Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Zuikkis kirjoitti: 19 Elo 2020 15:16 Joo siis se "porrasvalo" -kytkentä vissiin?
Justiinsa tuollainen.
Täytyy olla nimenomaan vaihtavat eli 6- kytkimet, että onnistuu ja sittenkin vielä johdot oikeassa järjestyksessä :lol:

Painonappi olisi hieno, mutta tässäkohtaa valinta oli helppo, nämä perinteiset mallit maksoi vajaat neljä euroa kappale :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo "porraskytkin" alkaa nykyään olla kotisähköissä normaali tapa kytkeä valot "yhteissä tiloissa", nykyinen arkkitehtuuri suosii läpikuljettavia huoneita, jolloin niitä valokytkimiä on tarpeen asennella useampia.

Kahden 6-kytkimen väliin voi asentaa vielä 7-kytkimen/iä, jolla saadaan lisää kytkimiä ohjaamaan samaa valaistusta, tosin käytännössä 12 tai 24V systeemissä alkaa jännitehäviö esittämään jo jonkintasoista osaa jos sähkö kulkee kovinkin usean kytkimen läpi.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 20 Elo 2020 11:29 Tuo "porraskytkin" alkaa nykyään olla kotisähköissä normaali tapa kytkeä valot "yhteissä tiloissa", nykyinen arkkitehtuuri suosii läpikuljettavia huoneita, jolloin niitä valokytkimiä on tarpeen asennella useampia.

Kahden 6-kytkimen väliin voi asentaa vielä 7-kytkimen/iä, jolla saadaan lisää kytkimiä ohjaamaan samaa valaistusta, tosin käytännössä 12 tai 24V systeemissä alkaa jännitehäviö esittämään jo jonkintasoista osaa jos sähkö kulkee kovinkin usean kytkimen läpi.
Varsinkin jos kuormassa on hehkulamppuja, niin alkaa varmasti näkymään jännitehäviö :lol:

Kaveri vei talossaan astetta pidemmälle tuon katkaisinasian.
Kaikki "yleiset" tilat on varustettu liiketunnistimin ja yöaikaan saa painonapilla valot palamaan määräajaksi jos esim. käy vessassa tai jääkaapilla.
Samaten keittiössä on oma liiketunnistin ja liedestä katkeaa sähkö jos siellä ei liikuta olikohan puoleen tuntiin.
Lämmönjakohuoneen pöydällä on läppäri jonka ruudulla näkyy käyrät kaikesta energiankulutuksesta, periaatteessa koneelta näkee jos joku on käynyt yöllä vessassa. :shock: :lol:

Sähkölukkoja suunnitteli myös siten, että ohjaus tulisi puhelimesta silläviisiin, että jos puhelin on suojatun wifi-verkon kantaman sisällä on lukot auki ja vastaavasti menevät kiinni kun puhelin häipyy verkosta :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 103
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo Wiima -64
Location: Savonlinna
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Brian »

Meillä on 3-kerroksinen rintamamiestalo ja aika vaikea olisi kuvitella valoja täällä ilman noita 6-kytkimiä. Eikä kyllä ole ikinä ollut tilannetta, että olisi kytkimen asennosta miettinyt, että onko valot jääneet päälle. Kytkimet kuitenkin on (yleensä) niissä tiloissa missä ne valotkin palavat.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Brian kirjoitti: 20 Elo 2020 11:59 Meillä on 3-kerroksinen rintamamiestalo ja aika vaikea olisi kuvitella valoja täällä ilman noita 6-kytkimiä. Eikä kyllä ole ikinä ollut tilannetta, että olisi kytkimen asennosta miettinyt, että onko valot jääneet päälle. Kytkimet kuitenkin on (yleensä) niissä tiloissa missä ne valotkin palavat.
Autossa kun nuo valot on lattian rajassa, niin periaatteellinen mahdollisuus siihen, että valo unohtuu päiväsaikaan päälle on olemassa, mutta en pidä riskiä kovin suurena.
Sen verran valoisaa on sisätiloissa, että tarkoituksella tuskin kukaan valoja päivällä sytyttää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Katkaisiat ohjaamaan relettä, niin ei tarvitse miettiä jännitehäviöitä
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 20 Elo 2020 12:33 Katkaisiat ohjaamaan relettä, niin ei tarvitse miettiä jännitehäviöitä
Silläpä niistä selviää :idea:
Tässä tapauksessa luulen, että pärjäillään kun perässä on vaan pienitehoista ledinauhaa.
Tilasin muuten lisää nauhaa, ei tarvinnut miettiä ostaako suomesta vai tilaako kaukaa idästä, kaksi viisimetristä nauhaa vajaat 15€ ja ilman postikuluja.
Yli tuplaten saa maksaa jos ostaa suomesta :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos siellä on rele, niin silloin on järkevämpi käyttää sysäysrelettä, jolloin riittää kevyempi johdotus.
leemu kirjoitti: 20 Elo 2020 11:58 Sähkölukkoja suunnitteli myös siten, että ohjaus tulisi puhelimesta silläviisiin, että jos puhelin on suojatun wifi-verkon kantaman sisällä on lukot auki ja vastaavasti menevät kiinni kun puhelin häipyy verkosta :shock:
Tuossa on vaan se huono puoli että se ottaa aina tovin ennen kuin puhelin liittyy kodin verkkoon, eli kotiin tullessa tuo ei oikein toimi.. tosin etpä niin kirjoittanutkaan.

Puhelimet myös irtoavat joissain tilanteissa siitä kotiverkosta, joka voi aiheuttaa tahattomia lukituksia, joka harmittaa erityisesti jos sattui itse olemaan ulkona - ilman puhelinta.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 20 Elo 2020 21:01
Tuossa on vaan se huono puoli että se ottaa aina tovin ennen kuin puhelin liittyy kodin verkkoon, eli kotiin tullessa tuo ei oikein toimi.. tosin etpä niin kirjoittanutkaan.

Puhelimet myös irtoavat joissain tilanteissa siitä kotiverkosta, joka voi aiheuttaa tahattomia lukituksia, joka harmittaa erityisesti jos sattui itse olemaan ulkona - ilman puhelinta.
Silläviisiin se oli tarkoitus, että ei tarvitsisi avaimia lainkaan mukana. Eli lukot aukeaisivat tontille tullessa ja sulkeutuisivat lähtiessä.
Vaan se on jäänyt suunnitteluasteelle, valmius on kyllä olemassa. Siinä oli vissiin jotain ohjaulseen liittyvää hankaluutta noiden mainittujen epävarmuustekijöiden lisäksi. Nyt on aikaa mennyt muutama vuosi, niin on varmasti palikatkin kehittyneet, joten vpisi olla jopa järjellisesti ratkaistavissakin.
Itse en välttämättä kotiini moista systeemiä haluaisi, murtovaras pääsee poskettoman helpolla kun ei tarvitsisi muuta, kuin päästä verkkoon sisälle :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 20 Elo 2020 21:41 kotiini moista systeemiä haluaisi, murtovaras pääsee poskettoman helpolla kun ei tarvitsisi muuta, kuin päästä verkkoon sisälle :lol:
No ei se nyt ihan niin yksinkertaisesti käy.. Mulla on hieman vastaava systeemi, kun oma luuri häviää verkosta niin tiettyjen tilojen valot sammuu, mutta on ne joskus sammuneet myös aiheetta, esim kun luuri on jäänyt jonkin esineeen alle, joka on estänyt wifi signaalin.

Yksi ongelma on myös viive, sitä luuria ei voi ihan jatkuvalla tahdulla koputtaa tai se syö akun, jolloin sitä ehtii jo melko pitkälle kotoa ennen kuin ovet lukittuu - tai mun tapauksessa valot sammuu, joka ei ole ihan niin hirveän suuri ongelma.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jännitys oli käsinkosketeltavissa, kun ryömin auton alle tänään ja päästin peräöljyt pois..
Ihme ja kumma, ei näkynyt rautaa seassa :shock:

Ei se kyllä mahtanut ihan kuiva edes olla.
Luulen (tai oikeastaan tiedän jo) ettei autossa oleva ohjekirja pidä paikkaansa perän osalta.
Kirjassa mainitaan taka-akseleita olevan kahta mallia, toiseen pitäisi mennä muistaakseni reilu kuusi litraa öljyä ja toiseen reilu 10.5 litraa.

Tästä yksilöstä tuli vanhaa pois karkeasti arvioiden viitisentoista litraa (muistetaan, että lisäsin sinne melkein 10litraa) ja uutta on tähän mennessä mennyt varmaan 16-17 litraa eikä pinta ole vielä täyttöaukon tasalla.

Meinasin ensin pumpata uudet öljyt sisään sellaisella halvalla 12v öljynvaihtopumpulla, mutta se oli niin tuskaisen hidasta jäykällä peräöljyllä, että tulisi pian joulu ja juhannuskin odotellessa :lol:

Tökkäsin öljypyttyyn reiän korkkiin josta työnsin letkun pohjalle ja toinen pää perän sisälle.
Toinen reikä viereen ja siitä paineilmaa pyttyyn, niin johan alkoi öljy lentämään, hiukan jopa oikeaan osoitteeseen :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

leemu kirjoitti: 24 Elo 2020 22:14 Jännitys oli käsinkosketeltavissa, kun ryömin auton alle tänään ja päästin peräöljyt pois..
Ihme ja kumma, ei näkynyt rautaa seassa :shock:

Ei se kyllä mahtanut ihan kuiva edes olla.
Luulen (tai oikeastaan tiedän jo) ettei autossa oleva ohjekirja pidä paikkaansa perän osalta.
Kirjassa mainitaan taka-akseleita olevan kahta mallia, toiseen pitäisi mennä muistaakseni reilu kuusi litraa öljyä ja toiseen reilu 10.5 litraa.

Tästä yksilöstä tuli vanhaa pois karkeasti arvioiden viitisentoista litraa (muistetaan, että lisäsin sinne melkein 10litraa) ja uutta on tähän mennessä mennyt varmaan 16-17 litraa eikä pinta ole vielä täyttöaukon tasalla.

Meinasin ensin pumpata uudet öljyt sisään sellaisella halvalla 12v öljynvaihtopumpulla, mutta se oli niin tuskaisen hidasta jäykällä peräöljyllä, että tulisi pian joulu ja juhannuskin odotellessa :lol:

Tökkäsin öljypyttyyn reiän korkkiin josta työnsin letkun pohjalle ja toinen pää perän sisälle.
Toinen reikä viereen ja siitä paineilmaa pyttyyn, niin johan alkoi öljy lentämään, hiukan jopa oikeaan osoitteeseen :lol:ö


Yks vaihtoehto että on ”banjo väärinpäin” ( eri auton takasilta = ilmajousi/ lehtijousi jousi voi olla ala tai
yläpuolella akselin esim tai olisko tarkistus reikiä useampi), öljymäärä takasillassa noin ”yks kolmas osa
korkeudesta”= selvästi alle puolivälin, kannattaa tarkistaa, liika öljy voi olla ongelma pyöränlaakerit /
jarrut,, voi perä kuumetakkin liiasta öljystä.

Peräöljymäärään voi vaikuttaa myös välityssuhde ...

6 litraa ? voisko olla kirj virhe !
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

BussMAN kirjoitti: 24 Elo 2020 22:45


Yks vaihtoehto että on ”banjo väärinpäin” ( eri auton takasilta = ilmajousi/ lehtijousi jousi voi olla ala tai
yläpuolella akselin esim tai olisko tarkistus reikiä useampi), öljymäärä takasillassa noin ”yks kolmas osa
korkeudesta”= selvästi alle puolivälin, kannattaa tarkistaa, liika öljy voi olla ongelma pyöränlaakerit /
jarrut,, voi perä kuumetakkin liiasta öljystä.

Peräöljymäärään voi vaikuttaa myös välityssuhde ...

6 litraa ? voisko olla kirj virhe !


Sehän on ihan mahdollista, että perä olisi jossain välissä vaihtunut. Sitä puoltaa myös se, että nopeusmittari näyttää ~5km/h liian vähän, normaalistihan mittarivirhettä on reilusti toiseen suuntaan. Samaten liikkeellelähtö kakkosvaihteella on liki mahdotonta, kuitenkin ohjekirjassa neuvotaan sillä lähtemään tasamaalla ja pienillä kuormilla :roll:
Toki taitaa olla nuo nykyiset 12R22.5 vetopyörätkin suuremmat kuin alkuperäiset joten sekin muuttaa kokonaisvälitystä pidemmäksi.

Kirjoitusvirhe voi olla oikein hyvinkin myös. Kirja on käsin käännetty ruotsinkielisestä oppaasta, kerrankos sitä joku virhe käy moisessa hommassa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Muistin väärin nuo tilavuudet, 8 ja 11 litraa mainitaan mallista riippuen.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ja kyllähän se nyt oli sillä tavalla, että kättä pystyyn virheen merkiksi.
Kävi niinkuin entisen pojan hääyönä, että lipesi väärään reikään :oops:
Oikea täyttötulppa oli niin hyvin jarrukellon takana, että jäi otsalampun valossa huomaamatta.
Sanoisin, että se kahdeksan litraa on varmaankin oikea öljymäärä tässä tapauksessa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Sivu 14 ei sisällä yhtään kuvia. Voitko äkkii korjata?
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 351
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Joo, reikäkuvia kehiin!
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei oo joutanu reikiä kuvailemaan :lol:
Mutta nyt on päästy oikein kulttuurin kehtoon Riihimäen raviradalle.

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ajoikko yhellä rykäyksellä vai olikko jossaki välillä yötä?
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 29 Elo 2020 16:04 Ajoikko yhellä rykäyksellä vai olikko jossaki välillä yötä?
Sentään pystyy sellaisiin keskinopeuksiin, että kykeni ajamaan kerralla :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tein muutama viikko sitten tuohon sohvaryhmän päälle nuo led-valot. Viikko sitten oltiin Riihimäellä ja kävi niin, että valot lakkasivat toisena iltana toimimasta :?
Ihmettelin asiaa hieman, kun auto ei ollut välissä liikkunut mihinkään, etä olisi saatu tärinää yms. aikaiseksi.
Ensimäinen epäilys kohdistui yhden nauhanpätkän liitokseen, siihen jäi alkuperäinen mukana tullut liitin joka on aivan umpisurkea ja aiheuttanut aiemmin häiriöitä.
Eilen illalla ehdin vähän asiaan perehtyä. Vika löytyi tottakai viimeisesä nauhasta :lol:
Nauha menee siis kattolistasta ehjänä katon ja seinällä olevan "verhokotelon" välistä ja johtoliitos on piilossa kotelon sisällä.
Taivuttelin kotelon reunaa silloin tehdessä vähän, että nauhalle jäisi tilaa kun siihen ei tietenkään alkujaan kuulu rakoa jäädä.
Nyt oli käynyt niin, että rako oli jäänyt vähän naftiksi ja kotelon reuna oli hankautunut läpi nauhasta jolloin se meni luonnollisti oikosulkuun.
Jännitteenalennin on sen verran fiksu laite, että se osaa lyödä sytön poikki oikosulkutilanteessa joten muuta vahinkoa ei syntynyt.
Korjaukseksi riitti tälläerää kotelon reunan taivutus enemmän irti katosta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

leemu kirjoitti: 20 Elo 2020 14:32
Tilasin muuten lisää nauhaa, ei tarvinnut miettiä ostaako suomesta vai tilaako kaukaa idästä, kaksi viisimetristä nauhaa vajaat 15€ ja ilman postikuluja.
Yli tuplaten saa maksaa jos ostaa suomesta :roll:
Nämä saapuivat toissapäivänä. Elokuun 19. päivä tilasin, joten ei ne missään pikapostissa tulleet vaan en sitä tieten odottanutkaan :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ny lakkas se ärsyttävä vuotavan putken pörinä.

Kuva

Fits like a glove :lol:

Vanha oli jo hiukan tarpeeksi elvytetyn näköinen :roll:

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jäähdytysnesteen tason tarkkailu aiheuttaa (henkisiä) ongelmia.
Täyttöputkessa on useampi mutka perätysten, joten kennon päälle ei ole näköyhteyttä.
Kävi mielessä, että toimisikohan systeemi jos laittaisin tuon kuvassa näkyvän peltipöntön tilalle läpinäkyvän korkillisen astian ja asettelisi sen jäähdyttäjän yläreunan tasalle

Kuva
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo peltipönttö on paisunta-astia? Poraa yläreunaan reikä letkunupalle ja alaletkuun T-haaralla toinen ja laita väliin kirkasta bensaletkua tms glygolia kestävää, paljon helpompaa kuin koko pöntön uusiksi rakentaminen.
Vastaa Viestiin