Leemun Lahtikko
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Yllättävän rivakasti liikahti tavarat.
Torstaina tilaus sisään ja seuraavana keskiviikkona oli lämppäri matkahuollossa
Nyt iski vaan tilaongelma.
Lämppäri on niin korkea, ettei se sellaisenaan mahdu tuonne tavaratilaan.
Takatallissa olisi tilaa, mutta en haluaisi viedä ensin vettä taakse ja tuoda sitten takaisin eteen
Täytynee pähkäillä vielä.
Hupiakkujen ja invertterin siirtäminen toiselle puolelle autoakin oli mielessä, mutta katsotaan nyt alanko siihen savottaan.
Teettää aika paljon työtä kaikkien johtotehtävien kanssa, mutta painonjakaumalle se tekisi varmasti hyvää..
Saattaa kyllä olla, että siirto-operaatio pn pakko suorittaa jos mielii saada lisää vesisäiliötä sopimaan.
Sadevettäkin näkyy vuotavan sisään.
Takatallissa on märkää apumiehen puolella toiseksi takimmaisen ikkunan kohdalla.
Sehän voi alunperin tulla mistä vaan, koska auto on takapää alempana ja kallellaan juuri tuolle kyljelle..
Täytynee tutkia asiaa paremmin jossain välissä.
Torstaina tilaus sisään ja seuraavana keskiviikkona oli lämppäri matkahuollossa
Nyt iski vaan tilaongelma.
Lämppäri on niin korkea, ettei se sellaisenaan mahdu tuonne tavaratilaan.
Takatallissa olisi tilaa, mutta en haluaisi viedä ensin vettä taakse ja tuoda sitten takaisin eteen
Täytynee pähkäillä vielä.
Hupiakkujen ja invertterin siirtäminen toiselle puolelle autoakin oli mielessä, mutta katsotaan nyt alanko siihen savottaan.
Teettää aika paljon työtä kaikkien johtotehtävien kanssa, mutta painonjakaumalle se tekisi varmasti hyvää..
Saattaa kyllä olla, että siirto-operaatio pn pakko suorittaa jos mielii saada lisää vesisäiliötä sopimaan.
Sadevettäkin näkyy vuotavan sisään.
Takatallissa on märkää apumiehen puolella toiseksi takimmaisen ikkunan kohdalla.
Sehän voi alunperin tulla mistä vaan, koska auto on takapää alempana ja kallellaan juuri tuolle kyljelle..
Täytynee tutkia asiaa paremmin jossain välissä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 375
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Leemun Lahtikko
Kuinka paljon liian korkea? Mulla oli aikoinaan Ivecossa sohvan alla osittain kaasupullot kun ei muualle mahtunut. Eli ulkopuolen kaasukaappi oli osittain sohvan alla. Söi hieman säilytystilaa sohvan laatikosta, muuten ei haitannut.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Varmaan luokkaa kymmenisen senttiä.
Sohvan alla on kyllä tilaa, mutta sen käyttäminen vaatisi juurikin tuota vertin siirtoa ja uudelleen johdottamista.
Täytyy katsoa nyt, että mille alkaa, saatan ehkä siirtää vesisäiliöt vallan takatalliin..
Sohvan alla on kyllä tilaa, mutta sen käyttäminen vaatisi juurikin tuota vertin siirtoa ja uudelleen johdottamista.
Täytyy katsoa nyt, että mille alkaa, saatan ehkä siirtää vesisäiliöt vallan takatalliin..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Nyt Puolassa on erilainen tiemaksujärjestelmä, voit asentaa Autopay app maksamista varten.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kevätaurinko paistaa sen verran korkealta jo, että täytyy alkaa tekemäänkin jotain loputtoman suunnittelun lisäksi.
Vesijohdot ovat harmittaneet meikäläistä oikeastaan koko sen ajan kun auto on meillä viihtynyt.
Sekalainen toteutus kumiletkua, muovisia ja metallisia haaroituksia, runsas määrä klemmareita.
Sähköllä pelaava pieni varaaja ja sekä pienen, että epätasaisen paineen tuottava Shurflo pumppu.
Resepti on nyt muotoutunut seuraavaksi:
Vesisäiliö muuttaa keittiön tason alta takatalliin ja saa seurakseen sinne painevesiautomaatin sekä kaasutoimisen läpivirtauslämmittimen.
Aluksi ajattelin laittaa lämmittimen eteen jolloin lämmin vesi olisi ollut hetken nopeammin saatavilla, mutta tilankäytölliset ongelmat sanelivat homman nyt näin.
Putket tulevat kuparista. Säiliöltä pumpulle ja siitä lämmittimelle teräspunosletkuilla, jotta ääni johtuisi eteenpäin mahdollisimman vähän.
Ajattelin kokeilla laittaa sekoitusventtiilin lämmittimen yhteyteen, saa nähdä kuinka pelaa.
Lämmittimeltä eteenpäin 22mm kuparilla, ensimmäisenä tullaan suihkuun ja sinne tarvittavien haarojen jälkeen supistetaan 15mm kokoon.
Seuraavaksi haaroitetaan vessan hanan putket ja siitä jatketaan keittiön allaskaappiin.
Ensin täytyi tietysti purkaa vanhat romut pois.
Purin keittiötä sen verran, että sain ujutettua säiliön pois tason alta.
Melkoisen kokoinen hiirenpesä löytyi säiliön ja seinän välistä, joten sikälikin oli ihan aiheellinen toimenpide
Nypin myös altaiden viemärit pois.
Nekin olivat letkulla tehdyt ja rst-käyristä hitsatuilla vesilukoilla.
Arvelin laittaa tilalle ihan oikeat vesilukot jotka saa tarvittaessa puhdistettua.
Vesijohdot ovat harmittaneet meikäläistä oikeastaan koko sen ajan kun auto on meillä viihtynyt.
Sekalainen toteutus kumiletkua, muovisia ja metallisia haaroituksia, runsas määrä klemmareita.
Sähköllä pelaava pieni varaaja ja sekä pienen, että epätasaisen paineen tuottava Shurflo pumppu.
Resepti on nyt muotoutunut seuraavaksi:
Vesisäiliö muuttaa keittiön tason alta takatalliin ja saa seurakseen sinne painevesiautomaatin sekä kaasutoimisen läpivirtauslämmittimen.
Aluksi ajattelin laittaa lämmittimen eteen jolloin lämmin vesi olisi ollut hetken nopeammin saatavilla, mutta tilankäytölliset ongelmat sanelivat homman nyt näin.
Putket tulevat kuparista. Säiliöltä pumpulle ja siitä lämmittimelle teräspunosletkuilla, jotta ääni johtuisi eteenpäin mahdollisimman vähän.
Ajattelin kokeilla laittaa sekoitusventtiilin lämmittimen yhteyteen, saa nähdä kuinka pelaa.
Lämmittimeltä eteenpäin 22mm kuparilla, ensimmäisenä tullaan suihkuun ja sinne tarvittavien haarojen jälkeen supistetaan 15mm kokoon.
Seuraavaksi haaroitetaan vessan hanan putket ja siitä jatketaan keittiön allaskaappiin.
Ensin täytyi tietysti purkaa vanhat romut pois.
Purin keittiötä sen verran, että sain ujutettua säiliön pois tason alta.
Melkoisen kokoinen hiirenpesä löytyi säiliön ja seinän välistä, joten sikälikin oli ihan aiheellinen toimenpide
Nypin myös altaiden viemärit pois.
Nekin olivat letkulla tehdyt ja rst-käyristä hitsatuilla vesilukoilla.
Arvelin laittaa tilalle ihan oikeat vesilukot jotka saa tarvittaessa puhdistettua.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sain vettä tulemaan kraanasta
Vesisäiliö meni takatalliin vasempaan etunurkkaan, painevesiautomaatti ja lämmitin oikeaan.
Kiinnityksiä täytyy vielä parannella, samaten lämmittimelle täytyy tehdä korsteeni kyljestä ulos, tuntuu aika lämmintä olevan pakokaasut. Vesiautomaatin kytkebtäletkut vaihdan myös lyhyempiin kunhan joudan, tulee vähän siistimmän näköiseksi.
Vähän tuli ylimääräistä pelaamista imuputkiston kanssa, kun en älynnyt, ettei vesiautomaatissa ollut takaiskuventtiiliä itsessään. Värkki laskee sammuttuaan paineen imulinjaan ja starttaa sitten tottakai uudestaan..
No onneksi löytyi romulaatikosta takaisku ja vielä riittävästi osia, että sen sai värkätyksi putken väliin.
Nyt pelaa oikein ja kiinalainen lämppärikin tuottaa niin kuumaa vettä, että ei ole lie tässä autossa moista koettu
Säiliöitä meinasin ehkä järjestellä uusiksi.
Webastolle on ~250 litrainen tankki joka on meidän käytössä täysin ylimitoitettu.
Samaten vessan huuhteluvesisäiliö on jotain 120 litran paikkeilla.
Ajatus kulkeen näin:
Webasto tankki jätevesisäiliöksi nykyisen rinnalle, huuhteluvesisäiliö webaston tankiksi ja käytöstä poistetusta 28 litran lämminvesivaraajasta huuhteluvesisäiliö
Saas katsoa, että miten lopulta käy, mutta suunnitelma on olemassa
Vesisäiliö meni takatalliin vasempaan etunurkkaan, painevesiautomaatti ja lämmitin oikeaan.
Kiinnityksiä täytyy vielä parannella, samaten lämmittimelle täytyy tehdä korsteeni kyljestä ulos, tuntuu aika lämmintä olevan pakokaasut. Vesiautomaatin kytkebtäletkut vaihdan myös lyhyempiin kunhan joudan, tulee vähän siistimmän näköiseksi.
Vähän tuli ylimääräistä pelaamista imuputkiston kanssa, kun en älynnyt, ettei vesiautomaatissa ollut takaiskuventtiiliä itsessään. Värkki laskee sammuttuaan paineen imulinjaan ja starttaa sitten tottakai uudestaan..
No onneksi löytyi romulaatikosta takaisku ja vielä riittävästi osia, että sen sai värkätyksi putken väliin.
Nyt pelaa oikein ja kiinalainen lämppärikin tuottaa niin kuumaa vettä, että ei ole lie tässä autossa moista koettu
Säiliöitä meinasin ehkä järjestellä uusiksi.
Webastolle on ~250 litrainen tankki joka on meidän käytössä täysin ylimitoitettu.
Samaten vessan huuhteluvesisäiliö on jotain 120 litran paikkeilla.
Ajatus kulkeen näin:
Webasto tankki jätevesisäiliöksi nykyisen rinnalle, huuhteluvesisäiliö webaston tankiksi ja käytöstä poistetusta 28 litran lämminvesivaraajasta huuhteluvesisäiliö
Saas katsoa, että miten lopulta käy, mutta suunnitelma on olemassa
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Vedenlämmittimen säätöjen kanssa saattaa olla vähän hakemista.
Jos laskee hanan säätö keskellä vettä, eli pitäisi olla sellaista kohtuullisen sopivan lämpöistä, jää kesäasennossa vähän viileäksi ja talviasennossa taas lämpeää liikaa ja lämpösuoja laukeaa, vaikka kaasun säätö on minimissä
Jos laskee hanan säätö keskellä vettä, eli pitäisi olla sellaista kohtuullisen sopivan lämpöistä, jää kesäasennossa vähän viileäksi ja talviasennossa taas lämpeää liikaa ja lämpösuoja laukeaa, vaikka kaasun säätö on minimissä
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tilasin taannoin kiinasta sähkömittarin.
Muutama viikko meni ja paketti oli postilatikossa, hintaa tuli hiukan alta 20€.
Tempaisin ensitöiksi kuoren auki huolimatta siitä, että kylkeen liimatussa tarrassa tehdas vakuuttaa tuotteen olevan laadukas.
Varistelin irtonaiset tinaknöölit ulos kotelosta ja tälläsin kannen kiinni
Ans katsoa mahtaako toimia myös
Muutama viikko meni ja paketti oli postilatikossa, hintaa tuli hiukan alta 20€.
Tempaisin ensitöiksi kuoren auki huolimatta siitä, että kylkeen liimatussa tarrassa tehdas vakuuttaa tuotteen olevan laadukas.
Varistelin irtonaiset tinaknöölit ulos kotelosta ja tälläsin kannen kiinni
Ans katsoa mahtaako toimia myös
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sähkömittari näkyy toimivan
Hupiakut sen sijaan taitavat olla vainaat
Lepojännitteet ok ja ottavat virtaa vastaan, eli näennäisesti kaikki hyvin.
Vaan annas olla jos koittaa kuormittaa.
500w löylyä invertterille, niin jännite putoaa samantien siinä määrin, että vertti alkaa panikoida alijännitteen tähden.
Koitin piruuttani ilpillä kiusata reilun kilowatin kuormalla, niin ei kymmentä minuuttia mennyt kun vertti löi leikin poikki..
Hupiakut sen sijaan taitavat olla vainaat
Lepojännitteet ok ja ottavat virtaa vastaan, eli näennäisesti kaikki hyvin.
Vaan annas olla jos koittaa kuormittaa.
500w löylyä invertterille, niin jännite putoaa samantien siinä määrin, että vertti alkaa panikoida alijännitteen tähden.
Koitin piruuttani ilpillä kiusata reilun kilowatin kuormalla, niin ei kymmentä minuuttia mennyt kun vertti löi leikin poikki..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Latasin hupiakut c-tekin recond toiminnolla ja testasin nyt uusiksi.
Lähtötilanteessa jännite 26V, avasin vesihanan ja pumppu kun lähtee käyntiin ottaen 550w niin alta kymmenen sekunnin jännite putoaa alle 23V.
Eli kyllä taitaa vainaata olla
Keväällä -19 ostetut akut ja yhden kerran ovat päässeet tyhjäksi.
Ei kovin kaksinen suorite mielestäni.
Lähtötilanteessa jännite 26V, avasin vesihanan ja pumppu kun lähtee käyntiin ottaen 550w niin alta kymmenen sekunnin jännite putoaa alle 23V.
Eli kyllä taitaa vainaata olla
Keväällä -19 ostetut akut ja yhden kerran ovat päässeet tyhjäksi.
Ei kovin kaksinen suorite mielestäni.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Jos on keittänyt akkunesteen ulos, niin uudelleen nesteytyksellä voi saada osan kapasiteetista vielä takaisin.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kaatelin vettä lisää kyllä, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kokeilin piruuttani aggrikaattia käyntiin.
Akku tietty tyhjä, vehje on käynyt viimeksi joskus toissa?kesänä ja samat bensat tankissa.
Apuvirtaa bussin starttiakuilta ja vehje pyörii kuin kahvemylly, vaan ei edes lupaa.
V*ttuunnuin ja unohdin koko homman pariksi päiväksi, sitten osui silmiin würthin jarrukliinerispray.
Merkitsevä mulkaisu purkkiin ja timcoon..
Varovainen suhautus ilmanputsariin ja starttia.
Piru vie se heräsi henkiin
Akku tietty tyhjä, vehje on käynyt viimeksi joskus toissa?kesänä ja samat bensat tankissa.
Apuvirtaa bussin starttiakuilta ja vehje pyörii kuin kahvemylly, vaan ei edes lupaa.
V*ttuunnuin ja unohdin koko homman pariksi päiväksi, sitten osui silmiin würthin jarrukliinerispray.
Merkitsevä mulkaisu purkkiin ja timcoon..
Varovainen suhautus ilmanputsariin ja starttia.
Piru vie se heräsi henkiin
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Ei ne vanhat bensat oikein kylmää konetta käynnistä. On tullut samaa keinoa käytettyä. Tuo sytkärin täyttökaasu on myös näppärä. Porasin putsarin kylkeen pienen reiän tuon annostelua varten. Lähtee pakkasessakin kuin palmun alta = kahvasta kiinni ja nakkaa koko keksinnön viidakkoon oppimaan olemista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Vesivehkeet alkaa hakea paikkansa takatallissa.
Säiliö täytyy kiinnitellä kunnolla ja putkia kannakoida vielä lisää.
Painevesiautomaatin kytkentäletkutkin vaihdan jossain välissä vähän lyhyempiin. Nuo pitkät kun lojuivat sopivasti nurkissa, niin menivät nyt paikalle.
Täyttö tapahtuu tuosta oven pielestä pikaliittimellä ja säiliön vieressä on tyhjennysventtiili alimmassa kohdassa putkistoa.
Paineilmallahan verkosto toki täytyy syksyisin tyhjentää, kun kupari ei jäätymisestä tykkää ja nuo puristusosat vielä vähemmän
Kaasupullolle pitää joku tellinki väsätä myös, ei vissiin oo hyvä pyöriä letkun varassa pitkin tuolla
Säiliö täytyy kiinnitellä kunnolla ja putkia kannakoida vielä lisää.
Painevesiautomaatin kytkentäletkutkin vaihdan jossain välissä vähän lyhyempiin. Nuo pitkät kun lojuivat sopivasti nurkissa, niin menivät nyt paikalle.
Täyttö tapahtuu tuosta oven pielestä pikaliittimellä ja säiliön vieressä on tyhjennysventtiili alimmassa kohdassa putkistoa.
Paineilmallahan verkosto toki täytyy syksyisin tyhjentää, kun kupari ei jäätymisestä tykkää ja nuo puristusosat vielä vähemmän
Kaasupullolle pitää joku tellinki väsätä myös, ei vissiin oo hyvä pyöriä letkun varassa pitkin tuolla
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sain kannakoitua vesiputkia ja säiliön kiinni parilla liinalla.
Aloin ihmettelemään aggrikaatille käyttökelpoista sovellusta kuljetuksen ja käytön kannalta.
Korjasin hajonneen takatallin luukun kumisaranan pikaisesti parilla saranalla.
Laitoin kiskon pätkät stoppariksi luukun reunalle, että aggrikaatin voi vetää mahdollisimman pitkälle ulos.
Toistaiseksi jalaksi meni taitettava jakkara, teen lopullisemman ehkä kesälle -35
Jonkinlainen äänieristetty loota täytyisi vielä tehdä takatallin puolelle, niin melu pysyisi varmaan siedettävällä tasolla
Aloin ihmettelemään aggrikaatille käyttökelpoista sovellusta kuljetuksen ja käytön kannalta.
Korjasin hajonneen takatallin luukun kumisaranan pikaisesti parilla saranalla.
Laitoin kiskon pätkät stoppariksi luukun reunalle, että aggrikaatin voi vetää mahdollisimman pitkälle ulos.
Toistaiseksi jalaksi meni taitettava jakkara, teen lopullisemman ehkä kesälle -35
Jonkinlainen äänieristetty loota täytyisi vielä tehdä takatallin puolelle, niin melu pysyisi varmaan siedettävällä tasolla
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sijoitin bilteman akkutesteriin ja tutkin sillä huumoripattereita.
Toinen on vallan hyvä ja toinen täysin vainaa.
Taidan kiikuttaa risan romukauppaan ja koitan myydä ehjän jollekin 12V hupipuolen kanssa touhuajalle.
Sitten visiteeraan paikallisella romarilla akkutesterin kanssa kyselemässä käyttökelpoisia starttiakkuja
Toinen on vallan hyvä ja toinen täysin vainaa.
Taidan kiikuttaa risan romukauppaan ja koitan myydä ehjän jollekin 12V hupipuolen kanssa touhuajalle.
Sitten visiteeraan paikallisella romarilla akkutesterin kanssa kyselemässä käyttökelpoisia starttiakkuja
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3096
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Romari ja akkutesteri saa Rovaniemeltä täydet pisteet. Jatkoon.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ratkaisin taannoin toimimattoman nopeusmittarin ongelman.
En jaksanut ihmetellä enempiä sopivan vaijerin löytymistä + että mittari näytti reilun 10km/h liian vähän.
Tilasin sitten kiinalaisen gps-mittarin. Nelisenkymppiä tuli rahteineen hintaa.
Sovittelin sen orkkismittarin reikään palasella lämminvesivaraajan suojapeltiä.
Koeajo on suorittamatta, mutta (vakoilu)sateelliittiin se ainakin löysi yhteyden
En jaksanut ihmetellä enempiä sopivan vaijerin löytymistä + että mittari näytti reilun 10km/h liian vähän.
Tilasin sitten kiinalaisen gps-mittarin. Nelisenkymppiä tuli rahteineen hintaa.
Sovittelin sen orkkismittarin reikään palasella lämminvesivaraajan suojapeltiä.
Koeajo on suorittamatta, mutta (vakoilu)sateelliittiin se ainakin löysi yhteyden
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3096
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Nyt ne tietää missä sä oot! Ei kande ainakaan kuskin paikalla sanoo ”Free Tibet”, ku heti alkaa Scudin kopioita sataa niskaa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tai soittaa styrkkareista Edu Kettusen Matkalla tapaamaan dalai lamaa, kun ei ne kai oo oikein kavereita
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 375
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Leemun Lahtikko
Jos on käyntiä Rovaniemellä ja on sopivan kokoinen ja hintainen akku niin voisi kiinnostaa
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Hupiakkuasiat ratkesivat hieman yllättäenkin.
Tässä pätee tavallaan vanha sanonta "toisen onni on toisen epäonni"
Kuten useimmat tietävät, niin Shakin autokuntaa kohtasi melkoisen ikävä onnettomuus jonka jälkimainingeissa Iski on sitten kaupannut käyttökelpoiseksi jäänyttä ja itselle tarpeetonta tavaraa pois.
Jotenka kävin hakemassa kolme kappaletta tismalleen samanlaisia Megalight power akkuja kuin edellinen parikin oli.
Nyttemmin siis hupipuolen pakettina on 4kpl 220ah agm-akkuja.
Alunalkaen jo oli mielessä toisen akkuparin lisääminen rinnalle, vaan aina on ollut jotain tärkeämpää rahanmenoa.
Nyt kun asialle oli pakko tehdä jotain, niin tämä tuntui parhaalta "bang for the buck" ratkaisulta.
Tässä pätee tavallaan vanha sanonta "toisen onni on toisen epäonni"
Kuten useimmat tietävät, niin Shakin autokuntaa kohtasi melkoisen ikävä onnettomuus jonka jälkimainingeissa Iski on sitten kaupannut käyttökelpoiseksi jäänyttä ja itselle tarpeetonta tavaraa pois.
Jotenka kävin hakemassa kolme kappaletta tismalleen samanlaisia Megalight power akkuja kuin edellinen parikin oli.
Nyttemmin siis hupipuolen pakettina on 4kpl 220ah agm-akkuja.
Alunalkaen jo oli mielessä toisen akkuparin lisääminen rinnalle, vaan aina on ollut jotain tärkeämpää rahanmenoa.
Nyt kun asialle oli pakko tehdä jotain, niin tämä tuntui parhaalta "bang for the buck" ratkaisulta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Päästiin tälle kesälle sentään liikkeellekin ja käytiin nopea viikonloppureissu.
Ei kaukana, mutta sentään vanhan lääninrajan toisella puolella
Kiinalainen nopeusmittari toimii ihan kuten kuuluukin. Paluumatkalla meinasi kerran kadottaa yhteyden vakoilusatelliittiin, viisari kävi neljässä kympissä palaten samantien matkavauhtiin.
Virhettä google mapsiin verrattuna näyttäisi olevan normaalit 6-8km/h.
"Uusissa" akuissa tuntuu potkua piisaavan ihan ok. Lauantai illalla savuttiin Poriin raviradalle parkkiin, eikä mahduttu (maksetulle) sähköpaikalle. Ei jaksettu alkaa säätämään, joten lykättiin alueen nurkkaan vaan parkkiin ja leiri pystyyn.
Ilta- ja aamupalat paisteltiin akkusähkön voimin, samaten kun vettä ja valoja käyteltiin tarpeen mukaan.
Sunnuntaina iltapäivällä alkoi näyttäämään siltä, että ilppi olisi kiva saada päälle, joten kaivoin Timcon esille takatallista.
Samassa tyli mieleen, että piru vieköön siellä on sitä vanhaa bensaa tankissa edelleen jolla se ei oikein tykkää käynnistyä
Mitään soveltuvaa ei tullut pakatuksi mukaan, joten mikä neuvoksi
Talkooväki on onneksi ollut sen verran bakteerikammoista, että vessassa on käsidesiä. Sellaista sumupullosta annosteltavaa.
Pullo lainaan ja pari painallusta ilmanottoon ja katso, ekalla nykäisyllä käyntiin
Uusittu käyttövesijärjestelmä toimi myös moitteettomasti. Vettä tulee mukavalla paineella ja lämpöä riittää sähköstä riippumatta.
Kaasupullo täytyy vielä sijoitella mukavammin, että saa sulkua käytettyä ilman takatalliin kömpimistä. Ihan niin kova luotto ei kiinan vehkeeseen ole, että antaisin kaasun olla koko ajan päällä.
Lähtiessä meinasivat laturinhihnat suuttua kasvaneeseen akkukapasiteettiin ja sen käyttämiseen
Täytynee syventyä uudelleen isomman laturin asennusajatuksiin.
Saattaa tuo alkuperäinen 60A laturi olla vähän kovilla kun perässä on 2*180ah starttiakut ja 4*220ah hupiakut..
Ei kaukana, mutta sentään vanhan lääninrajan toisella puolella
Kiinalainen nopeusmittari toimii ihan kuten kuuluukin. Paluumatkalla meinasi kerran kadottaa yhteyden vakoilusatelliittiin, viisari kävi neljässä kympissä palaten samantien matkavauhtiin.
Virhettä google mapsiin verrattuna näyttäisi olevan normaalit 6-8km/h.
"Uusissa" akuissa tuntuu potkua piisaavan ihan ok. Lauantai illalla savuttiin Poriin raviradalle parkkiin, eikä mahduttu (maksetulle) sähköpaikalle. Ei jaksettu alkaa säätämään, joten lykättiin alueen nurkkaan vaan parkkiin ja leiri pystyyn.
Ilta- ja aamupalat paisteltiin akkusähkön voimin, samaten kun vettä ja valoja käyteltiin tarpeen mukaan.
Sunnuntaina iltapäivällä alkoi näyttäämään siltä, että ilppi olisi kiva saada päälle, joten kaivoin Timcon esille takatallista.
Samassa tyli mieleen, että piru vieköön siellä on sitä vanhaa bensaa tankissa edelleen jolla se ei oikein tykkää käynnistyä
Mitään soveltuvaa ei tullut pakatuksi mukaan, joten mikä neuvoksi
Talkooväki on onneksi ollut sen verran bakteerikammoista, että vessassa on käsidesiä. Sellaista sumupullosta annosteltavaa.
Pullo lainaan ja pari painallusta ilmanottoon ja katso, ekalla nykäisyllä käyntiin
Uusittu käyttövesijärjestelmä toimi myös moitteettomasti. Vettä tulee mukavalla paineella ja lämpöä riittää sähköstä riippumatta.
Kaasupullo täytyy vielä sijoitella mukavammin, että saa sulkua käytettyä ilman takatalliin kömpimistä. Ihan niin kova luotto ei kiinan vehkeeseen ole, että antaisin kaasun olla koko ajan päällä.
Lähtiessä meinasivat laturinhihnat suuttua kasvaneeseen akkukapasiteettiin ja sen käyttämiseen
Täytynee syventyä uudelleen isomman laturin asennusajatuksiin.
Saattaa tuo alkuperäinen 60A laturi olla vähän kovilla kun perässä on 2*180ah starttiakut ja 4*220ah hupiakut..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Reilun vuoden verran on auto seissyt pihassa lähes koskematta
Viime kesänä tuli kaikki ~300km ajeltua.
Leima kylmeni juhannuksena, enkä edes suunnitellut käyntiä sen paremmin kun ei ole ollut käyttöäkään.
Myynnissähän tämä on ollut viime syksystä lähtien, mutta eipä nämä vanhat miinat niin kovasti ketään nykyään kiinnosta. Varsinkaan jos niistä täytyisi jotain maksaa.
No nyt on ollut vähän kaupantynkää vireillä tuossa lähistöllä asuvan tutun kanssa ja sitä silmälläpitäen suunnittelin jarrusovituksella käyntiä ja katsastusyritystä.
Eräälle maanantaille sain keploteltua itselleni aikaa siten, että käyn aamulla asiakkaan luona valmistelemassa töitä, lähden sitten käymään jarrusovituksella ja jos hyvältä näyttää niin samaa vauhtia konttorille.
Alku on lupaava. Mehän ei olla kylmällä aikaa liikuttu tällä lainkaan.
Syyskuinen aamu on pimeä, kello on seitsemän aamulla ja lämmintä pari astetta. Yöllä on käyty pakkasella.
Kampean kuskinpukille, työnnän avaimen virtalukkoon ja ilmanpaineen ja latauksen merkkivalot syttyvät.
Sekunnin painallus starttinapista ja vajaa kahdeksanlitrainen matka-arkku oikean polven vieressä herää eloon karheasti ärähtäen.
Latauksen merkkivalo sammuu ja öljynpaine pomppaa viiteen kiloon.
Sytytän ajovalot, jätän moottorin käyntiin ja lähden availemaan porttia jotta pääsen pihasta pois. Etunurkan ohi kulkiessa kopsautan nyrkillä ajovalon lasia ja neljäskin lähivalo syttyy.
Palaan autoon ja silmäilen mittareita. Etupiirin paine nousee hyvää vauhtia, mutta takapiirissä ei mittarin mukaan ole kuin kilo siinä missä etupää huitelee jo yli neljän kilon
Etupiiri täytyy normaalivauhtia, viisari kiipeää kahdeksaan kiloon ja kompura kuuluu menevän lepuutukselle.
Käsijarru tuntuu vapautuvan ja takajarrullekin kuuluu menevän ilmaa, joten lähdetään liikkeelle. Eiköhän se takapiirin viisarikin sieltä nouse pajalle ajellessa, matkaan menee se vartin verran kuitenkin.
Pimeää on kuin mörön persiissä ja lasikin hiipii hiukan huuruun.
Käynnistän lämmityslaitteen puhaltimen, vaikka ei siitä vielä juuri apua ole.
Pihasta pois tähtäily on melko tarkkaa, kuskin etupyörä täytyy tähdätä aivan ojanpenkalle ja samalla vahtia apumiehen kylkeä, ettei se osu pihasaunan räystääseen.
Selviän kunnialla tielle. Ajelen kolmosella lähes tyhjäkäynnillä, pienellä hiekkatiellä on hiljaista ja saa rauta tottua liikkumaan hiukan ennenkuin aletaan ponnistelemaan enempiä.
Saavutaan valtatien liittymään ja täytyy kääntää vasemmalle tien yli.
Vielä on hiljaista ja pääsen risteyksestä pysähtymättä, pudotan vaihteen vain kakkoselle.
Annostelen lisää kaasua, edessä on ylämäki ja vähän täytyisi saada vauhtiakin aikaiseksi.
Tartun keppiinn ja tarjoan kolmosta, jopas meinaa huonosti huolia vaihteen päälle..
Pienemmälle vaihtaessa joskus tapahtuun sellaista, että vivusto tuntuu menevän perille mutta pykälä ei. Näin autoon tottuneena sen huomaa kepistäkin, se ikäänkuin "väistää" hiukan sivuun.
Nyt tuli sama ilmiö, mutta ikinä ennen se ei ole käynyt isommalle vaihtaessa
Hiukan houkuttelemalla pykälä löytyy kyllä ja ei muuta kuin usvaa putkeen.
Samalla kun suunnittelen kaivavani salkusta nelosvaihteen herään huomaamaan, että vasemman jalan alla oli vähän outo tuntuma.
Syy löytyy kokeilemalla, kytkinpoljin makaa lattiamattoa vasten
Lipsautan polkimen kädellä ylös ja kokeilen varovasti varpaalla törkkiä. Aivan hengetön. Pitoa on kyllä, mutta irti ei näemmä saa.
Pikainen tilannekatsaus päässä. Kolmonen sisällä, nopeutta saatavissa sillä nelisenkymppiä, säkkipimeää, tiellä on satasen rajoitus= ei näytä kovin hyvältä.
Hiipii vähän sellainen bon voyage-tunne, olen ollut tällaisessa tilanteessa joskus ennekin, tälläkertaa sentään vilkut toimivat
Vajaan kilometrin päässä mäen laella on bussipysäkki. Päätän nilkuttaa sinne kolmosella, en uskalla koittaa neloselle ilman kytkintä.
Öljyt ovat kovasti kohmeessa ja ylämäkeen mennessä vaihdon epäonnistuminen ja mahdollisesti pakollinen pysähdys kapealle pientareelle ei tunnu mukavalta vaihtoehdolta.
Pääsen kunnialla pysäkille. Käsijarru sihahtaa kiinni, mutta ovi tuntuu jumittavan. Saan lopulta oven vapautumaan ja kömmin kylmälle asfaltille otsalampun valossa tähystämään vian aiheuttajaa.
Paikka on vähän huono. Pysäkki ei mahdottoman leveä ole ja kytkimen käyttölaitteisto sijaitsee luonnollisesti tien puolella, ei ole kovin mukana makoilla auton alla kun aamuliikenne jyristää metrin päästä ohi.
Moottorin huohotinputki lykkää paksua höyryä, moottoriöljy ei ole niin kuumaa vielä, että kertynyt kosteus olisi poistunut.
Pakoputken kyljessä öljypohjan takana näkyy jokin märkä läiskä joka käryää, siitä ei saa selvää, että onko se öljyä vai jotain muuta.
Kytkimen nestesäiliö näyttäisi olevan puolillaan. Muistikuvien mukaan se on ollut täysi.
Näissä olosuhteissa ei oikein saa selvää mitä hajosi.
Kiipeän kuskinpenkille ja soitan pajalle, ettei suotta odota minua.
Nyt täytyy hetki tuumailla miten edetään.
Ajamaan periaatteessa pystyy, mutta mihin?
Kotipihaan ei ole mitään asiaa yrittää ilman toimivaa kytkintä.
Kovin kauas ei ole syytä muutenkaan mennä koska leima on kylmä ja mitä pidemmälle menee niin riski virkavallan kohtaamiseen lisääntyy ja siitä se soppa vasta syntyisi.
Viime kesänä tuli kaikki ~300km ajeltua.
Leima kylmeni juhannuksena, enkä edes suunnitellut käyntiä sen paremmin kun ei ole ollut käyttöäkään.
Myynnissähän tämä on ollut viime syksystä lähtien, mutta eipä nämä vanhat miinat niin kovasti ketään nykyään kiinnosta. Varsinkaan jos niistä täytyisi jotain maksaa.
No nyt on ollut vähän kaupantynkää vireillä tuossa lähistöllä asuvan tutun kanssa ja sitä silmälläpitäen suunnittelin jarrusovituksella käyntiä ja katsastusyritystä.
Eräälle maanantaille sain keploteltua itselleni aikaa siten, että käyn aamulla asiakkaan luona valmistelemassa töitä, lähden sitten käymään jarrusovituksella ja jos hyvältä näyttää niin samaa vauhtia konttorille.
Alku on lupaava. Mehän ei olla kylmällä aikaa liikuttu tällä lainkaan.
Syyskuinen aamu on pimeä, kello on seitsemän aamulla ja lämmintä pari astetta. Yöllä on käyty pakkasella.
Kampean kuskinpukille, työnnän avaimen virtalukkoon ja ilmanpaineen ja latauksen merkkivalot syttyvät.
Sekunnin painallus starttinapista ja vajaa kahdeksanlitrainen matka-arkku oikean polven vieressä herää eloon karheasti ärähtäen.
Latauksen merkkivalo sammuu ja öljynpaine pomppaa viiteen kiloon.
Sytytän ajovalot, jätän moottorin käyntiin ja lähden availemaan porttia jotta pääsen pihasta pois. Etunurkan ohi kulkiessa kopsautan nyrkillä ajovalon lasia ja neljäskin lähivalo syttyy.
Palaan autoon ja silmäilen mittareita. Etupiirin paine nousee hyvää vauhtia, mutta takapiirissä ei mittarin mukaan ole kuin kilo siinä missä etupää huitelee jo yli neljän kilon
Etupiiri täytyy normaalivauhtia, viisari kiipeää kahdeksaan kiloon ja kompura kuuluu menevän lepuutukselle.
Käsijarru tuntuu vapautuvan ja takajarrullekin kuuluu menevän ilmaa, joten lähdetään liikkeelle. Eiköhän se takapiirin viisarikin sieltä nouse pajalle ajellessa, matkaan menee se vartin verran kuitenkin.
Pimeää on kuin mörön persiissä ja lasikin hiipii hiukan huuruun.
Käynnistän lämmityslaitteen puhaltimen, vaikka ei siitä vielä juuri apua ole.
Pihasta pois tähtäily on melko tarkkaa, kuskin etupyörä täytyy tähdätä aivan ojanpenkalle ja samalla vahtia apumiehen kylkeä, ettei se osu pihasaunan räystääseen.
Selviän kunnialla tielle. Ajelen kolmosella lähes tyhjäkäynnillä, pienellä hiekkatiellä on hiljaista ja saa rauta tottua liikkumaan hiukan ennenkuin aletaan ponnistelemaan enempiä.
Saavutaan valtatien liittymään ja täytyy kääntää vasemmalle tien yli.
Vielä on hiljaista ja pääsen risteyksestä pysähtymättä, pudotan vaihteen vain kakkoselle.
Annostelen lisää kaasua, edessä on ylämäki ja vähän täytyisi saada vauhtiakin aikaiseksi.
Tartun keppiinn ja tarjoan kolmosta, jopas meinaa huonosti huolia vaihteen päälle..
Pienemmälle vaihtaessa joskus tapahtuun sellaista, että vivusto tuntuu menevän perille mutta pykälä ei. Näin autoon tottuneena sen huomaa kepistäkin, se ikäänkuin "väistää" hiukan sivuun.
Nyt tuli sama ilmiö, mutta ikinä ennen se ei ole käynyt isommalle vaihtaessa
Hiukan houkuttelemalla pykälä löytyy kyllä ja ei muuta kuin usvaa putkeen.
Samalla kun suunnittelen kaivavani salkusta nelosvaihteen herään huomaamaan, että vasemman jalan alla oli vähän outo tuntuma.
Syy löytyy kokeilemalla, kytkinpoljin makaa lattiamattoa vasten
Lipsautan polkimen kädellä ylös ja kokeilen varovasti varpaalla törkkiä. Aivan hengetön. Pitoa on kyllä, mutta irti ei näemmä saa.
Pikainen tilannekatsaus päässä. Kolmonen sisällä, nopeutta saatavissa sillä nelisenkymppiä, säkkipimeää, tiellä on satasen rajoitus= ei näytä kovin hyvältä.
Hiipii vähän sellainen bon voyage-tunne, olen ollut tällaisessa tilanteessa joskus ennekin, tälläkertaa sentään vilkut toimivat
Vajaan kilometrin päässä mäen laella on bussipysäkki. Päätän nilkuttaa sinne kolmosella, en uskalla koittaa neloselle ilman kytkintä.
Öljyt ovat kovasti kohmeessa ja ylämäkeen mennessä vaihdon epäonnistuminen ja mahdollisesti pakollinen pysähdys kapealle pientareelle ei tunnu mukavalta vaihtoehdolta.
Pääsen kunnialla pysäkille. Käsijarru sihahtaa kiinni, mutta ovi tuntuu jumittavan. Saan lopulta oven vapautumaan ja kömmin kylmälle asfaltille otsalampun valossa tähystämään vian aiheuttajaa.
Paikka on vähän huono. Pysäkki ei mahdottoman leveä ole ja kytkimen käyttölaitteisto sijaitsee luonnollisesti tien puolella, ei ole kovin mukana makoilla auton alla kun aamuliikenne jyristää metrin päästä ohi.
Moottorin huohotinputki lykkää paksua höyryä, moottoriöljy ei ole niin kuumaa vielä, että kertynyt kosteus olisi poistunut.
Pakoputken kyljessä öljypohjan takana näkyy jokin märkä läiskä joka käryää, siitä ei saa selvää, että onko se öljyä vai jotain muuta.
Kytkimen nestesäiliö näyttäisi olevan puolillaan. Muistikuvien mukaan se on ollut täysi.
Näissä olosuhteissa ei oikein saa selvää mitä hajosi.
Kiipeän kuskinpenkille ja soitan pajalle, ettei suotta odota minua.
Nyt täytyy hetki tuumailla miten edetään.
Ajamaan periaatteessa pystyy, mutta mihin?
Kotipihaan ei ole mitään asiaa yrittää ilman toimivaa kytkintä.
Kovin kauas ei ole syytä muutenkaan mennä koska leima on kylmä ja mitä pidemmälle menee niin riski virkavallan kohtaamiseen lisääntyy ja siitä se soppa vasta syntyisi.
Scania BF86S Lahti 10 -78