Leemun Lahtikko
Re: Leemun Lahtikko
Yksi ratkaisuhan on laittaa (mieluiten lisälaite-) painesäiliöön letkuliitin johon saa normaalin ilmaletkun kiinni.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tämähän se muuten käy näppärästi, säiliön pohjassa on roppu 1/4" jengalla. Pikaliitin sopii suoraan ropun paikalle.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Leemun Lahtikko
Tätä suunnittelin itsekkin, mutta ensin pitää tutkia mikä noista viidestä säiliöstä on se oikea
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Pykälää uudemman ohjekirjassa on tällainen kaavio.
Veikkaisin, ettei 110 paljoa eroa tässä kohtaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Se johon alkaa painetta kertyä viimeisenä, kun laittaa täysin tyhjillä paineill aolevan auton käyntiin.
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Leemun Lahtikko
Loogista. Ja itseasiassa löysinkin sen jo ilmeisesti torvia asenteessa. Vasta kun paineet nousee yli 4bar alkaa ko. Yhteestä saada ilmaa. Täytyy vaan varmistaa, että tuohon tulee täysi paine. Aika monta paineenalenninta tuolta löytyy säiliöistä, sekä keulaluukkujen takaa
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Peppuhommat on ikäviä kuiviltaan
Semmoseksi tämä nyt on kuitenkin mennyt, onneksi tuli mieleen tarkistaa peräöljyt ennen reissuun lähtöä.
Reiästä kokeillen ei ylettynyt öljyyn, joten tuumailin lisätä vähän.
Nythän tilanne on se, että leemu on tyhjentänyt Forssan halpakaupat peräöljystä
Liki kymmenen litraa olen lisäillyt ja vähän menisi vieläkin
Semmoseksi tämä nyt on kuitenkin mennyt, onneksi tuli mieleen tarkistaa peräöljyt ennen reissuun lähtöä.
Reiästä kokeillen ei ylettynyt öljyyn, joten tuumailin lisätä vähän.
Nythän tilanne on se, että leemu on tyhjentänyt Forssan halpakaupat peräöljystä
Liki kymmenen litraa olen lisäillyt ja vähän menisi vieläkin
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Puolen viikon pikkupyrähdys tehty.
Jokioinen-Isokyrö-Tuuri-Ähtäri-Jokioinen, lauantaina lähdettiin ja keskiviikko illalla palauduttiin, vajaa 700km kaikkinensa.
Vehkeet pelasi kuin kello, vähän huolestutti tuo perä, mutta ei ainakaan matkalle lauennut.
Täytyy laskea öljyt pois ja tutkia tuleeko rautaa mukana ja kuinka paljon.
Matkalla tehtyjä huomioita varustuksessa.
Tarvitaan suurempi jääkaappi, tuo nykyinen on varmaan joku luokkaa 100 litraa ja kyllästyttää pelata kylmälaukun kanssa.
240 litraista kompurakaappia saa aika edullisesti ja sellaisen saanee mahtumaan jos poistaa yhden kaapin alapuolelta ja tekee mikrolle uuden hyllyn.
Alakaappia ei nytkään ole käytetty oikeastaan lainkaan, joten poisto ei haittaa.
Mikro hajosi harmittavaa, koska se oli todella nopea lämmittämään huolimatta pienestä ottotehosta.
Sisävalot on saatava toimimaan jostain muualta kuin kuljettajan sivukonsolista, tapahtunee samalla kun siirtää niiden sähkönsyötön starttiakuilta hupipuolelle.
Ruokahalu on näppituntumalta noussut ehkä viitisen litraa sataselle
Täytynee tutkia onko jossain vikaa vai meneekö mittauksen epätarkkuuden piikkiin.
Menomatkalle Tuuriin Isokyrön kautta sain ynnättyä 26litraa sataselle. Matkavauhtina sellainen 80-85.
Jokioinen-Isokyrö-Tuuri-Ähtäri-Jokioinen, lauantaina lähdettiin ja keskiviikko illalla palauduttiin, vajaa 700km kaikkinensa.
Vehkeet pelasi kuin kello, vähän huolestutti tuo perä, mutta ei ainakaan matkalle lauennut.
Täytyy laskea öljyt pois ja tutkia tuleeko rautaa mukana ja kuinka paljon.
Matkalla tehtyjä huomioita varustuksessa.
Tarvitaan suurempi jääkaappi, tuo nykyinen on varmaan joku luokkaa 100 litraa ja kyllästyttää pelata kylmälaukun kanssa.
240 litraista kompurakaappia saa aika edullisesti ja sellaisen saanee mahtumaan jos poistaa yhden kaapin alapuolelta ja tekee mikrolle uuden hyllyn.
Alakaappia ei nytkään ole käytetty oikeastaan lainkaan, joten poisto ei haittaa.
Mikro hajosi harmittavaa, koska se oli todella nopea lämmittämään huolimatta pienestä ottotehosta.
Sisävalot on saatava toimimaan jostain muualta kuin kuljettajan sivukonsolista, tapahtunee samalla kun siirtää niiden sähkönsyötön starttiakuilta hupipuolelle.
Ruokahalu on näppituntumalta noussut ehkä viitisen litraa sataselle
Täytynee tutkia onko jossain vikaa vai meneekö mittauksen epätarkkuuden piikkiin.
Menomatkalle Tuuriin Isokyrön kautta sain ynnättyä 26litraa sataselle. Matkavauhtina sellainen 80-85.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Leemun Lahtikko
Tyssikkä vie Itä-Suomen mäkisillä teillä noin 25-26 litres satasella ja Länsi-Suomen peltoaukeilla noin 24 litres.
-Pikavuoro Gibraltarille-
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tämä voi olla ihan järjellä perusteltavissa sikäli, että viimeksi mitattu 21 litraa oli käytännössä suoraa valtatiellä ajoa ja nyt on matkattu 3-tietä ylös jossa kierrellään liikenneympyröitä jne. ja poikkeiltu useammista risteyksistä joiden jälkeen taas kiihdytetään raivokkaasti matkavauhtiin.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Leemun Lahtikko
Pikku Setralla pääsee n.17l satkulle seka-ajoa On toki muita lyhkäsempikin...
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ei kehtaa kyllä isoruokaiseksi moittia
Sain aikaiseksi kytkeä releohjauksen lisämittareille, nyt lämpö-, öljynpaine ja polttoainemittari heräävät kun kytkee virran päälle. Aiemmin täytyi muistaa vetää erillisestä kytkimestä ja sitten lopuksi vielä muistaa sammuttaakin ne
Vähän suunnittelin mielessäni kyllä korvaavani mittarit hyllystä löytyvillä hienoilla Vanajan vihreäpohjaisilla VDO-mittareilla, mutta tuskin saan aikaiseksi. Täytyisi mokomaan hommaan hankkia jostain sopivia antureitakin ja kaikkea.
Öljynpainemittarin kyllä vaihdan vielä perinteiseksi, nyt paikallaan on hyllystä joutilaana löytynyt Auto-cauge "smoke". Sellainen josta näkyy sammutettuna vain musta lasi. Huonona puolena mainittakoon, että auringonpaisteessa ei myöskään näy muuta kuin se musta lasi
Valaistusta vähän suunnitelin myös.
Katossa menee poikittain sellaisia ~30cm alumiinilistoja, liiterin kätköistä löytyy 12v ledinauhaa joka passaa aika pienellä vaivalla listaan kun ottaa keskeltä muovisen nauhan pois. Listoja on passelisti kolme molemmin puolin sohvaryhmän yläpuolella. Arvelin laittaa kaikkiin pätkän nauhaa ja kytkeä molemmat puolet ensin ominaan rinnan ja sitten yhdistän ne sarjaan, niin silloinhan sen pitäisi pelata 24v systeemissä?
Arvelin laittaa vaihtokytkimillä ovenpielestä ja keittiöstä komennettavaksi, niin saisi sisälle tullessa valot näppärästi päälle ja taas yöpuulle painellessa ei tarvitsisi käydä ovisuussa
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Leemun Lahtikko
Eikös ledinauha ole semmosta että vaikka laittas ne sarjaan niin niiden jänite on silti 12v?
Näin muistelen että kun tilailin nauhoja ja himoitti tilata 12v hinnan puolesta niin päädyin sitte noihin 24v nauhoihin.
Näin muistelen että kun tilailin nauhoja ja himoitti tilata 12v hinnan puolesta niin päädyin sitte noihin 24v nauhoihin.
Re: Leemun Lahtikko
Kyllähän kaksi 12V nauhaa voi kytkeä sähköisesti sarjaan niin että siitä tulee 24V nauha, nauhat pitää olla vaan saman mittaiset - ja ne pitää olla tosiaan sähköisesti sarjassa, eli kummankin lednauhan syötöt ovat kytketty sarjaan, ei niin että toinen nauha olisi fyysisesti toisen nauhan perässä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Leemun Lahtikko
Jaa no sitte sain työpaikkani sähkäriltä väärää infoa.
Ja siksi tilasin itelle noita 24v nauhoja jotka oli vielä kalliimpia.
Ja siksi tilasin itelle noita 24v nauhoja jotka oli vielä kalliimpia.
Re: Leemun Lahtikko
24V nauhat ovat yleensä hieman parempilaatuisia, lähinnä niista ihan halvimmista roskasiruista ei tehdä noita 24V nauhoja. Jos niissä on samat sirut, niin ei niissä kyllä mielestäni ainakaan merkittävää hintaeroa ole.
Se huonopuoli 24V nauhassa on että siinä on aina vastaavaan 12V nauhaan verrattuna tuplasti pidempi se leikkausväli.
Se huonopuoli 24V nauhassa on että siinä on aina vastaavaan 12V nauhaan verrattuna tuplasti pidempi se leikkausväli.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
”Se huonopuoli 24V nauhassa on että siinä on aina vastaavaan 12V nauhaan verrattuna tuplasti pidempi se leikkausväli.”
Sehä on bussi?!? Ei sähköasioita busseissa leikata mihinkään mittaan, vaan ylimääräset sullotaan sähkökaapin ja kojelaudan sisään! Se on säännöissä! Kysy vaikka keltä!
Sehä on bussi?!? Ei sähköasioita busseissa leikata mihinkään mittaan, vaan ylimääräset sullotaan sähkökaapin ja kojelaudan sisään! Se on säännöissä! Kysy vaikka keltä!
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Jaaniin sen tähden väki rakentaa uudempi busseja, niissä on isommat kojelaudat ja sähkökaapitneppi kirjoitti: ↑08 Elo 2020 20:53 ”Se huonopuoli 24V nauhassa on että siinä on aina vastaavaan 12V nauhaan verrattuna tuplasti pidempi se leikkausväli.”
Sehä on bussi?!? Ei sähköasioita busseissa leikata mihinkään mittaan, vaan ylimääräset sullotaan sähkökaapin ja kojelaudan sisään! Se on säännöissä! Kysy vaikka keltä!
Mahtuu heti paljon enemmän ja helpommalla.
Vähän sain valohommia alulle:
Ovatten kuitenkin nyt jännitteenalentajan perässä kun hokasin, että sieltähän tulee 12v kätevästi tuohon tiskipöydän päähän.
Selvinnee tuosta kuormasta vielä, kun koko nauhan tehoksi ilmoitetaan 10w ja noihin ei ihan kahta mene kokonaan.
Yksi pätkä on siis tulossa vielä edemmäksi ja sitten toiselle puolelle samanlaiset.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Joo, noin kuuluu tehdä jos on se vedenpitävä nauha, mutta paljas iskee kipinää kojelaudan sisällä.neppi kirjoitti: ↑08 Elo 2020 20:53 ”Se huonopuoli 24V nauhassa on että siinä on aina vastaavaan 12V nauhaan verrattuna tuplasti pidempi se leikkausväli.”
Sehä on bussi?!? Ei sähköasioita busseissa leikata mihinkään mittaan, vaan ylimääräset sullotaan sähkökaapin ja kojelaudan sisään! Se on säännöissä! Kysy vaikka keltä!
Re: Leemun Lahtikko
Varmaan kestää, varsinkin kun sellaisen halvan, esim 10W nauhan todellinen teho voi olla esim 3W tjsp, kiinalaiset ovat aika optimistisia niissä arvioissaan - tai pessimistisiä, johtuu kuinka päin asiaa ajattelee.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Valohommat saatu jonkinlaiseen malliin. Samalla ilpin putket muuttivat tuonne "verhokoteloon" johon ne piti alunpitäenkin laittaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Valohommilla jatkettu aina kun on hiukan ollut aikaa.
Nurkista löytyi sopivasti alun toistakymmentämetriä 3*1,5 kumikaapelia.
Alunpitäenhän oli tarkoitus tehdä nuo ruokaryhmän kattovalot ns. porraskytkennällä, eli molempiin päihin katkaisijat joita syttyy ja sammuu riippumatta toisesta kytkimestä.
No, kattovalot tuli kytkettyä kuitenkin toimimaan tiskipöydän nurkalla olevasta katkaisinryhmästä.
Myöhemmin tuli mieleen laittaa ns. kulkuvalot lattianrajaan.
Ei muuta kun ujuttamaan tuo löytynyt kaapeli koirahäkkien alle ja keittiökalusteiden sekä sohvan taitse lähes koko auton mitalle.
Tokmannilta pari 6-kytkintä, toinen oven pieleen ja toinen makuuhuoneeseen.
Näppärästi sattui kuskin sivukonsoli matkalle jossa asuu 12v sähköä. Yksi johdin poikki ja kytkentä sinne.
Pari kertaa "mitähän v****a" katkaisinten kytkentöjen kanssa, ja katso:
Meillä on valo jonka voi sytyttää sisälle tullessa ja sammuttaa makuukamarista, ja seuraava tulija saa sen taas päälle ovipielestä
Lisään vielä nauhaa etupäähän sohvan alle ja tiskipöydän reunaan, kunhan kävelee sopivan hintaista vastaan.
Nurkista löytyi sopivasti alun toistakymmentämetriä 3*1,5 kumikaapelia.
Alunpitäenhän oli tarkoitus tehdä nuo ruokaryhmän kattovalot ns. porraskytkennällä, eli molempiin päihin katkaisijat joita syttyy ja sammuu riippumatta toisesta kytkimestä.
No, kattovalot tuli kytkettyä kuitenkin toimimaan tiskipöydän nurkalla olevasta katkaisinryhmästä.
Myöhemmin tuli mieleen laittaa ns. kulkuvalot lattianrajaan.
Ei muuta kun ujuttamaan tuo löytynyt kaapeli koirahäkkien alle ja keittiökalusteiden sekä sohvan taitse lähes koko auton mitalle.
Tokmannilta pari 6-kytkintä, toinen oven pieleen ja toinen makuuhuoneeseen.
Näppärästi sattui kuskin sivukonsoli matkalle jossa asuu 12v sähköä. Yksi johdin poikki ja kytkentä sinne.
Pari kertaa "mitähän v****a" katkaisinten kytkentöjen kanssa, ja katso:
Meillä on valo jonka voi sytyttää sisälle tullessa ja sammuttaa makuukamarista, ja seuraava tulija saa sen taas päälle ovipielestä
Lisään vielä nauhaa etupäähän sohvan alle ja tiskipöydän reunaan, kunhan kävelee sopivan hintaista vastaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Leemun Lahtikko
Helpottaako tuo kytkentä kuitenkaan sun elämää?
Joudut toistuvasti, kun sammutat valot mamman viereen mennessäsi vielä varmistamaan valojen syttymisen sieltä toiselta katkaisijalta
Joudut toistuvasti, kun sammutat valot mamman viereen mennessäsi vielä varmistamaan valojen syttymisen sieltä toiselta katkaisijalta
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kyllä ne pelaa kummasta vaan, toisistaan riippumatta.Reissureki kirjoitti: ↑19 Elo 2020 09:07 Helpottaako tuo kytkentä kuitenkaan sun elämää?
Joudut toistuvasti, kun sammutat valot mamman viereen mennessäsi vielä varmistamaan valojen syttymisen sieltä toiselta katkaisijalta
Jollei sitten oma epäusko tai uteliaisuus aja kokeilemaan
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Leemun Lahtikko
Joo siis se "porrasvalo" -kytkentä vissiin?
Tuo on kyllä ihan näppärä tuommoisiin. Pitää vaan olla tommoiset kolme-napaiset kytkimet, pelkällä on/off-kytkimellä ei pysty. Ja sitten semmoinen käytännön omituisuus että keinukytkimen asennosta ei pysty enää päättelemään onko valo päällä vai pois. Selkein olisi ehkä jos olisi painokytkin mikä vaihtaa tilaa joka painalluksella.
Tuo on kyllä ihan näppärä tuommoisiin. Pitää vaan olla tommoiset kolme-napaiset kytkimet, pelkällä on/off-kytkimellä ei pysty. Ja sitten semmoinen käytännön omituisuus että keinukytkimen asennosta ei pysty enää päättelemään onko valo päällä vai pois. Selkein olisi ehkä jos olisi painokytkin mikä vaihtaa tilaa joka painalluksella.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.