Sen minkä minä systeemistä ymmärrän, niin epäkelpo kontakti hiilen ja liukurenkaan välillä riittää aiheuttamaan tämän.
Täytynee kysellä paikallisesta varaosaputkasta josko olisi hiiliä (tuskin on) ja mitä maksavat. Jos sen verran soisi vanhalle vielä mahdollisuuden, että jos niillä lähtisi pelaamaan niin voisi tosiaan syksyllä vielä jonkun pikkureissun käydä ja syventyä talven aikana laturin vaihtoon.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2585
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 09 Syys 2019 17:27

Paikallinen autosähkösetä fiksaa sen sulle minuutissa ja maksaa markan. Tai sit tonnilla ja kestää kaks viikkoo. Niissä on eroja...

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 18:21

neppi kirjoitti:
09 Syys 2019 17:27
Paikallinen autosähkösetä fiksaa sen sulle minuutissa ja maksaa markan. Tai sit tonnilla ja kestää kaks viikkoo. Niissä on eroja...
Sillä mää sitä tuumailin, että hiilien verran voi investoida kun kuitenkin on syytä päivittää isompaan, niin ei kauheita rahoja kannata sijoittaa.

On se muuten mahotonta, kun vanhoissa autoissa on olemattomat huoltovälit.
Tossakin laturissa lukee kyljessä, että täytyy rasvata 100 000km välein :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 09 Syys 2019 20:26

Laturin Scania numero on 402400 ja Bosch numero on 0120600534. Sillä löytyy vaikka ja mitä. Olis mulla laturin varaosakuvatkin, mut heikosti löytyy osia.
Joku näkyy myyvän käytettyä laturia huutonetissä hurjalla hinnalla.
Adita tarjoaa kohtuuhinnalla: https://www.adita.fi/haku/47-4804
Vaan kun on loppu.

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 09 Syys 2019 20:39

Joskus vaihtovirtalaturi alkaa lataamaan ilmankin herätysvirtaa. Käsittääkseni jokin "magneettijäämä" siellä sisällä saattaa riittää sen aktivoimiseen, jonka jälkeen se toimii ihan normaalisti.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 09 Syys 2019 21:07

Kiitos numeroista, täytyy huomenissa kysellä josko hiiliä vielä saisi. Muuta tuskin on tarjolla, eikä tuon kunnostaminen hirvittävästi kiinnostakaan sikäli kun riskimpi voimalaitos on tontilla jo. Täytyy vain ehtiä sovittelemaan.

Tasavirtalaturi herää ainakin jäännösmagnetismin voimin, olen kyllä mielestäni myös tavannut sellaisen vaihtovirtalaturin joka ei tarvinnut erillistä herätettä, voi kyllä olla että muistan omiani. Ei olis eka kerta, eikä viimeiseksi jää :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Syys 2019 11:26

Hiilet saa huomiseksi, huimat 11€ maksaa. Kokeillaan siis sen verran.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 321
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 10 Syys 2019 21:38

Juu, ei tossa pahaa tappiota synny vaikkei toimisikaan.
Kuriositeettina voisi mainita, että uusi ja alkuperäinen Bosch-laturi maksaa kepoisat 7200€ alv0. :shock: :shock:
Kysyin joskus. En ostanut. Korjasin vanhan. Köyhä kun olen. :lol:

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Syys 2019 19:10

Jokelan linja kirjoitti:
10 Syys 2019 21:38
Juu, ei tossa pahaa tappiota synny vaikkei toimisikaan.
Kuriositeettina voisi mainita, että uusi ja alkuperäinen Bosch-laturi maksaa kepoisat 7200€ alv0. :shock: :shock:
Kysyin joskus. En ostanut. Korjasin vanhan. Köyhä kun olen. :lol:
Tuossa hinnassa on kyllä ilmaa rajusti, tai pilkkuvirhe. Onhan nuo bussilaturit kalliita, mutta ei ne ihan noin kalliita ole.

Vastaa Viestiin