Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 30 Kesä 2019 22:20

Nonni. Neitseellisyys meni bussireissaamisen osalta.

Kuva

Ei oltu kovasti kaukana, matkaa tuli kotiovelta Kaarinan Tuorlaan satakunta kilometriä.
Kaania pelas kuin ruotsalainen kello :lol: Menee tiellä kivasti sellaista todellista 85km/h matkavauhtia.
10-tietä kun mentiin, niin parissa mäessä sai koetella vähän lihaksiakin.
Kyllä hienosti vetää, Tarvasjoen Seon jälkeisen jyrkän mäen päälläkin oli 85 vauhtia kun pikkaisen tuupasi reilummin mäen alta :D

Kuva

P*skahuussiin pitää syventyä. Kuinka tuollaisen Sealock-venevessan pitäisi pelata? Vaikka kääntelee kahvaa mihin asentoon niin ei saa tavaraa liikkumaan kuin poispäin pytystä :?
Keittiöstä täytyy tiivistellä tiskipöydän ja seinän väli, nimimerkillä yhtä leikkuulautaa köyhempi :lol:
Makuukammariin on myös tehtävä hylly pikkuesineille kuten silmälasit, puhelimet yms.
Myös etummainen alkuperäisistä ilmanvaihtopuhaltimista kaipaa huomiota. Sain alkuillasta eilen vielä tuuletettua autoa viileämmäksi, mutta soossinteosta tulevaa käryä se ei enää suostunut puhaltamaan ulos, lie hiilet lopussa :roll:
Valotkin on edelleen ajoakkujen perässä, mutta eipä nytkään tarvinnut tuikun tuikkua sytyttää koko viikonloppuna.
Tästä on hyvä jatkaa, parin viikon päästä pitäisi startata liki kahden tuhannen kilometrin pohjoispohjanmaan turneelle :)
Siellä se varmaan sitten laukeaa jossain Kemin korkeudella :lol:

Kyllä tuo alkaa sopimaan kainenlaisiin väleihin, kun vaan ajelee menemään ja kokeilee.
Tuohon kotipihan parkkiinkin se kääntyy kerrasta :D

Kuva
Viimeksi muokannut leemu, 01 Heinä 2019 06:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi » 01 Heinä 2019 00:40

Kääntyyhän se nyt takavetonen soratiellä!

eagless
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Heinä 2019 13:25

Jos tornioon asti ajelet ja ongelmia tulee niin ilmottele että löytyskö vaikka työkaluja yms.

Ps ois muutenki näppärä semmonen topicci että porukka ilmottais paikkakunnan ja yhteystiedot halutessaan että jos jollain kulkurilla tulee teknisiä murheita vieraalla paikkakunnalla niin löytys vähä apuja mahdollisuuksien mukaan.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 01 Heinä 2019 18:10

Tämon vissiin pikapoistoventtiili?

Kuva

Vuotaa hiukan koko ajan, voikos tuollaiselle tehdä mitään vai vaihdetaanko vaan uusi tilalle?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Heinä 2019 11:26

Huussiongelma taisi ratketa.
Puusilmä katseli tarkemmin säiliöitä :oops:
Olen ollut siinä uskossa, että vessalle on oma jätevesisäiliö.
Ei se olekaan, vaan kaikki jätevesi menee samaan pyttyyn ja vieressä oleva onkin vessan huuhteluvedelle.
Jännä jos ei tule vettä pyttyyn, kun säiliö on tyhjä :lol:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 06 Heinä 2019 10:23

Aika liki on, että alkaa tarkenemaan.

Kuva

Josko tänään illalla saisi tehtyä tellinkiä ulkoyksikölle ja sitten täytyisi saada asentaja usutettua työmaalle
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 07 Heinä 2019 07:08

Eilen illalla tuhosin akkukotelon ja sahasin lattiaan isompaa reikää :shock:
Akut siirtyvät mittansa eteenpäin ja kääntyvät poikittain heti pyöränkotelon taakse josta heivasin lämmityspuhaltimen takavasemmalle.
Näillä konsteilla saadaan ehkä riittävästi tilaa ilpin ulkoyksikölle ja sen saa sen verran ylös, ettei se hajoa ensimäisessä kuopassa tavatessaan pikitien pinnan :lol:

Ei nyt ihan nepin meiningit ole, mutta alkaa hiukan huolestuttamaan kun lähtöön on 5 vuorokautta ja auto on kuin pommin jäljiltä :mrgreen:
"Hiukan" täytyisi suorittaa noita nälän aiheuttamia pakkoliikkeitäkin tässä välissä :shock:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Heinä 2019 06:23

Sinne se ulkoyksikkö sukelsi entisen paristorasian paikalle.

Kuva


Akut saivat tuollaisen laatikon ympärilleen. Teen myöhemmin paremman, nyt on tärkeintä saada laitteet kasaan kun perjantaina pitäisi lähteä reissuun.

Kuva

Pumpusta tulee kuumaa ja kylmää ja invertteri jaksaa potkia sen käyntiin pelkän patterisähkönkin varassa :D
Yllättävän hiljainen tuli silti, vaikka kumityynyt unohtui listalta..

Putket ja sisäyksikön kondenssiletkut täytyy vielä siistiä, ne ovat hiukan samaa sarjaa akkukotelon kanssa nyt, mutta saavat välttää yhden reissun.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Heinä 2019 11:09

eagless kirjoitti:
01 Heinä 2019 13:25
Jos tornioon asti ajelet ja ongelmia tulee niin ilmottele että löytyskö vaikka työkaluja yms.

Ps ois muutenki näppärä semmonen topicci että porukka ilmottais paikkakunnan ja yhteystiedot halutessaan että jos jollain kulkurilla tulee teknisiä murheita vieraalla paikkakunnalla niin löytys vähä apuja mahdollisuuksien mukaan.
Kiitos mielenrauhasta :lol:
Ouluun tullaan, sitten käydään välissä Kalajoella ja sitten Kemin kautta mutka ja takaisin kotiin.
Sellainen vajaa pari tuhatta kilometriä tuosta pitäisi tuleman :roll:
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 185
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Heinä 2019 11:24

leemu kirjoitti:
10 Heinä 2019 06:23
Sinne se ulkoyksikkö sukelsi entisen paristorasian paikalle.

Kuva
Hmm... mitenkäs tuollainen kierretankokiinnitys kestää heilumista ja tärinää? Tuo olisi nimittäin itsellenikin aika toimiva ratkaisu ulkoyksikön laittamiseksi aiemman vessan septitankin tilalle, olin nimittäin tähän asti pohtinut että joutuisi siihen koloon teettämään järeämmät kiinnikkeet jollain osaavammalla.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Heinä 2019 11:35

En tiiä, mutta uskoisin kestävän.
Tuollaisillahan kiinnitetään talotekniikan putkistoja, iv-kanavia, sähköhyllyjä yms.
Yleensä em. hommissa käytetää vaan M8 kierrettä, mää laitoin varoiksi M12 :roll:
Lisäksi on alempana etupäästä kiskon pätkä helman reunaan ja takaa sivulaatikon runkoon, hillitsee heilumista hiukan kun tangoilla on pituutta kuitenkin se 70senttiä.

Kylkeen täytynee tehdä vielä reikä kun ulkoyksikkö puhaltelee nyt suoraan peltiä päin.
Komeasti näkyi illalla pyöreä kosteusläikkä kylkipellissä kun pumppu oli lämmityksellä.
Samaten täytyy tehdä jonkinlainen roiskeläppä, ettei eturengas sinkoa kaikkia kiviä kennosta läpi.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 11 Heinä 2019 22:39

Romut nipussa ja kamat pakattuna.
Nyt muutama tunti laadukasta unta ja aamulla revohka kyytiin ja kohti Oulua :D
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 13 Heinä 2019 14:35

Ouluun tultiin, että heilahdus kävi :D
Ennen jämsää pyydystin tupperinhinaajalta päänähankin :lol:
Nuija hiissasi seittämääkymmentä edessä, ja sitämyöten tuollainen vanha piisamiansa hyytyy mäkiin melko pahasti.
No, onneksi on hyvin ohituskaistoja ja sattui tuuri, ettei tullut nopeampia takaa :lol:
Sellaiset 25 litraa sataselle näyttäisi syövän, kun ajelee sellaista 85-90 vauhtia.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 18 Heinä 2019 15:10

Takajarru huolestuttaa hieman :roll:
90 kilometrin ajon jälkeen takapyörä on huomattavan kuuma ja "jarrun kaltainen" haju leijailee auton ympärillä myös renkaista tulee melko voimakas tuoksu :?
Kevyesti tuntuu kullevan kuitenkin ja mielestäni rullaa normaalisti.
Kuinka kuumaksi bussin renkaat normaalisti lämpenevät?
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

JuhaH
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja JuhaH » 18 Heinä 2019 15:40

Jos yksi napa on huomattavasti kuumempi kuin muut nii kyllä siellä jotain häikkää jarrussa tai laakerissa on.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 19 Heinä 2019 14:55

"Vika" taisi löytyä :oops:
Ei tarvihe sitä pikapoistoventtiiliäkään uusia.
Jarrupoljin jää millin kaks painamaan venttiiliä.
Käsin kun nyppäsi polkimen ylös niin kuulu pikku sihahdus ja pikapoisto lakkasi pihisemästä.
Ajeltiin Sautinkarilta parikymmentä kilometriä Kalajoen lentokentälle, niin ei sillä matkalla ainakaan vanne merkittävästi kuumentunut.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2833
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Heinä 2019 22:37

Minulla oli vastaavaa "vikaa"; etujarru laahasi satunnaisesti. Korjautui jarrupoljinhässäkän atomeiksi purulla ja putsauksella. Pyssyrasvaa kaikkiin osiin ja takaisin nippuun. Nyt on toiminut monta vuotta ilman jumittamista....kaasupolkimessa on havaittavissa samaa ominaisuutta...
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 20 Heinä 2019 08:52

Nyt ollaan Kalajoen lentokentällä parkissa.
Timcokin pääsi tositoimiin, kun luvattua (ja maksettua) sähköä ei meinannut kuulua. Joskus kuuden tunnin kuluttua oli saatu jo haettua uusi alakeskus ja jatkokaapelia kaupasta.

Kuva

Iltapäivästä lähdetään porhaltamaan Kemiin ja huomisen ja maanantain aikana pitäisi pudotella sieltä vajaat 700 km kotiin.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Elo 2019 08:52

Parina iltana tuossa ehtinyt taas jotakin pientä.
Kemistä lähtiessä kun peruuttelin huoltorakennuksen seinustalle vettä hakemaan, niin ilpin kondenssivedet tulivat kojelaudalle.

Tämä oli odotettavissa, sillä kytkin molemmat vedenpoistot toimintaan ja vedin ne väliaikaisesti oikeaa sivua myöten alas.
nyt auto kallistui vasemmalle ja sieltä puolen vesi on muutoinkin päässyt huonommin pois.

Nyt putket tulevat kumpikin omaa sivuaan alas. Apumiehen puoli menee kojelaudan läpi maskin taakse ja kuljettajan puoli jalkatilasta lattian läpi.
Molemmat puolet vetelin vielä keskemmälle autoa, niin ettei vesi tiputtele suoraan kulkureitille.

Kuva

Kuva

Ilpin ulkoyksikölle tein reikää kylkeen. Ei tullu hyvä, mutta väliaikaiseksi minä sen ajattelinkin.

Kuva

Uskomattomasti vastustaa ilmanvirtausta tuollainen reikäpelti.

Jarrupoljinta koitin vähän herkistellä, että se palautuisi omin päin ylös asti.
Vähän kiusallinen vika, kun voi vahingossa jäädä jarru hiukan päälle ja varsinkin lämpöisellä aikaa saattaa se käydä jopa vaaralliseksi.

Pöytää lyhensin parikymmentä senttiä molemmista päistä.
Antaa vähän lisätilaa ja koko riittää silti mainiosti ruokailuun.

Kuva

Paisuntasäiliön ja syylärin välisen vesiletkun uusin ja samalla vaihdoin ahtoputken jatkopätkät silikonisiin. Vanhat olivat aikalailla rivahtamispisteessä. 5- ja 6-pytyn suuttimen paluuputket näyttäisivät tihkuvan hiukan naftaa, eivät varsinaisesti vuoda, mutta ovat hiukan kosteat.

Isompaa laturiakin kyselin jo. 140A mallia löytyy sopivasti liki naapurista, täytyy ehtiä vaan mittailemaan josko kiinnitys on sellainen, että sen saa sovellettua paikalleen. Josko tuollaisella riittäisi löyly pitämään ilppiä päällä ajon aikana.

Vähän riippuen autokorjaamon aikaansaannoksista, saattaa olla että lähdetään Luumäki-Kuopio kierrokselle tällä eikä "henkilöautolla".
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 02 Elo 2019 16:08

ek-32005734-EXC.jpg
ek-32005734-EXC.jpg (15.77 KiB) Katsottu 736 kertaa
Tollainen laturi siellä majailee. Ei ole varsinaisesti mitään kiinnikkeitä, on vain moottorinkorvassa kiinni kahdella pannalla.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 02 Elo 2019 16:57

Juu, nämä kaupan olevat laturit ovat kotoisin 4-sarjan Scaniasta ja niissä on kiinnityskorvat.
Katselin, että moottorinkorvakkeessa on sopivan näköinen paikka jota voi soveltaa jos vain sattuu hihnapyörän ja etukiinnikeen etäisyys sopimaan.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 08 Elo 2019 21:28

Kävin noutamassa laturin tuossa yhtenä päivänä.
Löylyä on 140A ja se on kotoisin 4-sarjan Scania kuorma-autosta. Pikaisella mittailulla näyttää siltä, että sen saattaa saada ripusteltua paikalleen alkuperäisellä pantakiinnityksellä :shock:
Vielä jos niin mahdoton tuuri käy, että alkuperäisen laturin hihnapyörä sopii uuteen paikalle, niin voi jättää lottolapun tekemättä :lol:

Naapurikylille ilmaantui sattumalta tutun miehen kauppaamana pari kappaletta nelimetrisiä Thule omnistor kotelomarkiiseja. Hinta oli mielestäni passeli, niin noukin molemmat talteen.
Meinasin ensin laittaa raakasti kyljen yläreunaan kiinni mukana tulleilla kannakkeilla. Hiukan myöhään tajusin, ettei niitä varmaankaan voi laittaa suoralla kiinnikkeellä "sisäänpäin" kallistuvaan seinään :oops:
Valmista yleismallin kiinnikesarjaa jossa ylätuki on säädettävissä on saatavilla, mutta reilu satanen per satsi ajaa kyllä nuukajussin miettimään kotikutoisempaa vaihtoehtoa :roll:
Velipoika palailee kesälomilta metalliverstaaseen ensi viikolla ja lupaili "klubiaskin kanteen" tehdyn piirustuksen pohjalta tehdä sopivat kiinnikkeet
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Elo 2019 08:37

Sielu irtosi ruumiista.. Eikusiis laturi lähti moottorin kyljestä.
Hihnapyörän kanssa menee sovitushommiksi. Alkuperäisessä on poorit ja uudessa kartio, plus tietty uudessa on jonkin verran vahvempi akseli.
Muutoin olisin toiveikas, että uusi laite sopii alkuperäiseen kiinnikkeeseen.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 642
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 10 Elo 2019 09:58

leemu kirjoitti:
10 Elo 2019 08:37
Sielu irtosi ruumiista.. Eikusiis laturi lähti moottorin kyljestä.
Hihnapyörän kanssa menee sovitushommiksi. Alkuperäisessä on poorit ja uudessa kartio, plus tietty uudessa on jonkin verran vahvempi akseli.
Muutoin olisin toiveikas, että uusi laite sopii alkuperäiseen kiinnikkeeseen.
Raskaan kaluston varaosaliikkeestä löytyy hihnapyöriä, ehkä purkaamoiltakin tai jos poikkeava koko ostaa sopivan halk/ hihnatyypinpyörä ja tekee/ teettää kiinnityskartion ...

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu » 10 Elo 2019 10:30

BussMAN kirjoitti:
10 Elo 2019 09:58


Raskaan kaluston varaosaliikkeestä löytyy hihnapyöriä, ehkä purkaamoiltakin tai jos poikkeava koko ostaa sopivan halk/ hihnatyypinpyörä ja tekee/ teettää kiinnityskartion ...
Tuumailin kiikuttaa alkuperäisen hihnapyörän ja uuden laturin tutulle sorvarille, josko onnistuisi sovitustyö.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Vastaa Viestiin